Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Romyv schreef:CE is veel uitgebreider dan IBMS, daarbij zijn de toelatingseisen van de IBMS zwaarder omdat het idd volledig in het engels is.. Volgens mij zit bij beide heel veel marketing, wat zeker een leuk vak is!! Waar je naar kan kijken is of je NIMA A en B kunt halen in de opleiding, dan heb je echt DE marketingpapieren op zak..
Sorriso schreef:Ik doe CE!
Dat bevalt me tot nu toe erg goed. Stukje accountancy is voor mij gelukkig ook heeeeeel klein . Alleen een klein beetje balansen, rente en dat soort dingen tot nu toe. Maar speelt absoluut geen hoofdrol.
Vakken die wel belangrijk zijn, zijn vakken die consumentengedrag bestuderen, verder vakken als omgevingsanalyse (markt in kaart brengen), marketing, marktonderzoek (ook markt in kaart brengen dan weer).
Ik zit in het 1e jaar en doe verkort traject. Bevalt tot nu toe erg goed!
Denise_84 schreef:Ikzelf heb IBL gestudeerd en kan je zeggen dat er heel veel verschil zit tussen CE en IBMS. IBL zit er enigszins tussenin.
IBMS is een internationale studie en op de HU betekende dit dat je inderdaad alle lessen in het Engels had, in de klas zat met internationale studenten en een jaar in het buitenland MOET studeren. IBMS is een redelijk zware opleiding waar je tevens veel finance krijgt.
CE is erg breed, je kunt bijvoorbeeld ook de richting Internationale Marketing of zoiets kiezen, dan kun je wel de internationale kant op maar over het algemeen is CE heel breed en dus van alles een beetje. Uiteraard kun je je wel specialiseren.
Ik heb dus IBL (International Business & Languages). Dit is een nederlandstalige studie met veel talen (Frans, Spaans, Duits en veel Engels). Je krijgt vakken in het Engels, studeert 6 maanden in het buitenland en moet een stage lopen in het buitenland. Je kunt hier kiezen uit 2 afstudeerrichtingen; Exportmanagement en Internationale marketingcommunicatie.
Ikzelf vond het internationale aspect juist heel erg leuk maar heb gekozen voor IBL omdat je dan 2x naar het buitenland dus verschillende ervaringen op doet. Ook haat ik finance wat ook wel bijdroeg aan mijn keuze.
Wij deden ook projecten met CE maar ook met IBMS. CE en IBL liggen dichter bij elkaar dan CE en IBMS.
Als je niet van accountancy houdt zou ik voor IBL gaan. Zoals gezegd is CE vrij algemeen dus kom je er nog wel mee weg, IBMS heeft echter een zwaar finance gedeelte, IBL (tijdens mijn opleiding) vrijwel niet.
Echter nog 1 tip. Als je de marketing kant op wilt, heb je wel zeker finance nodig in de toekomst. Zonder financiële achtergrond word je ook niet toegelaten op een universitaire studie.
In mijn geval was IBL echt een meidenopleiding en een hele kleine club. Er waren in jaar 1 bijvoorbeeld 3 IBL klassen tegenover 12 CE klassen. Uiteindelijk zijn we met 16 mensen afgestudeerd maar ik geloof dat dat wel redelijk gebruikelijk is op het HBO.
Uiteraard geldt bovenstaande alleen in mijn geval, en dat was op de Hogeschool Utrecht.
sologirl schreef:Romyv schreef:CE is veel uitgebreider dan IBMS, daarbij zijn de toelatingseisen van de IBMS zwaarder omdat het idd volledig in het engels is.. Volgens mij zit bij beide heel veel marketing, wat zeker een leuk vak is!! Waar je naar kan kijken is of je NIMA A en B kunt halen in de opleiding, dan heb je echt DE marketingpapieren op zak..
Wat is NIMA A en B? En CE is uitgebreider op het gebied van marketing neem ik aan? IBMS is dus meer gericht op je talen?
sologirl schreef:Romyv schreef:CE is veel uitgebreider dan IBMS, daarbij zijn de toelatingseisen van de IBMS zwaarder omdat het idd volledig in het engels is.. Volgens mij zit bij beide heel veel marketing, wat zeker een leuk vak is!! Waar je naar kan kijken is of je NIMA A en B kunt halen in de opleiding, dan heb je echt DE marketingpapieren op zak..
Wat is NIMA A en B? En CE is uitgebreider op het gebied van marketing neem ik aan? IBMS is dus meer gericht op je talen?
sologirl schreef:Sorriso schreef:Ik doe CE!
Dat bevalt me tot nu toe erg goed. Stukje accountancy is voor mij gelukkig ook heeeeeel klein . Alleen een klein beetje balansen, rente en dat soort dingen tot nu toe. Maar speelt absoluut geen hoofdrol.
Vakken die wel belangrijk zijn, zijn vakken die consumentengedrag bestuderen, verder vakken als omgevingsanalyse (markt in kaart brengen), marketing, marktonderzoek (ook markt in kaart brengen dan weer).
Ik zit in het 1e jaar en doe verkort traject. Bevalt tot nu toe erg goed!
En een verkort traject houdt in twee jaar in een? En hoe kan je dat doen of is dat alleen op bepaalde scholen?
sologirl schreef:Okee nu wordt het toch allemaal wat duidelijker Internationaal werken lijkt me fantastisch! Ik heb vooral altijd al iets met japans en toen ik hoorde dat je bij IBMS japans als keuzevak kon kiezen leek me dat een super kans! Nu jullie zeggen dat het veel met bedrijfseconomie etc. is begin ik er wel aan te twijfelen. Ik ben niet geweldig in mijn wiskunde en boekhouding is iets wat ik nu al verafschuw, we krijgen het nu pas in kleine maten op school. Zodra we het onderdeel marketing behandelen (Zo ook een eigen bedrijf etc. opzetten.) dan vind ik dat wel weer erg leuk!
Dus het internationale maakt voor mij helemaal niet uit! Leuk juist
Romyv schreef:sologirl schreef:
Wat is NIMA A en B? En CE is uitgebreider op het gebied van marketing neem ik aan? IBMS is dus meer gericht op je talen?
zover ik weet van mijn oude medestudenten die deze studies nu doen is IBMS meer gericht op bedrijfskunde en economie, CE is meer marketing en verkoopgericht..
NIMA A en B zijn diplima's voor de marketing op HBO niveau.. Je bent alleen marketier als die papieren op zak hebt.. Die biedt niet iedere opleiding aan, je kan ze ook los doen (moet je maar even google'n.. )
sologirl schreef:Ik heb me al een beetje wegwijs gemaakt bij de HRO. Die vertelden mij omdat ze de klassen van CE en IBL mixen het nog makkelijker is om te switchen. Van het bedrijf opzetten wilde ik aangeven dat ik dat soort dingen ook erg leuk vind! Zoals je zelf ook al uitlegde kan je dan beter voor CE gaan Ik ga nog eens navragen of ze bij CE ook japans als keuzevak hebben.
Vooralsnog blijft mijn voorkeur uitgaan naar later een beroep in het marketingmanagement. Dan blijf je sowieso in dit soort type opleidingen hangen. Small business heb ik ook al vaker horen vallen. Daar zal ik ook nog eens naar gaan kijken!