.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:07

Heb ik inderdaad ook gedaan. Als je het dan een beetje voorzichtig inschat heb je en een voorlopige teruggave én nog een extraatje in juni/juli ;)

jooproo

Berichten: 972
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:17

Ik doe niet aan vooraf. Ik mis het geld vooraf toch niet, dus ik doe het altijd achteraf

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:53

M_arjolein schreef:
Bepaalde kosten van geneeskundige hulp zijn aftrekbaar als je aan de voorwaarden voldoet. Als je het zeker wil weten of die behandeling aftrekbaar is zou ik het voorleggen aan het kantoor van de belastingdienst waar je onder valt.

Ggz valt toch gewoon bij de zorgverzekeraar? Dit is totaal nieuw dat je het op moet geven voor mij

M_arjolein

Berichten: 1422
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:14

purny schreef:
M_arjolein schreef:
Bepaalde kosten van geneeskundige hulp zijn aftrekbaar als je aan de voorwaarden voldoet. Als je het zeker wil weten of die behandeling aftrekbaar is zou ik het voorleggen aan het kantoor van de belastingdienst waar je onder valt.

Ggz valt toch gewoon bij de zorgverzekeraar? Dit is totaal nieuw dat je het op moet geven voor mij



Vandaar dat ik ook zei als je aan de voorwaarden voldoet voor aftrek zorgkosten. Sowieso alles wat vergoed wordt is natuurlijk niet aftrekbaar.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 22:01

Welke normbedragen?
Ik heb geen recht op studiefinanciering, geen OV meer en leen niet/mag niet meer lenen. Dus het collegegeld vul ik in als aftrekpost. Gaat die drempel van 250€ af natuurlijk.[/quote]
Onder het oude stelsel had je recht op aftrek van een normbedrag. Dat was oha een hoger bedrag dan het collegegeld. Maar wat ik zo snel zie is het overgangsrecht daarvoor in 2015 niet meer van toepassing.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 22:04

Ah.. ik dacht al. Ik geef wel mijn medicatie op die ik zelf moet betalen en tandarts

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 02:11

Vorig jaar ook vaak naar het ziekenhuis geweest, controle en bevalling enz.
Maar die kosten, en de kosten van mijn medicatie geef ik ook op.... scheelt toch weer

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:02

Huh kan je medice kosten ook terug vragen? Die heb ik helaas erg veel elk jaar dus dat zou wel lekker zijn
Laatst bijgewerkt door F_inley op 22-02-17 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:35


F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:20

Bedankt dat wist ik niet!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:26

Ze geven aan dat je voor vervoerskosten de daadwerkelijke kosten mag opvoeren. Weet iemand toevallig of daar ook een bedrag per km als richtlijn voor staat?

Dit staat online, maar daarmee heb ik nog geen idee wat een redelijk bedrag is:
belastingdienst.nl schreef:
•brandstofkosten
•houderschapsbelasting
•verzekeringspremie voor de auto
•afschrijving
•onderhoudskosten
•overige kosten, zoals kosten van de wasstraat

Parkeergelden mag u niet meetellen als die al in de kilometerprijs van de auto zijn begrepen.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:36


Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:49

Lalidan schreef:
Ze geven aan dat je voor vervoerskosten de daadwerkelijke kosten mag opvoeren. Weet iemand toevallig of daar ook een bedrag per km als richtlijn voor staat?

Dit staat online, maar daarmee heb ik nog geen idee wat een redelijk bedrag is:
belastingdienst.nl schreef:
•brandstofkosten
•houderschapsbelasting
•verzekeringspremie voor de auto
•afschrijving
•onderhoudskosten
•overige kosten, zoals kosten van de wasstraat

Parkeergelden mag u niet meetellen als die al in de kilometerprijs van de auto zijn begrepen.



Ze hebben mij toen verteld dat je voor bezoek 0.19 cent de kilometer kan reken, en voor eigen controles / onderzoeken aan ziekenhuis (dokter) 0.29 cent de kilometer mag rekenen.
Ik gebruik altijd ANWB routeplanner voor de kilometers, maar vorige jaar ben ik voor eigen onderzoeken (zwangerschap) iets van 14 keer in het ziekenhuis geweest.

Dus dat is dan 14 x het aantal kilometers heen en terug x 0.29 cent
en daar krijg je dan een deel van terug

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:34

Ik moet 2x per jaar voor controle naar het VU in Amsterdam, zou ik die benzinekosten ook kunnen aftrekken dan? :+

jooproo

Berichten: 972
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:36

Ik wist niet dat die kosten ook aftrekbaar waren ;). Komt misschien ook omdat ik nagenoeg nooit (klopt af!) naar het ziekenhuis hoef :)

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:33

noah14 schreef:
Ze hebben mij toen verteld tdat je voor bezoek 0.19 cent de kilometer kan reken, en voor eigen controles / onderzoeken aan ziekenhuis (dokter) 0.29 cent de kilometer mag rekenen.


Wie zijn 'ze'? Scheelt namelijk toch wel, 19 cent of 29 cent. Maar ik kan op de website alleen die 19 cent vinden.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 01:01

zorro schreef:
noah14 schreef:
Ze hebben mij toen verteld tdat je voor bezoek 0.19 cent de kilometer kan reken, en voor eigen controles / onderzoeken aan ziekenhuis (dokter) 0.29 cent de kilometer mag rekenen.


Wie zijn 'ze'? Scheelt namelijk toch wel, 19 cent of 29 cent. Maar ik kan op de website alleen die 19 cent vinden.


Dat heeft de belastingdienst mij toen zelf laten weten destijds, en dat had ik zwart op wit.
Ik heb de brief alleen niet meer, maar mijn berekeningen zijn gecontroleerd en goedgekeurd destijds en zo doe ik het nog steeds.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 02:13

Moska schreef:
Dat is gek, bericht foetsie.. Hier nog een keer:

Mochten er mensen zijn die vragen hebben over de aangifte of belastingen in het algemeen, ik stel mijn PB open voor Bokkers die daar behoefte aan hebben. Ik ben belastingadviseur van beroep (aangesloten bij het Register Belastingadviseurs) en kan tot op zekere hoogte heel veel vragen beantwoorden, ook van ondernemers!

Daar ga ik je wellicht aan houden dan, bedankt voor het aanbod! Ik liet de aangifte altijd doen (meeliften voor een zacht prijsje met de zakelijke aangifte van mijn ouders), sinds we in 2015 getrouwd zijn, doen we het echter zelf.
Maar.... we zijn in 2016 geemigreerd, dus er zitten nogal wat haken en ogen aan de aangifte over dat jaar. Ik ben al zover dat ik eenmalig via een speciaal formulier aangifte moet doen, maar verder moet ik me er nog in verdiepen :roll:

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:28

Dan moet je inderdaad een M-biljet invullen. Afhankelijk van wat je aan inkomen/vermogen hebt, kan dit in meer of mindere mate ingewikkeld zijn. Hier staat de toelichting op het biljet voor 2015, 2016 zag ik zo snel (nog) niet.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... fte_m_2015

Urona447
Berichten: 2792
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:54

Ik tel af tot ik de aangifte mag doen! Krijg altijd geld terug en ik vind het leuk om te doen.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:02

veerledec schreef:
Dan moet je inderdaad een M-biljet invullen.

Idd dat stond dus ook in de melding die ik in mijn berichtenbox kreeg. Dus ik wilde dat formulier downloaden om vast te bekijken hoe of wat..... niet dus. Dat kan niet! Het formulier wordt per post naar ons opgestuurd 8)7 Ik hoop dus dat dat niet te lang duurt want het moet wel allemaal voor 1 juli weer bij de belastingdienst binnen zijn anders krijg je een boete. Tenzij je uitstel aanvraagt... per post _O-

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:11

Barramundi schreef:
veerledec schreef:
Dan moet je inderdaad een M-biljet invullen.

Idd dat stond dus ook in de melding die ik in mijn berichtenbox kreeg. Dus ik wilde dat formulier downloaden om vast te bekijken hoe of wat..... niet dus. Dat kan niet! Het formulier wordt per post naar ons opgestuurd 8)7 Ik hoop dus dat dat niet te lang duurt want het moet wel allemaal voor 1 juli weer bij de belastingdienst binnen zijn anders krijg je een boete. Tenzij je uitstel aanvraagt... per post _O-


Als je bang bent dat het niet op tijd gaat lukken allemaal, dan kun je wellicht het kantoor vragen waar je eerder je aangifte liet doen of zij uitstel voor je aan willen vragen, dan heb je en langer de tijd en zij kunnen (als het goed is) elektronisch uitstel aanvragen. En een beetje afhankelijk van hoe de aangifte eruit ziet, kunnen zij je daar ook bij behulpzaam zijn. Of je gaat op zoek naar een belastingadvieskantoor/adviseur wat ervaring heeft met emigratie naar Australië, die zijn er vast wel! Ik kan je daar helaas niet mee helpen, op wat algemene informatie na natuurlijk.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:56

noah14 schreef:
Ze hebben mij toen verteld tdat je voor bezoek 0.19 cent de kilometer kan reken, en voor eigen controles / onderzoeken aan ziekenhuis (dokter) 0.29 cent de kilometer mag rekenen.
--------
Dat heeft de belastingdienst mij toen zelf laten weten destijds, en dat had ik zwart op wit.
Ik heb de brief alleen niet meer, maar mijn berekeningen zijn gecontroleerd en goedgekeurd destijds en zo doe ik het nog steeds.


Ah zo! Weet jij er meer van Moska?

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 23:24

Moska schreef:
Als je bang bent dat het niet op tijd gaat lukken allemaal, dan kun je wellicht het kantoor vragen waar je eerder je aangifte liet doen of zij uitstel voor je aan willen vragen, dan heb je en langer de tijd en zij kunnen (als het goed is) elektronisch uitstel aanvragen.

Dat is een goeie tip, daar had ik zelf niet aan gedacht! Zal het even een paar weken afwachten om te zien of dat formulier een beetje tijdig bezorgd wordt, anders vraag ik gewoon vast uitstel aan, kan nooit kwaad lijkt mij. Thanks!

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 09:30

Barramundi schreef:
veerledec schreef:
Dan moet je inderdaad een M-biljet invullen.

Idd dat stond dus ook in de melding die ik in mijn berichtenbox kreeg. Dus ik wilde dat formulier downloaden om vast te bekijken hoe of wat..... niet dus. Dat kan niet! Het formulier wordt per post naar ons opgestuurd 8)7 Ik hoop dus dat dat niet te lang duurt want het moet wel allemaal voor 1 juli weer bij de belastingdienst binnen zijn anders krijg je een boete. Tenzij je uitstel aanvraagt... per post _O-


Is dat tegenwoordig een korter formulier? Toen wij in het buitenland woonden moesten we echt per persoon een boekje van 35 pagina's invullen met belastinginfo :')