Stewardess opleiding, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:02

saroanda schreef:
Volgens mij kan je vanaf je 18e aan de slag als floorwalker bij de klm.

Ja, maar dat is via het uitzendburo...... Dan ben je niet in dienst van de KLM en voer je niet dezelfde werkzaamheden uit als het KLM personeel.....

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:05

Carrotcake schreef:
saroanda schreef:
Volgens mij kan je vanaf je 18e aan de slag als floorwalker bij de klm.

Ja, maar dat is via het uitzendburo...... Dan ben je niet in dienst van de KLM en voer je niet dezelfde werkzaamheden uit als het KLM personeel.....

I know :j Maar die functie wordt in de volksmond al snel grondstewardess genoemd.

purny

Re: Stewardess opleiding, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:15

Volgens mij kan je als je stewardess bij Transavia bent makkelijker doorstromen naar een andere maatschappij.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:16

Carrotcake schreef:
saroanda schreef:

I know :j Maar die functie wordt in de volksmond al snel grondstewardess genoemd.

Dat is om het mooier te maken dan dat het is..... ;) Al is het een leuke part-time/bijbaan hoor!

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:18

purny schreef:
Volgens mij kan je als je stewardess bij Transavia bent makkelijker doorstromen naar een andere maatschappij.

Dat komt omdat er meer charter maatschappijen zijn en daarbij zijn de functie eisen niet zo streng....

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:19

@carrotcake: KLM pg ;)

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:21

SteffiiY schreef:
@carrotcake: KLM pg ;)

Dan klopt het inderdaad ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:22

KLM zet ook in de zomer vaak kantoorpersoneel in. Vandaar dat je niet zo snel aan de slag komt bij KLM.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:24

PG is leuk, heb ik zelf ook 1 seizoen gewerkt zo'n 9 jaar geleden.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:26

purny schreef:
KLM zet ook in de zomer vaak kantoorpersoneel in. Vandaar dat je niet zo snel aan de slag komt bij KLM.

Niet als Steward/Stewardess hoor :+

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:26

Pg is heel leuk! heb het daar erg naar me zin gehad!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:28

Carrotcake schreef:
purny schreef:

KLM heeft al geruime tijd vacaturestop, dus ook voor stewards/stewardessen.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:33

Carrotcake schreef:
purny schreef:

KLM heeft al geruime tijd vacaturestop, dus ook voor stewards/stewardessen.

Ik bedoel ze zetten niet tijdelijk tijdens de zomer kantoorpersoneel in als steward/stewardess.... Ik dacht dat je dat bedoelde.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:44

Stewardess is echt een superleuke baan!

Zelf heb ik 17 jaar gevlogen voor de KLM waarvan de laatste 6 als purser.
Het is bij de meeste luchtvaartmaatschappijen hollen of stilstaan.
Er is op dit moment een vacaturestop bij de KLM, maar dat kan zomaar weer omslaan en dan zijn er ineens heel wat vacatures.

Voor wat betreft de opleiding, zorg dat je een breed georiënteerde opleiding hebt. De voorkeur gaat zeker niet uit naar degenen die een "stewardessen of hostess opleiding" hebben gevolgd.
De eisen heb ik al voorbij zien komen, dus dat is bekend.
Je moet een heel goeie eerste indruk hebben, dat is echt een vereiste. Dat is namelijk wat de passagiers het eerst zien.
Verder moet je heel goed samen kunnen werken in een team van mensen die je in principe niet kent. Dit is niet voor iedereen gemakkelijk. Ook moet je natuurlijk stressbestendig zijn en heel geduldig...

Het maakt niet uit wat voor vervolgopleiding je gaat doen, als je maar minimaal aan het bovenstaande voldoet. Er werken mbo-ers, maar ook genoeg mensen met een hbo- of universitaire opleiding.

Het is in ieder geval absoluut de moeite waard om te proberen, want het is echt een wereldbaan!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:45

Mocht ik mijn rekenexamen niet halen dan ga ik een cursus thuisstudie doen voor verkoper reizen. Ik moet toch een beetje rekening houden met het feit dat ik straks misschien van mijn huidige opleiding af moet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:48

Ladypronk schreef:
Stewardess is echt een superleuke baan!

Zelf heb ik 17 jaar gevlogen voor de KLM waarvan de laatste 6 als purser.
Het is bij de meeste luchtvaartmaatschappijen hollen of stilstaan.
Er is op dit moment een vacaturestop bij de KLM, maar dat kan zomaar weer omslaan en dan zijn er ineens heel wat vacatures.

Voor wat betreft de opleiding, zorg dat je een breed georiënteerde opleiding hebt. De voorkeur gaat zeker niet uit naar degenen die een "stewardessen of hostess opleiding" hebben gevolgd.
De eisen heb ik al voorbij zien komen, dus dat is bekend.
Je moet een heel goeie eerste indruk hebben, dat is echt een vereiste. Dat is namelijk wat de passagiers het eerst zien.
Verder moet je heel goed samen kunnen werken in een team van mensen die je in principe niet kent. Dit is niet voor iedereen gemakkelijk. Ook moet je natuurlijk stressbestendig zijn en heel geduldig...

Het maakt niet uit wat voor vervolgopleiding je gaat doen, als je maar minimaal aan het bovenstaande voldoet. Er werken mbo-ers, maar ook genoeg mensen met een hbo- of universitaire opleiding.

Het is in ieder geval absoluut de moeite waard om te proberen, want het is echt een wereldbaan!

Ik ben jaloers! Maar ik denk dat ik ook wel geschikt ben voor stewardess. Ik heb een jaar op een gesloten afdeling gewerkt in een verpleeghuis en daar is het ook hollen of stilstaan. Ook ben ik heel wat keren uitgescholden/aan mijn haren getrokken/bespuugd/betast ga zo maar door.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:59

@ purny: Dan ben je wel stressbestendig denk ik zo, haha! Je hebt in ieder geval genoeg bagage om in aanmerking te komen. Ik zou gewoon gaan solliciteren en dan kijken waar het schip strandt (nou ja, liever niet stranden eigenlijk).
Ik heb helaas moeten stoppen vanwege mijn twee kinderen en een man die vlieger is, anders had ik nu nog wel gevlogen hoor!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:13

Dat ik geschikt zou zijn zei de crew ook al tegen me. Ik voldoe alleen niet qua maatje 38 aan het ideaalbeeld van een stewardess :(

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:37

Ben je veel te zwaar? Kun je eraan werken om tot een acceptabele kledingmaat te komen, zeg 40/42? Of lukt dat niet om gezondheidsredenen? Het vliegen brengt, vanwege de onregelmatigheid, mee dat je zwaarder kunt worden (niet voor iedereen uiteraard).
Ik zou echt, als het kan, heel hard aan de slag gaan om de kilo's eraf te krijgen en een gezond gewicht proberen te krijgen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:56

Ik heb maatje 44, het zou een goede motivatie zijn om wat kilo's kwijt te raken.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:09

Dat moet je gaan lukken!!!
Kijk op de afvaltopics en voor extra sporten bijvoorbeeld de filmpjes op you tube van Jilian Michaels, die zijn super. Er is ook een topic over Jilian.
Alles voor het goeie doel :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:22

Mag ik je misschien vragen wat je als stewardess verdiend? :o Als je het niet wilt zeggen respecteer ik dat.

Ik heb trouwens meer dingen mee, ik heb in de supermarkt gewerkt en facilitaire dienst gedaan.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:18

Zit ik een heel verhaal te typen, valt mijn i pad uit.
Wat het aanvangslaris is op dit moment weet ik niet. Ik ben zelf in 2010 gestopt met vliegen en deed dat toen in deeltijd als purser.
Het is bij de KLM aardig boven minimum. Dit ook vanwege de onregelmatigheid en feestdagen ed. Je krijgt niet nog apart vergoedingen daarvoor. Verder stijgt het salaris ieder jaar, tot 12 dienstjaren met een aantal procent. Als je purser wordt heb je tot 26 dienstjaren verhoging. Het salaris in een kaderfuncie ligt weer hoger. Iedereen kan na een bepaalde tijd bij vacatures, solliciteren naar een kaderfuncie. Dit gaat op basis van senioriteit en er is een selectieprocedure hiervoor.
Verder krijg je voor op de route daggeld mee om van te "leven". Soms kom je net (niet) uit en een andere keer hou je over. Is maar net wat je doet en waar je gaat eten.
Ik kon in ieder geval prima met mijn salaris rondkomen, ook toen ik nog vrijgezel was :j

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:25

Startsalaris bij de KLM is geen vetpot hoor, zo'n 1500-1600 netto in de maand. Excl. daggeld, maar dan moet je daar wel heel zuinig mee omgaan wil je wat overhouden.

Toen ik indertijd bij Transavia vloog kreeg ik zo'n 1400 euro netto. Dat zal inmiddels wel wat hoger zijn.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:58

Het is ook leeftijdsafhankelijk je aanvangssalaris.
Je hebt in ieder geval nog wel een tijd doorgroei van je salaris binnen je functie, dat is niet overal het geval. In ieder geval vind ik het zelf een leuk bedrag om mee te beginnen. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk. Je moet afwegen of je ergens anders beter verdient en of daar ook je ambitie ligt.
Plezier in je werk is ook erg belangrijk, het is namelijk een aardig deel van je leven. Vliegen is een " way of life" sowieso.