.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:51

Je mag ook gewoon in termijnen betalen daarom. En je kan bezwaar maken/verzoeken om een vermindering, als je vindt dat het bedrag niet klopt.


veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:25

AfricanLady schreef:
Waneer kreeg je het ook alweer gestort als je terugkreeg ?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ting_terug
Citaat:
Op uw aanslag of beschikking staat het bedrag dat u terugkrijgt en een datum. Binnen 1 week na die datum staat het geld op uw rekening.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:17

JenniferU schreef:
Ik twijfel nog of ik het laat doen.

Wij hebben 11 aug een huis gekocht en zijn officieel gaan samenwonen.
Daarvoor hadden we beide een huurhuis.
Mijn brutoinkomen was vorig jaar lager als normaal ivm het fietsplan.
Ik zou over 2016 dus recht op zorgtoeslag hebben als ik nog alleen woonde en huurde.

Zijn wij fiscaal partner geworden op 11 aug of gewoon over heel 2016?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rtnerschap

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:23

Iinge_ schreef:
Weten jullie hoe het zit als je huur en Zorgtoeslag teveel hebt gekregen? Moet je dat meteen bij de aangifte invullen of krijg je hier later een rekening van? Ik ben een beetje angstig dat ik na het invullen al moet betalen, terwijl ik nog 3 maandjes nodig heb om het waarschijnlijke bedrag bij elkaar te sparen. :')

Ik hou m'n hart vast

Toeslagen staan los van de inkomstenbelasting, dus nee, die vul je niet in je aangifte in. Toeslagen kunnen wel afhankelijk zijn van je verzamelinkomen, maar dat gaat via een separate aanslag.


veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:19

Dan heb je zowel de herinnering als de aanmaning gemist?

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 00:19

Studiekosten geclaimd? Of zorgkosten?

Mando, als je binnen tien werkdagen na de aanmaning aangifte had gedaan, had je geen boete gehad. Herinnering ook niet via Mijnoverheid ontvangen?

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:56

idinn schreef:
Veerledec, noop... geen van beide. Maar ze kwamen er zelf mee, dus ga er vanuit dat het dan wel klopt..

Ze komen nergens zelf mee, je hebt kennelijk een persoonsgebonden aftrekpost geclaimd in 2015. Dan wil je toch weten wat? Dat kan je zien in je aangifte.
Hier staan de opties:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... den_aftrek

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:40

Dan heb je dus een restant persoonsgebonden aftrek uit oudere jaren, dus van voor 2015. Wat staat er op je definitieve aanslag 2014? Daar zou ie dan al op moeten staan.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:43

FelineNanet schreef:
Je kan toch tegenwoordig geen studiekosten meer meenemen? Ik val onder het leenstelsel, misschien zit daar een verschil in

Jawel hoor, maar inderdaad alleen onder voorwaarden, en niet als je studiefinanciering ontvangt.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:19

kimmie261 schreef:
wij moeten nog steeds geld van vorig jaar terug krijgen,ondanks het ruim op tijd opgestuurd hebben ,was een nalatigheidje van de belastingdienst zelf ,helaas ons lot dat het niet meer in 2016 verwerkt zou worden..

dit jaar maar een nieuwe poging en maar eerst van te voren bellen of de belastingdienst wederom iets verzonnen heeft en dit niet vermeldt heeft waardoor we achter de feiten aan mogen hollen...

zodoende behoren wij 2x belastinggeld terug te krijgen dit jaar...we wachten het allemaal maar af..

Je hebt dus wel je aangifte ingediend, maar nog geen aanslag gekregen? Ook geen voorlopige?

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:42

Dan begrijp ik dat je in Duitsland woont en kwalificerend buitenlands belastingplichtige bent. Deze regeling is nieuw vanaf 2015. Hier staat dat je dan een verklaring van Duitsland nodig hebt: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... w_woonland
Je hebt dus ook nog geen voorlopige aanslag gehad? Je definitieve over 2015 hoeft natuurlijk niet in 2017 te komen hé, dat kan drie jaar duren. Ik zou het wel interessant vinden of je nu recht hebt op rente of niet.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:55

Maar dus ook geen voorlopige aanslagen? Willen jullie mij laten weten of jullie rente ontvangen bij jullie (voorlopige of definitieve) aanslagen? En nogmaals, het hoeft natuurlijk niet dit jaar te zijn dat je 2015 terugkrijgt.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:31

Sinds 2012 ontvang je geen rente meer op teruggaven, uitzonderingen daargelaten. Zo'n uitzondering is bijvoorbeeld wanneer de Belastingdienst geen voorlopige aanslag oplegt binnen drie maanden na het indienen van een verzoek of aangifte.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nbelasting

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:26

kimmie261 schreef:
wij zijn gewoon in nederland belasting plichtig ( alleen inkomen uit nederland + nederlandse hypotheek) en daarom krijgen wij elk jaar een blauwe envelop voor belasting opgave,en elk jaar geld terug van de belasting.

Dat zei ik, je bent kwalificerend buitenlands belastingplichtige. In welk land je hypotheek zit, maakt overigens niet uit hoor :D .

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:38

Nee, dat zei ik, het systeem is veranderd vanaf 2015. Voorheen was er een keuzeregeling.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:55


veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:10

jooproo schreef:
veerledec schreef:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nanciering
Een lening bij duo valt ook onder studiefinanciering.


Ja, en dat telt dus ook als je "recht hebt" om te mogen lenen bij duo (leenstelsel), maar het niet doet.
Gelukkig val ik onder het oude stelsel en krijg ik geen stufie meer omdat ik te lang studeer (hoewel, gelukkig, was graag al klaargeweeest). Is dan toch een erg leuke aftrekpost, al trek ik enkel het collegegeld af. Boeken e.d. moet je kunnen bewijzen, en doe ik vaak 2e hands, dus dat is dan lastig en veel opzoekwerk als het nodig is.

Gelden de normbedragen niet meer voor jou?

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:10

cindyheyyou schreef:
Ik vul hem altijd zelf in.
Nu doe ik sinds afgelopen oktober een thuisstudie via de LOI.
Hierbuiten heb ik nu gewoon een vaste baan voor 32u per week.
Ik loop 1dag pw stage (onbetaalde stage)

Moet ik ook iets invullen mbt de thuisstudie of..?

Voldoe je aan de voorwaarden om je studiekosten af te trekken?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... udiekosten

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:12

Butterfly schreef:
M_arjolein schreef:
Was die psychologische hulp door een arts als zijnde behandeling?
Fysiotherapie is aftrekbaar maar als je het vergoed krijgt van de verzekering niet. Zou dus alleen zijn als je het zelf hebt betaald.

Ja, ik ben vanuit de huisarts doorverwezen naar de psycholoog.

Citaat:
Bij de bestrijding van psychische stoornissen door psychotherapie, zal de behandeling worden verricht door een psycholoog. Deze zal meestal geen arts zijn. In HR 22 oktober 1980, nr. 20 145, BNB 1980/319 is bepaald dat in deze situaties de behandeling als geneeskundige hulp kon worden aangemerkt, indien de behandeling geschiedt op voorschrift van en/of onder begeleiding van een naar Nederlandse begrippen als genees- en heelkundige aan te merken hulpverlener.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 22:01

Welke normbedragen?
Ik heb geen recht op studiefinanciering, geen OV meer en leen niet/mag niet meer lenen. Dus het collegegeld vul ik in als aftrekpost. Gaat die drempel van 250€ af natuurlijk.[/quote]
Onder het oude stelsel had je recht op aftrek van een normbedrag. Dat was oha een hoger bedrag dan het collegegeld. Maar wat ik zo snel zie is het overgangsrecht daarvoor in 2015 niet meer van toepassing.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:35


veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:36


veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:28

Dan moet je inderdaad een M-biljet invullen. Afhankelijk van wat je aan inkomen/vermogen hebt, kan dit in meer of mindere mate ingewikkeld zijn. Hier staat de toelichting op het biljet voor 2015, 2016 zag ik zo snel (nog) niet.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... fte_m_2015

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 09:45

29 cent wordt vaker gebruikt als kilometervergoeding. 19 cent is hetgeen werkgevers onbelast mogen vergoeden.

Het M-biljet is nog steeds uitgebreid, maar is éénmalig. Daarna heb je een C-biljet, en dat is niet uitgebreider dan een gewoon P-biljet ;).

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:27

zorro schreef:
Moska schreef:
Ah zo! Weet jij er meer van Moska?


Wat is je vraag precies? Bedoel je van de aftrek van kilometers?


wat stom. Ik dacht slim om te gaan met alle quotes, maar nu heb ik de vraag weggehaald..

Is het nou 19 of 29 cent per kilometer wat je mag opgeven voor ziektekosten?[/quote]
Werkelijke kosten voor bezoek aan arts of ziekenhuis, 19 cent voor ziekenbezoek. Staat hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _2015_2017


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers