Ik moet gaan lenen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:01

Belangrijk is dat je het geleende geld niet als gift beschouwd. En het niet uitgeeft aan lang leve de lol dingen, maar inzet waar het voor bedoeld is. Ik ken mensen die dachten dat DUO een geldboom was waarvan naar hartelust geplukt kon worden en terugbetalen was van later zorg. Van die schulden kan je in de provincie Groningen een huis kopen.... Maar later komt altijd eerder dan je denkt, en afbetalen kan best lastig worden als je veel kosten hebt.
Maar als je je daar bewust van bent, en er wijs mee omgaat, dan hoef je er niet paniekerig over te doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:01

StalNollie schreef:
nog kleine aanvulling op kopen van een huis alles wat je leent als is het een tv word geregistreerd bij de weet ik wat voor instantie even de naam kwijt. dus lenen voor een huis wat het bedrag ook is doen ze in deze tijd wel degelijk moeilijk over wat ook zeer terecht is.

Klopt, bkr registratie krijg je wel en dan wordt een huis kopen moeilijker. Vroeger telde studieschuld niet mee, nu wel.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:02

Ik snap uberhaupt niet zo goed waarom er word nagedacht over lenen bij andere instanties? Alles word BKR geregistreed behalve je DUO lening. Die is er voor gemaakt om te kunnen lenen als je het niet helemaal trekt met je studie...
BIj wie zou je anders een lening aangaan?

Je moet een beetje kunnen leven en dan kun je gewoon een X bedrag per maand lenen. Of accepteren dat het niet kan.

Meid, je bent 22....logisch dat je kostgeld e.d. betaalt. Maar een lening bij DUO is het einde van de wereld niet.... :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:02

Lolleke schreef:
Ik snap uberhaupt niet zo goed waarom er word nagedacht over lenen bij andere instanties? Alles word BKR geregistreed behalve je DUO lening. Die is er voor gemaakt om te kunnen lenen als je het niet helemaal trekt met je studie...
BIj wie zou je anders een lening aangaan?

Je moet een beetje kunnen leven en dan kun je gewoon een X bedrag per maand lenen. Of accepteren dat het niet kan.

Meid, je bent 22....logisch dat je kostgeld e.d. betaalt. Maar een lening bij DUO is het einde van de wereld niet.... :=

En dat is dus niet waar; ook duo telt nu mee ;) dus aangaan van hypotheek is lastiger als je bij de duo een schuld hebt.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:03

vuurneon schreef:
StalNollie schreef:
nog kleine aanvulling op kopen van een huis alles wat je leent als is het een tv word geregistreerd bij de weet ik wat voor instantie even de naam kwijt. dus lenen voor een huis wat het bedrag ook is doen ze in deze tijd wel degelijk moeilijk over wat ook zeer terecht is.

Klopt, bkr registratie krijg je wel en dan wordt een huis kopen moeilijker. Vroeger telde studieschuld niet mee, nu wel.

Studieschuld telt alleen mee als jij het benoemt en als je voor NHG gaat, want dan kunnen ze je achteraf pakken op je studieschuld. Edit: dan heb je dus dingen verzwegen als je die niet aangeeft. Daarnaast is het dan nog maar de vraag of je uberhaupt aanspraak mag maken op je NHG, wel of niet verzwegen. Er hangen veel meer factoren aan.

Heb je geen NHG maakt het weinig uit.....BKR geregistreerd word het uberhaupt niet.
De enige reden waarom je er rekening mee moet houden is voor jezelf. Want je gaat een lening aan en die zul je moeten afbetalen. Kortom: kun je de kosten dragen?
Laatst bijgewerkt door Lolleke op 25-10-12 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Re: Ik moet gaan lenen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:04

alles wat je leent word in deze tijd geregistreerd banken doen er erg moeilijk over tegenwoordig ook met studieschuld ik vind het een goed iets.. het gaat tegenwoordig te makkelijk...

maar dat is een andere discussie

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:04

Geld lenen kost geld..

Er zijn veel adviezen gegeven waar je wat mee zou kunnen doen, dus zou zeggen denk daar maar over na..
Persoonlijk zou ik nooit zomaar lenen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:05

Nou de rente bij duo is volgens mij nu rond de 4% (dacht ik een keer op het jaarlijkse overzicht te zien) Zulke spaarrente krijg je nooit bij de bank!

Tja en over loon enz ik ben nog niet zo lang geleden van baan gewisseld en ben aardig minder gaan verdienen (450 bruto) Gelukkig ging mn vriend tegelijkertijd meer verdienen en kon ik wat minder gaan betalen aan t huis en hij wat meer (is de jaren ervoor andersom geweest)

Maar TS bedenk wel, het is heel makkelijk om te lenen en ik heb ook mensen gezien die kleren gingen kopen en hun avondjes uit er van gingen betalen. Doe dat alsjeblieft nooit! Heb je het niet nodig gebruik het dan ook niet. Een kennis van mij heeft nu bijvoorbeeld een schuld van 15.000 euro en die moet nog maar zien hoe die het terug gaat betalen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:05

Lolleke; je hebt volkomen gelijk! :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:06

over BKR wij hebben net een nieuwe hypotheek afgesloten en DUO lening is niet ter sprake gekomen (althans ik heb t gemeld en is niks mee gedaan)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 14:07

MarjanB schreef:
over BKR wij hebben net een nieuwe hypotheek afgesloten en DUO lening is niet ter sprake gekomen (althans ik heb t gemeld en is niks mee gedaan)

Ik dacht juist wel dat DUO geregristreed werd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:08

eenitraM schreef:
MarjanB schreef:

Ik dacht juist wel dat DUO geregristreed werd.

Nee, voor bkr niet.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:09

@MarjanB: zie mijn post hierboven. Ook niet verwonderlijk en ook niet raar dus.

Als stufie een BKR zou opleveren zou 50% geen huis meer kunnen kopen, zo niet meer.

Wat betreft die studieschuld van 15.000....ooit een gemiddelde TU student die zelf betaalt naar zijn studieschuld gevraagd? Die ligt hoger..

Ideaal is het noit, studeren is duur, en dit is het beste systeem wat je kan hebben om te lenen.

Maar als je er nu al bang voor bent? Gewoon zorgen dat je niet over je bundel heen gaat en maar gewoon even slikken dat het geen fijne tijd is.
Je hoeft niet op een houtje te bijten en hebt gewoon een dak boven je hoofd...

@eenitraM: google eens...bkr website en duo website zijn de eerste hits die je krijgt en die geven allebei een eenduidig antwoord. DUO telt NIET mee.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:10

eenitraM schreef:
En ik wil het helemaal niet. Ik vind het verschrikkelijk, maar kom echt niet uit.

Ik woon nog thuis en betaal kostgeld en mijn eigen verzekering. Daarnaast heb ik als andere vaste last mijn abbo (wat 35,- is) en het schoolgeld wat elke maand wordt afgeschreven, maar ik kom niet meer uit.

Hele dagen ben ik aan het huiswerk en paardlief staat helaas ook op een laag pitje. Ik heb werk voor in de kerstvakantie maar een extra baanje kan ik icm school echt niet er bij hebben.

Zijn er meer thuiswonende mensen die lenen, en wat is realistisch? Iets meer zodat je wat vrijer kan zijn in je bestedingen of juist nét genoeg zodat je uit je schulden kan blijven.

Heel herkenbaar! Ik woon samen met mama (werkt niet). Ik ben 2e jaars HBO student en werk ongeveer 6 uur in de week.. Soms meer als dat uitkomt. Toch heb ik wel een inkomen van 200-250 per maand.
Zelf leen ik maximaal. Dat is rond de 604 euro per maand. Wat ik hiervan betaal: kostgeld (250), boodschapjes voor mezelf, telefoon abbo(30), sportabbo (20), zorg (110) en studie (175).
Van mijn stufi + lening kan ik dus alle vaste lasten bekostigen. Het geld waar ik voor werk gebruik ik voor de andere kosten zoals een keertje stappen, shoppen maar vooral een deel sparen (ben ook bezig met mn rijbewijs).

Zelf heb ik natuurlijk goed nagedacht over het lenen. Maar hoe kan ik anders _+600 euro aan vaste lasten betalen? Mn moeder kan financieel echt niet bijspringen. Dus dit was de enige optie :)
Ik weet ook dat ik het moet terug betalen, met wat rente, maar dat moet je verspreid over 10 jr doen als ik me niet vergis. Daar maak ik me niet geheel zorgen over :)

Ik heb de keuze gemaakt om te lenen; zodat het allemaal niet zo krap hoeft iedere maand. Ik heb geld om leuke dingen te doen en soms uit te gaan, maar dat doe ik van mijn werk geld. Stufi is puur voor de vaste lasten :) Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:12

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:15

@ lolleke, we hebben ook NHG, werkte zelf bij de bank toen we de financiering afsloten en vond het ook vreemd maar was volgens mn collega niet nodig

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:16

Ik ben zelf ook 22, maar in vergelijking met jou woon ik op kamers én krijg ik daarbij best wel wat geld voor m'n studie van m'n ouders. Ik heb ook 2 paarden en die staan bij m'n ouders aan huis, heb ik dus geen kosten aan DA kosten etc. doen m'n ouders ook.

Ik snap dat niet iedereen die luxe heeft en niet iedereen is even tja, 'rijk' als mijn ouders. Maar zelf vind ik wel dat jouw ouders gekozen hebben om een kind te krijgen en ik vind zelf dat daarbij hoort dat ze de dochter ondersteunen in kosten van de studie, mijn ouders zijn al gaan sparen vanaf m'n geboorte, iedere maand een bepaald bedrag opzij zetten, dan hebben ook ouders die het niet zo breed hebben best een aardig potje voor de kinderen voor de studie!

Ik weet niet of jou ouders dat gedaan hebben, vermoed van niet aangezien je anders vast geen kostgeld hoeft te betalen. Maar eerlijk, nee, je ouders is geen hotel maar als ze je verder niet ondersteunen met je studie qua geld, vind ik dat toch wel het minste wat ze zouden kunnen doen. Al kan ik me voorstellen dat dat voor hun wellicht financieel niet mogelijk is, maar zowel, is het mijn mening dat het niet meer dan redelijk zou zijn als je géén kostgeld zou hoeven betalen.

Verder werk ik trouwens ook vrij minimaal, ik wil niet dat mijn studie ten kosten gaat aan 't feit dat ik heel veel moet werken. Anders dan zit je dan met de rapen gaar dat je geen stufi oid meer krijgt, hoelanger je studeert, hoe meer kosten. Ik werk wel, maar ik werk alleen op zaterdag 4 uur, ik werk namelijk bij de post, meeste wijken zijn 2 uur, ik heb een vrij grote wijk en doe hier 4 uur over. Dit is prima te combineren met school ook als er tentamens zijn. Kost niet zoveel tijd en het is net dat kleine beetje extra dat net m'n school maandelijks betaald. Ik verdien iets van €8 euro per uur. Overigins ben ik in het weekend altijd thuis, woon ik ook in het buitengebied en moet ik hiervoor naar 't dorp, maar dat is geen enkel probleem. Daarbij is het daarna ook altijd een lekkere opfrisser, je bent immers buiten bezig en ook nog eens sportief!

Ohja, ik heb trouwens ook een lening afgesloten (bij duo), ik leen max. en dit bedrag gaat allemaal op m'n spaarrekening, beetje econoom komt dan namelijk tot de conclusie dat je meer rente krijgt op je spaarrekening dan dat je rente hoeft terug te betalen en mocht ik dan voor de een of andere reden wat meer nodig hebben een keer in de maand, dan kan ik dat gewoon overschrijven naar m'n gewone rekening.

Ik vind trouwens niet dat je moet stoppen met paardrijden, het is zo belangrijk dat je dingen blijft doen die je leuk vind en dat je gewoon ook eens tijd voor jezelf neemt. Als je stopt met dingen te doen die je leuk vind dan ga je je op een gegeven moment gewoon overwerken en dat is ook niet de bedoeling! Dus blijf gewoon de dingen doen die je leuk vind! Dat is namelijk óók heel belangrijk!

Hoop dat je er iets aan hebt, en wens je nog veel succes verder!

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:16

MarjanB schreef:
@ lolleke, we hebben ook NHG, werkte zelf bij de bank toen we de financiering afsloten en vond het ook vreemd maar was volgens mn collega niet nodig

Nouja wat ik al benoemd..die stufie kan zijn kwaad niet doen. NHG is uberhaupt geen 100% garantie dat je restschuld opgelost word. Er hangen veel meer factoren aan. Momenteel kan het wat tricky zijn in 'deze maatschappij' maar een paar jaar geleden werd er niet eens over gedacht.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:18

Tja soms kan het niet anders. Ik ben WO student en woon op mezelf in Amsterdam, dat is een keuze die ik heb gemaakt maar reizen had niet gekund (ouders wonen in Zutphen, dus van deur tot deur 2 uur reizen).

Studeren is gewoon duur, maar dan mogen we nog blij zijn dat we niet in Amerika ofzo wonen.. Lenen bij DUO is de gunstigste lening die je in je hele leven gaat afsluiten dus wat dat betreft is het geen wereldramp. Ik heb ook een hele hoge studieschuld als ik eenmaal klaar ben maar het is niet anders. Liever een hoge studieschuld en dat ik dan keihard voor mijn studie ben gegaan (werk er trouwens wel 12 uur in de week naast) dan dat ik zoveel moet werken zodat ik niet hoef te lenen dat ik vervolgens minder tijd heb om te studeren.

Al met al krijg ik maandelijks best een leuk bedrag op mijn rekening gestort, maar als daar huur, verzekeringen, telefoon, etc allemaal af is dan blijft er echt niet veel over. En daar moeten dan ook de boodschappen enzo nog van betaald worden. Tis allemaal een duur geintje! (Maar studeren is dan wel weer ontzettend leuk!)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:19

MarjanB schreef:
Nou de rente bij duo is volgens mij nu rond de 4% (dacht ik een keer op het jaarlijkse overzicht te zien) Zulke spaarrente krijg je nooit bij de bank!

Citaat:
DUO berekent rente over de studieschuld. Voor 2011 is de rente 1,5 procent op jaarbasis. Voor 2012 is dit 1,39 procent. Bij de renteberekening over de lening is er sprake van samengestelde interest. Dit betekent dat er rente op rente wordt berekend.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:23

Trouwens, mijn kamer (245), mijn studie (+/- 200), mijn telefoon (35), eten, kleding, af en toe leuke dingen (= overig) etc. kom ik uit op zo'n €600,- per maand. Dat zorg ik altijd dat op m'n gewone rekening staat, al het andere gaat meteen door naar m'n spaarrekening zodra m'n stufi + lening is betaald. Dus als ik de vorige maand minder dan 600 heb uitgegeven gaat dat óók naar m'n spaarrekening. Mocht ik onverhoops wat meer geld nodig hebben, maak ik dat weer over, maar de maand erna zorg ik gewoon weer dat het op 600 staat.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:24

Serendip90 schreef:
Anoli schreef:

Ja 24 uur in de week werken, dat kan maar ligt er maar net aan welke HBO studie je doet...

Ik kan echt geen 24 uur werken naast mn studie hoor, zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen :n
Ik ben gewoon heel veel tijd kwijt aan mijn studie en het huiswerk er omheen, vind het dan ook een beetje kort door de bocht om er vanuit te gaan dat TS te lui is om te werken.

24 uur is ook extreem veel, maar gewoon goed plannen etc. Het was iig te doen bij mij :) Ik volgde de colleges, maakte tijdens de colleges de opdrachten en deed vrij weinig voor de rest omdat het ook niet echt nodig was :$ Haalde het toch wel :p Vriendinnetje met dezelfde studie haalde het ook niet.. maar die wilde wel per se stappen, dan weer weekendje weg, dan avondje bios, na een dag studie, die avond ook alleen nog maar tv kijken... (Tjah dan is het toch echt je eigen keuze ;))

Maar een paar uur werken kan toch wel? Ik zeg niet dat ze te lui is, maar kan me niet voorstellen dat je geen 4-6 uur per weekend kunt missen? :S

Kijk jij hebt het niet nodig en dat is super fijn voor je absoluut :j
Helaas had ik vorig jaar zo'n 60 uur in de week nodig voor mn studie, enige optie voor werk was nachtdiensten draaien, maar ja wanneer moest ik dan slapen. Gelukkig ben ik nu in de positie dat ik wel kan zoeken naar een baantje :j
Maar ik deed ook eigenlijk niks qua sociaal leven :n , ging nooit weg en als ik al eens iets deed dan was het uit eten bij de pizzeria die 5euro rekende voor elke pizza, en dat was dan 1x per half jaar ofzo.

Ik weet niet hoe druk ts is met haar studie, als ze idd 60 uur per week nodig heeft dan kan ik mij voorstellen dat werken geen optie is. Is ze idd maar 40 of 30 uur per week eraan kwijt kan ze idd een paar uurtjes gaan werken in het weekend :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:27

ik heb niet het hele topic doorgelezen hoor....

Jammer dat je ouders kennelijk niet kun rondkomen zonder kostgeld van jou. Hoe gaan ze dat doen als jij de deur uit bent dan?
Ik vind het vreemd om kostgeld van je kind te vragen als ze geen inkomen hebben (maar misschien heb ik iets gemist hoor) eerlijk gezegd.

Je krijgt stufi en zorgtoeslag neem ik aan. Het lijkt me dan al lastig genoeg voor je als je zelf de zorgpremie en schoolgeld betaald....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:28

Maartje1990 schreef:
MarjanB schreef:

Citaat:
DUO berekent rente over de studieschuld. Voor 2011 is de rente 1,5 procent op jaarbasis. Voor 2012 is dit 1,39 procent. Bij de renteberekening over de lening is er sprake van samengestelde interest. Dit betekent dat er rente op rente wordt berekend.

Hmm nou dat is mooi! http://www.ib-groep.nl/particulieren/st ... 1_1992.asp ik zit dus precies in de hoogste rente categorie!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:57

Anoli schreef:
Kijk jij hebt het niet nodig en dat is super fijn voor je absoluut :j
Helaas had ik vorig jaar zo'n 60 uur in de week nodig voor mn studie, enige optie voor werk was nachtdiensten draaien, maar ja wanneer moest ik dan slapen. Gelukkig ben ik nu in de positie dat ik wel kan zoeken naar een baantje :j
Maar ik deed ook eigenlijk niks qua sociaal leven :n , ging nooit weg en als ik al eens iets deed dan was het uit eten bij de pizzeria die 5euro rekende voor elke pizza, en dat was dan 1x per half jaar ofzo.

Ik weet niet hoe druk ts is met haar studie, als ze idd 60 uur per week nodig heeft dan kan ik mij voorstellen dat werken geen optie is. Is ze idd maar 40 of 30 uur per week eraan kwijt kan ze idd een paar uurtjes gaan werken in het weekend :j

Het kan druk zijn ja, dat geloof ik goed.

Maar kan het me heel moeilijk voorstellen omdat bij mij in de buurt echt niemand zo veel met zijn studie bezig is. Dus vandaar dat ik het erg raar vindt. Maar tenminste zo dacht ik altijd, op het hbo heb je ook nog stages waar je waarschijnlijk een stagevergoeding krijgt? (weet dat bij mijn studie op HBO niveau dat 400-700 euro per maand was, op de uni heb je geen verplichte stages + niet verplicht bij college zijn.. scheelt natuurlijk ook nog)

Dat is tenminste wat ik zie. En hoeveel tijd iemand in zijn studie steekt, verschilt per persoon. Maar er moet toch iets zijn waar je gewoon tijd mee kan besparen? Nouja, ik denk vast te makkelijk. bemoei me er ook verder niet meer mee.