Ik moet morgen op stage met mijn groep1/2 kinderen een gym activiteit doen. Ik zit me rot te zoeken naar leuke ideen om te doen met ze. In het thema herfst. Het moet rustig opbouwend en afbouwend zijn. iemand een idee ?
ik heb toen wel eens een spelletje met hoepels gedaan. weet niet meer hoe dat precies ging. maar was wel geslaagd. eerst zeg maar klein dansje op muziek, daarnaa hoepel springen vonlgens mij, en als laatste een ander dansje maar dan veel rustiger .
Welke opleiding doe je? Ik heb Pabo gedaan en heb toen een map aangeschaft over bewegingsactiviteiten bij kleuters.
Je kunt eindigen met het natikken van de regen op het dak. Je laat de kleuters in de kring zitten en ze mogen met hun vingers op de grond tikken, steeds harder als de regenbui boven ze hangt en dan weer langzaam zachter. Dat is een goede afsluiter, dan heb je ze meteen weer enigzins rustig. Je kunt overigens om iedere gymles wel een herfstthema hangen. Maak een estafettevorm en zeg ze dat de herfstblaadjes racen om het eerste op die mooie bosgrond te liggen. Wie de estafette heeft gedaan gaat op de grond liggen. Boompje verwisselen met hoepels is ook leuk. Succes!
hang kranten op aan een klimrek. Die vouw je eroverheen zeg maar. Met pittenzakken gooi je tegen de kranten aan, mik je dus, zodat deze naar beneden komen. Zeg dat je de wind naspeelt en probeer de kranten en dus bladeren van de bomen oftewel klmrek te waaien/gooien.
Van "boomstammen'' af springen. Zet banken neer met matten erachter, spring van de boom/bank in de plas/mat!
slootjespringen, van de ene mat naar de andere springen en deze steeds verder uit elkaar leggen voor een moeilijkere sprong!
jaah dat is een leuk idee.. als je zecht zon.. dan moeten ze een zon nadoen met hun handen en blij laggen ofzo.. dan zeg je regen dan moeten ze op hun hurkjes zitten.
en als je zecht strom dat ze dan als gekken moeten gaan rennen.
of misschien is storm dan na het opwarmen je begin en als je dan zecht zon moeten ze stil staan en een zon na doen. dan zeg jij weer strom gaan ze rennen en dan zeg je vogeltjes en dan gaan ze met hun armpjes wapperen.
misscien zoiets ?:) dat kun je gemakkelijk op en afbouwen
Misschien iets met bomen en de wind, regen doen?? dat ze het moeten nabootsen.. Bij de storm mogen ze bijvoorbeeld rondjes rennen?
Hier kun je zeker wat mee doen. Maak een mooi verhaal en geef de kinderen de opdracht dat ze de dingen uit je verhaaltje moeten spelen:
Buiten is het koud omdat het winter wordt. (doen alsof ze het heel koud hebben) Maar eerst is het herfst, dan regent het (met de handjes de regen nadoen) En waait en stormt het (als een storm door elkaar heen hollen) Door die wind waaien de blaadjes van de bomen (met de handjes dwarrelende blaadjes nadoen)
(Op zich kun je ze hier al even mee bezig houden, aangezien het even duurt voordat ze allemaal de beweging doorhebben maar ook voordat ze dan weer naar je volgende ding luisteren)
En je kunt doorgaan... De afgewaaide blaadjes liggen op de grond als een warm laagje (kinderen liggen opgerold op de grond als in een warm nestje) En wat zien we daar tussen de blaadjes kruipen: een egeltje!! (kruipende kinderen) Tja, met een beetje fantasie kun je hier iets van maken dat in de tijd zal passen die je hebt... Wij hadden op de basisschool een rond dekenachtig ding met heel veel lussen als handvaten (lijkt op zo'n valscherm dat de brandweer vasthoudt in films om iemand uit een brandend huis te laten springen) Hier kun je de egeltjes onder laten kruipen omdat ze in winteslaap gaan... Kinderen onder het laken, allemaal weer een beetje rustig, einde van je les...
Vertel de kinderen dat bladeren door de wind een hele reis afleggen, deze ga je naspelen met de kids. Je verdeelt de kinderen in groepjes en laat ze achter elkaar staan. Geef ieder voorste kind een pittenzak (die geven ze later door aan degene die daarna de estafette mag lopen). Zet wat leuke hindernissen neer. Laat ze bijvoorbeeld van hoepel naar hoepel springen, een rondje om een pilon rennen en onder een trapezoide door kruipen. Dan geven ze de pittenzak aan de volgende in het groepje en gaat het kind dat net heeft gerend zitten. Dat 'blaadje' is klaar. Let wel op de structuur die je biedt, dat hebben die kleintjes nog wel nodig.
heb mijn les gedaan, heb een ruim voldoende gehaald. ik heb een hoorspelletje gedaan en een estafette erg leuk !! maar reis om de wereld ken ik niet ! vertel ?