Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof

Berichten: 29034
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:24

Iedere dag gaat de zon iets eerder onder (volgens mij 2 minuten), dus ze mogen iedere dag iets eerder eten. Inmiddels is dat 10 voor 7 's avonds.

Ik heb Marokkaanse collega's en moet eerlijk zeggen dat ik er geen rekening mee houd. Ik zal toch ook in de pauzes die ik heb moeten eten en ja, die zijn altijd tegelijkertijd.
Mijn collega's vinden het overigens geen probleem als ik naast hen mijn lunch eet en koffie drink.
(althans... dat zeggen ze Knipoog )

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 19:58

snoetie schreef:
en wat moeten zij dan doen? gewoon niet eten zodat ze doodgaan? daar helpen ze zeker andere mensen niet mee..
ben juist blij dat er wèl nog mensen zijn die aan andere mensen in de wereld denken die het niet zo goed hebben als zij, ook al hebben zij wel de mogelijkheid om de hele dag door te eten.

maargoed, het gaat hier de hele tijd over het eten en niet over de andere dingen wat tijdens de ramadan worden gedaan..

ik vraag me af of iedereen hier wel weet wat de moslims doen en eten tijdens de ramadan, want het lijkt net of de meeste reacties voortvloeien uit vooroordelen.. jammer


Vind ik ook!

En het gaat een beetje offtopic omdat mijn vraag was of er ook mensen zijn die het weleens moeilijk vinden op te eten terwijl de anderen Ramadan hebben, of medelijden hebben of juist niet!
Ik vraag niet om hun af te kraken en of ze zich nou wel of niet volproppen aan het einde van de dag, wat zou jij doen? als je een hele dag nog niks gegeten hebt.

sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:42

IceEva schreef:
Ik vraag niet om hun af te kraken en of ze zich nou wel of niet volproppen aan het einde van de dag, wat zou jij doen? als je een hele dag nog niks gegeten hebt.


Maar dat is toch niet het doel van de ramadam, maar goed ik hou er over op....

Antwoordt op je vraag nee ik eet gewoon mijn big mc als ik daar zin in heb, zij kiezen er voor om te vasten, niet ik, en als ze er niet tegen kunnen draaien ze hun hoofd maar om ofzo.

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 12:59

Dankjewel Sundance11. Knipoog

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:43

De mensen die vinden dat het stom is dat ze zich 's avonds vol eten, wat zou je zelf doen? Zou je zelf ook over gaan op injarra's ofzo (Ethiopisch pannekoekje)? Ik snap niet waarom je dat persé weer af moet kraken.

Heb gister ramadan gedaan en vond het vrij makkelijk eigenlijk. Haha! Tussen 10 en 12 had ik wel honger, maar de rest van de dag niet meer. Het laatste uurtje op school was ik een beetje slapjes maar had geen honger, wel zin in eten maar geen hongergevoel. En toen hebben we met zn allen film gekeken tot we konden eten, en het was echt geen dikke schranspartij ofzo. Die vriendin eet trouwens 's ochtends niet omdat ze dan te vroeg moet opstaan vindt ze.

*edit: Het niet je lippen aflikken was het moeilijkste. Dat deed ik soms perongeluk.

Jonne
Berichten: 283
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:49

Hallo, een paar van mijn vriendinnen die doen ook aan de ramadam. Ik vond het ook al tijd erg scraal voor hun dat wij lekker aan het eten waren, en hun het niet mochten. Ik heb een keer gevraad of ze dat niet erg vond dan, dat ze iedereen ziet eten maar zij zelf neit mag. Toen zei ze dat ze soms wel jaloers word, maar écht niet erg. Ze zei zelfs dat ze er meer aan ergerde dat mensen iedere keer hun excuses aan bieden als ze voor haar neus staan te eten.. Zo denkt ze er alleen maar meer aan zegt ze Knipoog

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 21:22

Santos_ schreef:
De mensen die vinden dat het stom is dat ze zich 's avonds vol eten, wat zou je zelf doen? Zou je zelf ook over gaan op injarra's ofzo (Ethiopisch pannekoekje)? Ik snap niet waarom je dat persé weer af moet kraken.

Heb gister ramadan gedaan en vond het vrij makkelijk eigenlijk. Haha! Tussen 10 en 12 had ik wel honger, maar de rest van de dag niet meer. Het laatste uurtje op school was ik een beetje slapjes maar had geen honger, wel zin in eten maar geen hongergevoel. En toen hebben we met zn allen film gekeken tot we konden eten, en het was echt geen dikke schranspartij ofzo. Die vriendin eet trouwens 's ochtends niet omdat ze dan te vroeg moet opstaan vindt ze.

*edit: Het niet je lippen aflikken was het moeilijkste. Dat deed ik soms perongeluk.


Super leuk dat je dat eens geprobeert hebt zeg!
Ja dat lippen aflikken zou ik soms ook per ongeluk doen denk. Lachen

Echt knap van je hoor, ik ga dat volgend jaar ook eens doen!

snoetie

Berichten: 1687
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: landgraaf, zuid-limburg!

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:41

Santos_ schreef:
De mensen die vinden dat het stom is dat ze zich 's avonds vol eten, wat zou je zelf doen? Zou je zelf ook over gaan op injarra's ofzo (Ethiopisch pannekoekje)? Ik snap niet waarom je dat persé weer af moet kraken.

Heb gister ramadan gedaan en vond het vrij makkelijk eigenlijk. Haha! Tussen 10 en 12 had ik wel honger, maar de rest van de dag niet meer. Het laatste uurtje op school was ik een beetje slapjes maar had geen honger, wel zin in eten maar geen hongergevoel. En toen hebben we met zn allen film gekeken tot we konden eten, en het was echt geen dikke schranspartij ofzo. Die vriendin eet trouwens 's ochtends niet omdat ze dan te vroeg moet opstaan vindt ze.

*edit: Het niet je lippen aflikken was het moeilijkste. Dat deed ik soms perongeluk.


goed dat je het hebt geprobeerd! R-E-S-P-E-C-T Knipoog

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:27

Santos_ schreef:
De mensen die vinden dat het stom is dat ze zich 's avonds vol eten, wat zou je zelf doen? Zou je zelf ook over gaan op injarra's ofzo (Ethiopisch pannekoekje)? Ik snap niet waarom je dat persé weer af moet kraken.
.


ik zou uberhaupt niet meedoen aan- inmijnogen!- hypocriet gedoe.
lees mijn posts eens terug dan weet je ook de reden waarom ik dit hypocriet noem.... je voelt niet wat armen voelen als je weet dat je je 's avonds weer vol kunt vreten!

sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:39

mee eens maar dit wordt een eindeloze discussie!

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 17:03

sundance11 schreef:
mee eens maar dit wordt een eindeloze discussie!


Dat klopt, blijven de meningen altijd over verdeeld.

Maar de mensen in arme landen "vreten" zich ook vol als ze eindelijk wat te eten hebben.
En als jij een hele dag nog niet gegeten, zou jij dan eens rustig een boterhammetje smeren?

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:26

IceEva schreef:

Dat klopt, blijven de meningen altijd over verdeeld.

Maar de mensen in arme landen "vreten" zich ook vol als ze eindelijk wat te eten hebben.



tuurlijk en terecht, zij kiezen er niet voor niet te kunnen eten en zij weten niet dat elke avond en ochtend een heerlijk maaltje voor ze klaar staat, deze mensen moeten maar afwachten over hoeveel tijd ze weer wat rijstkorrels en water krijgen....dát vind ik het grote verschil

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:33

Waar ik momenteel werk werken héél veel buitenlanders; van turken tot polen tot portugezen, grieken en marokkanen en nog veel meer. En ook bij ons op het werk houden een hele boel dus ramadan. Ze houden vaker later en korter pauze, ik heb er verder geen moeite mee om bij hun te eten. Tuurlijk denk ik wel eens van: pfft wel zwaar voor hun. Maar het is hun traditie en ik kan slechts ergens anders gaan zitten om hun te 'ontwijken'. Maandag gaan de meesten ook maar tot 11 uur werken omdat ze daarna suikerfeest hebben, dus het wordt behoorlijk druk voor ons op het werk omdat er minder personeel is. Ze beginnen wel eerder. Maar ik moet zeggen dat ze zich er niet allemaal heel strikt aan houden; bij het druiven plukken gingen er twee stiekem een paar druifjes eten Haha! Wel grappig om te zien, maar ik kan het me goed voorstellen...je werkt de hele dag met fruit en je moet de hele dag staan en dat op alleen een bodem die je smorgens voor 7 uur 'gemaakt' hebt. (we beginnen om 7 uur met werken)...
Ik weet niet of ik het zou volhouden, hele dag niet eten pfft...zwaar!

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 17:38

roossie22 schreef:
IceEva schreef:

Dat klopt, blijven de meningen altijd over verdeeld.

Maar de mensen in arme landen "vreten" zich ook vol als ze eindelijk wat te eten hebben.


tuurlijk en terecht, zij kiezen er niet voor niet te kunnen eten en zij weten niet dat elke avond en ochtend een heerlijk maaltje voor ze klaar staat, deze mensen moeten maar afwachten over hoeveel tijd ze weer wat rijstkorrels en water krijgen....dát vind ik het grote verschil


De Marrokanen hier eten meestal s ochtends ook niet hoor, en ze willen toch proberen met die mensen die het minder hebben ook aan te denken dus dat vind ik heel knap!
Enn ze kunnen moeilijk dagen niet gaan eten, want dan verhongeren ze toch?

sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:10

Maar dat is toch wat ze willen, zich in leven in de armeren, dan moet je het ook goed doen Lachen

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 18:30

Hmmm ben ik het niet mee eens, het is al moeilijk genoeg om na zonsondergang te eten, de meeste van ons houden het niet eens 6 uur vol. En een mens moet eten, ook omdat ze werk op school verrichten en evt. sport.

Elja

Berichten: 1482
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: London

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:37

Eeh ik zxit hier een beetje mee.
Een vriendin van me, puur Hollands, doet ook mee aan de Ramadan. Op school weet inmiddels iedereen het wel en die Marokanen lachen haar dus breed uit. Ik vind het zielig voor der, maar ook best wel dom dat ze meedoet iig. Ikw eet niet waarom. Ook in de pauze trieteren een paar oud-klasgenootejs haar een beetje. Ik snap echtr n iet wat ze hier leuk aan vind, qwant het hoort helemaal niet bij haar opvoeding ofzo! Nouja. Weten jullie het misschien?

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:46

Ik heb meer het idee dat de ramadan wordt gedaan om stil te staan bij de arme mensen die moeite moeten doen om eten te krijgen. En om er bij stil te staan dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is om eten te krijgen....Dus dat het niet zozeer gaat om te leven als een arme, maar meer om er op deze manier bewust van te worden.

snoetie

Berichten: 1687
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: landgraaf, zuid-limburg!

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:42

sundance11 schreef:
Maar dat is toch wat ze willen, zich in leven in de armeren, dan moet je het ook goed doen Lachen


Apollo schreef:
Ik heb meer het idee dat de ramadan wordt gedaan om stil te staan bij de arme mensen die moeite moeten doen om eten te krijgen. En om er bij stil te staan dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is om eten te krijgen....Dus dat het niet zozeer gaat om te leven als een arme, maar meer om er op deze manier bewust van te worden.


Apollo, je schrijft hier precies wat ik ook wilde schrijven, kan het niet beter verwoorden Lachen

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:46

Apollo schreef:
Ik heb meer het idee dat de ramadan wordt gedaan om stil te staan bij de arme mensen die moeite moeten doen om eten te krijgen. En om er bij stil te staan dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is om eten te krijgen....Dus dat het niet zozeer gaat om te leven als een arme, maar meer om er op deze manier bewust van te worden.

Ja inderdaad!

En de mensen die het stom vinden dat ze 's avonds wel weer gaan eten, wat zou je zelf doen?

sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:37

ik zou zelf 's avonds ook gaan eten, daarom ga ik ook niet vasten, omdat ik het nut er niet van in zie.

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:39

Je krijgt er wel doorzettingsvermorgen van, als je het heel zwaar hebt.

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 10:02

Apollo schreef:
Ik heb meer het idee dat de ramadan wordt gedaan om stil te staan bij de arme mensen die moeite moeten doen om eten te krijgen. En om er bij stil te staan dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is om eten te krijgen....Dus dat het niet zozeer gaat om te leven als een arme, maar meer om er op deze manier bewust van te worden.


Precies hoe ik erover denk!! OK dan!
sundance11 schreef:
ik zou zelf 's avonds ook gaan eten, daarom ga ik ook niet vasten, omdat ik het nut er niet van in zie.


Vasten is iets anders dan jezelf uithongeren!

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:03

IceEva schreef:
Vasten is iets anders dan jezelf uithongeren!

Ja idd en ik snap niet waarom sommige mensen de ramadan meteen moeten afkraken.

Jaimyliefje

Berichten: 5003
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: zuid limburg (maar afkomstig uit Eindhoven)

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:13

Apollo schreef:
Ik heb meer het idee dat de ramadan wordt gedaan om stil te staan bij de arme mensen die moeite moeten doen om eten te krijgen. En om er bij stil te staan dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is om eten te krijgen....Dus dat het niet zozeer gaat om te leven als een arme, maar meer om er op deze manier bewust van te worden.


ja idd dit is zo.. maar veel mensen beginnen het als een feest te zien. dan eten ze wel de hele dag niet enzo. maar 's avonds eten ze zo veel dat ze niet meer op kunnen. allemaal feestmaal enzo. dan heb ik zoiets van. sta je er uberhaupt nog bij stil waarom je aan de ramadan mee doet? of is het gewoon om 's avonds te kunnen feesten. voor de rest heb ik wel veel respect voor de ramadan, ik vind het gewoon erg goed dat ze zich proberen in te leven in de arme mensen. en nog iets. ramadan valt ieder jaar op een andere tijd. maar als het nou in de zomer valt.. en je woont in noorwegen? dan kun je dus helemaal niets eten, want in noorwegen gaat de zon niet onder in de zomer.. en je mag pas eten als de zon onder gaat.. dat is dus ff een vraagteken..