Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

) Maar ik ken ook mensen die het echt leuk vinden, ook het boekhouden. 
Dit zijn overigens wel vaste examens, dus als je het niet haalt moet je tot de volgende keer wachten. 

NaNi schreef:PDB staat inderdaad een dezelfde periode voor als pdl..
Ik heb pdb gedaan zonder ervaring met boekhouden, maar wél met tegelijkertijd een baan op een boekhouding, en dat vond ik op zich goed te doen.. Kan me inderdaad wel herinneren dat er een aantal in mijn groep waren die er meer moeite mee hadden omdat ze helemaal geen ervaring in boekhouden hadden...
(en jij dus ook
) 
NaNi schreef:hahaha ja dat kan ik me heel erg goed voorstellen.. Je hebt wel mensen die prima kunnen leren uit een boek, maar ik kan dat persoonlijk ook niet; ik moet mijn ook geleerde informatie eigenlijk het liefst meteen in de praktijk brengen, dan onthoud en begrijp ik veel beter(en jij dus ook
)
Ben nou voor volgend jaar naar een hbo studie aan het kijken, maar wil een totaal andere kant op, niks met economie meer, dat word voor mij wel een sprong in het diepe, want het enige wat mij echt ligt is nml economie

Ik doe volgende week het eerste examen nieuwe stijl. Maar daar was nog geen vooropleiding vereist voorzover ik begreep. Dat ging hier trouwens via p3transfer(avondschool/volwassenonderwijs). Ik betwijfel alleen of ik het ga halen, heb bijna alles lessen gemist ivm ziekte
Njen schreef:Dat zou kunnen, PDL is ook vernieuwdIk doe volgende week het eerste examen nieuwe stijl. Maar daar was nog geen vooropleiding vereist voorzover ik begreep. Dat ging hier trouwens via p3transfer(avondschool/volwassenonderwijs). Ik betwijfel alleen of ik het ga halen, heb bijna alles lessen gemist ivm ziekte

pri_lady schreef:Njen schreef:Dat zou kunnen, PDL is ook vernieuwdIk doe volgende week het eerste examen nieuwe stijl. Maar daar was nog geen vooropleiding vereist voorzover ik begreep. Dat ging hier trouwens via p3transfer(avondschool/volwassenonderwijs). Ik betwijfel alleen of ik het ga halen, heb bijna alles lessen gemist ivm ziekte
Ow, heb je wel enig boek ingekeken?????????????? Wel handig nl!!!
Ik heb het boek een aantal keer doorgekeken, maar ik ken al die termen niet en het zegt mij gewoon te weinig omdat ik de basiskennis mis. Ook de berekeningen, er zitten zoveel haken en ogen aan, dat zijn gewoon dingen die je weet of niet... Mijn arbeidsrechtexamen ga ik denk ik wel makkelijk halen, dat is niet zo'n probleem

Nee ik heb het nu gevolgd, maar door ziekte veel gemist en nou dankzij een fout op mijn werk blijkt dat ik mijn examens volgende week niet kan maken omdat het geld niet is overgemaakt. Ik vind het niet zo'n probleem. Maar PDL houd in dat je gaat werken met het handboek loonheffingen, je moet hier alles makkelijk in kunnen opzoeken en met de gegevens daarin kunnen rekenen. En je moet wat feiten uit de kleine gids kennen(maar niet te diep op de stof in). Daarnaast heb je nog een apart examen Arbeidsrecht. (PDL zelf is opgesplitst in Loonheffingen I & II, ene vooral theorie, andere vooral rekenen) Daantjuh88 schreef:Ik heb even mee zitten lezen! Ik ga in Maart beginnen met mijn MBA opleiding, 1 avond in de week naar school in Zwolle. Hiervoor heb ik Havo gedaan, daarna adminstrateur niveau 4 versneld. Ik werk nu een jaar op de boekhouding en alles is behoorlijk weggezakt, plus hier maak ik echt geen journaalposten met de hand! Vind het zo verschil, de theorie en de praktijk. Omdat alles al een beetje weggezakt was, ga ik eerst de gehele MBA cursus volgen om dan mijn weg door te zetten naad SPD1 en 2.
Jullie hebben het over PDL? is dat echt puur en alleen salarisadministratie? Mijn baas wil nl ook graag dat ik dat ga halen, maar ben niet zo geinterreseerd in alleen salarisadmininstratie.

, maarja.... Daantjuh88 schreef:Als ik het over PDL zo lees dan denk ik dat ik er nog even voor bedank, eerst mijn MBA. Het is idd wel makkelijk dat mijn baas betaald, dus alles wat hij me aanbied moet ik eigenlijk gewoon doen, maarja....

pri_lady schreef:Daantjuh88 schreef:Als ik het over PDL zo lees dan denk ik dat ik er nog even voor bedank, eerst mijn MBA. Het is idd wel makkelijk dat mijn baas betaald, dus alles wat hij me aanbied moet ik eigenlijk gewoon doen, maarja....
Schijnt niet moeilijk te zijn hoor, volgens mij kun je hem er wel bijpakken naast die MBA. Vooral omdat het een korte cursus is én qua studeren een halve zondag kwijt bent. Hebben is hebben!
Ik ben wel een ander uiterste, maar ik combineer het met een deeltijddagopleiding en ik doe daar meer examens bij dan mijn klasgenoten. En als ik niet ziek was geweest dan was het te doen geweest. Alleen zoals ik al eerder in dit topic zei, ik miste wel wat basiskennis die ik wel nodig vond af en toe, maar als je alle lessen volgt moet dat toch kunnen denk ik.