Bank overtuigen v ondernemingsplan, maar te weinig zekerhede

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Bank overtuigen v ondernemingsplan, maar te weinig zekerhede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 16:23

Hallo,

Voor mijn opleiding moest ik een ondernemingsplan schrijven. Dit heb ik gedaan; mijn onderneming (eenmanszaak) wordt een landbouwbedrijf. Vrijdag heb ik mijn presentatie: ik moet de bank dan zien te overtuigen om in mij te investeren. Nu heb ik echter een probleem: ik heb te weinig zekerheden!

Ik heb inmiddels al heel google en mijn schoolboeken gehad maar ik kan geen oplossing vinden. Ik hoop dat iemand hier nog een oplossing weet?

De situatie: 10.000 euro eigen vermogen. Ik wil een financiering van 67.900 euro krijgen. De grond pacht ik, machines doe ik via operational lease, geen hypotheek.. Ik kom niet in aanmerking voor de borgstellingsregeling.

Alvast bedankt!

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Bank overtuigen v ondernemingsplan, maar te weinig zekerhede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:36

Mjah... ooit heb ik dit welleens gehad op school.
Als je bedrijf rendabel is, dan is het goed toch?
Dat ga je aantonen met de een liquiditeitsbegroting. En hoe jij
denkt aan die cijfers te komen zet je in het verslag. Wat je onderbouwd in het marketingplan.
Wat willen ze voor zekerheden zien dan?

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 16:44

Een liquiditeitsbegroting heb ik inderdaad al gemaakt. Maar ik heb eigenlijk geen zekerheden zoals andere ondernemingen die wel hebben. Bijvoorbeeld bij een NV en een BV kunnen er aandelen worden uitgegeven. Dat is een zekerheid. Een andere zekerheid is bijvoorbeeld je huis of bedrijfspand als onderpand voor een hypotheek opgeven, maar die heb ik niet. Ook komen de meeste bedrijven in aanmerking voor de borgstellingsregeling, maar ik met mijn onderneming niet.

noekje

Berichten: 2488
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Schoorl

Re: Bank overtuigen v ondernemingsplan, maar te weinig zekerhede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:47

Is het een mogenlijkheid om meer eigen vermogen in te leggen? En hoe zit het met subsidies van de overheid, daar komt een landbouwbedrijf toch wel voor in aanmerking?

Waarom heb je eigenlijk gekozen voor een eenmanszaak?

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:50

Ah zo..
Dan kun je denken aan een tante agaathlening. Van familie dus.
Maargoed, het is natuurlijk de kunst om een ondernemersplan te schrijven waaruit blijkt dat je makkelijk de rente en aflossing kunt betalen.... Lastig...
Iets anders kan ik zo snel ook niet bedenken.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 16:52

Nee, meer eigen vermogen inleggen is helaas niet mogelijk. Subsidies overheid: dat is een goeie daar ga ik even naar kijken. Maar hoewel die er waarschijnlijk wel zouden zijn, dan nog zit ik met een flink bedrag dat ik wil lenen zonder dat daar goede zekerheden voor de bank tegenover staan.

Ik heb gekozen voor een eenmanszaak omdat ik in mijn eentje ben (eigenaar), omdat het belastingtechnisch gezien voordeliger is dan een BV en omdat ik geen beginkapitaal hoef te hebben. :)

Edit: oeh de tante agaath regeling, daar staat wel wat over in mijn boek. Ga ik meteen opzoeken! Op zich gaat het bedrijf wel genoeg winst maken hoor, maar het lijkt me toch, zeker omdat het om een gewas gaat, dat de bank meer zekerheid wil dan een geschatte winst. Of denk ik dan verkeerd?

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:06

dorientjuh schreef:
Op zich gaat het bedrijf wel genoeg winst maken hoor, maar het lijkt me toch, zeker omdat het om een gewas gaat, dat de bank meer zekerheid wil dan een geschatte winst. Of denk ik dan verkeerd?

Dat ligt eraan, als jij een ondernemersplan heb waarbij je binnen 5 jaar van je financiering afbent omdat je 20% per jaar rente en aflossing betaald, dan wil de bank veel makkelijker instappen dan wanneer jij er 20 jaar over gaat doen.

Aangezien je 1 gwas gaat telen... is het dan een idee om de overige tijd als zzp´er aan de slag te gaan?
Dan komt er ook meer binnen. Of moet je dagelijks in je eigen gewas zitten?

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:09

Ik denk dat het moeilijk is momenteel.
Een collega van mij is bezig met het opzetten van een eigen bedrijf maar hij kreeg ook niks..
Er werd sirieus niet eens naar zijn ondernemingsplan gekeken. :n
Dit is dan in de dierenbranche, maar wel iets waar een tekort aan is bij ons in de omgeving.

vera_minet

Berichten: 129
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:42


noekje

Berichten: 2488
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Schoorl

Re: Bank overtuigen v ondernemingsplan, maar te weinig zekerhede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:43

En als je ze nou eens overdondert met een geweldig marketingplan?

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Bank overtuigen v ondernemingsplan, maar te weinig zekerhede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:38

Hoe is het afgelopen?

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 12:48

Ik heb een voldoende gekregen voor mijn presentatie. Ik heb het uiteindelijk gegooid op dat ik te weinig zekerheden had (ik mocht het ondernemingsplan niet meer aanpassen) maar dat het een goed product is en dat er soms risico's moeten worden genomen. Ook kon ik laten zien dat ik de gevraagde lening binnen twee jaar terug zou kunnen betalen. Helaas heb ik nauwelijks feedback gekregen. Desondanks vond ik dit wel een heel behulpzaam topic! :)

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: Bank overtuigen v ondernemingsplan, maar te weinig zekerhede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:53

en anders een achtergestelde lening he^^ staat ook onder het eigen vermogen dacht ik

doom

Berichten: 5148
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:56

Uhmm.. dit is niet voor mij weggelegd !! _O- _O- :') :o?

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: Bank overtuigen v ondernemingsplan, maar te weinig zekerhede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:14

zo moeilijk is t niet. Gewoon weten hoe een balans eruit ziet en welke posten waar horen en weten wat ze betekenen. Het openen en sluiten van rekeningen daarintegen is vind ik wel moeilijk.(waarsch. omdat ik er te weinig les in heb gehad. )

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 16:21

Ja een achtergestelde lening was ook een goede optie geweest. :)

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: Bank overtuigen v ondernemingsplan, maar te weinig zekerhede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:18

Tuurlijk. is t meest simpele wat je kunt hebben.en n stukje zekerheid voor de bank.