Ik wil naar lapland. Om te werken? Maar hoe kom.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoosIris

Ik wil naar lapland. Om te werken? Maar hoe kom.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:40

ik aan werk.

Ik heb het even helemaal gehad hier in Nederland... Alleen maar gezeur en gezeik in de familie... ik heb het gewoon gehad. Ik zit er doorheen en wil graag even helemaal verlost zijn van mijn familie. En zeker nu de kerstdagen eraan komen.

Om naar Lapland te gaan is 1 van mijn grootste dromen. Maar een reis is gewoon niet te betalen voor mij op dit moment.

Het maakt mij niet zoveel uit waar ik aan het werk kan. Liefst in de horeca. Daar heb ik ervaring in en vind ik erg leuk. Maar in de paarden mag uiteraard ook!

Noorwegen/zweden mag ook. Zolang er maar veel sneeuw ligt.

Ik heb maar 1 eis. Dat mijn hond mee mag. Hij heeft een paspoort en braaf zijn entingen gehad.

Verder maakt het mij niet zoveel uit.

Voor hoelang maakt mij ook niet uit. Van een week tot .. maanden.

Dus hierbij mijn vraag of iemand toevallig familie o.i.d. daar heeft die wel wat hulp kan gebruiken. Of een bureau weet waar ze vacatures hebben???

Sting

Re: Ik wil naar lapland. Om te werken? Maar hoe kom.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:02

Denk dat noorwegen/zweden al een stuk makkelijker is dan Lapland. Voor zweden is voor je hond wel lastiger, dat zou je namelijk pas over dik een half jaar kunnen vertrekken ivm bloedtests enzo. Kan je op internet wel meer over vinden.
Is er op sites als Ik Vertrek geen informatie te vinden over nederlanders die die kan op zijn gegaan? Om daar het roer om te gooien? Dan heb je die contacten iig al.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 21:25

Sting schreef:
Denk dat noorwegen/zweden al een stuk makkelijker is dan Lapland. Voor zweden is voor je hond wel lastiger, dat zou je namelijk pas over dik een half jaar kunnen vertrekken ivm bloedtests enzo. Kan je op internet wel meer over vinden.
Is er op sites als Ik Vertrek geen informatie te vinden over nederlanders die die kan op zijn gegaan? Om daar het roer om te gooien? Dan heb je die contacten iig al.

Dat is een goed idee, zal daar eens op kijken. Inmiddels heb ik een een email gestuurd naar het laplands toeristen bureau. Wellicht kunnen zij mij ook verder helpen.

De belangrijkste enting voor de meeste landen is rabies... en die heeft mijn hond op 3 september gehad. ik ga morgen eens met mij da bellen of zij mij meer kunnen vertelen over het hoe en wat. Heb ook wel het 1 en ander gelezen op internet maar was erg wazig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:51

Je weet dat Lapland de naam is voor het noordelijke deel van Noorwegen, Zweden en Finland? Je wil er op korte termijn heen begrijp ik, het zal dan wel lastig worden om een betaalde baan en accomodatie te vinden ben ik bang. Daarnaast is het leven (boodschappen enzo) daar ook een stuk duurder dan hier, dus als ik jou was, zou ik me daarop goed orienteren. Misschien kun je via zo'n toeristenbureau seizoenswerk gaan doen in een skigebied ofzo?

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:18

Als je geen Scandinavische taal beheerst, dan maak je de meeste kans op een toeristische locatie. Deze zijn er niet veel, de populairste gebieden zijn de Lofoten, de Vesteralen en de Noordkaap.

De Lofoten zijn bezaaid met visserdorpjes, maar ik kan geen bedrijf bedenken waar je zou kunnen solliciteren. De Vesteralen staan bekend om de walvistochten, één start vanuit Sto en één vanuit Andenes. De eerst genoemde wordt gerund door Nederlanders en zij hebben graag stagiairs die marine biologie doen. Op de Noordkaap zelf ben ik nooit geweest (wel Knivskjelodden), dat lijkt me heel internationaal geörienteerd.

Paar tips:
- 's Zomers is het 24 uur per dag licht, 's winters is het 24 uur per dag donker!
- 's Zomers ligt de gemiddelde temperatuur tussen de 15 en 25 graden, want er loopt een warme golfstroom langs Lapland. In die tijd van het jaar zul je er weinig tot geen sneeuw vinden.
- Als je niet van rust en natuur houdt, dan heb je er bar weinig te zoeken. Er is daar verder níks te beleven, met uitzondering van de studentenstad Tromso.

Het is een poging waard om wat toeristische bedrijven af te bellen, maar ik gok dat je elders meer kans maakt. Als je meer vragen hebt, dan hoor ik het graag. Lachen
Laatst bijgewerkt door Snader op 11-12-08 14:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:20

Ik loop nu veel bij het CWI naar binnen en zie dus best veel vacatures voor het buitenland, oa Noorwegen, maar ook Oostenrijk en Frankrijk. Ga eens naar binnen en kijk of vraag even. Succes.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:24

Als je werk kunt krijgen in een zuidelijker deel van een van de Scandinavische landen, dan zit je iig al dichter bij Lapland. Dan zou je in Noorwegen of Zweden kunnen gaan werken en tussendoor of aan het einde van je werkperiode een tijdje naar Lapland kunnen gaan.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:38

Karin schreef:
Als je werk kunt krijgen in een zuidelijker deel van een van de Scandinavische landen, dan zit je iig al dichter bij Lapland

Dat lijkt me een goed alternatief. Lachen Vergeet niet dat 'dichter bij' een relatief begrip is, want het is ruim 2000 km rijden van bijv. Goteborg naar de Noordkaap. Veel mensen vergissen zich daarin.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:42

Snap ik, maar het scheelt al heel wat (in reistijd, kosten en planning) als je bij wijze van spreken in Oslo of Göteborg een rechtstreekse trein kunt pakken naar Tromsø of Kiruna dan wanneer je zo'n reis vanuit Nederland moet regelen. Als je dan toch al in het land van bestemming bent...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:56

Ik heb deze zomer gewerkt in Zweeds Lapland. En dat was 2400 km met het autootje. Er ligt nu al heel veel sneeuw daar. Ik zou het niet doen in de winter. 24 per dag donker. -35. Je moet er wel tegen kunnen. Werk is er al niet zoveel in die gebieden en ik verwacht dat het in de winter nog minder is.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:14

Lapland ligt niet alleen in Finland maar ook in Noorwegen, Zweden en Rusland. In Finland kan je niet overal met Engels terecht en Fins is echt een totaal andere taal. Noors/Zweeds is makkelijker te volgen, borden beter herkenbaar enz. Noordkaap valt overigens ook onder Lapland, in Honningvag proberen iets te vinden?

Ik heb van de zomer 6,5 week door Scandinavië gereisd *route* en zie mezelf er zeker nog vaker (voor langere periodes) komen, maar om er zo maar snel heen te vluchten, lijkt mij niet echt een slim plan. Daarbij is (alles over een kam scherend Knipoog ) het volk redelijk stug/afstandelijk, hoe noordelijker hoe stugger. Je maakt minder makkelijk contact als bijv. in een Zuid Europees land.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 20:36

Zo een beetje late reactie. Druk druk druk.

Ik wil graag naar lapland om de rust en de ruimte. En uiteraard de sneeuw. Ook wil ik heel graag het noorderlicht zien, met sledehonden rondtrekken. Rendieren aaien, de "echte"kerstman zien enz enz enz enz.

Ik ben een nachtdier die erg goed functioneerd in kou(mits erop gekleed uiteraard). Ben een migrainepatient en te hoge temperaturen zijn voor mij funest. Zeker de nederlandse hitte....

Ik heb de laplands informatiebureau gemailt, in de hoop dat ze mij verder kunnen helpen. Helaas nog niks gehoord.