Ook ik ben sinds vandaag werkloos....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:20

Pascal schreef:
Ik had een vast contract maar wel op verkoop basis... terwijl mijn resultaten echt topr waren.
Hun dachten daar anders over...
En idd ik ben ontzettend kwaad dat ze er niet een maand van te voren mee komen...

Gewoon morgen naar je werk gaan. Bezwaar indienen (rechtshulp inschakelen of een advocaat). Wat zij jou flikken is ontslag op staande voet en dat mag niet zonder goede gronden. Heb je iets getekend dat je ermee akkoord gaat? Zo nee, zeker niet doen, zo ja, advocaat vragen hier ook bezwaar tegen aan te tekenen wegens intimidatie/overdonderen.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:22

Wendy1978 schreef:
Evony schreef:

Dat moet dan wel eerst aangetoond worden dat er spraken is van bedrijfseconomische redenen, als goed is doet het UWV daar gewoon onderzoek naar, wordt werkgever en werknemer gehoord, papieren bekeken en dan pas al dan niet een vergunning verleend.

worden er nog meer mensen ontslagen TS?

Nee hoor, dat hoeft dus niet meer!!
Mits het voor komt bij de Kantonrechter!

weet je dat heel zeker? Volgens mij moet het namelijk wel degelijk aangetoond worden, en verder moet het afspiegelinsbeginsel worden toegepast dus daarom vroeg ik of er nog meer ontslagen zijn gevallen?

in het ontslagbesluit staat dat de werkgever moet laten zien en moet onderbouwen waarom er 1 of meer ontslagen vallen, dus simpel bedrijfseconomische redenen zeggen en er iemand uitgooien wil dus niet ;)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:27

Evony schreef:
weet je dat heel zeker? Volgens mij moet het namelijk wel degelijk aangetoond worden, en verder moet het afspiegelinsbeginsel worden toegepast dus daarom vroeg ik of er nog meer ontslagen zijn gevallen?

in het ontslagbesluit staat dat de werkgever moet laten zien en moet onderbouwen waarom er 1 of meer ontslagen vallen, dus simpel bedrijfseconomische redenen zeggen en er iemand uitgooien wil dus niet ;)

Citaat
Zelfs al gaat het een ondernemer financieel zeer goed, dan kan alsnogeen ontslagvergunning worden aangevraagd. Een ondernemer heeft volgens het UWV WERKBEDRIJF namelijk beleidsvrijheid om zijnorganisatie zo in te richten zodat hij een optimaal resultaat kangeneren.

Evony

Re: Ook ik ben sinds vandaag werkloos....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:28

mag ik vragen waar je die vandaan hebt?

Prrrr

Wendy1978 schreef:
dat mag dus wel ;)
Dmv Vaststellingsovereenkomst mogen ze je dus gewoon ontslaan!
Ze moeten je nog wel doorbetalen tot einde van de maand + maand opzegtermijn
maar kan zijn dat je baas die gewoon wel wil betalen
maar ondertussen jouw niet meer op kantoor wilt hebben
(Niet l*llig bedoelt hoor, maar je hoort wel is dat iemand na onslag 2 weken nog met blijven en die gaan jatten of de boel verstieren voor de rest)

Met behulp van een vaststellingsovereenkomst kun je een vast contract ontbinden.
Lees daar ook vooral het woord overeenkomst in: dat kan dus niet eenzijdig. Een werknemer moet daar ook zijn handtekening onder zetten.

TS: met een vast contract kunnen ze je niet op deze manier naar buiten werken. Gewoon teruggaan naar je werk, zeg dat je wil blijven werken en dat je je beschikbaar houdt (anders krijg je daar later weer ruzie over) en dat je, zolang je contract niet formeel beëindigd is, ook verwacht dat je loon gewoon doorbetaald wordt. En als de sodemieter juridische hulp zoeken (vakbond? rechtsbijstandsverzekering? http://www.juridischloket.nl?). Laat je niet kisten!

Wendy1978

Evony schreef:

Van mijn rechtsbijstand verzekerings meneer / tussen persoon

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:29

Wendy1978 schreef:
Citaat
Zelfs al gaat het een ondernemer financieel zeer goed, dan kan alsnogeen ontslagvergunning worden aangevraagd. Een ondernemer heeft volgens het UWV WERKBEDRIJF namelijk beleidsvrijheid om zijnorganisatie zo in te richten zodat hij een optimaal resultaat kangeneren.

Ja, maar dat mag geen ontslag op staande voet zijn, en je moet dan wel aantonen dat het bedrijf beter af is zónder jou, dat jouw functie komt te vervallen bv.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:29

Wendy1978 schreef:
Evony schreef:

Van mijn rechtsbijstand verzekerings meneer / tussen persoon

oke want ik kan hem nog in de wet nog in het ontslagbesluit zo terug vinden

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:30

Prrrr schreef:
Wendy1978 schreef:
dat mag dus wel ;)
Dmv Vaststellingsovereenkomst mogen ze je dus gewoon ontslaan!
Ze moeten je nog wel doorbetalen tot einde van de maand + maand opzegtermijn
maar kan zijn dat je baas die gewoon wel wil betalen
maar ondertussen jouw niet meer op kantoor wilt hebben
(Niet l*llig bedoelt hoor, maar je hoort wel is dat iemand na onslag 2 weken nog met blijven en die gaan jatten of de boel verstieren voor de rest)

Met behulp van een vaststellingsovereenkomst kun je een vast contract ontbinden.
Lees daar ook vooral het woord overeenkomst in: dat kan dus niet eenzijdig. Een werknemer moet daar ook zijn handtekening onder zetten.TS: met een vast contract kunnen ze je niet op deze manier naar buiten werken. Gewoon teruggaan naar je werk, zeg dat je wil blijven werken en dat je je beschikbaar houdt (anders krijg je daar later weer ruzie over) en dat je, zolang je contract niet formeel beëindigd is, ook verwacht dat je loon gewoon doorbetaald wordt. En als de sodemieter juridische hulp zoeken (vakbond? rechtsbijstandsverzekering? http://www.juridischloket.nl?). Laat je niet kisten!

Klopt
Doe je dat niet komt het voor de kantonrechter
en deze gaat dan ofwel het contract ontbinden met een afvloeiingregeling
of hij moet je terug in dienst nemen

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:33

ik heb 3 A4tjes vol staan met hoe het ontslag recht werkt
kan hem alleen niet hier op bokt zetten
want hij is persoonlijk op mij gericht
met veel dingen
dus daar heeft ze niets aan

Beste wat je kan doen TS
is idd juridisch contact zoeken of heb je rechtsbijstand?

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:34

Wendy1978 schreef:
ik heb 3 A4tjes vol staan met hoe het ontslag recht werkt
kan hem alleen niet hier op bokt zetten
want hij is persoonlijk op mij gericht
met veel dingen
dus daar heeft ze niets aan

Beste wat je kan doen TS
is idd juridisch contact zoeken of heb je rechtsbijstand?

ik heb 3 boeken vol staan over het ontslagrecht ;)
exclusief mijn wetboeken

ik zou idd juridische hulp zoeken want ik ben het nog steeds op sommige punten niet eens met dingen die hier genoemd zijn, maar zomaar ontslagen worden op staande voet kan igg niet!

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:36

Hier sluit ik me bij aan, als je een rechtsbijstand verzekering hebt of lid bent van een vakbond moet je er een jurist naar laten kijken.
En verder zou ik meteen gaan kijken naar de toekomst. Al zou je het gevecht winnen, de sfeer is dan toch verziekt. Probeer zo snel mogelijk wat anders te vinden!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:36

In de richtlijnen van het UWV vind je de beoordelingscriteria van ontslag om bedrijfseconomische redenen.

Staat natuurlijk tegenover dat als je bij het UWV of bij de kantonrechter toestemming voor ontslag krijgt er minstens twee maanden overheen zijn gegaan in verband met de te volgen procedures, waarbij zowel de werkgever als de werknemer aan het woord komen. Zo gemakkelijk kom je niet van een werknemer met een vast contract af. Tenzij je een enorme zak geld meegeeft met een vaststellingsovereenkomst.

@Wendy: wanneer je bij een kantonrechter geweest bent dan heb je een vonnis, geen vaststellingsovereenkomst. Die komt praktisch altijd tot de conclusie dat als je voor de rechter staat er geen ruimte meer is voor een werkbare situatie. Als de werkgever het daarin erg bont heeft gemaakt, dan kan het nog extra correctiefactor opleveren. De kantonrechtersformule levert alleen niet zo heel veel op als je jong bent en nog niet zo heel veel jaren ergens gewerkt hebt. Een correctiefactor doet dan ook niet zo heel veel.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:37

Daarom was mijn vraag ook als eerste
is er een vrijstellingsovereenkomst ;)

Maar je kan idd beter juridisch advies in winnen
of morgen even afwachten wat er uit gesprek met je baas komt...

Want aso is het natuurlijk wel!

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:38

Prrrr schreef:
In de richtlijnen van het UWV vind je de beoordelingscriteria van ontslag om bedrijfseconomische redenen.

Staat natuurlijk tegenover dat als je bij het UWV of bij de kantonrechter toestemming voor ontslag krijgt er minstens twee maanden overheen zijn gegaan in verband met de te volgen procedures, waarbij zowel de werkgever als de werknemer aan het woord komen. Zo gemakkelijk kom je niet van een werknemer met een vast contract af. Tenzij je een enorme zak geld meegeeft met een vaststellingsovereenkomst.

.

Nou... die zak met geld is bij mijn vaststellingsovereenkomst ergens achtergebleven
want die heb ik niet gehad hoor!

Geloof me

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:46

Wendy1978 schreef:
Nou... die zak met geld is bij mijn vaststellingsovereenkomst ergens achtergebleven
want die heb ik niet gehad hoor!

Geloof me

Dat is jammer, dan heb je onvoldoende advies gehad, en een bedrijf dat je echt een naaistreek heeft geleverd.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:57

Vervelend, ik heb het onlans helaas ook mee gemaakt. Mijn werkgever wilde in goed overleg van mij af, ik werd flink onder druk gezet om te tekenen, ik kon per direct thuis blijven en zij betaalden dan 2 maanden uit (de gewerkte maand en de maand ivm opzegtermijn). Ik ben stug naar kantoor blijven gaan en heb de rechtsbijstand ingeschakeld. Ook zij adviseerden er gewoon heen te gaan. Mijn werkgever gaf mij 4werkdagen de tijd om te tekenen. Uiteindelijk heeft DAS ervoor gezorgd dat dit uitgerekt werd omdat zij zich ook moesten inlezen. Uiteindelijk heb ik er nog een maand gezeten, de spanning was om te snijden maar ik heb nog wel 2maandsalarissen meegekregen+vakantietoeslag en mijn vrije uren zijn uitbetaald. Wanneer je niet naar je werk gaat dan geef je alleen maar voer om je te ontslaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:59

Precies, vooral je 'beschikbaar stellen om te werken'. Laten ze je toe, des te beter, maakt jou positie alleen maar sterker, want daarmee geven ze impliciet aan dat er werk voor je is.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:15

Ibbel schreef:
Precies, vooral je 'beschikbaar stellen om te werken'. Laten ze je toe, des te beter, maakt jou positie alleen maar sterker, want daarmee geven ze impliciet aan dat er werk voor je is.

Ja, gewoon gaan met de intentie te komen werken. Hoe moeilijk dit ook is...
Als ze je wegsturen, dan moet je natuurlijk gaan, maar dan heb jij aangegeven te willen werken en je niet zomaar neer te leggen bij deze gang van zaken.
Maar teken niets!!!

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 19:53

Het voorstel wat ze doen mag ik mee naar huis nemen, heb 7 dagen de tijd om het na te laten kijken op hun kosten bij een advocaat.

En idd er zijn nog meer mensen ontslagen.
Ze zijn de laatste maanden al heel erg bezig, mensen met 0 uren contract..
En vandaag dus ik en meerdere 'oudere' collega's.

Maargoed ik heb wel rechtop een ww denk ik, en daarop kun je ook weer aanvullen aanvragen.
Geeft wel iets meer hoop dat ik niet helemaal zonder inkmosten kom te zitten.

Maar ik heb behoorlijk zin om even flink van me af te vloeken...

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:18

Ik heb er (gelukkig) niet heel veel verstand van. Maar mijn man kreeg ruim een half jaar geleden te horen dat hij ontslagen zou worden wegens bedrijfseconomische redenen. Dit kreeg hij ruim van te voren te horen, want zijn baas moest het ontslag aanvragen bij de UWV, en van alle brieven enz kregen wij een kopie thuis gestuurd van het UWV.
Dit duurde best een tijd voordat het rond was. Gelukkig had mijn man al heel snel een nieuwe baan, al voordat het ontslag helemaal rond was. Dus hij is zelfs nog iets eerder weg gegaan, met ontslagpremie.
Maar ik denk dat er zeker 2 maanden overheen zijn gegaan voordat het ontslag van zijn andere collega's helemaal rond was.
Dus volgens mij kan het zeker niet wat ze bij jou hebben gedaan.

Heel veel sterkte iig.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:34

Pascal schreef:
Het voorstel wat ze doen mag ik mee naar huis nemen, heb 7 dagen de tijd om het na te laten kijken op hun kosten bij een advocaat.

En idd er zijn nog meer mensen ontslagen.
Ze zijn de laatste maanden al heel erg bezig, mensen met 0 uren contract..
En vandaag dus ik en meerdere 'oudere' collega's.

Maargoed ik heb wel rechtop een ww denk ik, en daarop kun je ook weer aanvullen aanvragen.
Geeft wel iets meer hoop dat ik niet helemaal zonder inkmosten kom te zitten.

Maar ik heb behoorlijk zin om even flink van me af te vloeken...

Ja, je hebt recht op ww als je genoeg weken hebt gewerkt, maar als jij inderdaad 6 jaar daar hebt gewerkt, heb je in ieder geval recht op een half jaar ww. Elk jaar dat je hebt gewerkt (vanaf 1998, maar dat is niet echt relevant in jouw geval), geeft je recht op een maand ww, waarvan de eerste 2 maanden 75% van je laatstverdiende dagloon en daarna 70%.

Maar alsnog: je wilt niet die ww in! Morgen echt rechthulp oid inschakelen, want hoogstwaarschijnlijk mag hij dit niet zomaar doen (en rekken is altijd beter, hoe langer je doorbetaald krijgt omdat je nog niet officieel ontslagen bent, hoe langer je je ww kan uitstellen!). Schriftelijk aangeven dat je beschikbaar blijft voor werk en níét direct akkoord gaan met je ontslag. Zodra jij je handtekening eronder zet, kan je niks meer. Eerst informatie inwinnen, wie weet helpt het! :j

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:39

jemig wat een belachelijke manier..

per direct.. aan het eind van je werkdag.. terwijl je er al 6 jaar werkt..

dan zou ik ook raar staan te kijken, werk hier nu ook 6 jaar.

vraag me af of dat mag :S

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:52

De ontslaglijn 0900-1010123

Krijg je direct antwoord op je vragen. Leg ze je vaststellingsovereenkomst voor. Niet zomaar akkoord gaan ! En laat ook vooral opnemen dat het ontslag van hun uit gaat en jou niets te verwijten valt. Hiermee behoudt je het recht op ww.

Vergeet niet dat je in een onderhandelingspositie zit ! Gewoon altijd meer eisen.

Als ze een procedure bij het werkbedrijf moeten gaan volgen duurt het ook nog minstens 2 maand voordat ze je kunnen ontslaan. Met 6 jaar dienstverband heb je ook nog eens 2 ! maand opzegtermijn !

Bij een ontslagprocedure moeten ze alle gegevens overhandigen bij het werkbedrijf.
Jij kunt nu niet beoordelen of jou ontslag gerechtvaardigd is. Geef dat ook aan en zeg dat je compensatie voor die risico's wil (meer ontslagvergoeding.

Ik denk dat het voor jou niet meet van toepassing is, omdat je 2 maand opzegtermijn hebt, maar indien je gebruik maakt van kinderopvangtoeslag en daar ook gebruik van wil blijven maken in 2011.Moet je in 2011 gewerkt hebben. Als is het maar tot 3 januari. Indien je wel weer aan het werk komt in 2011 krijg je de kinderopvangtoeslag wel met terugwerkende kracht terug. Maar niemand zit er op te wachten om zo'n smak geld even voor te schieten elke maand.
Maar ik neem aan dat ze jou niet voor 1 januari van de loonlijst kunnen halen omdat je er al 6 jaar werkt.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:31

Iemand ontslaan door middel van een vaststellingsovereenkomst kan niet "zomaar" hoor. Er zijn drie manieren om een arbeidsovereenkomst te ontbinden:

1. ontslagvergunning aanvragen bij het UWV
2. door middel van wederzijds goedvinden
3. laten ontbinden door de kantonrechter.

In alle drie deze situaties zal de opzegtermijn in acht genomen moeten worden. De lengte van de opzegtermijn is mede afhankelijk van de CAO. Werkt TS niet onder een CAO, dan bedraagt de opzegtermijn volgens de wet sowieso 2 maanden.
Het kan zo zijn dat een medewerker gedurende de opzegtermijn niet meer hoeft te komen werken, dat heet vrijstellen van werk of op non-actief stellen. Dat op non-actief stellen moet altijd schriftelijk, anders kan je werkgever het er in een later stadium opgooien dat je verwijtbaar werkloos bent geworden, aangezien je niet meer bent komen werken.
Tijdens de opzegtermijn dien je je salaris doorbetaald te krijgen. Je werkgever kan ervoor kiezen om die loondoorbetaling op te nemen in de ontslagvergoeding. Houd dan de datum waarop de arbeidsovereenkomst eindigt goed in de gaten. Je recht op ww gaat namelijk pas in als de (al dan niet fictieve) opzegtermijn is verstreken.

@TS: mijn advies (maar daarmee ben ik aan de late kant) is om te gaan werken zolang je bovenstaande niet zwart op wit hebt.
Daarnaast moet je de vaststellingsovereenkomst inderdaad goed laten nakijken door een jurist. Waar je zeker op moet letten in verband met je recht op WW is dat er in geformuleerd staat dat je werkgever het initiatief neemt tot ontbinden. Staat dat er niet in, dan kun je je ww-rechten verliezen.

Hoe is je gesprek vandaag verlopen?
Heb je nog vragen, dan mag je me ook een pbtje sturen. Veel succes in ieder geval.