Hotelschool leeuwarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JeanetteF

Hotelschool leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 13:19

nou, ik wil dus naar hogere hotelschool in leeuwarden.
vrijdag heb ik al me selectiedag,
weten jullie toevallig hoe dat allemaal in zijn werking gaat?
ik heb wel een brief gehad dat je motivatie gesprekje hebt en een test moet maken.
Ook moet ik positieve en negatieve punten van de gastvrijheidsbranche opnoemen.
weten jullie nog een paar goede punten?
alsvast bedankt!
groetjes jeanette

Nativa

Re: Hotelschool leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:56

Ten eerste: neem die selectiedag niet te serieus, dat is meer geld binnen halen dan echt selecteren. Heb hem zelf ook gedaan, er is maar een heul kleine kans dat je niet toegelaten wordt.
Dan ten tweede over jouw vragen. Als eerste moet je een computer test maken, toen ik hem deed zag ik dat veel mensen de vragen niet binnen de tijd af kregen omdat ze te veel nadachten. dus probeer vooral snel te antwoorden en niet te moeilijk te denken. Voor je gesprek is het ook erg handig om van jezelf na te denken over je sterke punten en je verbeter punten (nooit zwakke punten noemen!) en de vraag "waarom ben jij geschikt voor de hotelschool" komt ook geheid. Mocht er inderdaad naar die positieve en negatieve punten van de gastvrijheidsindustrie gevraagd worden, kun je overwegen van negatieve punten verbeterpunten te maken (dus te zeggen dat je dat beter vind) daar kun je punten mee scoren. Wat jij positief en negatief aan de gastvrijheidsindustrie vind is natuurlijk heel persoonlijk. Ik zou dan bij positief bijvoorbeeld denken aan goede doorgroeimogelijkheden, veel contact met mensen enz. bij negatief aan dat het relatief zwaar werk is, je ook tijdens feestdagen moet werken enz.
Ik weet niet of het groeps rollenspel nog een onderdeel is van de selectie? Zo ja, zorg er vooral om dat je opvalt, het gaat er meer om dat je ook echt wat zegt, dan om dat dat wat je zegt ook 100% goed is.
Als je nog meer vragen hebt, pb maar.
Hoop dat je hier wat aan hebt :)

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:46

Ik heb de selectie zelf vorig jaar gedaan (en doe dan ook de hotelschool), en maak je inderdaad niet al te druk. Er worden bijna geen mensen afgewezen.
De computertests zijn wel moeilijk, maar ik had ruim genoeg tijd en de mensen naast mij ook. Denk goed na, en kies het logischte antwoord. Het persoonlijk gesprek, bereid een verhaaltje voor over jezelf en waarom je dit wilt. Waarom kies je voor deze hotelschool, en niet voor bv Den Haag? Die vraag krijg je ook gegarandeerd. Rollenspel is goed te doen, gewoon lekker veel zeggen en initiatief tonen.

Kleed je verder netjes aan en wees jezelf, dan komt het wel goed! :) Ik zie je volgend jaar hier op school wel. ;)

JeanetteF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 15:23

dankje voor de reacties.
hebbe jullie toevallig ook nog paar goede argumenten waarom juist de hotelschool?
goede motivatie dus?

reentje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:26

stond een beetje te kijken van de reacties. zit zelf op de hotelschool in maastricht en ben de enige van mijn selectiedag die aangenomen is maar dat zal dan wel per school verschillen.
ik zal vooral vertellen dat de hotelschool een school is met een hele goede naam waar je later veel aan hebt in het bedrijfsleven en het is een uitgebreide studie waar je heel veel kanten mee op kunt.
Succes ermee!

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:27

Waarom de opleiding: Opleiding met veel carierremogelijkheden na afstuderen. Je wordt weliswaar in de horeca opgeleid, maar kunt op veel meer vakken gaan werken. heel breed dus.
Waarom Leeuwarden: Het eigen hotel dat ze daar hebben, de sfeer (vond ik veel minder zakelijk dan bijvoorbeeld Den Haag), internationaal ingestelt.
Dit zijn zo een paar argumenten, verder is het natuurlijk ook heel persoonlijk, waarom jij deze opleiding wilt doen weet natuurlijk alleen jij ;)
Succes

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:28

mareen schreef:
stond een beetje te kijken van de reacties. zit zelf op de hotelschool in maastricht en ben de enige van mijn selectiedag die aangenomen is maar dat zal dan wel per school verschillen.
ik zal vooral vertellen dat de hotelschool een school is met een hele goede naam waar je later veel aan hebt in het bedrijfsleven en het is een uitgebreide studie waar je heel veel kanten mee op kunt.
Succes ermee!

Dat klopt ja, in Maastricht zeker, maar ook in bijvoorbeeld Den Haag is er een heel ander beleid dan in Leeuwarden. Daar wordt je bijna altijd aangenomen.

reentje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:32

Wat is trouwens je reden dat je voor Leeuwarden kiest. Zag namelijk dat je uit Heerhugowaard komt en mijn topografie is niet zo heel erg goed maar zo ver ik weer ligt dat niet bepaald in de buurt toch?

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:33

Hoi Mareen ;)

Vind het ook min of meer vreemd om te lezen dat je in Leeuwarden zo makkelijk wordt aangenomen. Is daar weinig animo voor die school of hebben zij meer ruimte dan in Maastricht?

Volgens mij zijn er van mijn selectie dag in Maastricht ook maar 2 (waar ik er dan één van ben) aangenomen...

JeanetteF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 15:39

ik wil graag naar leeuwarden omdat de sfeer me daar erg aansprak.
ik ben ook in maastricht geweest en daar vond ik het net even iets minder. maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.
verder zijn de 3 beste hotelscholen naar mijn idee in Maastricht, leeuwarden en Den haag. Den Haag ben ik helaas niet wezen kijken, ze hadden geen datum meer beschikbaar wanneer ik kon. en leeuwarden stond me net even wat meer aan. dus daarom voor die school gekozen.
Op leeuwarden hebben ze inderdaad meer plaatsen geloof ik.
2 derde wordt toegelaten. als ik het goed heb begrepen.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:24

Barbiietut schreef:
Hoi Mareen ;)

Vind het ook min of meer vreemd om te lezen dat je in Leeuwarden zo makkelijk wordt aangenomen. Is daar weinig animo voor die school of hebben zij meer ruimte dan in Maastricht?

Volgens mij zijn er van mijn selectie dag in Maastricht ook maar 2 (waar ik er dan één van ben) aangenomen...

Er is heel veel animo voor, maar er vallen zoooooveel mensen af tijdens het eerste jaar, dat aan het eind van het jaar er niet teveel studenten over zijn.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:06

Leeuwarden kan veel studenten aannemen omdat wij niet intern hoeven. :) Het animo is er zeker wel, de selectiedagen zitten binnen no time vol, er worden alleen redelijk veel mensen toegelaten. Dit jaar (cohort 2008/2009) waren er 700 studenten toegelaten tot het eerste jaar. Het is echter wel een feit dat er een heel stuk minder overblijven na het eerste jaar, in de openingsspeech hadden ze het zelfs over 25 % (50 % stopt omdat ze de opleiding niet leuk oid vinden, en 25 % haalt het bindend studieadvies niet).

Verder, waarom Leeuwarden? Ontzettend leuke sfeer, heel veel internationale contacten, een hogeschool met nog meer opleidingen zodat je niet alleen in contact komt met mensen die ook hotelschool doen, Leeuwarden heeft een eigen hotel en meerdere restaurants waar je praktijk loopt, verder is het een erg praktijkgerichte opleiding die gewoon super leuk is. :) Leeuwarden staat ook erg goed aangeschreven, zowel nationaal als internationaal (zie bv onderzoeken in elsevier).

Succes met je selectiedag!