.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:17

hmm voor 125 euro vrijwilligerswerk krijg ik opeens 14 euro minder en moet 6 euro betalen :')

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:34


Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:51

Booooo schreef:
Snel vraagje..
Ben de aangifte van mijn ouders aan het doen. Bij mijn vader bij de bekende gegevens vooraf ingevuld door de BD staat bij reiskosten €0. Op zijn jaaropgaaf staat €577. Ik kan zijn inkomsten etc. wel wijzigen. Maar zijn reiskosten kan ik nergens aanpassen. Ze vragen wel reist u met OV? Nee..


Edit...
Bij mij staat er juist op mijn jaaropgaaf niks over reiskosten, maar wel door de BD vooraf ingevuld. Andersom dus..

Wat moet ik hiermee? Het is ook geen OV. Kan het ook nergens aanpassen dus neem aan dat ik het maar moet laten staan.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:53

Dankzij dit topic mijn aangifte vandaag al gedaan! Als het goed is krijg ik de 52 euro die ik voorlopig had moeten betalen weer terug. Beetje jammer dat ik voor dit jaar alweer 50 euro vooruit heb mogen betalen maar dat komt waarschijnlijk volgend jaar dan weer terug. Ben nog nooit zo mooi op tijd geweest geloof ik haha.

Nymbous
Berichten: 1134
Geregistreerd: 26-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:54

Booooo schreef:
Booooo schreef:
Snel vraagje..
Ben de aangifte van mijn ouders aan het doen. Bij mijn vader bij de bekende gegevens vooraf ingevuld door de BD staat bij reiskosten €0. Op zijn jaaropgaaf staat €577. Ik kan zijn inkomsten etc. wel wijzigen. Maar zijn reiskosten kan ik nergens aanpassen. Ze vragen wel reist u met OV? Nee..


Edit...
Bij mij staat er juist op mijn jaaropgaaf niks over reiskosten, maar wel door de BD vooraf ingevuld. Andersom dus..

Wat moet ik hiermee? Het is ook geen OV. Kan het ook nergens aanpassen dus neem aan dat ik het maar moet laten staan.


Ik heb dit ook... er staat iets maar dat moet helemaal niet. Is dit voordelig of nadelig om te laten staan, en weet iemand waarom je het niet aan kan passen?

yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:55

Ik krijg 900 euro terug, dat is toch wel lekker!

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:57

[***]: Ik heb de aangiftes maar gewoon verzonden en zo laten staan. Het is niet een te passen. Maar ben wel benieuwd of iemand inderdaad een antwoord hierop weet :D

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:02

Als je aftrekbare kosten hebt bij inkomsten uit overig werk moet je dan alles wat je aangeschaft hebt apart invullen of kan het ook bijvoorbeeld zijn reiskosten en investering materiaal

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:06

Hier ook een dikke meevaller ivm aankoop huis in 2016. Scheelt weer :D

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:31

Woah, ik heb een meevallertje...

Ondanks inkomsten uit bijverdiensten toch een flink bedrag terug!
Altijd fijn!

Bedankt voor de hulp na mijn vraag over die bijverdiensten juist invullen! :D

_Annemiek

Berichten: 1247
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:33

Afgelopen nacht om 3.45uur ondertekend...
Dacht eraan toen ik niet kon slapen dus hup invullen.
Manlief moet op zijn nieuwe digid wacten dus die komt binnenkort aan de beurt en ook die doen we zelf.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:34

6 euro hoeft niet betaald te worden en het overige bedrag is een erg mooi bedrag :D

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:37

Ik stond -10 maar hoef niks te betalen en krijg ook niks.
Belastingdienst vind schijnbaar dat ik als thuiswonende teveel verdien ^)

jooproo

Berichten: 972
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:55

Hier ook ingevuld! Moest nog wel een telefoontje doen naar de belastingdienst omdat het onduidelijk was waar ik crowdfunding moest invullen, na 3X doorverbonden eindelijk het juiste antwoord gekregen! Krijg een lekker groot bedrag terug! Wist ik ook, omdat ik bij mijn bijbaan geen loonheffingkorting laat toepassen. Kan niet wachten tot ze het gaan storten in mei, juni of juli.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:58

Ik krijg echt maar een kak bedrag terug..

Alleen staat het geld wat ik verdient heb in 2015 via het uitzendbureau bij dit jaar.
Ze betaalde namelijk 2 weken later uit.

En nog rest verrekeningen omdat ik ziek uitdienst liep na mn ongeluk.
Ik heb dus van 2 januari tot dit jaar in de ziektewet gezeten.

Toch krijg ik "maar" 197 terug.

Rekening ik het uitzendbureau niet mee krijg ik 300 nog wat.

Voor mn gevoel is dit wel heel weinig.
Vorigjaar kreeg ik met minder verdienst meer terug..

Plus ze hebben eerst mn uitkering al ingevuld als in komen.
Vervolgens moet ik dan bij uitkering het zelfde invullen.
En in dat geval moet ik ruim 3000 betalen..

Ik neem dus aan dat ik het vooraf ingevulde van de uitkering moet weghalen en moet invullen bij uitkering

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:16

Wij mogen 600 betalen, hebben een koophuis, maar hij is zzper en viel nog net niet onder het urencriterium dus weinig aftrek

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:21

Bij mij stonden d'r ook twee bedragen van het UWV terwijl ik maar 1 opgave heb gehad. Ik heb het tot 1 bedrag gemaakt.

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:21

Volgens de app krijg ik 248 euro terug.
Maar ik ga met vrijdag pas officieel invullen en versturen want ik vetrouw die app niet zo

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:48

Saaams schreef:
Ik stond -10 maar hoef niks te betalen en krijg ook niks.
Belastingdienst vind schijnbaar dat ik als thuiswonende teveel verdien ^)



Ik woon ook nog thuis, maar krijg 500 terug, en ik heb een behoorlijk salaris ivm ploegen etc. Weet je zeker dat je het goed heb gedaan?

Nymbous
Berichten: 1134
Geregistreerd: 26-09-12

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 23:54

Ik verdien nu echt het dubbele van vorig jaar maar krijg de helft minder terug! Ik had gedacht op meer eigenlijk...

Snap er echt geen hol van hoe het nou zit, of vul ik hem nou beroerd in? Woon thuis, en behalve loon is er niks wat ik in hoef te vullen

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 00:19

[***] schreef:
Ik verdien nu echt het dubbele van vorig jaar maar krijg de helft minder terug! Ik had gedacht op meer eigenlijk...

Snap er echt geen hol van hoe het nou zit, of vul ik hem nou beroerd in? Woon thuis, en behalve loon is er niks wat ik in hoef te vullen


Maar op basis waarvan zou jij geld terug moeten krijgen dan? Waarom denk je dat je dat zou moeten krijgen? Je hebt geen aftrekposten, je heffingskorting is waarschijnlijk correct toegepast al gedurende het jaar. Stel jij hebt vorig jaar 2 werkgevers tegelijk gehad, waarvan 1 heffingskorting toepaste en de ander niet. Je inkomen bij degene die heffingskorting toepaste kwam bruto echter niet aan de 6000 euro. Dan krijg je dus inderdaad geld terug omdat je nog recht hebt op een stuk heffingskorting.
Zou je nu dit jaar 1 werkgever hebben gehad, die gewoon heffingskorting heeft toegepast dan zou je in principe op 0 uit moeten komen. Je hebt dan niks afgedragen wat je niet had hoeven afdragen en krijgt dus ook niets terug.
Stel nu dat jouw werkgever de inschatting gemaakt heeft dat jij in het hele jaar 12000 euro bij hem zou gaan verdienen. Dan zou je over 6000 euro dus wél belasting moeten betalen. Als ik mij niet vergis wordt dit verhoudingsgewijs per maand verrekend. (Anders zou je héél veel loon krijgen tot je aan je 6000 zit en daarna ineens veel minder vanwege de belasting die eraf gaat). Nu blijkt na een heel jaar dat je maar 6000 euro verdiend hebt. Dan is er dus belasting afgedragen die niet afgedragen had hoeven worden omdat je niet voorbij de loonheffingskortingsgrens komt. Die teveel betaalde belasting kun je dan terug vragen :)

Als je geen aftrekposten e.d. of verdere kortingen hebt is het dus ruwweg: Bruto jaarsalaris - 6000 euro = bedrag x. Over bedrag x moet je belasting en bijdrage zvw betalen. Ruwweg mag je uitgaan van 42 procent (inkomen tot 20.000 euro ongeveer) Heb je meer betaald dan dat krijg je terug, heb je minder betaald moet je bijbetalen.

Nymbous
Berichten: 1134
Geregistreerd: 26-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 00:25

Alwiene schreef:
[naam] schreef:
Ik verdien nu echt het dubbele van vorig jaar maar krijg de helft minder terug! Ik had gedacht op meer eigenlijk...

Snap er echt geen hol van hoe het nou zit, of vul ik hem nou beroerd in? Woon thuis, en behalve loon is er niks wat ik in hoef te vullen


Maar op basis waarvan zou jij geld terug moeten krijgen dan? Waarom denk je dat je dat zou moeten krijgen? Je hebt geen aftrekposten, je heffingskorting is waarschijnlijk correct toegepast al gedurende het jaar. Stel jij hebt vorig jaar 2 werkgevers tegelijk gehad, waarvan 1 heffingskorting toepaste en de ander niet. Je inkomen bij degene die heffingskorting toepaste kwam bruto echter niet aan de 6000 euro. Dan krijg je dus inderdaad geld terug omdat je nog recht hebt op een stuk heffingskorting.
Zou je nu dit jaar 1 werkgever hebben gehad, die gewoon heffingskorting heeft toegepast dan zou je in principe op 0 uit moeten komen. Je hebt dan niks afgedragen wat je niet had hoeven afdragen en krijgt dus ook niets terug.
Stel nu dat jouw werkgever de inschatting gemaakt heeft dat jij in het hele jaar 12000 euro bij hem zou gaan verdienen. Dan zou je over 6000 euro dus wél belasting moeten betalen. Als ik mij niet vergis wordt dit verhoudingsgewijs per maand verrekend. (Anders zou je héél veel loon krijgen tot je aan je 6000 zit en daarna ineens veel minder vanwege de belasting die eraf gaat). Nu blijkt na een heel jaar dat je maar 6000 euro verdiend hebt. Dan is er dus belasting afgedragen die niet afgedragen had hoeven worden omdat je niet voorbij de loonheffingskortingsgrens komt. Die teveel betaalde belasting kun je dan terug vragen :)

Als je geen aftrekposten e.d. of verdere kortingen hebt is het dus ruwweg: Bruto jaarsalaris - 6000 euro = bedrag x. Over bedrag x moet je belasting en bijdrage zvw betalen. Ruwweg mag je uitgaan van 42 procent (inkomen tot 20.000 euro ongeveer) Heb je meer betaald dan dat krijg je terug, heb je minder betaald moet je bijbetalen.


Ohhh dankjewel! Duidelijke uitleg!

Ik was verward omdat alleen mijn loon omhoog is gegaan (verdiende heel weinig, dus ging al gauw) en verder echt helemaal niks veranderd, maar nu snap ik het inderdaad :Y) heel logisch zoals jij het zegt! Ik heb hem gewoon verzonden en kijk er niet meer naar om, alles klopt dan :) hoef gelukkig niet bij te betalen dus ben daar allang blij om!

Anoniem

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 00:28

Nog even een keer ingevuld en dan als fiscaal partners, dan hebben we nog meer :D Een dezer dagen nog ff goed checken en dan versturen..

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 00:34

[***] schreef:
Ohhh dankjewel! Duidelijke uitleg!

Ik was verward omdat alleen mijn loon omhoog is gegaan (verdiende heel weinig, dus ging al gauw) en verder echt helemaal niks veranderd, maar nu snap ik het inderdaad :Y) heel logisch zoals jij het zegt! Ik heb hem gewoon verzonden en kijk er niet meer naar om, alles klopt dan :) hoef gelukkig niet bij te betalen dus ben daar allang blij om!


Haha ik las mijn uitleg voor het posten nog eens terug en dacht "Oef zou iemand dit gaan snappen?" Dus erg leuk om te lezen dat jij het een duidelijke uitleg vind haha :D

Nymbous
Berichten: 1134
Geregistreerd: 26-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 00:41

Alwiene schreef:
[naam] schreef:
Ohhh dankjewel! Duidelijke uitleg!

Ik was verward omdat alleen mijn loon omhoog is gegaan (verdiende heel weinig, dus ging al gauw) en verder echt helemaal niks veranderd, maar nu snap ik het inderdaad :Y) heel logisch zoals jij het zegt! Ik heb hem gewoon verzonden en kijk er niet meer naar om, alles klopt dan :) hoef gelukkig niet bij te betalen dus ben daar allang blij om!


Haha ik las mijn uitleg voor het posten nog eens terug en dacht "Oef zou iemand dit gaan snappen?" Dus erg leuk om te lezen dat jij het een duidelijke uitleg vind haha :D


ik snap hem! *\o/* Die overheid is met alles zo vreselijk onduidelijk vind ik; toeslagen, alles is een ramp :') vooral als je een fout maakt, dan krijg je een mooie boete op de mat, dus word heel nerveus van dit soort dingen haha