Laatste tentamen voor Propedeuse, bedrijfsrecht.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Toveren
Berichten: 1299
Geregistreerd: 09-08-09

Re: Laatste tentamen voor Propedeuse, bedrijfsrecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:12

Boek 2Bw en pitlo raaijmakers deel 2 bieden uitkomst.

onrechtmatige daad, productaansprakelijkheid en aansprakelijkheid bij bedrijven, aansprakelijkheid bij de maatschap. Boek 2 en 6 bw. Met een beetje zoeken en lezen komt je er wel.

kapitaal staat ergens vooraan van de bv en nv artikelen (dus boek 2 bw)

Zoals ik zei; Pitlo raaijmakers deel 2



Toveren
Berichten: 1299
Geregistreerd: 09-08-09

Re: Laatste tentamen voor Propedeuse, bedrijfsrecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:21

In de boeken staat hetzelfde, bv en nv recht is zoals het is en niet anders :)
Pitlo raaijmakers omschrijft het duidelijk en goed vandaar dat ik je daarnaar verwijs. Hoeft niet hoor.... Ik zou wel eieren voor mn geld kiezen; Als ik dit topic eens door lees snap je er geen bal van, dus miss kan een ander boek uitkomst bieden :)

Toveren
Berichten: 1299
Geregistreerd: 09-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:36

Ja, maar wat wil je nu?
Jij stelt vragen als wie zijn de aandeelhouders in een bv.... Ja sorry, maar dan lees je niet goed of heb je niet goed opgelet in de les denk ik?
Mensen hier proberen je te helpen, ik raad je een boek aan (wel een duur boek overigens) maar daar heb je je leven lang plezier van.
De vragen die jij stelt zijn niet moeilijk, een groot deel kan je alleen al terug vinden in je wettenbundel; Dus ik denk dat je het er een beetje makkelijk vanaf wil maken door hier je vragen te stellen.

Productaansprakelijkheid en OD staan enorm duidelijk beschreven in boek 6 van je bw.
BV en NV staan ook enorm duidelijk en wijd omschreven in je BW.

Je moet het recht toepassen en de opdrachten maken, niet doorlezen maar echt toepassen.

Leraren zijn ook autoritair op een school, en ik meen me te herinneren dat jij ze nogal een keer tegen de schenen hebt geschopt, pas dus op want je leraren moet je te vriend houden ten alle tijden.

Toveren
Berichten: 1299
Geregistreerd: 09-08-09

Re: Laatste tentamen voor Propedeuse, bedrijfsrecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:49

Rechten is geen jip en janneke taal en dat zal het nooit worden... Je bereikt daar dus ook niks mee!
Tja, dat je niet wil omschakelen moet je zelf weten daar ga ik me niet mee bemoeien.

vanaf 1 juni aan het leren, en dan snap ik werkelijk waar niet hoe je niet kan weten wat voor aandeelhouders een bv heeft maar dat kan aan mij liggen.

Misschien wil het helpen concrete vragen te stellen hier, dan wil ik er nog wel eens naar kijken. Heb alleen geen wettenbundel bij me (ivm buitenland) maar wil het proberen.

Overigens; bv: Niet vrij overdraagbare aandelen. Vaak gaat het om aandelen die in de familie blijven en die aan bep mensen verkocht mogen worden. (dit staat in je wettenbundel)
In statuten mag er verdere uitleg worden gegeven en personen worden aangewezen.

Toveren
Berichten: 1299
Geregistreerd: 09-08-09

Re: Laatste tentamen voor Propedeuse, bedrijfsrecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:57

Wat ik me trouwens nog eens afvraag; hoef je de vragen van 25-2 niet meer te kennen?
Want daar moet ook nog wel ff aan gesleuteld worden als ik die antwoorden zo eens lees ;)

Toveren
Berichten: 1299
Geregistreerd: 09-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:42

Janine1990 schreef:
Wat betreft de aandeelhouders bij de BV, het ging o.a. om kapitaalverschaffers. Dus ik dacht banken en andere kapitaalverschaffers. Maarr, het zijn dus de eigenaren, dan heb je in totaal: Bestuur, AVA en RvC. Ik ga er altijd vanuit dat een bestuur en AVA uit verschillende mensen bestaan. Werd in verwarring gebracht door de eenmansvennootschap.

Als een bv opgezet wordt moet er een startkapitaal zijn en de bv moet ingschreven worden in de kvk. Dit is wettelijk vastgelegd art 2:18 bw of iets dergelijks.
Bij een BV heb je altijd een ava, de algemene aandeelhouders vergadering, welke bestaat uit álle aandeelhouders. Ook is er altijd een bestuur, dat gekozen wordt door de Ava. Een RvC hoeft er niet te zijn, ook dit staat in je wettenbundel maar wie zo snel niet welk artikel. (zie ook wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Besloten_vennootschap_met_beperkte_aansprakelijkheid)

Janine1990 schreef:
Maar, om meteen met een concrete vraag te stellen: een AVA en het bestuur zouden in principe uit dezelfde personen kunnen bestaan???
Wij kennen een dualistisch bv recht; De bestuurders worden dus benoemd door aandeelhouders en kunnen ook door hen ontslagen worden. Dus meestal zijn ava en bestuur gescheiden.
Er moet een jaarrekening opgesteld worden om de aandeelhouders te informeren, en het bestuur moet duty of care en duty of loyalty in acht nemen.
Aandeelhouders zijn er in principe slechts om winst te maken voor zichzelf en dmv deze vorm van delegated management hebben zij vrij veel te zeggen. Zij mogen bestuur nl ontslaan of benoemen en daarbij hebben zij stemrecht. 1 stem voor 1 aandeel.

Om je toch een idee te geven:
http://books.google.nl/books?id=Q017viVT3mYC&pg=PA279&lpg=PA279&dq=ava+en+bestuur+gescheiden&source=bl&ots=oJagnacH2-&sig=VOuCiUqn_cPoFaX0V1ARIJKXAQU&hl=nl&ei=FTgiTIIWjvX8Br7wtQ0&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CBgQ6AEwAQ#v=onepage&q=ava%20en%20bestuur%20gescheiden&f=false

Toveren
Berichten: 1299
Geregistreerd: 09-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:03

Janine1990 schreef:
Relaxed schreef:
Nou startkapitaal in de HEO 2009/2010 is ook 18.000..? Weet niet hoe je bij 18.550 komt?


Ik heb de Kluwer van 2008/2009, daarin is het ook 18.000, maar 18.550 staat in de wikipedialink. Hoewel ik Wikipedia niet als een betrouwbare bron zie... Er staat wel heel snel de nieuwste informatie op.


Dat is dan mijn fout, ik heb alleen geen wettenbundel bij de hand dus heb daar niet zo nauw naar gekeken omdat het in de wet staat.
Je moet alles even nazoeken in de wet, want het staat erin!

Toveren
Berichten: 1299
Geregistreerd: 09-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:07

Relaxed schreef:
O wacht, er onder bij de NL bv staat ook 18550.. vaag...


Ja zag het net ook.... heb het nog even nagezocht en moet idd 18000 zijn.
Maar het handigst is gewoon dat je je wettenbundel erbij houdt want daar kan je enorm veel info uithalen.
Gewoon eens door de artikelen heenbladeren en markeren wat belangrijk is.

Toveren
Berichten: 1299
Geregistreerd: 09-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:15

Basiskennis moet je hebben en je moet oefenen, veel oefenen.... 9 van de 10 keer weet je dan precies welk artikel je moet hebben en hoe de vork in de steel zit.

Als jij pech hebt, en je tentamen gaat over de stof die bij je OP staat, dan haal je het niet. De antwoorden die jij daar als goed? of 'niks van de bakken' beschouwd zijn vrij essentiële onderdelen van het recht.
Als je de wettenbundel beter beheerst kan je ook deze vragen beter beantwoorden.

Ik koop ieder jaar een nieuwe :o Vind het zo onoverzichtelijk worden als ik alles markeer. Wil het nieuwe college jaar en nieuwe vakken met een schone wettenbundel beginnen :D

Toveren
Berichten: 1299
Geregistreerd: 09-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:14

Zoals ik al eerder in het topic had aangekaart, vroeg ik mij af of je het deel van 25-2 niet hoefde te kennen.
Bovemstaand gaat wederom veel over onrechtmatige daad, net als de oefentoets van 25-2.
Je hebt je er gewoonweg niet goed in verdiept en je bent denk ik te laat begonnen. Het is bijna juli; Vanaf februari heb je de tijd gehad dit te leren en ik ga hier nu echt niet mijn tijd insteken.
Kwestie van planning en handig aanpakken en je wettenbundel gebruiken wat je blijkbaar nog steeds niet doet na een advies van Relaxed en mij.

Toveren
Berichten: 1299
Geregistreerd: 09-08-09

Re: Laatste tentamen voor Propedeuse, bedrijfsrecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:36

Vind jij het heel gek? In de vragen van 25-2 staan practisch dezelfde punten. Het is inmiddels bijna juli en jij stelt nog dezelfde vragen? Sorry maar dan toe je toch echt iets fout.
Rechten is geen kwestie van even een boek samenvatten... Rechten moet je doen, oefenen en met een boek samenvatten kom je nergens.
Mij maakt het allemaal niet uit hoor... Ik hoef geen p te halen.
Jij had na je toets van 25-2 meteen aan de gang moeten gaan.

Toveren
Berichten: 1299
Geregistreerd: 09-08-09

Re: Laatste tentamen voor Propedeuse, bedrijfsrecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:42

Nou prima, dan los je het zelf op :)
Volgens mij kan je beter achter je boeken verdwijnen dan telkens berichten op bokt plaatsen.

Toveren
Berichten: 1299
Geregistreerd: 09-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:48

Janine1990 schreef:
Ik geloof dat zelf oplossen is wat jij vindt dat nodig is. Jammer dat ik deze keer weinig aan mijn mede-bokkers heb.
Het zou ook prettig zijn als je niet oordeelt over hetgeen ik hier op bokt doe.


Als jij wil dat anderen tijd in jouw studie gaan steken dan zou ik daar zelf ook maar alle tijd insteken die mogelijk is.
Op dit moment post je vrij veel en ik vind niet dat je dat kan maken terwijl je andere bokkers vraagt om naar een stuk of 30 vragen te kijken.
Dat kost hen tijd, en ondertussen mag jij wel lekker bokken?
Zo zit bij mij de vork niet in de steel en dat is precies waarom ik me niet over jouw problemen ga buigen!
Je moet zelf inzet tonen en dat zit mi niet helemaal goed bij jou.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nagini en 18 bezoekers