administratie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

administratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 15:47

Ik heb me/cvs waardoor ik geen opleiding op school kan volgen. Ik heb wel m'n vmbo diploma, maar verder kan ik het niet aan om hele dagen naar school te gaan of hele dagen te werken. Ik heb al zovaak het advies gehad van 'Waarom ga je niet een LOI cursus doen en dan administratie? Je bent er slim genoeg voor en het is lichamelijk niet zwaar werk'. Als eerste riep ik gelijk 'Ieuw, dat is niets voor mij!!', maar nu ga ik er toch een beetje over nadenken.. Maar ik heb mezelf er nooit in verdiep eigenlijk wat voor beroepen het zijn en dat soort dingen. Maar volgens mij zijn hier wel mensen die iets van administratie doen.. Kunnen jullie mij beetje zeggen wat het allemaal in houd en wat je moet doen etc? Want ik heb werkelijk geen flauw benul wat het nu allemaal precies is en wat je er mee kan.

Njen

Re: administratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:24

Pff moeilijk uit te leggen, afhankelijk van het niveau heb je op het hogere niveau van het mbo(3/4) vooral boekhouden, terwijl niv. 2 vooral veel archiveerwerk is(dus in feite alsnog lichamelijk redelijk vermoeiend als het hele stapels zijn, verschilt per bedrijf). Boekhouden vind ik nogal moeilijk uit te leggen, als je iets wil weten zou je anders eens moeten kijken voor de schoolboeken van bv in balans, dat is de serie waaruit ik les krijg. Ook krijg je redelijk wat kostprijsberekening en wat recht en maatschappelijke vorming.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:55

Tja, je kunt beginnen met je pdb (praktijkdiploma boekhouding), volgens mij is dat niet echt aan een niveau gebonden maar vergelijkbaar met mbo 4 dacht ik..
Daarna is een mba (moderne bedrijfsadministratie) leuk om verder mee te gaan..
Een pdb wordt door bedrijven zeer gewaardeerd en is op veel boekhoudingen een vereiste.. Ik heb 3 jaar fulltime op een boekhouding gezeten en het kan heel erg leuk werk zijn Lachen

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:56

Volgens mij kan je bij de LOI een gratis proefles aanvragen? En misschien ergens een aantal keer een aantal uur meelopen?

Administratie is natuurlijk een ruim begrip. Boekhouden is er een deel van, en het moet je wel liggen. Ik heb eerst als assistent accountant gewerkt en nu als adviseur collectieve pensioenen ( gewoon de pensioenadministratie dus), lichamelijk vind ik het geen vermoeiend werk, maar ik vind het beide ook niet leuk om te doen. (shhhht Knipoog ) Maar ik ken ook mensen die het echt leuk vinden, ook het boekhouden.

Ik zou wel aanraden om het toch te volgen in combinatie met lessen, dit is vaak een avond in de week van 2-3 uurtjes, ik weet niet of je dat kan volhouden? Ik had thuis bijna geen werk meer aan de cursussen waar ik ook les bij had, dan is dat fijn om na die uren gewoon klaar te zijn.

Overigens duurt het PDB volgens mij niet heel lang, het ligt natuurlijk wel aan je studietempo. En het is wel een gewaardeerd diploma. Dus leuk om mee in te stappen in een bedrijf en daar verder in te groeien.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:37

Ik weet het niet zeker, maar lijkt mij dat PDB ongeveer even lang duurt als PDL? (PDL = Praktijkdiploma Loonadministratie). PDL is een avondopleiding die bij mij duurde van september tot januari en in januari examen doen. De volgende duurt tot juni en dan word er in juni examen gedaan Lachen Dit zijn overigens wel vaste examens, dus als je het niet haalt moet je tot de volgende keer wachten.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:42

Trouwens ik kan je wel 1 ding aanraden mocht je voor zo'n praktijkdiploma kiezen, start eerst met de basisopleiding die ze aanbieden als je er nog niks vanaf weet. Ik weet niet hoe het bij PDB is, maar bij PDL zat ik af en toe echt even te kijken van waar hebben ze het over? Ik mis gewoon de basiskennis ervoor, terwijl sommige van mijn collega's dit wel hebben omdat ze er dagelijks mee werken.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:37

PDB staat inderdaad een dezelfde periode voor als pdl..

Ik heb pdb gedaan zonder ervaring met boekhouden, maar wél met tegelijkertijd een baan op een boekhouding, en dat vond ik op zich goed te doen.. Kan me inderdaad wel herinneren dat er een aantal in mijn groep waren die er meer moeite mee hadden omdat ze helemaal geen ervaring in boekhouden hadden...

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:43

NaNi schreef:
PDB staat inderdaad een dezelfde periode voor als pdl..

Ik heb pdb gedaan zonder ervaring met boekhouden, maar wél met tegelijkertijd een baan op een boekhouding, en dat vond ik op zich goed te doen.. Kan me inderdaad wel herinneren dat er een aantal in mijn groep waren die er meer moeite mee hadden omdat ze helemaal geen ervaring in boekhouden hadden...

Nou ik werk dus ook op de salarisadministratie, maar doe niet heel veel waar ik die termen bij gebruik die in PDL voorkomen, meer het simpele werk. Ik ben nml een bbl-er die de mbo opleiding Boekhoudkundig medewerker/bedrijfsadministrateur volgt en ik merk ook dat ik heel moeilijk het boekhouden in de praktijk kan toepassen omdat ik het alleen uit boeken krijg. Dus ik vind persoonlijk dat je beter echt alles gelijk in de praktijk kan toepassen. Want ik kan niks toepassen van beide studies en werk er niet mee en dat maakt het tochwel een stukje moeilijker. Ik denk dat als ik straks mijn diploma heb ik onderhand PDB moet gaan doen bijv. om mijn kennis wat op te rakelen omdat het gelijk weer wegzakt na mijn examens.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:52

hahaha ja dat kan ik me heel erg goed voorstellen.. Je hebt wel mensen die prima kunnen leren uit een boek, maar ik kan dat persoonlijk ook niet; ik moet mijn ook geleerde informatie eigenlijk het liefst meteen in de praktijk brengen, dan onthoud en begrijp ik veel beter Tong uitsteken (en jij dus ook Knipoog )

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:54

NaNi schreef:
hahaha ja dat kan ik me heel erg goed voorstellen.. Je hebt wel mensen die prima kunnen leren uit een boek, maar ik kan dat persoonlijk ook niet; ik moet mijn ook geleerde informatie eigenlijk het liefst meteen in de praktijk brengen, dan onthoud en begrijp ik veel beter Tong uitsteken (en jij dus ook Knipoog )

Hahah inderdaad, het helpt bij mij ook nog mee dat het mij totaal niet interesseert Nagelbijten / Gniffelen Ben nou voor volgend jaar naar een hbo studie aan het kijken, maar wil een totaal andere kant op, niks met economie meer, dat word voor mij wel een sprong in het diepe, want het enige wat mij echt ligt is nml economie Clown

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:07

De regels zijn tegenwoordig veranderd, je moet eerst basiskennis BKB halen om vervolgens te beginnen aan de PDB opleiding. Als je niets van boekhouden weet, is dit ook wel de handigste weg.

Deze studies zou ik bij een opleidingsinstituut doen waar je 1 x per week 2 of 3 uurtjes les kan volgen en niet bij het LOI. De stof kan in het boek nogal moeilijk overkomen terwijl als een leraar er mondeling uitleg bij geeft of vragen direct kan beantwoorden dit veel beter blijft hangen!

In ieder geval succes met het maken van een keuze!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:17

Ow, dat van het bkb wist ik nog niet.. Ik las ook op de site van het NTI dat er geen vooropleiding vereist
was voor pdb, dus als ik lieg, dan lieg ik in commissie Knipoog

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:55

Nou dat kan hoor, het is kort geleden ingegaan, er was zoiets als een overgangsfase. Mijn zoon kon nog mee met PDB oude stijl. Misschien is de cursus PDB bij opleidingsinstellingen wel vernieuwd dus BKB en oude PDB ineen. Op de site van het staatsexamen hebben ze het nl over PDB oude en PDB nieuwe stijl.

Ik heb mij hier ook niet verder in verdiept maar TS kan hier eventueel wat mee, hoop ik!

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:06

Dat zou kunnen, PDL is ook vernieuwd Lachen Ik doe volgende week het eerste examen nieuwe stijl. Maar daar was nog geen vooropleiding vereist voorzover ik begreep. Dat ging hier trouwens via p3transfer(avondschool/volwassenonderwijs). Ik betwijfel alleen of ik het ga halen, heb bijna alles lessen gemist ivm ziekte Nagelbijten / Gniffelen

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:10

Njen schreef:
Dat zou kunnen, PDL is ook vernieuwd Lachen Ik doe volgende week het eerste examen nieuwe stijl. Maar daar was nog geen vooropleiding vereist voorzover ik begreep. Dat ging hier trouwens via p3transfer(avondschool/volwassenonderwijs). Ik betwijfel alleen of ik het ga halen, heb bijna alles lessen gemist ivm ziekte Nagelbijten / Gniffelen

Ow, heb je wel enig boek ingekeken?????????????? Wel handig nl!!!

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:14

pri_lady schreef:
Njen schreef:

Ow, heb je wel enig boek ingekeken?????????????? Wel handig nl!!!

Nou voor PDL moet je het handboek loonheffingen zo goed mogelijk kennen en de rest heeft samenvattingen, maar mijn aardige collega's weigeren deze aan mij te geven Gestoord Ik heb het boek een aantal keer doorgekeken, maar ik ken al die termen niet en het zegt mij gewoon te weinig omdat ik de basiskennis mis. Ook de berekeningen, er zitten zoveel haken en ogen aan, dat zijn gewoon dingen die je weet of niet... Mijn arbeidsrechtexamen ga ik denk ik wel makkelijk halen, dat is niet zo'n probleem Lachen

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:03

Ik heb even mee zitten lezen! Ik ga in Maart beginnen met mijn MBA opleiding, 1 avond in de week naar school in Zwolle. Hiervoor heb ik Havo gedaan, daarna adminstrateur niveau 4 versneld. Ik werk nu een jaar op de boekhouding en alles is behoorlijk weggezakt, plus hier maak ik echt geen journaalposten met de hand! Vind het zo verschil, de theorie en de praktijk. Omdat alles al een beetje weggezakt was, ga ik eerst de gehele MBA cursus volgen om dan mijn weg door te zetten naad SPD1 en 2.

Jullie hebben het over PDL? is dat echt puur en alleen salarisadministratie? Mijn baas wil nl ook graag dat ik dat ga halen, maar ben niet zo geinterreseerd in alleen salarisadmininstratie.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:34

PDL heet niks voor niks Praktijkdiploma Loonadministratie Knipoog Nee ik heb het nu gevolgd, maar door ziekte veel gemist en nou dankzij een fout op mijn werk blijkt dat ik mijn examens volgende week niet kan maken omdat het geld niet is overgemaakt. Ik vind het niet zo'n probleem. Maar PDL houd in dat je gaat werken met het handboek loonheffingen, je moet hier alles makkelijk in kunnen opzoeken en met de gegevens daarin kunnen rekenen. En je moet wat feiten uit de kleine gids kennen(maar niet te diep op de stof in). Daarnaast heb je nog een apart examen Arbeidsrecht. (PDL zelf is opgesplitst in Loonheffingen I & II, ene vooral theorie, andere vooral rekenen)

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:20

Daantjuh88 schreef:
Ik heb even mee zitten lezen! Ik ga in Maart beginnen met mijn MBA opleiding, 1 avond in de week naar school in Zwolle. Hiervoor heb ik Havo gedaan, daarna adminstrateur niveau 4 versneld. Ik werk nu een jaar op de boekhouding en alles is behoorlijk weggezakt, plus hier maak ik echt geen journaalposten met de hand! Vind het zo verschil, de theorie en de praktijk. Omdat alles al een beetje weggezakt was, ga ik eerst de gehele MBA cursus volgen om dan mijn weg door te zetten naad SPD1 en 2.

Jullie hebben het over PDL? is dat echt puur en alleen salarisadministratie? Mijn baas wil nl ook graag dat ik dat ga halen, maar ben niet zo geinterreseerd in alleen salarisadmininstratie.

MBA is best pittig en idd niet echt een link naar de praktijk maar is wel goed om overzicht te krijgen, althans dat is wat ik aan die hele studie heb overgehouden. GOEDE opstap om daarna over te stappen naar SPD.

Er schijnt ook een Kluwer opleiding oid te zijn verkorte PDL van geloof ik 13 weken, dit om wel met lonen te kunnen werken/berekenen zonder aanvullende info (zal wel dat arbeidrecht zijn wat er dan niet in zit).
Als je baas dit wil betalen, zou ik het sowieso doen, altijd meegenomen, geeft jezelf een breed veld en inzicht.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:27

Een normale avondopleiding PDL is standaard 13 weken met arbeidsrecht. Dat is meestal ook wat een werkgever je laat doen. Je hebt geloof ik ook bijv. een NTI cursus, die is veel uitgebreider, maar PDL zelf gaat puur en alleen om dat diploma, daar heb je niet al die dingen van bijv. die cursus voor nodig Lachen

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:37

Als ik het over PDL zo lees dan denk ik dat ik er nog even voor bedank, eerst mijn MBA. Het is idd wel makkelijk dat mijn baas betaald, dus alles wat hij me aanbied moet ik eigenlijk gewoon doen Haha! , maarja....

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:01

Daantjuh88 schreef:
Als ik het over PDL zo lees dan denk ik dat ik er nog even voor bedank, eerst mijn MBA. Het is idd wel makkelijk dat mijn baas betaald, dus alles wat hij me aanbied moet ik eigenlijk gewoon doen Haha! , maarja....

Schijnt niet moeilijk te zijn hoor, volgens mij kun je hem er wel bijpakken naast die MBA. Vooral omdat het een korte cursus is én qua studeren een halve zondag kwijt bent. Hebben is hebben!

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:13

pri_lady schreef:
Daantjuh88 schreef:

Schijnt niet moeilijk te zijn hoor, volgens mij kun je hem er wel bijpakken naast die MBA. Vooral omdat het een korte cursus is én qua studeren een halve zondag kwijt bent. Hebben is hebben!

Ik zou het ook proberen hoor Lachen Ik ben wel een ander uiterste, maar ik combineer het met een deeltijddagopleiding en ik doe daar meer examens bij dan mijn klasgenoten. En als ik niet ziek was geweest dan was het te doen geweest. Alleen zoals ik al eerder in dit topic zei, ik miste wel wat basiskennis die ik wel nodig vond af en toe, maar als je alle lessen volgt moet dat toch kunnen denk ik.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:15

de basiskennis heb ik wel goed erin zitten, administrateur met 7, 8 en 9 afgerond (nu lijk ik wel een bolleboos), maar heb nog zoveel andere dingen! Ik kom om 6 uur thuis van het werk, daarnaast heb ik 2 paarden die ik moet rijden en dan is de avond zo voorbij. In het weekend bijan altijd concours, dus ook wel druk! Nog een reden om niet 2 cursussen naast elkaar te doen.