Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Chiva

Berichten: 400
Geregistreerd: 21-10-08

Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-08 19:43

Voor mijn tentamens in april zoek in nog titels van jeugdboeken in de leeftijd van 12-18 in het Engels.

Genre maakt niet uit, als het maar in die leeftijdscatagorie valt. En voor de duidelijkheid: Harry Potter is NIET TOEGESTAAN Tong uitsteken

Wie suggesties heeft, graag!


jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:44

Artemis Fowl

Te koop: rocky mountain horses
NIEUW:http://www.rockymountainhorse.fr/

Britt

Berichten: 18868
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:45

Ik vond Angela's Ashes een heel mooi boek, zit wel meer naar de bovenrichting van die leeftijdscategorie (als het er uberhaupt al invalt). Ook het vervolg er op vond ik erg goed.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:28

Een boek van Shanna Swendson? Ik heb ze wel in het Nederlands gelezen..
Bridget Jones Diary?
Black Beauty Clown ?

Op zoek naar een fotograaf voor... je bruiloft, newborn, gezin of dier?

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:32

His Dark Materials van Philip Pullman. Gewelidige boeken! (misschien wel bekend van de film 'The Golden Compass'). Andere leuke boeken zijn Eragon, Eldest en Brisingr van Christopher Paolini.

Equus Pondus Hippische SportOefentherapie: Houding van ruiter en paard
Balance Coach, Lessen, workshops en lezingen
Bezoek ons youtube-kanaal en Facebookpagina voor tips en tricks voor je houding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27944
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:37

Roald Dahl? En dan natuurlijk de overbekende "kinder"verhalen, maar zijn auto-biografische werk (Boy, Going Solo) is ook prachtig... Vingers aflikken

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Rawr

Berichten: 2818
Geregistreerd: 21-01-05

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:08

The catcher in the rye, Of mice and men, The Outsiders.

Drie klassiekers die ik ook heb gelezen in mijn middelbare schooltijd, en nog steeds vind ik die 3 mooi. Haha!

 ɪ ᴅᴏɴ'ᴛ ᴛʜɪɴᴋ ʏᴏᴜɴɢ ᴘᴇᴏᴘʟᴇ ʀᴇᴀʟɪᴢᴇ ᴊᴜꜱᴛ ʜᴏᴡ ʜᴀʀᴅ
 ɪᴛ ɪꜱ ꜰᴏʀ ᴍɪʟʟᴇɴɪᴀʟꜱ ᴏꜰ ᴀ ᴄᴇʀᴛᴀɪɴ ᴀɢᴇ ᴛᴏ ʀᴇꜰʀᴀɪɴ ꜰʀᴏᴍ
 ᴘᴏꜱᴛɪɴɢ ꜱᴏɴɢ ʟʏʀɪᴄꜱ ᴀꜱ ᴄʀʏᴘᴛɪᴄ ᴇᴍᴏᴛɪᴏɴᴀʟ ꜱᴛᴀᴛᴜꜱ ᴜᴘᴅᴀᴛᴇꜱ

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:44

Ohw, ik vond 1984 van George Orwell ook heel goed!

Equus Pondus Hippische SportOefentherapie: Houding van ruiter en paard
Balance Coach, Lessen, workshops en lezingen
Bezoek ons youtube-kanaal en Facebookpagina voor tips en tricks voor je houding

joozz

Berichten: 1212
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:02

Adrian Mole, Alice in Wonderland?

Onali

Berichten: 18335
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:07

The Chronicles of Narnia?

Black is the colour of my true love's hair

Shadow0

Berichten: 43433
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:21

Allereerst: de doelgroep is erg breed. Boeken die voor 12-jarigen ok zijn, zullen over het algemeen een 16-jarige niet meer zo aanspreken. Maar hieronder wel wat boeken die mogelijk interessant zijn.

Waarom is Harry Potter niet toegestaan? Als dat namelijk wordt geweigerd vanwege de kwaliteit kan ik niet één jeugdboek bedenken dat wel toegestaan zou worden, Harry Potter is wel een van de meest uitgebreide, diepgravende en bijzonderste jeugdboekenseries die ik ken. Narnia is leuk maar veeeeel simpeler en ook gericht op jongere kinderen (staat in de bieb bij de B-boeken).
Idem voor de serie "Torak en Wolf" van Michele Paver. Een aanrader, goed te lezen, leuk, maar het zijn wel B-boeken, en ik weet dus niet op welke gronden Harry Potter wordt uitgesloten, maar de boeken van Paver zijn simpeler. (Wel erg mooi, absoluut, ik lees ze met plezier.)
Artemis Fowl en de boeken van Paolini zijn veel minder goed dan Harry Potter.

(En in reactie op hierboven: 1984 is echt geen jeugdboek. Animal Farm heel misschien maar 1984 zeker niet en zou ik zeker niet zomaar aan een 12-jarige laten lezen.)

Wat ik een hele mooie serie vind, is die van John Marsden, 'Tomorrow when the war began'. Ik weet alleen niet of deze boeken ook in het Engels te krijgen zijn in de Nederlandse bibliotheken.
Ook de Tillerman-serie van Cynthia Voight is goed geschikt voor de leeftijd 12-18 en heel mooi en aangrijpend. (Eigenlijk alle boeken van Cynthia Voight wel, behalve David en Jonathan. Die vind ik niet zo geschikt voor de 12-15-groep.)

Van Kevin Brooks vind ik "Lucas" een hele mooie, Candy ook wel, de anderen spreken mij minder aan. Het zijn zeer intense boeken waarvan ik denk dat ze door 12-18 (hoewel, ook daar is het voor de jongeren misschien wat heftig ivm drugs/sex/geweld)

De Twilight Saga van Stephenie Meyer is ook tamelijk populair, ik moet de nieuwere delen echter nog lezen. Mij raakte deel 1 minder, maar ik weet dat veel mensen het erg spannend vonden.

The Secret Garden en Little Women worden ook vaak genoemd - ik moet tot mijn schande bekennen dat ik die nog altijd niet gelezen heb.

Britt

Berichten: 18868
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:39

Ik moet zeggen dat ik ook erg heb genoten van de boeken van dan ... ; de da vinci code en het bernini mysterie (angels and demons), maar zijn ook niet de makkelijkste boeken Nagelbijten / Gniffelen (wel beter in het engels dan in het nederlands. Maar dat vind ik sowieso al snel)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27944
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:15

een titel die mij nog erg duidelijk is bijgebleven is Fahrenheit 451....erg indrukwekkend, misschien ook voor de wat oudere kinderen, maar zeker de moeite waard....

En ben het ook roerend eens met Shadow: HP wordt vaak gezien als simpelweg een "kinderboek" zonder enige diepgang, maar ik vraag me altijd af in hoeverre dat daadwerkelijk is gebaseerd op de boeken....of op de lange rij met kleine kinderen voor de Nederlandse versie van de film in de bios....Want er is zeker een groot verschil tussen de films en de boeken. Om het nog maar niet te hebben over de vertaling... Woordgrapjes, dubbelzinnige namen, en in de oorspronkelijke taal ook zeker literaire hoogstandjes qua zinsbouw, semantiek etc... Imo zeker wél geschikt voor leerlingen, als was het maar om ze het plezier van lezen bij te brengen....En taal leer je als middelbare schoolleerling imo nog steeds het best door veel te lezen (en te luisteren)....

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:23

Shadow0 schreef:
Ook de Tillerman-serie van Cynthia Voight is goed geschikt voor de leeftijd 12-18 en heel mooi en aangrijpend. (Eigenlijk alle boeken van Cynthia Voight wel, behalve David en Jonathan. Die vind ik niet zo geschikt voor de 12-15-groep.)

Shadow is me voor, ik wilde ze net noemen.

Anyway, ik las mijn eerste Tillerman-boek toen ik 14 was en ze staan nog steeds in mijn favoriete top-zoveel. Geweldige boeken, geweldige schrijfster. Ja

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Cynthia_Voigt (je schrijft haar naam zonder h)

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30179
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:17

Jane Austen, zusters Brontë, Boys from Brazil, Stepford wives, This perfect day (Ira Levin), Around the world in 80 days? in de wat hogere leeftijdscategorie A farewell to arms, For whom the bell, The old man and the sea (Ernest Hemingway)

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

_Esly
Berichten: 425
Geregistreerd: 20-04-08
Woonplaats: Eindhoven, Noord-Brabant

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:18

'The ghost behind the wall'

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:05

Zoek eens op ' young adult literature' op google, dan krijg je denk ik ook wel wat titels. Ik heb zelf voor mijn studie The Granita Beast en Adrian Mole moeten lezen. Artemis Fowl lees ik nu nog voor mijn plezier Haha!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:12

Narnia idd van CS Lewis
HP absoluut, IMO de beste 'kinderserie' die ik ken
the Black Stallion serie van Walter Farley
Louisa Alcott moet je van houden, mij te zoet.


Orwell is absoluut geen kinderliteratuur

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:13

Adrian Mole idd, heb ik ook gelezen. Ik herinner me de serie op tv ook nog. Haha!

Die ging altijd met zijn ouders op vakantie naar Skegness. En er was iets met een liniaal. Tong uitsteken

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Ann_moi

Berichten: 3844
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:21

To kill a Mockingbird.. Lachen
The color purple, een heel mooi boek maar vooral voor kinderen van 16-18.

“We must be free, but to have real freedom, you must be wild and free yourself.”
B+8 :)

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:42

Ik heb Orwell gelezen voor engels toen ik 15 was (4 vwo) en ik vond zijn boeken heel goed! Ik heb ook Lord of the flies gelezen toen, maar dat was nog best lastig. Het hangt erg van het niveau en de leeftijd af. Van te simpele boeken wordt je ook niet blij Knipoog

Equus Pondus Hippische SportOefentherapie: Houding van ruiter en paard
Balance Coach, Lessen, workshops en lezingen
Bezoek ons youtube-kanaal en Facebookpagina voor tips en tricks voor je houding

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:43

The catcher in the rye (van J.D. Salinger) heb ik op mijn 15e ook gelezen, nog een boekverslag van gemaakt. Vond ik ook een goed boek.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:15

@alicia, ik las ook boeken als Atlas Shrugged op mijn 18e maar dat maakt het IMO nog geen jeugdliteratuur.

De novelles van Steinbeck zijn ook nog een optie.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27944
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Gezocht: titels van jeugdboeken in het Engels 12-18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:15

Prrrr schreef:
Jane Austen, zusters Brontë, Boys from Brazil, Stepford wives, This perfect day (Ira Levin), Around the world in 80 days? in de wat hogere leeftijdscategorie A farewell to arms, For whom the bell, The old man and the sea (Ernest Hemingway)


Oeh da's wel lastig voor die 'kleintjes' denk ik hoor....wij lazen (een deel van) de versimpelde versie in 4VWO en ik heb tijdens mijn studie Engels pas de originele versies (zonder annotation) gelezen. Vooral als je de verhalen in het tijdskader wilt plaatsen en ze wat wil leren over de gebruiken, normen en waarden in die tijd is het lastig denk ik. Het taalgebruik alleen al is niet voor alle 12-16 jarigen weggelegd

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, YandexBot en 6 bezoekers