Fout ex-werkgever, wat te doen? Hulp nodig!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

madelief88

Fout ex-werkgever, wat te doen? Hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 21:32

Hallo Bokkers!

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen, ik zit namelijk met het volgend probleem:
Onlangs heb ik ontslag genomen bij mijn fulltime baan bij een grote krant. Iets minder dan een maand later kreeg ik geld gestort an het bedrijf, het bedrag leek verdacht veel op mijn salaris dat ik altijd kreeg.

Dus ik vertrouwde het niet helemaal, en wilde er eerst zeker van zijn dat het klopte voordat ik er wat van uitgaf.
Dus ik mijn vorige leidinggevende gemaild (op 24-10, een dag nadat het geld was gestort).
Op 28-10 heb ik van hem een mail teruggehad dat ik er van uit moest gaan dat het klopte, maar mocht ik het echt uitgezocht hebben moest ik nog bellen als ik mijn loonstrook in handen had.
Nu woon ik sinds de opzegging van die baan in het buitenland, dus mijn loonstrook controleren en nabellen gaat vrij lastig.
En sowieso heb ik dus een akkoord van mijn ex leidinggevende gehad.

Nu ben ik gister benaderd door de p&o-er van mijn vorige werk.
Ging dus idd over dat salaris, dat er een fout was gemaakt en dat ik niet uit dienst ben geschreven?!
Of ik het salaris even over wilde maken..
Dus ik gezegd dat ik dat niet zomaar even tot mijn beschikking heb (de helft had ik wel op een spaarrekening gezet, maar dat komt nu heeel goed van pas omdat ik toch weer terug ga naar Nederland en mn paard moet onderhouden).

Vandaag dus een uitgebreide mail gehad met dat ik 360 euro per maand (en ik moet dus eerst weer een baan hebben eenmaal thuis!) kan afbetalen, of ik het hier mee eens ben.

Nou eigenlijk niet, want de feiten even op een rij gezet:

* 23-10: Geld ontvangen ex-werkgever
* 24-10: Ex-leidinggevende gemaild of het correct is
* 28-10: Reactie terug: het is in orde.
* 12-11: Contact P&O-er: Salaris is niet in orde, geeft toe dat het een fout van hun kant is, maar moet wel terugbetaald.

Nu ben ik dus erg benieuwd of iemand hier wel eens in zo'n situatie heeft gezeten of misschien kan iemand hier op Bokt die ervaring heeft met dit soort zaken mij en advies geven wat te doen?
Is er uberhaupt een kans dat ik doordat ik het heb nagevraagd en het dus eigenlijk een driedubbele fout van hun kant is (want: niet uit dienst gemeld, salaris teveel, na navraging in orde) het geld niet hoef terug te betalen?

Je zou toch zeggen dat bedrijven verzekerd zijn tegen fouten van hun mensen?
Het is immers niet mijn fout én ik heb het nagevraagd..

Alvast heel erg bedankten ik hoop echt dat iemand mij een beetje uit de brand kan helpen!

DinkeyGirl

Re: Fout ex-werkgever, wat te doen? Hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:43

Je hebt geen poot om op te staan ben ik bang. Bij mijn vorige werk zijn ook fouten gemaakt mbt mijn loon en heb daarover mijn rechtshulpverzekering gebeld. Het komt erop neer dat ze het geld tot na 5 jaar na dato terug kunnen eisen, ook al is het hun eigen schuld. Bij mij hebben ze dat gelukkig niet gedaan anders was ik echt vet de sigaar geweest Boos!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:48

Ik denk ook dat je pech hebt.
Ik neem aan dat degene met wie emailcontact hebt gehad niet gaat over de loonuitbetalingen? Hij kan dan helemaal niet zien wat jij uitbetaald hebt gekregen!
Misschien dacht hij wel dat het je vakantiegeld was, of vrije dagen die je nog tegoed had!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 21:51

Hmmm, das wat minder... Maar zijn bedrijven daar dan echt niet voor verzekerd ofzo?
Smokey17: degene met wie ik emailcontact hebt is wél de verantwoordelijke die aan p&o had moeten doorgeven dat ik niet meer in dienst was.
En als ik erachter ben gegaan zou er zeker een belletje moeten zijn gaan rinkelen bij die persoon toch?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:08

Ja dat is zo. Maar bij de p&o kunnen ze niet weten dat jij gestopt bent met werken dus gewoon uitbetalen.

Werk jij gewoon altijd vaste dagen? Is er niemand die de uren en dagen die jij gewerkt hebt door geeft?
Want zonder uren geen loon... bij sommige bedrijven.

Zoek anders een uit welke vakbond bij jou sector hoort en bel die eens op. Wedden dat die precies weten hoe het zit!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 22:14

Ik heb altijd gewoon een vast aantal uren gewerkt (fulltime).
In geval van ziekte wordt het doormijn leidinggevende doorgegeven, aan wie precies weet ik dan ook weer niet...

Het is ook niet de fout van p&o maar mijn ex leidinggevende..

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:27

pffffffff klote meid ga er maar van uit dat je alles trg moet betalen hoe poedersuiker het ook is
maar ik zou wel even met de rechtsbijstand contact opnemen als ik jouw was

strekte ermee

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:05

Als je niet meer voor die baas gewerkt hebt en je krijgt geld gestort kan je er van uitgaan dat het niet goed is, liefdadigheid zal het niet zijn Knipoog
Verder kan je er vanuitgaan dat je het gewoon moet terugbetalen hoe zuur dan ook, probeer anders afspraken te maken voor terugbetaling in delen als je het niet in 1x kan storten.

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:28

Bij het arbeidsrecht zijn een aantal eisen:
Ten eerste moet jij persoonlijk arbeid verrichten en
Ten tweede moet jou baas je hiervoor belonen door middel van loon.
enz. enz.

Aan de eerste eis heb jij niet voldaan, want je was al uit dienst en je had geen vrije dagen meer. Je hebt dus geen recht gehad op het salaris en moet dit terug betalen.

Dat ze dit door termijnen willen doen is al heel netjes van ze, want ze mogen het bedrag in 1 keer opeisen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:31

Er zit nog geen maand tussen, je had dat bedrag toch wel even apart kunnen laten staan?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 22:56

Wie zegt dat ik dat niet heb gedaan?
Ik heb de helft apart laten staan inderdaad, en ik heb het NAGEVRAAGD. Lezen jullie hier uberhaupt die topics?
Belangrijkste heb ik nog wel overzichtelijk en vet gedrukt..
Er wordt ook van hun kant 100 keer excuses gemaakt omdat het gewoon een zeer, maar dan ook zeer grove fout is.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:59

Bij mij ook gebeurd, maar is echt hun fout maar jouw probleem. Gewoon terug betalen. Je hebt een maand lang rente kunnen trekken over het geld, dat is dan weer jouw voordeel.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:02

Ik denk dat je het gewoon terug moet betalen. Heb je geen vakantiegeld of vrije uren die ze nog uit moeten betalen die je er gedeeltelijk mee kunt laten verrekenen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:06

Wat je ook kan doen is de FNV raadplegen, die weten alles van dit soort dingen.

Ik ben er dan ook lid van.

Vroeger werkte ik bij de kapper, en door omstandigheden nam ik ontslag, maar kreeg nog 5 maanden salaris tegoed, omdat ik al 5 maanden niks kreeg, baas kon niet met geld omgaan en beloofde me telkens beterschap, toen werd ik het zat en nam ontslag, en schakelde de kappersbond in, dat is FNV voor de kappersbranche, en die heeft het voor elkaar gekregen, dat ik al mijn geld kreeg plus de rente, via een rechtszaak.

En de kosten?...... niks kost me helemaal niks dankzij het lidmaatschap van de kappersbond FNV.

Volgens mij heb je recht op deze salaris.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 23:16

Ben er ook wel van overtuigd eigenlijk dat het mijn probleem is.
Maar vind het een hele vervelende situatie vooral omdat ik er alles aan heb gedaan om zo'n situatie te voorkomen.
Kosta: Ja dat wordt er inderdaad vanafgehaald maar dan blijft er alsnog (voor mij) een fors bedrag onder de streep staan...

Ik denk dat er niks anders op zit dan terugbetalen, maar ga nog wel nader informeren... Blijf het apart vinden!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:20

De helft apart zetten is toch wat anders dan alles apart zetten?
Ja, zij hebben een fout gemaakt, maar komen daar heel snel mee, dat jij dat geld binnen een paar weken hebt uitgegeven is wat anders...

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 23:27

Ik vraag niet om commentaar hoe ik met geld omga?
Weet jij iets van mijn situatie?
Moet je dan tegenwoordig alles driedubbel keer op bokt zetten?
Ik ben verhuisd naar het buitenland, met mijn paard en dat brengt nogal wat kosten mee... Dus dat geld was erg welkom en handig, ik ben er ten eerste veeeel sneller bijgeweest dan zij dat waren, heb je dat gelezen?
En t gaat niet om duizenden euro's, echt niet hoor dus ik vind dit echt een overtrokken, aparte reactie waar ik me vreselijk aan kan ergeren.

Ik vraag ook om financieel/rechtsgezinde reacties, ik snap namelijk niet wat je hier aan dit topic bijdraagt door te zeggen dat ik het geld apart had moeten laten staan tot ze ermee eventueel misschien mee kwamen, wat ik nog maar voor 10% beschouwde gezien ik geinformeerd heb en zwart op wit heb dat het mijn eindafrekening was.
Als je deze discussie voort wilt zetten dan liever via pb.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:29

Laat maar, als je zo reageert...

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:29

Ik snap niet goed dat jij je afvraagt of je het terug moet betalen. Natuurlijk! En iedereen begrijpt wel ddat ji jdat geld goed kan gebruiken, maar dat geeft je toch geen recht op dat geld?

Tuurlijk is het vervelend, maar om nou van een 'grove fout' te spreken vind ik een beetje overdreven. Vanaf dag 1 had jij kunnen weten dat da geldniet van jou was, ook al heeft je leidingevende gezegd ' dat ik er van uit moest gaan dat het klopte, maar mocht ik het echt uitgezocht hebben moest ik nog bellen als ik mijn loonstrook in handen had. '

Je snapt toch ook wle dat het geen liefdadigheid is?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:31

madelief88 schreef:
Ik vraag ook om financieel/rechtsgezinde reacties, ik snap namelijk niet wat je hier aan dit topic bijdraagt door te zeggen dat ik het geld apart had moeten laten staan tot ze ermee eventueel misschien mee kwamen, wat ik nog maar voor 10% beschouwde gezien ik geinformeerd heb en zwart op wit heb dat het mijn eindafrekening was.

Omdat een jurist je dat misschien ook wel zal vragen.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:32

Ik zat er nog even over te denken en opeens komt bij mij weer op dat ik weleens een bedrag gestort heb gekregen, dit is alweer een jaar of 14 geleden, van een vakantiefonds waar ik helemaal geen recht op had Bloos . Ze zijn daar gelukkig nooit achter gekomen, dus ik heb het lekker verbrast, want ik kon het op dat moment ook goed gebruiken Duivel .
Je hebt gewoon niet zoveel geluk als ik toen had.

Het is wel heel vervelend voor je en je moet inderdaad maar gewoon eerlijk je situatie uitleggen en dan komen jullie er vast wel uit.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:37

Maar wat dacht je dan toen ze dat geld op je rekening stortten? Je had toch niet meer gewerkt, dus waarom zou je dan nog salaris krijgen? Je kan toch zelf op je vingers natellen waar je wel en geen recht op hebt (uren uitrekenen dat je gewerkt hebt, vakantiedagen die je nog over hebt). Waarom zou je ex-werkgever gratis geld op je rekening storten?

Mursey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:44

Snap ook best dat je je er K* onder voelt, eerst denk je iets te krijgen en later blijkt dat niet zo te zijn.
Maar zo werkt het nou eenmaal. Geloof ook niet dat jij ook maar 1 poot hebt om op te staan.
E-mail van je ex-baas zegt niets omdat hij niet verantwoordelijk is voor de salarisuitbetaling.
Verder had je er logischerwijs vanuit kunnen gaan dat het een fout was, dus een rechter zal je het hele bedrag laten terugstorten, mocht je er een rechtzaak van willen maken.
Helaas....

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 23:46

Celano: Ik vind de eerste fout nog steeds de meest grove fout, namelijk mij niet uit dienst schrijven, we hebben een management team van 4 mensen, en zijn een zeer professioneel bedrijf, dan vind ik niet dat er dit soort fouten kunnen worden gemaakt. Helemaal niet als ik er ook nog eens naar informeer, dan moet er toch een lampje gaan branden?

Kosta: ja dat soort verhalen hoor je op zich best vaak Haha!
Helaas helaas niet in mijn geval!

Anoeska: dat staat vermeld: je krijgt overigens altijd nog een eindafrekening, nog nooit ontvangen?
Soms valt dat best mee.
Maar goed, wat ik dus dacht (staat ook in de openingspost vermeld): Klopt dit wel?
Laat ik het eens navragen, en zo gezegd en gedaan en dan krijg ik vervolgens akkoord..
Op je vingers natellen, ja als je misschien eens een cursus boekhouding hebt gedaan, dan wel.
Ik dacht ook dat het niet klopte en daarom heb ik geinformeerd zoals hierboven vermeld.

Mursey: Dankje wel voor je reactie Ja ik denk dat je helemaal gelijk hebt helaas.