Gezocht: Paardenopleiding!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Championn

Gezocht: Paardenopleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 19:27

-Als het hier niet goedstaat,graag verplaatsen! Haha!

Ik zit nu in mijn examenjaar VMBO-T,en moet dus volgend schooljaar een vervolg opleiding gaan doen.
Alleen heb ik werkelijk géén idee wat ik wil gaan doen.
1 ding weet ik wel zeker: Iets met paarden!! Haha!
Paarden zijn altijd met grote passie geweest,en van mijn hobby wil ik graag mijn beroep gaan maken.
Ik wil de kant op van de dressuur,meer richting instructie of de handelskant.
Ook het fokken en africhten van paarden lijkt me reuze intressant.

Het lijkt me dat ik een opleiding moet gaan doen via MBO niveau 4 naar HBO?
Heeft iemand ervaring met een paardengerichte opleiding,die mij misschien verder wilt helpen?
Ook andere aspecten vind ik leuk,niet alleen die ik heb opgenoemd.

Wie kan mij helpen? Bloos

Championn

Re: Gezocht: Paardenopleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 19:28

Ohja,ik ben niet het meisje van dit account.
Ik ga geen eigen dressuurstal opzetten,en rij ook geen Z2! Bloos

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:30

Wat dacht je van paardenhouderij of paardensport. Kijk eens rond bij diverse AOC's of Deurne.

Het is een moeilijke sector maar als je echt wilt dan moet je er gewoon voor gaan. Twijfel je dan raad ik aan wat anders te kiezen.

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 19:32

Thats_Me schreef:
Wat dacht je van paardenhouderij of paardensport. Kijk eens rond bij diverse AOC's of Deurne.

Het is een moeilijke sector maar als je echt wilt dan moet je er gewoon voor gaan. Twijfel je dan raad ik aan wat anders te kiezen.

Deurne ligt echt vér boven mijn budget.
Ja,ik wil er helemaal voor gaan!!

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:33

Citaverde in weert hier in limburg?
Kan je ook intern volgens mij.

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 19:40

Blue9 schreef:
Citaverde in weert hier in limburg?
Kan je ook intern volgens mij.

ik ga even kijken op de site,als ze dat hebben! Knipoog

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:45

Ik zit dan nog niet in mijn eind examen jaar,
maar wil later ook deze kant op.
Ik volg het even Haha!

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:47

de opleiding paardenhouderij of paardensport in pesse?? van aoc terra

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:47

liiisette schreef:

Heb je hier een site van?

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 19:50

Kirstjuhh schreef:
liiisette schreef:

Ja,ik ben ook erg benieuwd! Haha!

Iemand ervaring met een ROC opleiding Bedrijfsleider/manager paardenhouderij (4)?

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:51

Heeft iemand ervaring met Ermelo?

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 19:52

Kirstjuhh schreef:

Lekker duur Kirsten! Lijst

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:53

Championn schreef:
Kirstjuhh schreef:

Lekker duur Kirsten! Lijst

Maar dit is volgends mijn oom een goede opleiding,
je zit er namelijk 1 dag pw op school, en de rest moet je stage of werken Knipoog

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:55

Ik zeg altijd waar een wil is is een weg.

Maar toen ik op de opendag bij ons op school kwam (HBO) werd er als eerste gezegd: Degene die hier zitten om later een eigen bedrijf te kunnen starten kunnen beter nu vertrekken.

Voor het MBO zijn er wel veel meer mogelijkheden, maar je blijft dan wel een stalhulpje of groom.

Daar heb je in mijn ogen geen opleiding voor nodig. Ik zou dan eerder kiezen voor iets anders en daarnaast als bijbaantje ergens op stal gaan werken.

Maargoed om echt antwoord op je vraag te geven, je zou de MAS kunnen gaan doen. Er zijn trouwens behoorlijk wat paarden opleidingen op MBO niveau..

Je kunt ook kiezen voor een andere opleiding en daarnaast cursussen volgen in Ermelo bijvoorbeeld. Op die manier ben je veel breder georienteerd. Bovendien leer je op die manier ook de dingen die je leuk vindt en hoef je op je stages niet stallen staan te mesten..

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:56

Ja Deurne is ook een goede opleiding met 1 dag pw school en de rest stage/werk... maar trek dan inderdaad je portemonnee even open Knipoog

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:57

Elke87 schreef:

Maar toen ik op de opendag bij ons op school kwam (HBO) werd er als eerste gezegd: Degene die hier zitten om later een eigen bedrijf te kunnen starten kunnen beter nu vertrekken.

Voor het MBO zijn er wel veel meer mogelijkheden, maar je blijft dan wel een stalhulpje of groom.

Daar heb je in mijn ogen geen opleiding voor nodig. Ik zou dan eerder kiezen voor iets anders en daarnaast als bijbaantje ergens op stal gaan werken.

Maargoed om echt antwoord op je vraag te geven, je zou de MAS kunnen gaan doen. Er zijn trouwens behoorlijk wat paarden opleidingen op MBO niveau..

Je kunt ook kiezen voor een andere opleiding en daarnaast cursussen volgen in Ermelo bijvoorbeeld. Op die manier ben je veel breder georienteerd. Bovendien leer je op die manier ook de dingen die je leuk vindt en hoef je op je stages niet stallen staan te mesten..

Dat wat jij over Ermelo erbij zegt, vind ik wel een goede Lachen

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:58

Kirstjuhh schreef:
liiisette schreef:

http://www.aoc-terra.nl/1/20557/nl-NL/S ... Pesse.aspx
hie rkun je er wel wat over vindne moet je beetje rondkijken ma ik dacht dat er nog een preciezere site was ma dan moe tik even op de manege kijken daar hing zo''n flyer ervan

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:58

Elke87 schreef:

Hier ben ik het zeker mee eens, echt... denk er heel goed over na!
Als je een goede opleiding achter de hand hebt, kun je altijd nog iets in de paarden doen.
Maar als je een opleiding in de paarden hebt, kun je nooit iets anders! (uitzonderingen daar gelaten) Knipoog

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:59

Hoi! Ik zit in zwolle op school Opde AOC groene welle. Paardensport niveau 4. Deze opleiding is vooral rijgericht. Hierbij kun je ook je orun halen. niveau 2 en 3. Verder krijg je dressuur en springles van school. Is een leuke opleiding. Je kunt die zowel BBL doen al BOL. Realiseer je wel dat de paarden hard werken is, en je eerst heel wat jaren bij een stal moet werken voordat je eigenlijk ergen alleen een stalruiter ben. Ik heb het geluk met de stal waar ik werk dat ik s'morgens gewoon stal werk doe en verder de hele middag train. Knipoog Ik geloof dat deze school niet zo achterlijk duur is , omdat ook de rijlessen erin zitten.

Over de paardensport op Pesse heb ik mindere verhalen gehoord..

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:01

Iets gevonden van citaverde?

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 20:02

Elke87 schreef:

Oke,oke.
Groom zijn of stalruiter lijkt me echt helemaal leuk.
Als ik maar bij de paarden ben,dan vind ik alles best.
Kijk ik wil ook niet alleen bezig zijn met bv stallen mesten,omdat ik me niet als vuil laat behandelen.

Welke MBO opleidingen zijn geschikt op deze kant op te gaan??

Ja,ik zat ookal te denken aan gewoon een hele 'normale' baan om het zo maar even te zeggen.
Verzorging&Beauty op het ROC sprak mij ookal aan,maar veel en veel minder dan de paardenwereld.
Maar als ik dit richting op zou gaan zou ik graag kiezen voor instructie cursussen.

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 20:03

di_Segno schreef:
Elke87 schreef:

Hier ben ik het zeker mee eens, echt... denk er heel goed over na!
Als je een goede opleiding achter de hand hebt, kun je altijd nog iets in de paarden doen.
Maar als je een opleiding in de paarden hebt, kun je nooit iets anders! (uitzonderingen daar gelaten) Knipoog

Ja, hier ben ik het ook mee eens ja.

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 20:04

Blue9 schreef:
Iets gevonden van citaverde?

nee Boos!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:10

Championn schreef:
Oke,oke.
Groom zijn of stalruiter lijkt me echt helemaal leuk.
Als ik maar bij de paarden ben,dan vind ik alles best.
Kijk ik wil ook niet alleen bezig zijn met bv stallen mesten,omdat ik me niet als vuil laat behandelen.

Welke MBO opleidingen zijn geschikt op deze kant op te gaan??

Ja,ik zat ookal te denken aan gewoon een hele 'normale' baan om het zo maar even te zeggen.
Verzorging&Beauty op het ROC sprak mij ookal aan,maar veel en veel minder dan de paardenwereld.
Maar als ik dit richting op zou gaan zou ik graag kiezen voor instructie cursussen.

Ga er maar vanuit dat je eerst echt heel wat stallen hebt moeten gemest voor je iets meer mag.. Voor jou zijn er 10 andere.. Wil jij dus niet dan nemen ze wel iemand anders..

Vooral als je twijfelt zou ik zeggen.. Zoek een goede stal bij jou in de buurt en vraag of je ervaring op mag doen. Des noods doe je dat vrijwillig, zodat jij hun dus meehelpt met de dagelijkse dingen, zoals stallen mesten en hun leren jou dan de dingetjes die je moet weten als groom..

Ik heb jaren geroepen dat ik iets in de paarden wilde, maar ben daar nu erg aan aan het twijfelen en gewoon werken voor een baas en de weekende en avonden vrij zijn lijkt mij nu ook echt heerlijk.. Ik heb dadelijk gewoon een bedrijfskundige opleiding en zoals di_Segno al zei, mocht ik een baan in de paarden willen later dan kan dat altijd nog wel.. Door middel van een eigen paard en eventueel een cursus heb je genoeg achtergrond informatie over paarden..

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 20:16

[/quote]
Ga er maar vanuit dat je eerst echt heel wat stallen hebt moeten gemest voor je iets meer mag.. Voor jou zijn er 10 andere.. Wil jij dus niet dan nemen ze wel iemand anders..

Vooral als je twijfelt zou ik zeggen.. Zoek een goede stal bij jou in de buurt en vraag of je ervaring op mag doen. Des noods doe je dat vrijwillig, zodat jij hun dus meehelpt met de dagelijkse dingen, zoals stallen mesten en hun leren jou dan de dingetjes die je moet weten als groom..

Ik heb jaren geroepen dat ik iets in de paarden wilde, maar ben daar nu erg aan aan het twijfelen en gewoon werken voor een baas en de weekende en avonden vrij zijn lijkt mij nu ook echt heerlijk.. Ik heb dadelijk gewoon een bedrijfskundige opleiding en zoals di_Segno al zei, mocht ik een baan in de paarden willen later dan kan dat altijd nog wel.. Door middel van een eigen paard en eventueel een cursus heb je genoeg achtergrond informatie over paarden..[/quote]

In de zomervakantie hebben in en een vriendin (Kirstjuhh) een vakantie baantje bij Naberink. Een handel,spring en dressuurstal,waar we dus veel van kunnen leren.
Ik denk dat ik zo genoeg ervaring op kan doen.

Oke,ik ga er nog wel héél goed overnadenken. Idd wat jij zegt,een gewone baan met daarnaast bijvoorbeeld bijverdienen als instructrise. Als het vakantiewerk me dan heel erg aanspreekt,kan ik altijd nog veranderen van opleiding