Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
purny

Berichten: 27446
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:51

Laten we het zo zeggen dat je de eerst komende tijd geen sociaal leven meer hebt :+

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt


Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:18

suuzepuus schreef:
Kiim schreef:
Hallo,
ik wil me hier ook graag melden.

Ga eind Januari starten met de verkorte opleiding verzorgende IG (traject van 1 jaar).
Heb hiervoor SPW gedaan en dit is een speciaal traject.
Iemand tips voor wat ik kan verwachten?

Tja, veel werk in korte tijd!! veel ziektebeelden en verpleegkundigehandelingen, informatie over medicijnen euhm...... Zorg ervoor dat je niet achter gaat lopen maar bij blijft of vooruit werkt. achterlopen kun je aan het einde niet meer inhalen!!!

Jij hebt hem ook gedaan?
Ik heb het voordeel dat ik al 1,5 jaar als verzorgende aan het werk ben, heb dus ondertussen wel het een en ander mee gekregen gelukkig.

Mhh geen sociaal leven meer, klinkt goed }:0

kerstmuts wat je niet accepteren kan,
Maar accepteer wat je niet veranderen kan.

[ITP] Strandshoot door SSDesign

purny

Berichten: 27446
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:25

Ja daar schrok ik ook van. En ik moet dan ook nog 3 jaar...

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:34

O je doet hem in 3 jaar?

Nouja ik heb wel zin in een uitdaging dus wat dat betreft moet het goedkomen.

kerstmuts wat je niet accepteren kan,
Maar accepteer wat je niet veranderen kan.

[ITP] Strandshoot door SSDesign

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:03

ik heb m net afgerond. 28 sept heb ik mijn diploma gekregen! heb m ook binnen een jaar gedaan.....

Mooie Brahma kuikens te koop!

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:00

Oké, sprinttraject? Via welk ROC?

kerstmuts wat je niet accepteren kan,
Maar accepteer wat je niet veranderen kan.

[ITP] Strandshoot door SSDesign

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:32

Ik heb m via t Noorderpoort college gedaan!

Mooie Brahma kuikens te koop!

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:19

Oké, dat zegt me niks.
Heb je nu ook het gevoel dat je bekwaam bent voor al het gene wat je geleerd hebt?
Wij krijgen hoogst waarschijnlijk 1lesdag in de 2weken, klinkt imo nogal weinig.
Wat had jij voor vooropleiding?

kerstmuts wat je niet accepteren kan,
Maar accepteer wat je niet veranderen kan.

[ITP] Strandshoot door SSDesign

purny

Berichten: 27446
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:44

*geeft schopje...

Hoe gaat het met iedereen? Ik merk nu wel dat PG me niet ligt. Heb er bijna geen geduld meer voor af en toe en word ook een beetje gek van een paar mensen. Echt leuk vind ik het niet meer daar.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:59

Die periode heb ik ook gehad.
En blijf idd maar geduldig als z keer op keer zeggen ik moet naar huis/. op en end zijn je smoesjes wel op dan :o

ik heb morgen mijn portfoliogesprek. Moet nu het verschil tussen deze stage en me vorigestage uitwerken wat het verschil is tussen het eten. (zelfde stichting bij de ene pg afdeling andere somatisch.

purny

Berichten: 27446
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:08

Als je eens wist hoeveel keren mijn huid vol is gescholden door een bepaalde bewoner, hoevaak ik ben geslagen tijdens de zorg dan snap ik echt niet meer waarom de zorg een dankbaar beroep is.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:14

Purny heb je je wel verdiept in dementie? Wanneer je wat meer achtergrond informatie hebt kun je ook gaan bedenken waarom een bewoner zo reageert. Dit helpt je om te kunnen relativeren en begrip te tonen.
Juist in zo'n situaties moet je verdieping gaan zoeken..

kerstmuts wat je niet accepteren kan,
Maar accepteer wat je niet veranderen kan.

[ITP] Strandshoot door SSDesign

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:15

Tsja, opzich wel begrijpelijk ga maar eens naa ls er iemand die jij niet kent smorgens zomaar aan je gaat lopen plukken zou ik ook niet echt blij van worden :))

Maar idd ik weet wat je bedoelt op me 1e stage had ik ook zoiets hoe kun je dit nou leuk vinden zeg!!

Tuttebel

Berichten: 636
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:18

Hee ik doe nu de opleiding VIG BBL. Ik zit ook op de PG op een kleinschalig wonen afdeling (bungalow met 6 bewoners) Ik vind de PG echt wel leuk.. Het is natuurlijk vervelend om geslagen te worden ik maak het ook elke werkdag mee. Ik denk dan maar het is onmacht van deze mensen maar rapporteer het wel als het echt buiten proportioneel word. Of ik later in de PG of somatiek wil werken weet ik nog niet want ik heb geen ervaring in de somatiek. Wel denk ik dat er in de somatiek meer uitdaging is als verzorgende IG omdat je dan meer verpleegtechnische handelingen kunt verrichten..

Opeens vielen alle puzzelstukjes op zijn plek!

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:31

Is ook niet helemaal waar.

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:31

Nou vraag ik me af voor de mensen die geslagen worden, is er een goede lijn met psychologe bij jullie?
Mij lijkt namelijk dat er iets in benadering en omgang t.o.v. de bewoner verkeerd gaat.

kerstmuts wat je niet accepteren kan,
Maar accepteer wat je niet veranderen kan.

[ITP] Strandshoot door SSDesign

Anoniem

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:38

Ik meld me (weer).
Ben in april klaar, ben nu net begonnen op weer een nieuwe plek (wisselt steeds na een half jaar ong. Dit is de laatste x dus)
En momenteel valt het me zo zwaar. Het plannen van mn vp handelingen, alles.
Echt de laatste loodjes zijn het eigenlijk maar pfff af entoe ben ik er zo klaar mee! Herkenbaar?

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:56

Voor mij nog niet, ben nog niet begonnen.
Wat voor groepen heb je nou gehad?

kerstmuts wat je niet accepteren kan,
Maar accepteer wat je niet veranderen kan.

[ITP] Strandshoot door SSDesign

Anoniem

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:01

Qua bewoners?
Somatiek, meerzorg, pg en thuiszorg. Nu weer pg :)
Jammer is dat we wisselen van afd, midden in het drukste moment van de opleiding.. Dus ben je bezig met je weg te vinden op de afd, collegas en bewoners leren kennen e.d. En tegelijk al die opdrachten en uitzoeken hoe en met wie en wanneer enz...

purny

Berichten: 27446
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:13

Natuurlijk verdiep ik mij wel in de dementie, maar het is gewoon heel erg frustrerend als je iemand wilt helpen en diegene begint je te slaan. Dat is gewoon vermoeiend ook. Verder mis ik gewoon echt het sociale contact met de bewoners. Een praatje maken op niveau vind ik gewoon erg leuk en belangrijk, met de groep waar ik nu zit kan ik niet eens een spelletje spelen. We benaderen de bewoners gewoon heel rustig en niet te gehaast, maar toch ben je vaak de sigaar...

Maar wat me eigenlijk ook een beetje opvalt is de familie van de bewoners. We zien ze best wel veel en toch hoor ik eigenlijk nooit een bedankje ofzo. Alleen als ze overleden zijn krijgen we een bedankje. Ik zou juist dankbaar zijn als er voor mijn ouders gezorgd word als ik het zelf niet meer aankan.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:31

VivaLaVida dat is inderdaad erg lastige combinatie, dan kan je je niet voor de volle 100% op je opdrachten richten.
Wel leuk dat je zoveel gezien hebt al, waar gaat je voorkeur naar uit?

Purny enig idee waarom de bewoner je dan toch slaat?
Contact met familie kan af en toe lastig zijn maar als ze niet 'klagen' kun je dat natuurlijk ook als positief opvatten..

kerstmuts wat je niet accepteren kan,
Maar accepteer wat je niet veranderen kan.

[ITP] Strandshoot door SSDesign

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:33

Purny, thuiszorg zou meer iets voor jou zijn dan denk ik!
Op somatiek merkte ik bij 9 van de 10 bewoners ook geen dankbaarheid ofzo hoor.
Maar het gaat er ook om of je je werk leuk vind en plezier er in hebt!

Kiim, mijn voorkeur gaat naar PG. Vind ik echt het leukst!

Tuttebel

Berichten: 636
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Zutphen

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:42

@purny ik mis het sociale contact ook wel eens want met de bewoners van de bungalow waar ik het meeste sta is ook niet echt een gesprek te voeren. Ik sta ook wel op een andere bungalow waar je met 3 van de 6 bewoners toch nog wel een gesprek kunt voeren die verder gaat als over het weer enzo. Dat is soms echt een verademing. laatst deed ik een geheugenspelletje op die bungalow en als ik dan iets noemde moesten hun vertellen welke kleur het heeft. Dus ik zeg welke kleur heeft een Banaan. Waarop 2 bewoners antwoorden geel. En 1 dame zegt beige cremékleurig. dus ik vraag hoe komt u daarbij? Zegt ze ja de schil is wel geel maar als je die er afhaalt zie je de banaan pas echt en die is beige creme kleurig.. Tjaa ongelijk kon ik mevrouw niet geven. Maar ik heb bij de volgende dingen toch er maar even bij genoemd dat ik de buitenkant wou weten.
Ik ben nu nog boventallig omdat ik net met de opleiding gestart ben (ondanks mijn vakantie werk op deze afdeling) en dan heb je gelukkig altijd een collega in de buurt waardoor er aan tafel wel altijd een gesprek ontstaat.

Opeens vielen alle puzzelstukjes op zijn plek!

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:45

PG heeft bij mij ook de voorkeur ja, al zou ik ooit ook wel graag in een Hospice willen werken!

kerstmuts wat je niet accepteren kan,
Maar accepteer wat je niet veranderen kan.

[ITP] Strandshoot door SSDesign

purny

Berichten: 27446
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:56

De liefste mensjes worden de grootste krengen als ze eenmaal aan het dementeren zijn. In het begin hadden wij het ook met een bewoner. Ze was zo lief en werkte zo goed mee tijdens de zorg. Als je haar nu ziet met haar 65 jaar, volledig incontinent en ziet dingen die er niet zijn en loopt je toch een partij uit te schelden! Heb al menig scheldwoord over me heen gekregen.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Oehlala en 75 bezoekers