Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
StalNollie schreef:nog kleine aanvulling op kopen van een huis alles wat je leent als is het een tv word geregistreerd bij de weet ik wat voor instantie even de naam kwijt. dus lenen voor een huis wat het bedrag ook is doen ze in deze tijd wel degelijk moeilijk over wat ook zeer terecht is.
Lolleke schreef:Ik snap uberhaupt niet zo goed waarom er word nagedacht over lenen bij andere instanties? Alles word BKR geregistreed behalve je DUO lening. Die is er voor gemaakt om te kunnen lenen als je het niet helemaal trekt met je studie...
BIj wie zou je anders een lening aangaan?
Je moet een beetje kunnen leven en dan kun je gewoon een X bedrag per maand lenen. Of accepteren dat het niet kan.
Meid, je bent 22....logisch dat je kostgeld e.d. betaalt. Maar een lening bij DUO is het einde van de wereld niet....
vuurneon schreef:StalNollie schreef:nog kleine aanvulling op kopen van een huis alles wat je leent als is het een tv word geregistreerd bij de weet ik wat voor instantie even de naam kwijt. dus lenen voor een huis wat het bedrag ook is doen ze in deze tijd wel degelijk moeilijk over wat ook zeer terecht is.
Klopt, bkr registratie krijg je wel en dan wordt een huis kopen moeilijker. Vroeger telde studieschuld niet mee, nu wel.
eenitraM schreef:En ik wil het helemaal niet. Ik vind het verschrikkelijk, maar kom echt niet uit.
Ik woon nog thuis en betaal kostgeld en mijn eigen verzekering. Daarnaast heb ik als andere vaste last mijn abbo (wat 35,- is) en het schoolgeld wat elke maand wordt afgeschreven, maar ik kom niet meer uit.
Hele dagen ben ik aan het huiswerk en paardlief staat helaas ook op een laag pitje. Ik heb werk voor in de kerstvakantie maar een extra baanje kan ik icm school echt niet er bij hebben.
Zijn er meer thuiswonende mensen die lenen, en wat is realistisch? Iets meer zodat je wat vrijer kan zijn in je bestedingen of juist nét genoeg zodat je uit je schulden kan blijven.
MarjanB schreef:@ lolleke, we hebben ook NHG, werkte zelf bij de bank toen we de financiering afsloten en vond het ook vreemd maar was volgens mn collega niet nodig
MarjanB schreef:Nou de rente bij duo is volgens mij nu rond de 4% (dacht ik een keer op het jaarlijkse overzicht te zien) Zulke spaarrente krijg je nooit bij de bank!
Citaat:DUO berekent rente over de studieschuld. Voor 2011 is de rente 1,5 procent op jaarbasis. Voor 2012 is dit 1,39 procent. Bij de renteberekening over de lening is er sprake van samengestelde interest. Dit betekent dat er rente op rente wordt berekend.
Serendip90 schreef:Anoli schreef:
Ja 24 uur in de week werken, dat kan maar ligt er maar net aan welke HBO studie je doet...
Ik kan echt geen 24 uur werken naast mn studie hoor, zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen
Ik ben gewoon heel veel tijd kwijt aan mijn studie en het huiswerk er omheen, vind het dan ook een beetje kort door de bocht om er vanuit te gaan dat TS te lui is om te werken.
24 uur is ook extreem veel, maar gewoon goed plannen etc. Het was iig te doen bij mijIk volgde de colleges, maakte tijdens de colleges de opdrachten en deed vrij weinig voor de rest omdat het ook niet echt nodig was
Haalde het toch wel :p Vriendinnetje met dezelfde studie haalde het ook niet.. maar die wilde wel per se stappen, dan weer weekendje weg, dan avondje bios, na een dag studie, die avond ook alleen nog maar tv kijken... (Tjah dan is het toch echt je eigen keuze
)
Maar een paar uur werken kan toch wel? Ik zeg niet dat ze te lui is, maar kan me niet voorstellen dat je geen 4-6 uur per weekend kunt missen? :S
Maartje1990 schreef:MarjanB schreef:Nou de rente bij duo is volgens mij nu rond de 4% (dacht ik een keer op het jaarlijkse overzicht te zien) Zulke spaarrente krijg je nooit bij de bank!Citaat:DUO berekent rente over de studieschuld. Voor 2011 is de rente 1,5 procent op jaarbasis. Voor 2012 is dit 1,39 procent. Bij de renteberekening over de lening is er sprake van samengestelde interest. Dit betekent dat er rente op rente wordt berekend.
Anoli schreef:Kijk jij hebt het niet nodig en dat is super fijn voor je absoluut
Helaas had ik vorig jaar zo'n 60 uur in de week nodig voor mn studie, enige optie voor werk was nachtdiensten draaien, maar ja wanneer moest ik dan slapen. Gelukkig ben ik nu in de positie dat ik wel kan zoeken naar een baantje
Maar ik deed ook eigenlijk niks qua sociaal leven, ging nooit weg en als ik al eens iets deed dan was het uit eten bij de pizzeria die 5euro rekende voor elke pizza, en dat was dan 1x per half jaar ofzo.
Ik weet niet hoe druk ts is met haar studie, als ze idd 60 uur per week nodig heeft dan kan ik mij voorstellen dat werken geen optie is. Is ze idd maar 40 of 30 uur per week eraan kwijt kan ze idd een paar uurtjes gaan werken in het weekend