Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 12:16

Hallo aspirant docenten/onderwijsassistenten,

Ik zou het wel gezellig, leuk en leerzaam vinden om te kletsen over de studies gericht op het onderwijs. Ik doe zelf LVO Biologie, en wil dus in het middelbaar beroepsonderwijs werken. Ik volg die studie op Windesheim en zit in mijn eerste jaar. Ik heb binnenkort dus ook mijn stage enzo.

In principe mag je hier meekletsen als je iets met het onderwijs wil doen. Dus ook de onderwijsassistenten en mensen die op de STOAS paardenhouderij met afstudeerrichting onderwijs doen zijn welkom! :D

Als je het leuk lijkt om mee te kletsen zet dan in je eerste post ook even je studie en, als je dat wilt, de onderwijsinstelling. Vermeld ook even hoeveelste jaars je bent.

Ik kijk uit naar de reacties :)

MieLo

Re: Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:19

gezellig, nog een bioloog :D
ik zit nu in de 3e van de opleiding biologie 2e graads, en wil hierna waarschijnlijk ook nog voor mijn 1e graads gaan :)
Ik volg de opleiding in Amsterdam op de HvA, leuke studie ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 12:22

Oke, top :D ook nog een bioloog :) Ben je ook al weer bezig met je derdejaars stage? En waar heb je je eerste twee stages gedaan?

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:25

ik geef nu les op mijn oude middelbare chool, vorig jaar cdaar ook stage gelopen en in het 1e jaar op een vmbo-school in Amsterdam. maar ik heb meer voorkeur voor een havo/vwo school, omdat de mentaliteit daar vaak heel anders is :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 12:29

Ik heb ook de mazzel dat ik dit jaar op mijn oude school mag (werd nooit gedaan, maar het was heel lastig voor alle eerstejaars een plek te vinden) En het is een HAVO/VWO. Veel van mijn "collega's" ken ik al, net als de school, dus dat is wel leuk. De klassen heb ik al gezien, deze periode moesten we twee dagen stage lopen en observeren. Ik heb er echt wel veel zin in! :D

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:47

zeker leuk! het is een beetje als thuiskomen vond ik :=
maar je bent nog niet begonnen met stagelopen?
ik loop stage sinds het begin vn het schooljaar ;)
maar ik ga er weer vandoor (ben eergister geopereerd, heb dus nog niet echt veel vut op dit moment :P )

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 16:31

Ik was al weg, studie he ;) en jij dan nog beterschap!

Bij ons worden we in het eerste half jaar voorbereid op de studie, krijgen we een onderwijskundige en vakdidactische basis, hoewel we in de tweede periode al wel moesten observeren. Tweede halfjaar mag je alles gaan uitproberen, je staat dan wel met enige basis voor zo'n klas.

Ook volgend jaar wordt het het tweede half jaar. Wij starten dan eerst met de verbredende minor.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:34

Nog een Windesheim studente hier! Ik doe de pabo op windesheim :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 17:32

Hey, das leuk, ben ik je misschien al wel eens tegengekomen, heb je ook vaak les in B?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:39

Ik zit nu in me 2e jaar, ik doe een opleiding docent geschiedenis aan de HU. :)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:47

Ik heb eigenlijk altijd les in het B gebouw! :) Had vandaag voorlichting over World Wise in het Auditorium, jij denk ik ook ;)!

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:49

Ik zit in mn 3e jaar van de lerarenopleiding Biologie in Tilburg. :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 18:55

_Skess_ schreef:
Ik heb eigenlijk altijd les in het B gebouw! :) Had vandaag voorlichting over World Wise in het Auditorium, jij denk ik ook ;)!

World wise nog niet, is voor de tweedejaars :P Was het een beetje leuk? O:)

Ik heb zelf ook regelmatig les in B, en daar zitten mijn docenten ook (B152) dus loop er regelmatig rond. Daarnaast zit ik vaak te bokken op B1 :+ vette kans dat we mekaar een keer hebben gezien :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 18:56

MarjonTampon schreef:
Ik zit in mn 3e jaar van de lerarenopleiding Biologie in Tilburg. :)

Jippy, nog een bioloog :D

Bevalt de studie?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:01

MLoeser schreef:
_Skess_ schreef:

World wise nog niet, is voor de tweedejaars :P Was het een beetje leuk? O:)

Ik heb zelf ook regelmatig les in B, en daar zitten mijn docenten ook (B152) dus loop er regelmatig rond. Daarnaast zit ik vaak te bokken op B1 :+ vette kans dat we mekaar een keer hebben gezien :)

WorldWise was saaaaaai en duurde wel 2 uur :Z maar wel leuk, want er komen docenten uit andere landen ons college geven een week lang dus dat is wel leuk!

Grappig, heb wel eens iemand zien bokken op B ja, kijk ook altijd in het Mediacentrum of ik mede-bokkers kan vinden :P

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:05

Een zeer blond casual gekleed typje? O:)

Een goede maat/medestudent van mij heeft vorig jaar ook meegedaan aan de WW week. Volgens hem was het wel heel tof. :) Helaas heeft hij dat jaar alsnog, na een ontheffing te hebben gekregen in zijn eerste jaar, toch nog een BNS (nu BSA) gekregen... Nu doet hij dus bio :D

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:10

haha :+ Heb er niet zo op de persoon gelet toen hahaha O:)

Het lijkt me ook heel erg tof! Les uit andere culturen enzo :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:13

Matthijs is het in ieder geval goed bevallen, gaat volgend jaar geheel vrijwillig weer meedoen, en dat wil wat zeggen! ;)

Edit, ik ga nu wel even offline, ban mezelf misschien alsnog even, bijna tentamenweek... :+

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:20

Aah wat goed van hem! :) Ja ik heb maandag hertentamen en de week erna tentamens aaaaaaah!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:52

ik heb eigenlijk ook tentamens :P maar die van mij vervallen dus nu. maar wat leuk, weer een bioloog :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:11

Ik hoop dit jaar af te studeren voor geschiedenis en volgend jaar voor maatschappijleer. Ik zit op de Fontys in Tilburg trouwens. Ik moet woensdag op sollicitatiegesprek bij een school en heb nog diverse sollicitaties. Mijn voorkeur ligt bij het VMBO en hoe lager het niveau hoe liever, ik hou wel van lekker direct, spontaan en toegankelijk :P

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 21:38

Urielle schreef:
Ik hoop dit jaar af te studeren voor geschiedenis en volgend jaar voor maatschappijleer. Ik zit op de Fontys in Tilburg trouwens. Ik moet woensdag op sollicitatiegesprek bij een school en heb nog diverse sollicitaties. Mijn voorkeur ligt bij het VMBO en hoe lager het niveau hoe liever, ik hou wel van lekker direct, spontaan en toegankelijk :P

Dat is inderdaad ook heel leuk, maar voor je eerste stage is de mentaliteit op HAVO/VWO naar mijn mening wel wat prettiger, geeft me een veiliger gevoel :)

Succes met je studie en sollicitaties :)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:25

daar heb je wel gelijk in urielle ;) maar ik ben te lief wat dat betreft, Havo-leerlingen heb ik soms al moeite mee :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:43

Dat kan ik me voorstellen hoor, ik heb mijn eerste stage ook gedaan op H/V. :j Dacht van te voren ook dat ik een echte H/V docent zou zijn, TOT ik op het VMBO terecht kwam. :D H/V leerlingen zijn een stuk afstandelijker imo en VMBOers zijn ook wat kinderlijker. Op H/V kunnen ze nog wel eens achter je rug om afspreken met de hele klas om je door de mangel te halen, dat heb je op VMBO niet zo snel, meer spontane drukte omdat ze snel zijn afgeleid of even geen blijf met zichzelf weten, maar het is niet snel gemeen bedoeld. Bijvoorbeeld, klas heeft toets, is stil, iedereen aan het werk en ineens staat er een leerling op en die loopt naar het raam. 'Juf, ik MOET echt even lopen hoor, al dat stilzitten!' Dan krijgt ie wel op zijn kop maar stiekem moet ik ook wel grinniken in mezelf. Herken het gevoel wel dat ik echt even van mijn plaats moet :D Grenzen stellen moet je leren door veel ervaring op te doen, ga ik zelf ook nog wel eens de mist mee in. Maar als je eerlijk bent tegenover de leerlingen, dat je zelf ook nog aan het leren bent, en zegt dat je te snel/hard hebt ingegrepen of juist dat je een nieuwe start wilt maken omdat het zo echt niet kan, snappen VMBOers dat wel. Het meerendeel heeft zelf ook wel eens een nieuwe kans gevraagd ;) En meestal gaan ze je dan ook nog helpen hoe je op de juiste manier structuur geeft zonder te streng of te los te zijn. Op het H/V had ik dat alleen bij de eersteklassertjes :D

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:45

Ik doe PABO aan de Marnix Academie in Utrecht. Ook erg leuk :D