Bijstandsuitkering en samenwonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamara16

Bijstandsuitkering en samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:51

Hallo allemaal,

aangezien ik op internet nog niet veel kan vinden hierover wil ik me vraag toch graag hier kwijt
omdat er hier wel een aantal bokkers zijn die er verstand van hebben volgens mij.

Ik ben momenteel 20 jaar en heb een bijstandsuitkering aangevraagd (loopt via de gemeente),overigens werk ik voor 9 uurtjes in de week
en ben opzoek naar meerdere uren.
Nu is het zo dat ik binnenkort bij mijn vriend in wil gaan trekken, hij is nu 25 en werkt fulltime als taxichaffeur,
nou vroegen wij ons dus af,wat voor gevolgen er zijn wat betreft zijn inkomen? hij heeft zelf een koop appartement (starter), zou hij gekort kunnen worden?

of hebben jullie eventueel goeie informatie site waar ik deze informatie weg kan halen?

alvast vriendelijk bedankt

Ragdollcat

Re: Bijstandsuitkering en samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:54

Ik zou het niet weten, maar ik volg dit wel even, ik ken iemand, die mogelijk in de bijstand gaat en zijn vriendin wil bij hem gaan wonen (samenwonen) maar ze durven het nog niet, want wat heeft dat voor gevolgen??? ze heeft wel een vaste baan.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:58

dat vragen wij ons ook af namelijk, wat voor gevolgen gaat dit hebben? ben al druk aan het zoeken op internet, tot nu toe nog niet echt duidelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:26

Waarop zou hij 'gekort' kunnen worden? Hij heeft toch gewoon een fulltime salaris?

Overigens heb ik de pest aan de term 'gekort worden'. Je wordt niet gekort. Je hoeft minder aanspraak te maken op gemeenschapsgeld omdat er meer gezinsinkomen is.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:40

Jij word gekort op je uitkering door de inkomen van je vriend.
De korting (zo word het genoemd) is afhankelijk van de inkomen dat je vriend per maand krijgt.
Hier zul je meer info over krijgen als je op gesprek komt bij de gemeente voor de aanvraag van je bijstandsuitkering.
Ook krijg je minder omdat je zelf werkt al is het 9 uur.
@ Sonja; je hebt een hekel aan de term gekort worden, maar zo word het in ieder opleiding tot medewerker uitkeringen genoemd, ook de gemeente noemt het zo.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:47

ik heb al een bijstandsuitkering en woon nog bij mijn ouders, maar wil gaan samenwonen.
zal van de week even bellen naar de gemeente daarover,
naja fulltime, hij staat dan voor 32 uur op papier, maar krijgt dan nog wel nachttoeslagen en andere toeslagen.

maar in ieder geval bedankt voor jullie antwoorden
mensen met meer antwoorden mogen nog steeds reageren

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:54

Gemeente kan je idd meer vertellen dan wij hier op bokt.
Dacht dat je het had aangevraagd aangezien je dat had opgeschreven..
Fulltime is vanaf 32 uur als ik het goed heb.
Als je de gemeente belt en je hebt al een bijstandsuitkering dan moet je vragen naar je contactpersoon dat je toegewezen hebt gekregen niet naar een gewone medewerker omdat dit ook weer persoonsafhankelijk kan zijn.

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:58

mij hebben ze uitgelegt dat als 1 van de partners bijstand heeft en de andere een vaste fulltime baan dat je dus geen uitkering meer krijgt.
ik wou ook gaan samenwonen en heb ook en uitkering en ik zou hem dus kwijt zijn als ik ga samenwonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:00

Dat ligt er maar net aan hoeveel dat je partner verdient. Als die genoeg verdient om jullie beiden te onderhouden krijg je uiteraard geen uitkering meer. Maar da's toch logisch? Een uitkering is een sociaal vangnet.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:00

Dit is ook afhankelijk van de inkomen van je partner met wie je samen gaat wonen. Fulltime werkende partner zorgt er bijna altijd voor dat je zelf geen bijstandsuitkering meer krijgt omdat je dan meer dan een gemiddeld inkomen hebt dat men berekent bij de gemeente.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:24

mijn partner zal denk ik wel genoeg verdienen om ons beide en zijn huisje te onderhouden.
maar ik bel gewoon van de week even, en gewoon blijven zoeken naar werk.

in ieder geval bedankt voor jullie antwoorden