Volwassenenonderwijs HAVO/ avondschool?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Volwassenenonderwijs HAVO/ avondschool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:06

Belin, heb jij CM of EM? Want bij CM kun je toch kiezen tussen Duits12 of Frans12?

ayo

Berichten: 1338
Geregistreerd: 08-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:13

Rienn schreef:
YankeeBoy schreef:
volgens mij klopt dat van die regio inderdaad wel!

rien, ik heb ook heerlijke tijden hoor
maar dat komt ook omdat ik daar vorig jaar ook havo 4 heb gevolgd.
als je instroomt in de vijfde en je hebt dus ergens anders de vierde gedaan heb je vaak eens tuk meer vakken, omdat ze die op andere scholen nog niet hebben afgesloten.


Ik heb 5 jaar geleden mijn VMBO diploma gehaald.. Kan in dan eigenlijk wel mijn HAVO halen? Nu begin ik wel erg te twijfelen..

Waarom zou je dat willen? Als je HBO wilt gaan doen kun je als je 21 of ouder bent ook een toelatingstest doen. Als je bepaalde vakken op havo niveau nodig hebt, bv wiskunde, kun je ook losse vakken volgen.

Ik heb ook vavo gedaan, vwo in 1 jaar. Beviel me goed, je hebt veel vrijheid, maar dus ook veel eigen verantwoordelijkheid. Maar dat is eigenlijk wel handig omdat ze op het HBO op en nog sterker op het WO ook niet achter je kont aan gaan zitten lopen.

Wat betreft de kosten, ik kon ook geen vergoeding krijgen, maar het was in totaal 'slechts' zo'n 2500 euro. Ik moest per vak betalen, en ik had geloof ik negen vakken.

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:39

Bij CM moet je 2 vreemde talen hebben, althans volgens het oude verhaal dan, met het nieuwe ben ik niet bekend. :)
Frans heb ik dus nog afgesloten, maar ook Duits zit in je profiel dus daarom moest ik ook dat overdoen.

Mijn profiel:
Frans 12
Duits 12
wiskunde A12 (A2 als extra vak geïntegreerd)
CKV 23
geschiedenis

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:47

Blinnii schreef:
Bij CM moet je 2 vreemde talen hebben, althans volgens het oude verhaal dan, met het nieuwe ben ik niet bekend. :)
Frans heb ik dus nog afgesloten, maar ook Duits zit in je profiel dus daarom moest ik ook dat overdoen.

Mijn profiel:
Frans 12
Duits 12
wiskunde A12 (A2 als extra vak geïntegreerd)
CKV 23
geschiedenis



Oh wat maf. Ik heb ook CM-vwo en mijn vakkenpakket is als volgt:
Frans12
WiskundeA1
Tekenen
Geschiedenis
Aardrijkskunde

Verder heb ik vorig jaar Biologie12 afgesloten, en ik vroeg me eigenlijk af of ik dat als "extra vak" had mogen kiezen? Want nu heb ik als extra vakken Tekenen en AK...

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Re: Volwassenenonderwijs HAVO/ avondschool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:55

Ja dat kan inderdaad, als je school het maar aanbiedt als extra vak. :j
Ik heb ook biologie 12 als extra vak, maar heb zelfs biologie 1 nog als extra vak staan haha!
Scholen waren geloof ik best vrij in het samenstellen van het profiel, bij ons waren 2 talen verplicht, bij andere scholen 1 van de 2 en dan aardrijkskunde. :)

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Re: Volwassenenonderwijs HAVO/ avondschool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:34

@ ayo, ik weet dat ik ook een toelatingstest kan doen.. Maar zoals je ook kunt lezen, dan weet je dat ik ondertussen al zo'n 5 jaar niet meer op school heb gezeten en de kans erg klein is dat ik daar door kom. Kan het natuurlijk ook mis hebben, maar neem liever het zekere voor het onzekere..

De rede dat ik mijn Havo wil halen is dat ik graag bij de politie wil en gewoon bijna 100% zeker weet dat ik nu word afgewezen. Kan ook heel goed mijn onzekerheid zijn die weer naar boven komt.. :)

Samiyah

Berichten: 5867
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Groningen

Re: Volwassenenonderwijs HAVO/ avondschool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:45

Ik heb het topic niet doorgelezen, maar wilde nog wel even een reactie geven.

Ik zit ook op het volwassenonderwijs, ik doe havo tweejarig. Zit nu in het 1e jaar, gewoon overdag :).

Mij bevalt het erg goed! Ik heb wel een super strenge school, maar dat motiveerd me wel erg om altijd aanwezig te zijn :P.

absque_dubio

Berichten: 7848
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Volwassenenonderwijs HAVO/ avondschool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:51

Met wat voor cijfers moet je je vmbo hebben afgesloten, en welke vakken moet je daarvoor hebben, om havo te kunnen doen?
Vorig jaar vmbo afgemaakt op de vavo, beviel me heel erg goed! Nu doe ik een mbo, wat me echt niet bevalt, maar wat dan wel? Ik zou het niet weten.. Dus daarom denk ik erover om in 2 jaar de havo te doen. Maar ik heb niet alles met een 7 afgesloten, en geen frans en duits als examenvak gekozen. :\

Anoniem

Re: Volwassenenonderwijs HAVO/ avondschool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:15

Klopt het dat als je avondhavo wil doen dat via de leerplicht gaat? En overdag gewoon 'mag'.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:25

Sophie_midas schreef:
Ik heb het topic niet doorgelezen, maar wilde nog wel even een reactie geven.

Ik zit ook op het volwassenonderwijs, ik doe havo tweejarig. Zit nu in het 1e jaar, gewoon overdag :).

Mij bevalt het erg goed! Ik heb wel een super strenge school, maar dat motiveerd me wel erg om altijd aanwezig te zijn :P.



Ik wist niet eens dat volwassenonderwijs ook tweejarig kon? Ik dacht dat het altijd in 1 jaar je examen halen was. Weer wat geleerd. :Y)

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:35

Je hebt inderdaad ook 2-jarige trajecten, als je bijvoorbeeld na de havo je hele VWO diploma wilt halen. :)

juline

Berichten: 1804
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: breda

Re: Volwassenenonderwijs HAVO/ avondschool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:01

mij beviel het niet om eerlijk te zijn. helaas hadden ze besloten om de opleiding wel volwassenenonderwijs te laten heten maar echt was een een opleiding voor de afdankertjes van de maatschappij.
16 jarige die alle scholen in de omgeving al hadden gehad maar nergens wilde ze ze nog.

dus daar zat ik met me 21 jaar tussen de 16jarige denkend dat ik een opleiding deed voor volwassenen dus 18+

ben er ook halverwege mee gestopt.

lessen werden verpest omdat de helft besteed moest worden aan het geschreeuw van de kinders dus klas uit gestuurd worden strafwerk enz enz.
ook werd er door middel van percentages bij gehouden hoe vaak je op school was. je moest minstens 90% aanwezig zijn om toetsen te mogen maken en je moest minstens 75% aanwezig zijn om uberhaubt op school te mogen blijven.

er werd over de mavo klas gesproken alsof we allemaal lompe geiten waren die toch nooit hoger halen dan een 6.

ik was totaal niet met de aanpak van deze school eens omdat ik niet bij die 16 jarige hoorde die in 1 jaar tijd 3 scholen wisten te verslijten (ja die zaten er echt tussen) en ik niet graag met hun over 1 kam getrokken wilde worden.
hun mochten misschien wel 6jes halen maar dat deed ik niet. had juist voor het eerst in me schoolperiode een keer een mooie 8 voor wiskunde waar ik normaal 3en voor haalde op andere scholen omdat de logica me van wiskunde niet echt wilde lukken

dus om een inmiddels erg lang verhaal kort te maken voor mij nooit meer. dan ga ik liever met onbedorven 16jarige in een klas zitten dan met het (crue gezegt) uitschot van 16.

ayo

Berichten: 1338
Geregistreerd: 08-07-08

Re: Volwassenenonderwijs HAVO/ avondschool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:04

Je hebt idd kans dat je met een aantal, vooral jongere ongemotiveerde klasgenoten te maken krijgt. Ik heb ze maar gelaten voor wat ze waren en hoop voor ze dat ze binnenkort het nut van een opleiding wel inzien.

Bij mij viel het gelukkig wel mee met het aantal van zulke mensen, maar ik kan me voorstellen dat als de meerderheid zo is, dat het erg vervelend wordt, zeker als je verplicht aanwezig moet zijn.
Ik heb het trouwens erg naar mijn zin gehad en heb leuke mensen ontmoet.

absque_dubio

Berichten: 7848
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:36

juline schreef:
mij beviel het niet om eerlijk te zijn. helaas hadden ze besloten om de opleiding wel volwassenenonderwijs te laten heten maar echt was een een opleiding voor de afdankertjes van de maatschappij.
16 jarige die alle scholen in de omgeving al hadden gehad maar nergens wilde ze ze nog.


dus daar zat ik met me 21 jaar tussen de 16jarige denkend dat ik een opleiding deed voor volwassenen dus 18+

ben er ook halverwege mee gestopt.

lessen werden verpest omdat de helft besteed moest worden aan het geschreeuw van de kinders dus klas uit gestuurd worden strafwerk enz enz.
ook werd er door middel van percentages bij gehouden hoe vaak je op school was. je moest minstens 90% aanwezig zijn om toetsen te mogen maken en je moest minstens 75% aanwezig zijn om uberhaubt op school te mogen blijven.

er werd over de mavo klas gesproken alsof we allemaal lompe geiten waren die toch nooit hoger halen dan een 6.

ik was totaal niet met de aanpak van deze school eens omdat ik niet bij die 16 jarige hoorde die in 1 jaar tijd 3 scholen wisten te verslijten (ja die zaten er echt tussen) en ik niet graag met hun over 1 kam getrokken wilde worden.hun mochten misschien wel 6jes halen maar dat deed ik niet. had juist voor het eerst in me schoolperiode een keer een mooie 8 voor wiskunde waar ik normaal 3en voor haalde op andere scholen omdat de logica me van wiskunde niet echt wilde lukken

dus om een inmiddels erg lang verhaal kort te maken voor mij nooit meer. dan ga ik liever met onbedorven 16jarige in een klas zitten dan met het (crue gezegt) uitschot van 16.


Ik vind dit eigenlijk wel héél erg gemeen van je overkomen..
Ik was 16, bijna 17 toen ik de vavo ging doen. En ja, het meerendeel van mijn klas was mijn leeftijd. En met zn alle hebben we veel lol gemaakt, en waren we ook niet altijd even lief en braafjes voor de leraar.
Maar ben jij daar niet voor jezelf? Het gaat er toch om dat JIJ dat diploma wilt. Wat hun doen, moeten ze zelf weten, of niet?
Ik denk dat ruim 60% van mijn klas er amper is geweest, en ja, een groot deel heeft meerdere scholen versleten en was niet zo lief. Maar wat het grappige is? Er zijn maar 2 mensen die niet geslaagd zijn. De rest is allemaal geslaagd! Ook de leerlingen die er amper waren, of die niet altijd even lief waren, of die al 3 scholen versleten hadden. Die hebben wel hun papiertje gehaald!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:37

Ik zit er ook aan te denken om volgend jaar naar het volwassenen onderwijs te gaan. Ik ben ooit begonnen op het gymnasium en ben toen na de 2e gewoon vwo gaan doen. Vorig jaar bleef ik zitten in 5vwo en ik zit nu in 5havo, en ik zit er aan te denken om toch nog mijn vwo te gaan halen. Ik zie het alleen niet zitten om tot m'n 20e op een middelbare school rond te lopen.
Ik volg dit topic even :j

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:23

ik ben nu bezig om te kijken hoe wie wat en waar
ik hoop dat ik voor de normale kosten in breda terecht kan , want anders moet ik naar dordrecht, wat ongeveer 3 a 4 keer zover weg is als breda (daar sta ik met de auto in 15 minuten )

heb inmiddels al zoveel opleidingen gedaan ., sommige wel afgemaakt, sommige niet, maar ik loop toch tegen bepaalde dingen aan die met een gebrek aan algemeen onderwijs te maken hebben

dus sja, nu toch maar dat havo papiertje en dan eens verder kijken

vind het wel heel moelijk om een keus te maken tussen NG en CM ...
nadeel van NG = Wiskunde A
nadeel van MC= geschiedenis,
verder kan ik met beide wel wat

maar ja, hoop wel dat de mensen op de opleiding er allemaal zitten omdat ze echt willen :=

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 02:27

en ik krijg er een beetje het :x van dat het zo ondoorzichtig is wie waar terecht kan ivm welke regio je woont en welke school daar dan weer bij zou horen

juline

Berichten: 1804
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: breda

Re: Volwassenenonderwijs HAVO/ avondschool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:21

sonja_vr lees mijn post dat is breda

Rooompie

Berichten: 432
Geregistreerd: 29-11-08
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:12

Hoi, (sorry voor het openen van een ouder topic)

Ik heb straks mijn laatste examen (engels), maar ik vrees dat ik wel gezakt ben..
Ik doe nu N&T maar heb nauwelijks gewerkt dit jaar, waardoor ik hoogstwaarschijnlijk onvoldoende sta voor Wiskunde B, Scheikunde en Natuurkunde. De rest kan ik wel afsluiten.
Ik heb over het Vavo gehoord en aangezien ik 5 havo niet op mijn school wil over doen, is het vavo misschien een optie voor mij.. (Den haag, mondriaan evt? Daar woon ik vlakbij)
Wie weet hoe het verloopt in mijn situatie? Kan ik in deze situatie toegelaten worden op het vavo en hoeveel zit ik dan op school? En vooral; wat zijn de kosten die eraan verbonden zitten?

bedankt alvast :)

Anoniem

Re: Volwassenenonderwijs HAVO/ avondschool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:53

Bij mij (Eindhoven), zou je dan voor die 3 vakken in totaal zo'n 6uur op school zitten. :) Geloof via ROC's dat het gewoon het zelfde is als elk ander HBO/MBO opleiding kwa kosten, maar dat kan je gewoon opzoeken op internet op de site van zo'n school bij jou in de buurt?

juline

Berichten: 1804
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:55

mocht je je andere vakken wel gehaald hebben kan je op de vavo ook enkel de vakken doen die je niet gehaald hebt.
dit ligt dan puur aan hoe goed je het doet maar vriendin van me had net 2 vakken niet gehaald op het vwo en deze heeft ze in 2 maanden tijd op het vavo gehaald.
dus ja je kan in jouw situatie aangenomen worden en het ligt dus aan wat je zelf wil bereiken.
of je doet heel het jaar overneiuw inclusief alle vakken of je blokt komende maandjes goed en je haalt slechts de vakken die je niet behaald hebt op je huidige school.

maar ben er wel snel mee aangezien er nog wel een intake voor nodig is en dergelijke en ze hebben een beperkt aantal plekken. Althans dat was in breda wel zo

de kosten zijn het zelfde als regulier onderwijs
je krijgt ook stufi maar enkel de basisbeurs. je kunt voor vavo geen aanvullende beurs krijgen

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:58

Pb Belinii hier op bokt even, zij zit nu op t Mondriaan en doet ook 3 vakken :)
Mocht je echt zakken, dan kan je die 3 gewoon overdoen op t Mondriaan.

Juline je krijgt GEEN stufi op de VAVO, het is namelijk geen beroepsopleiding maar gewoon middelbare school. Ze kan zich ingeschreven laten staan bij haar oude school (zij besteden haar dan uit aan t Mondriaan), dan krijg je ongeveer 100 pm toelage. Of je schrijft je in bij t Mondriaan en dan krijg je ongeveer 600 euro in 1 x voor t hele jaar.

edit: Kosten zijn ook totaal anders hoor! Als je op je oude school blijft ingeschreven staan, betaal je niets (oude school betaalt aan Mondriaan). Als je bij t Mondriaan wordt ingeschreven moet je waarschijnlijk per vak betalen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:42

juline schreef:
sonja_vr lees mijn post dat is breda


nou, ik had dus graag naar breda gewild, maar ik moet helaas naar dordt :roll:

Rooompie

Berichten: 432
Geregistreerd: 29-11-08
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Volwassenenonderwijs HAVO/ avondschool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:20

Thanks!
@ juline: Moet je op het vavo (mondriaan) niet gewoon aan het eind van het jaar de exames doen met de andere leerlingen van de 'gewone scholen' meedoen? Is het examen niet voor iedereen hetzelfde? (Ik vind het geen probleem om 2 maanden hard te blokken.. maar kan dat wel? Wat voor examen doe ik dan?)

YankeeBoy

Berichten: 2150
Geregistreerd: 18-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:25

Rooompie schreef:
Thanks!
@ juline: Moet je op het vavo (mondriaan) niet gewoon aan het eind van het jaar de exames doen met de andere leerlingen van de 'gewone scholen' meedoen? Is het examen niet voor iedereen hetzelfde? (Ik vind het geen probleem om 2 maanden hard te blokken.. maar kan dat wel? Wat voor examen doe ik dan?)

je moet gewoon normale centrale eindexamens doen hoor, van eerdere examens heb ik werkelijk nog nooit gehoord, zitten bij mij ook veel mensen in de klas die slechts 2 vakken ofzo overdoen
edit; wel andere school dus, maar dat moet niet uitmaken