Studenten Pedagogische Wetenschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna

Re: Studenten Pedagogische Wetenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:37

Oh okee, ja ik had het gegoogled, maar ik kwam inderdaad een test voor kinderen van 6-16 jaar tegen :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:20

Wineds schreef:
De WISC is een intelligentie-test die je bij kinderen kan afnemen en dat mag ik met dit certificaat dus doen :)

Ow wat gaaf! Dat zou ik ook wel willen doen tegen die tijd. En ook nog een cursus gebaren taal, jeetje jij doet er nog veel naast zeg! Maar jij woont ook in Groningen begrijp ik?
En het honoursprogramma is voor de 'slimme student' zegmaar toch? Wat moet ik me daarbij voorstellen, meer uitdaging, extra werk ofzo?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 19:57

Ik ben wel benieuwd of de boeken nou op elke uni hetzelfde zijn. En of het programma (ongeveer) hetzelfde is.

Dit is de lijst van Groningen 1e half jaar

Postpositivism and Educational Research.
Phillips & Burbules Uitgever: Rowman & Littlefield Publishers
ISBN: 9780847691227

Modern Philosophy: An Introduction and Survey
Scruton Uitgever: Pimlico
ISBN: 9781844131068

Vijf eeuwen opvoeden in Nederland: idee en praktijk 1500-2000 (nieuwe druk)
Bakker, Noordman en Rietveld-van Wingerden Uitgever: Van Gorcum
ISBN: 9789023246138

Psychology with cd-rom (nieuwe druk)
Gray Uitgever: W.H. Freeman and Company
ISBN: 9780230282414

Sociologie. Een inleiding
Elchardus Uitgever: Pearson
ISBN: 9789043012713

Introduction to the practice of statistics (6th edition)
Moore, McCabe & Craig Uitgever: W.H. Freeman and Company
ISBN: 9781429216227

Perspectieven op mens en opvoeding (4e druk of later)
Meijer Uitgever: HB Uitgevers
ISBN: 9789055742653

Theoretische pedagogiek. Over opvoeden en leren, weten en geweten
Imelman Uitgever: HB Uitgevers
ISBN: 9789055742721

Wiskunde voor statistiek: een voorbereiding
Franken & Bouts Uitgever: Coutinho
ISBN: 9789062833177

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:11

Ik had deels andere boeken voor het eerste jaar en herken er nu ook maar een voor mijn eerstejaars vakken. :)

Ik heb trouwens vandaag mijn boeken besteld en ik heb gewoon twee boeken nodig die allebei boven de 100 euro kosten, dat is toch niet meer normaal! :? De ene is voor ontwikkelingspsychologie en kost 129 euro, de andere is voor gezinspedagogiek en kost 123 euro.. vind het echt nergens op slaan. Voor dat geld kunnen mijn ouders echt een heleboel andere spullen kopen, bijvoorbeeld een week boodschappen voor 4 personen. Nja, gelukkig vinden zij het niet erg, maar ik vind het zelf echt belachelijk.

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:31

Phylos schreef:
Wineds schreef:
De WISC is een intelligentie-test die je bij kinderen kan afnemen en dat mag ik met dit certificaat dus doen :)

Ow wat gaaf! Dat zou ik ook wel willen doen tegen die tijd. En ook nog een cursus gebaren taal, jeetje jij doet er nog veel naast zeg! Maar jij woont ook in Groningen begrijp ik?
En het honoursprogramma is voor de 'slimme student' zegmaar toch? Wat moet ik me daarbij voorstellen, meer uitdaging, extra werk ofzo?

Ik woon sinds een jaartje in Groningen, in mijn propedeusejaar reisde ik elke dag heen en weer voor m'n pony (daar heb ik nu een heel lief verzorgstertje voor gevonden, dus toen kon ik op kamers :j) Honourstraject is inderdaad voor de 'slimme student'. Met gemiddeld een 7.5 voor de statistiekvakken en een 7 gemiddeld voor de andere vakken krijg je daar een uitnodiging voor. Je volgt extra vakken en mag onderzoek doen, hiervoor krijg je dan 12 extra studiepunten. Het is heel erg gaaf, want dan kom je een keer echt in aanraking met kinderen :D

De eerste twee boeken op je lijstje zijn anders dan in mijn jaar, rest is hetzelfde. Blinnii: kan je niet proberen om tweedehands boeken te vinden? Dat scheelt vast een hoop kosten!

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:56

Ze zijn nu al besteld, dus dat maakt niet meer uit haha. Eén boek kan sowieso niet tweedehands, dat is pas afgelopen januari op de markt gekomen. Nja, mijn ouders vinden het een investering voor de rest van je studie/leven en daar ben ik het wel mee eens, dus ik mag alles nieuw kopen. :) Vind dat wel onwijs fijn hoor, daar maken mijn pa en ma dus echt geen punt van als het om studie gaat. Ze betalen alles voor me en daar ben ik ze echt onwijs dankbaar voor. :)

Honourstraject had ik ook erg leuk gevonden, maar ik kwam er net niet voor in aanmerking. Nja geeft niets, heb het sowieso al kei druk met mijn studie, maar ik ben nu eenmaal nogal uhm streberig. :o

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 13:58

Honourstraject spreekt mij ook wel aan. De statistiekvakken, dat is er toch maar 1? Of begrijp ik het niet goed. Als het zeg maar de wiskundige statistiek is, dan zou het misschien wel kunnen, want ik was best wel goed in wiskunde op de middelbare en vind dat ook leuk. Dan nog wel een 7 voor de rest halen natuurlijk :P Ach we zien het wel, ik ga mezelf ook niet teveel druk opleggen.
Vanaf wanneer gaan ze je daar voor vragen?

Boeken wil ik eigenlijk ook nieuw bestellen via de studievereniging, maar moet van mijn moeder eerst tweedehands kijken. Maar ik vind dat zoveel tijd kosten! En het is lastig te vinden (Ouders betalen ook, dus ja dan mogen ze ook wel wat van me vragen, dat snap ik wel)

Dus als iemand nog boeken in de aanbieding heeft van het lijstje dan graag een pb :P

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:12

Honourstraject lijkt mij inderdaad ook wel wat, maargoed, eerst maar eens beginnen! :+

Ik heb overigens andere boeken! Heb ze nog niet besteld, denk dat ik dat doe via de studievereniging, je kan dan 10% korting krijgen, scheelt weer.Of idd ff 2e hands kijken phylos!

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:21

Ik moet ook nog boeken bestellen :j

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:24

Ik meld me ook even! Heb er twee jaar PWO in Nijmegen opzitten en ben onlangs gestopt omdat ik het veel te theoretisch vind :) geen stage, alleen maar lezen, ik was er klaar mee! :D
Ik heb nog een heel aantal boeken liggen (sommigen helemaal nieuw!) dus als je nog goedkoop een bepaald boek zoekt, geef even een PBtje, dan kijk ik of ik iets voor jullie kan doen :)

@Wineds: ik heb de WISC ook afgenomen, maar zonder certificaat! Wist niet eens dat dat bestond haha :+

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:45

Echt? Wij moesten verplicht eerst een certificaat halen, omdat er zoveel regels aan de WISC verbonden zitten. Dat mensen het te theoretisch vinden, hoor ik vaker. Wat ga je nu doen?

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:50

Ik kom even binnenvallen zonder alles echt doorgelezen te hebben, maar ik heb een vraag:

Ik ben net SPH afgestudeerd en wil misschien toch doorstuderen, en pedagogische wetenschappen lijkt me erg interessant! Maar ik zag dat je daarvoor je wiskunde toch aardig op orde moet hebben, en dat is bij mij zeer zeker niet het geval, heb een 5 op mn havo diploma. Is er iemand die die wiskunde toets gedaan heeft? Is die te doen? En aan wat voor wiskunde moet ik denken binnen de opleiding?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:01

Ik wil je niet ontmoedigen Sjaap, maar ik denk dat dat klopt :j Ik ken ook mensen die de instaptoets gewoon gehaald hebben en dan alsnog met statistiek in de problemen komen (waaronder ikzelf) Heb op het vwo een 7 voor wisk A gestaan, haalde op de instaptoets een 6, haalde voor beschrijvende statistiek een 8, maar toetsende statistiek heb ik niet gehaald (2x een 4) Het is dus echt wel lastig, maar er wordt goed college gegeven en waarschijnlijk ook wel bijles, dus het moet te doen zijn, maar het zal je waarschijnlijk extra moeite kosten :)

Wineds: Ik heb de WISC ook niet "officieel" afgenomen, maar alleen in het kader van mijn eigen oefenen :) Met de uitslagen werd dus niks gedaan :) Maar inderdaad veel regels ja!
Ik ga nu HBO MWD (maatschappelijk werk en dienstverlening doen) Mag in het tweede jaar instromen :)

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:09

Bedankt voor je antwoord, was er al bang voor. Helaas is wiskunde voor mij problematisch, althans, dat was het vroeger. Nog maar even goed over na denken dus. Misschien proberen de toets te halen, haal ik die niet, weet ik sowieso dat het geen succes wordt. Zou wel heel erg jammer zijn, ik wil zo graag verder...

Leuk dat je MWD gaat doen :). Wilde ik eerst ook, maar toch voor SPH gekozen.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:16

Wiskunde is dus wel echt nodig begrijp ik :=
Ik ben ook absoluut geen ster in wiskunde, heb wiskunde C op het nippertje afgesloten met een 6, dus dat wordt hard werken voor mij vrees ik :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:19

Nou, ik ben van mening dat er in de studie veel te veel aandacht aan wordt besteed, want veel studenten hebben er moeite mee en je hebt het eigenlijk alleen zo gedetailleerd nodig als je echt onderzoek wilt gaan doen :) Maar goed, ja er zit veel statistiek in :j (mijn ervaring met de RU, misschien is het ergens anders wel anders!)

Sjaap, ik zou mijn studiekeuze niet laten afhangen van zo'n stom vak!! Als je het echt graag wil, moet je er gewoon voor gaan en er extra hard aan trekken :) Dat moet je er dan wel voor over hebben..Volgens mij mag je de toets overigens 3x opnieuw proberen als ik me niet vergis..
Maar mag ik vragen wat je zo trekt aan PWO? :) Wat hoop je te vinden in de studie, wat wil je later gaan doen?

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:28

Ik wil gaan doorstuderen omdat ik SPH veel te oppervlakkig vind, ik mis de diepgang. Ben erg geintereseerd in (opvoedings)problematiek bij kinderen en hoe daarmee om te gaan. Werk momenteel op een plek waar zowel opvoedings, als ontwikkelings en gedragsproblematiek van kinderen, en het vaak achterblijven van (opvoedings)vaardigheden van hun ouders, samenkomen en ik vind dit mateloos interessant en merk nu dat mijn opleiding SPH niet erg veel heeft bijgedragen aan mijn kennis hierover.

Ik hoef niet perse iets met de opleiding, het "adviseren" is niet zozeer aan mij besteed. Ik vind het gewoon bijzonder interessant en zou de opleiding dan ook echt doen voor mn "lol", gewoon omdat ik er veel over wil leren. Kan natuurlijk ook gewoon een boek induiken, maar en opleiding geeft me wel net dat zetje in de rug en verschaft meer concrete informatie.

Ik wil heel graag, maar de logica van wiskunde (en aanverwante "logica zaken") ontgaat mij volkomen. Wel eens vermoed dat ik een gevalletje discalculie ben, maar zo erg zal t vast niet zijn :P

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 19:44

Hoezo moest je een instaptoets doen met wiskunde A Corelli?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:51

Bij ons moesten alle eerstejaars dat doen! :j Maar is de wiskunde A van nu nog wel mijn Wiskunde A? Wiskunde A1 (wat ik heb gehad) was het makkelijkst :D

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:53

Corelli schreef:
Bij ons moesten alle eerstejaars dat doen! :j Maar is de wiskunde A van nu nog wel mijn Wiskunde A? Wiskunde A1 (wat ik heb gehad) was het makkelijkst :D

Wiskunde A1 is volgens mij nu wiskunde C, dat heb ik gehad.
En dan heb je wiskunde A, dat is dan denk wat vroeger A1,2 was? :=

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:55

Je had wiskunde A (makkelijker, standaard bij de M-profielen) en wiskunde B (moeilijker, standaard bij de N-profielen) Dan had je in zowel A als B nog een onderverdeling in 1 (langzaam, basis) of 1,2 (sneller en extra opgaven) Ik heb A1 gedaan, makkelijk en langzaam dus :')
God, ik voel me nu zelfs een beetje oud! :oo

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:00

Nu heb je:
D: het moeilijkst en alleen als extra vak te kiezen
B: de niet-algebra wiskunde, geometrie ofzo? Met driehoeken enzo
A: De ''normale'' wiskunde, zit bij maatschappijprofielen
C: De makkelijkste wiskunde, mag alleen bij C&M, makkelijkere versie van A :j

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:04

Wat onlogisch dat C dan het makkelijkst is :P Maar ik snap het!

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:06

De logica is ver te zoeken ja :+

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:29

Ik lees dat je bij sommige universiteiten een instaptoets met wiskunde moet doen, wat ben ik blij dat dat in Utrecht blijkbaar niet hoeft want mijn wiskunde is niet zo goed :P Ik heb twee jaar pedagogiek aan de Hogeschool Utrecht gestudeerd en ik vond het heel leuk. Na het 1e jaar twijfelde ik al of ik niet toch naar de universiteit zou gaan, maar ben toch nog een jaar verder gegaan op HBO. De stof die je kreeg en de praktijk-dingen en stages waren heel leerzaam, maar ik miste toch diepgang bij de stof. Vanaf september ga ik pedagogische wetenschappen doen aan de Universiteit Utrecht, nog meer mensen die ook naar Utrecht gaan? :)