[*Paardenschool*]

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiamopatatje
Berichten: 79
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: turnhout

[*Paardenschool*]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 19:41

tegenwoordig hoor ik zoveel verhalen over de paardenschool,...

van velen onder jullie zal het altijd een ongelooflijke droom geweest zijn om naar Deurne Paardenschool te gaan enzo,...
dat was tot voor kort ook mijn droom hoor!!zal ik even de punten beschrijven over een paar dingen die ik heb gehoord, waarom,daarom,hoe,wanneer,....zoveel om te vertellen *LOL* !!!

* Punt 1;
Huilen De paardenschool is altijd een droom van velen. Meestal van die Pennymeisjes die een verzorgshetje hebben en daarom graag naar de "paardenschool"willen. helaas komt de droom voor 10% v/d 100 ongv. echt uit om de paardenschool te bereiken uiteindelijk,... Huilen

*Punt 2;
Bloos Ik vind het altijd al een hele kunst voor de mensen die de paardenschool werkelijk kunnen "betalen".Het is een enorme som om dit te KUNNEN betalen! en dat moet je jezelf als je er nog geen hebt nog eens een paardje aanschaffen,evt spulle bijschaffen,je moet de stalling betalen,het eten,de lessen,de weide,pistegebruik,de rijlessen,....er is ook ongelooflijk veel om te betalen daar,..aanschaffing van genoodzaakt geld verzekerd!! Bloos

*Punt 3;
Bloos! Er zijn ook wel een heleboel goede kanten aan de Paardenschool: je leert er wel ongelooflijk vel bij[hangt er al wel vanaf WELKE paardenschool je gaat natuurlijk] de stalling xword er meestal voor je gedaan(dat is wel best leuk) en je hebt goede propere stallen. er word veel aandacht besteed aan AL het onderhoud,en je krijgt natuurlijk nog de alledaagse gewone lessen, en je leert er nieuwe vrienden kennen Bloos!

*Punt 4;
Niet alle "grote" ruiters hebben les aan de paardenschool gevolgd,en je moet ni persé aan de paardenschool les gaan volgen om een "grote" ruiter te worden[TOTAAL NIET] en je kan voor Boekhouding gaan volgen,als je graag gewoon een Manège wil openen. Er is overal ter land ook bijscholing voor paardenberoepen natuurlijk.

*Punt 5;
Boos! Verward Als je je carrière in de paardenschool hebt afgedaan,is er niet zo veel kans dat je ergens "echt" werk vind. daar heb je ook maar 15% op v/d 100 die [ECHT]werk vind,binnen een redelijke termijn! dit vind ik ook maar niets,,...... Boos!



Dus waarom zovele dromen over de paardenschool? Ik heb deze informatie gehoord van de vriendi van mijn nicht,heeft op paardenschool gezeten in Antwerpen, en is even op Deurne geweest dacht ik. De paardenschool is niet zo fijn las je denkt precies,... Verward

Als er mensen zijn die het ermee/niet mee eens zijn,graag reacties dan. ik vertel gewoon wat ik heb gehoord van iemand die er heeft gezeten!!! ook zou ik graag reactiesw illen van mensen die op/hebben gezeten paardenschool zitten. misschien is dit helemaal niet waar wat mij is verteld? Scheve mond Verward


Groeten,

Tiamo-patatje Haha!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:07

Ik zit op Deurne voor de hoefsmid opleiding..En heb even geen zin om een heel verhaal te typen Knipoog Maar stel voor dat je gewoon eens langs gaat,zodat je de boel wel zelf met eigen ogen hebt gezien..Wat voor de 1 een negatief punt is,is voor de ander weer positief..

Ga gewoon eens langs.

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:11

Als ik het geld en een geschikt paard had zou ik mischien wel deurne gaan doen. Ookal ben ik bang dat daar een beetje arrogante mentaliteit is. (kijk mij met mijn dure paard en dure spullen!) Ik ben al blij met mijn paardenhouderij opleiding in Alkmaar (clusius college) En mijn doel is een eigen manege.
En ik ben ook van mening dat als je ECHT iets wilt opzetten in de paardensport je het ook zult berijken!!! Heel hard werken en geloven in jezelf. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:22

Ik zit op de paardenschool in Bilzen en het meetse wat je zecht klopt bij ons op school niet.
Ik doe de TSO richting €75 permaand betalen heb een pony van op school, heb wel een hoefdstel enz enz moeten kopen (met mijn eigen geld) Als je de BSO richting volgt moet je €225 per maand betalen kun je beter een eigenpaar meeneneme (moet niet)
wij moeten zelf de stallen uitmesten (alle die van de bso dan want die van de tso hebben daar geen tijd voor) en voeren enz enz
en als je meer info wil moet je gewoon zelf eens naar zo een school gaan, er worden veel dingen overgezecht die niet waar zijn dus je kan het beter met je eigen ogen gaan zien

tiamopatatje
Berichten: 79
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 20:26

nou ja ik heb het ook maar van horen zeggen,....
ze zij dat het op Deurne beter is als op Antwerpen,
de paardenschool van antwerpen heeftdus dan z'n positieve en z'n negatieve trekjes!! Schijnheilig

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:54

MAS paardenhouderij is ook een paardenschool, en in Goes en Den Bosch zitten ze er ook nog.
En tja het is zo een aantal pennymeisjes uit mijn klas willen er ook naar toe, ach als zij het leuk vinden..........

cream_1986
Berichten: 706
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:00

Ik zit op het Clusius College in Alkmaar, en ik kan niet meer dan positief erover zijn. Okee, veel mensen hebben dan ook daadwerkelijk een paard maar er zijn er ook een hoop (net zoals ik) die dat níet hebben. En dat maakt voor deze school helemaal niks uit, of je nou een verzorgpaard of een eigen paard hebt. Dingen die je eventueel zou moeten oefenen kan je ook op je stageplek oefenen, als je dat vraagt kan dat 90% van alle keren gemakkelijk.
Je leert hier echt álles ; van voedselbehoefte van je paard (en alles wat erin zit) tot wettelijke schoonmaakplichten, tuig onderhouden tot bekappen van paarden.
Dus allemaal dingen waar we allemaal wel wát van weten, maar niet genoeg om zelf iets te kunnen doen. Dit is echt een school voor theorie, ik denk wel dat je in Deurne bijv. meer praktijk krijgt.
Maar echt, ik ben zó blij dat ik hiervoor gekozen heb, ik merk nu pas wat voor'n "leek" ik eigenlijk was vorig jaar. Echt super! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:57

Tja, ik ben ook van mening dat een opleiding in de paarden meestal "zinloos" is.
Het is gewoon heel moeilijk om werk te vinden, je verdiend vaak het minumum loon..en het is heel hard werken.
Heb zelf op AOC Terra gezeten in Meppel, nee, deed niet opleiding paardensport..M'n beste vriendin wel, ben ook regelmatig met haar meegeweest als ik weer eens vrij was. ( zij is na 1,5 jaar gestopt)
Het was wel leuk en gezellig hoor, absoluut, maar iets leren daar, nee.
De lessen waren goed, maar poetsen, bandageren, longeren...tja dat kon ze al.
Het zal best een leuke opleiding zijn voor degenen die nog redelijk "leek "zijn op het paardengebied.
Als je al een tijd meedraait leer je gewoon bar weinig.
Jah of je moet de Masterclass in Deurne gaan volgen, maar die is voor veel mensen niet te betalen.
Kijk als je ouders al in de paarden zitten, of je weet 100% zeker dat je later een goede baan hebt, dan snap ik het dat je een opleidng in de paarden kiest.
Maar voor de anderen, die dat geluk niehebben...kies een andere leuke opleiding,met wat meer baangarantie en houd de paarden als hobby.
Want ik heb vaak genoeg op de grotere stallen ex-deurne meiden gezien die echt puur als slaafje werden behandeld. ( jaja, ik weet dat het ook anders kan)
Maar goed, mijn mening...als je geen ouders hebt die al in de paarden zitten of niet verzekerd bent van een leuk startkapitaal..doe het dan niet.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:07

punt 5: je zou ook kunnen proberen een stage/ baantje te vinden zonder opleiding en dan in de avond een studie doen. Heb je meteen een testperiode of dit het is voordat je aan een dure opleiding begint (punt 2). Het was mijn droom ook maar toen ik nog jong was lagen die scholen niet voor het oprapen en ik dufde niet intern. Voor mij blijft het een droom.

Moosje

Berichten: 5496
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:06

Ik zit in Barneveld op het Groenhorst College. Wij krijgen 1 middag of ochtend in de week praktijk, en voor bijvoorbeeld EHBO hebben we ook praktijklessen, net als voeren, longeren, rijden, enz. En we hebben vrij veel stage. Dus ook praktijk. Dit is dus een paardenhouderij opleiding en we krijgen ook rijles. Dit is echter niet het belangrijkste, maar voor de meesten wel! Wij zitten hier om wat meer te leren over paarden, maar je krijgt ook echt wel gewoon nederlands, engels, wis/schei en natuurkunde etc, zodat je kan doorstromen naar een HBO-opleiding en ook omdat ze wettelijk verplicht zijn een bepaalde hoeveelheid van die vakken te geven. We krijgen in de 3e en 4e veel management vakken, zodat je als je klaar bent een manege oid kunt runnen. De meeste mensen die ik ken die van Deurne komen kunnen alleen maar ergens terecht om les te geven of in een aantal gevallen paarden te rijden voor wedstrijdstallen etc. En dit is bovendien veel goedkoper!

Moosje

Berichten: 5496
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:06


stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 14:35

Ik ga mijn droom waarmaken Lachen

Motje
Berichten: 318
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 14:47

Ik doe de opleiding paardenhouderij op het wellant college in dordrecht. Bevalt prima. Je hoeft geen eigen paard te hebben. Hebben 2 uur per week praktijk (rijles/longeren) voor de rest theorie. Het bevalt me prima en ik hoef gelukkig niet intern. En je eigen paard hoeft niet aan bepaalde eisen te voldoen, want je hoef niet eens een eigen paard te hebben Lachen

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:17

Motje schreef:
Ik doe de opleiding paardenhouderij op het wellant college in dordrecht. Bevalt prima. Je hoeft geen eigen paard te hebben. Hebben 2 uur per week praktijk (rijles/longeren) voor de rest theorie. Het bevalt me prima en ik hoef gelukkig niet intern. En je eigen paard hoeft niet aan bepaalde eisen te voldoen, want je hoef niet eens een eigen paard te hebben Lachen

Wauw was dat er maar in 'mijn tijd' ook niet zo ver weg tenminste. Toen ik 15 was was er geloof ik alleen maar Deurne.

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:19

ik heb ook het GHC in Barneveld gedaan en kan zeggend dat je er echt niet verder mee komt. het is een leuke opleiding maar je hebt tegenwoordig geen papiertje nodig om in de paardenhouderij te werken. en wie hefet tegenwoordig nog de financiele middelen om z`n eigen stal op te zetten als ie net van school af komt....
mijn tip: wil je graag met paarden werken, ga dan eerst de opleiding dierverzorging doen, ook daar krijg je een deel paard. je hebt dan tenminste een wat bredere kennis als je van school af komt en dus iets meer kans op een baan. je verbreed je eigen horizon en hebt iets om op terug te vallen als er weer eens geen werk is in de paarden sector.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:16

De zus van een vriendin gaat naar school in de Paardenschool in Bilzen.
Het is daar echt niet zo prettig als je denkt hoor: als er een onderlinge wedstrijd is, en iemand wil niet dat je hem verslaagt, prikken ze gewoon met de hooivork in het been van je paard Scheve mond De sfeer is daar volgens mij echt niet zó fantastisch hoor

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:39

Bah vreselijk van die hooivork! Maar komt dat wel elke keer voor ? Of is het maar een keertje gebeurt door een kreng ?
En worden de daders dan helemaal niet gestraft ofzo ??

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:40

Nog even een vraagje over de paadenschool,
wat moet je allemaal kunnen als je er heen gaat ?
Tnx!

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:57

Mientjeuh schreef:
De zus van een vriendin gaat naar school in de Paardenschool in Bilzen.
Het is daar echt niet zo prettig als je denkt hoor: als er een onderlinge wedstrijd is, en iemand wil niet dat je hem verslaagt, prikken ze gewoon met de hooivork in het been van je paard Scheve mond De sfeer is daar volgens mij echt niet zó fantastisch hoor

oke dat heb ik dus nog nooit zien gebeuren hoor??? vind het wel raar zou ik me niet kunne voorstellen hoor Scheve mond maarja ik weet ook niet alles he
wie is jou vriendin? en wie zijn de mensen die niet verslaan willen worden?

zinoo
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:25

Hallooo ! ik heb een vraagje over de paardenschool ik mag van mijn ouders naar de paardenschool, maar wat is nu het verschil tussen BSO en TSO mijn mama zegt dat TSO zwaarder is maar intscheint is BSO fijner ben je meer bezig met paarden , stallen uitmesten enz;;; is dat waar ?? :+

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: [*Paardenschool*]

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:22

[PP] > [STW]

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:13

Om even antwoord te geven op jouw punten:

Het is niet waar dat die scholen zo belachelijk duur zijn. Het is veel geld maar bij bijvoorbeeld NHB Deurne's MBO paardensport zit de stalling van je paard, lessen, avondeten en flat inbegrepen bij het schoolgeld! Reken maar uit als je zelf op kamers gaat ergens en je paard in de buurt zet? Zal ongeveer op hetzelfde neerkomen. Daarbij is een eigen paard niet verplicht maar kun je een schoolpaard lenen.

Dat je veel leert ga ik niet op in. Ik vind persoonlijk dat je veel te weinig leert en dat de meeste kennis en rijtechnische evolutie op stage wordt opgedaan. Dus je kan net zo goed een jaar op een stal gaan werken.
Verder vraag ik even af waar jij het vandaan haalt dat de stallen gedaan worden voor je? Lijkt me logisch van niet en ik vind eigenlijk dat iemand die dat fijn vind en niet zelf even 1 stal per dag wil doen niet thuishoort in de paarden.

Je hebt inderdaad gelijk dat zo'n opleiding helemaal niet nodig is en zeker geen garantie geeft tot een succesvolle sportcarriere.
Zie mijn eerdere punt over het wel of niet veel leren op zo'n school.

En over werk vinden in de paarden.. dat snap ik eigenlijk niet. Ik had binnen een week een baan en we zoeken hier geregeld mensen, maar de goede zijn nergens te vinden? Dus als je echt de goede mentaliteit hebt zal het niet zo'n probleem zijn?

Tsja.. al met al.. mijn keuze zal het zeker niet zijn om een paardenopleiding te gaan doen.
Mijn ervaring is dat het in dit vak belangrijker is dat je je handen uit de mouwen kunt steken en de juiste mentaliteit hebt.