Tijdelijk extra uren: contract/uitzendbureau/freelance?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Tijdelijk extra uren: contract/uitzendbureau/freelance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 22:31

Ik begin binnenkort mee te draaien met een project, waarvoor ik extra uren krijg. In maart komt er 1 dag in de week bij, in april 1,5 en in mei en juni 2 hele dagen. Na juni houdt het project op. Ik heb een contract van 24 uur en mijn baas stelde voor om die extra uren als een andere aanstelling via het uitzendbureau te laten lopen. Het wordt een schaal lager uitbetaald dan mijn eigen werk en het is voor het bedrijf makkelijker om het via het uitzendbureau te laten lopen, omdat ik dan gewoon de uren in kan vullen die ik heb gewerkt en zo ook makkelijk meer of minder uren kan draaien dan de geschatte tijd die ik hierboven heb vermeld. Ook moeten ze anders elke maand mijn contract wijzigen.

Bij uitbetaling via het uitzendbureau krijg ik echter geen loonheffingskorting (= tweede baan), waardoor ik er niet zoveel aan over hou. Natuurlijk kan ik dat dan volgend jaar weer terugvragen van de belastingdienst, maar ik kan het nu ook goed gebruiken. Optie drie is om het op freelance basis te gaan doen, heb ik vandaag bedacht, maar ik weet niet zo goed hoe dat werkt met uitbetaling en belasting.

Wie kan me helpen helder te krijgen wat in deze situatie de beste optie is?

Nimue

Re: Tijdelijk extra uren: contract/uitzendbureau/freelance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:34

Freelance werken bij je eigen werkgever, lijkt me lastig. Dan is het namelijk niet freelance, maar gewoon loondienst, en dan mag je het ook niet als freelance opgeven.

Via het uitzendbureau lijkt mij niet zo aantrekkelijk, lijkt me ook duur voor het bedrijf, maar goed, je baas zal er op zich wel over hebben nagedacht. Kan het niet als overuren? Of een tijdelijke contractwijziging voor 1,75 dag per week, zodat het gemiddeld uitkomt? Dan krijg je in maart en april iets teveel uitbetaald en in mei en juni iets minder dan je werkt, maar alles bij elkaar komt het dan wel uit.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:47

Tweede contract met je eigen werkgever voor de projectduur, met de afwijkende arbeidsvoorwaarden daarin opgenomen?
Freelance ben je niet, omdat je niet meerdere werkgevers hebt; via het uitzendbureau is een dure oplossing.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 23:49

Nimue schreef:
Of een tijdelijke contractwijziging voor 1,75 dag per week, zodat het gemiddeld uitkomt? Dan krijg je in maart en april iets teveel uitbetaald en in mei en juni iets minder dan je werkt, maar alles bij elkaar komt het dan wel uit.

Daar zal ik het eens over hebben, dat lijkt me nog wel een goede optie waar beide partijen iets aan hebben.

Aan jullie beide reacties te zien valt freelancen in ieder geval af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:03

Of je baas geeft je een 0 uren contract en betaald de werkelijke uren die je gemaakt hebt.. Is goedkoper voor hem dan via het uitzendbureau lijkt me..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 10:59

Haar. ;) Ik heb al een contract van 24 uur, ook bij een extra contract via mijn werkgeefster zou bij die tweede aanstelling dus geen loonheffingskorting worden toegepast.