De gelukkige klas van Theo Thijssen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anseltje

De gelukkige klas van Theo Thijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 22:45

Dit boek ligt overal in de bibliotheken, stichting lezen en de openbare bibliotheek, en ik moet 'm verplicht lezen voor nederlands.
Ik vind het een erg moeilijk boek en kom lastig in de sfeer van het verhaal, vooral omdat er ouderwets taalgebruik ik voorkomt en veel worden afgekort > 't, 'k, 'm, ie etc.<

Wie heeft dit boek nog meer gelezen of wie moet het ook verplicht lezen?

Vanuit onze school moeten alle 4 havo klassen deze verplicht lezen, ik ben nu ergens bij blz 26 en kom maar moeizaam verder Scheve mond
Ik heb woendag een pw met enkele vragen over dit boek, en volgs mij ben ik een van de weinige die het boek echt probeert te lezen.. Nagelbijten / Gniffelen
Ik moet trouwens na de kerst vakantie ook een boekverslag ervan inleveren, we mogen een samenvatting van internet halen het probleem is alleen.. er staat géén samenvatting van op internet Boos! dus dat pennen Rolleyes

voor degene die het boek hebben gelezen.
1) wat vond je van het boek?
2) is het een aanrader?
3) waarom moest/ging je het boek lezen?

SaskiaB

Re: De gelukkige klas van Theo Thijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:48

Ik heb hem hier ook liggen, maar ben na twee bladzijdes afgehaakt. Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:50

Lijkt me wel een boek voor mij, hou wel van die kost. Jammer dat ik nu nog 4 boeken te gaan heb op dit moment, anders had ik hem best voor je willen lezen.

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 22:51

Soeskia. Hihi, ik geef je geen ongelijk Tong uitsteken Ik vind het een erg moeilijk boek, maar ik vind gewoon dat ik 'm moet lezen.. Bloos Nagelbijten / Gniffelen

Korte samenvatting
Het boek is het dagboek van een leraar, Staal (de voornaam kom je niet te weten). Het dagboek beslaat een periode van 2 jaar, de vijfde en de zesde klas (nu groep 7 en 8). Helemaal achterin zit nog een bijlage met 2 brieven van zijn collega’s, waar je uit op kunt maken dat Staal overleden is aan longontsteking. Het dagboek verteld voornamelijk over de gebeurtenissen op school, met af en toe ene gebeurtenis van thuis. Het dagboek begint aan het begin van de vijfde klas. Dan word er vooral verteld over de klas zelf, over het klassenschrift (een schrift waarin leraren moeten bijhouden wat ze per vak behandeld hebben) en de franse studie die Staal nog volgt. Als de zesde klas begint, heeft Staal de franse studie afgerond, en gaat het verhaal vooral nog over hoe de kinderen zijn veranderd, aan het veranderen zijn, welke kinderen welke taal (Frans, Duits, Engels) krijgen en het klassenschrift blijft ook nog steeds terug komen. Ook word er veel verteld over een jongen, Louis van Rijn, die in de vijfde klas na lange tijd weer op school komt, die een bochel heeft. In de zesde worden zijn benen lam en krijgt hij open wonden in zijn rug, hij overlijdt daar ook aan.
Laatst bijgewerkt door Anseltje op 05-12-07 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:52

Ik moet hem ook verplicht lezen, maar ben nog niet begonnen Clown

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 22:52

Nou iig veel succes dan Sanne Lachen

Equidea, bedankt voor je aanbod.. Kan je niet een boek schrappen Schijnheilig

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:58

Anseltje schreef:
Nou iig veel succes dan Sanne Lachen

Equidea, bedankt voor je aanbod.. Kan je niet een boek schrappen Schijnheilig

Zit nu al 2 weken mezelf te pushen om de rest van hp7 uit te lezen (niet verklappen aub Vork ), maar ik vergeet het steeds Slapen
En mijn bibliopasje is opgezegt omdat ik op dat moment geen boeken las Frusty.

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 23:00

Ik heb HP5 in 2dagen uitgelezen, en toen heb ik echt van 's ochtends tot 's avonds doorgelezen, maar toen was ik ziek Tong uitsteken

Ik heb ook The Davinci Code(echt een aanrader Bloos) gelezen, in 3 maanden tijd, maar uiteindelijk 3weken over gedaan.. Vork
Heb telkens stukjes gelezen Tong uitsteken

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:04

Anseltje schreef:
Ik heb HP5 in 2dagen uitgelezen, en toen heb ik echt van 's ochtends tot 's avonds doorgelezen, maar toen was ik ziek Tong uitsteken

Ik heb ook The Davinci Code(echt een aanrader Bloos) gelezen, in 3 maanden tijd, maar uiteindelijk 3weken over gedaan.. Vork
Heb telkens stukjes gelezen Tong uitsteken

De davinci code heb ik ook gelezen ja, al die details bleven me bezig houden. Ik ben alleen iemand die leest in 1 ruk een heel boek door, en de laatste 20 pagina's heb ik geen zin meer en kijk nooit meer om naar het boek Sigaar
Best dom, weet niet waar dat vandaan komt. Ik zit nu in the hitchhikers guide to the galaxy (alle 5 de delen in 1 boek). Ook erg leuk, beetje verwarrend alleen (veel kinderfantasie maar dan ook weer veel ouderwetse en dure woorden).

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 23:10

Ik ben nu grondig op internet aan het zoeken naar samenvattingen oid, iig alles wat me kan helpen met lezen van het boek is welkom Haha!

Normaliter lees ik ook graag de boeken in een ruk uit, maarja.. ik moest ook aan school en de rest van mn leventje denken Rolleyes Ik had het boek graag in 1x gelezen, maar dan had ik weinig geslapen die tijd. De gebeurtenissen en details, het boek bleef me bezig houden Ja..
Mooiste boek ooit gelezen, de film vind ik ook erg goed.
Ik ben van plan om ooit in de zomervakantie andere boeken van Dan Brown te gaan lezen, ja ik houd van lezen Nagelbijten / Gniffelen mn vriendinnen verklaren me voor gek maar goed Tong uitsteken..
Ook heb ik de hele Bianca-serie en Tina-serie samen in een jaar uitgelezen.. Tong uitsteken

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:10

Wij hebben het op school ook gratis gekregen maar we hoeven het niet te lezen Haha!

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 23:12

Wij ook gratis gekregen ja, maar moet het dus verplicht lezen.. Lips are sealed

Ik heb nu al 5 googlepagina's uitgepluisd, en kom overal dezelfde boekverslag tegen over de gelukkige klas.. Huilen van het lachen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:31

Ik heb het uit de bieb gehaald. Ik hoef het dus niet verplicht te lezen en ben eigenlijk nog niet begonnen, omdat ik al maanden geen fatsoenlijk boek meer heb gezien ivm het gebrek aan tijd Tong uitsteken

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:01

ik moet dus ook een boekverslag maken over dit boek, maar dat moet al snel af zijn en ik heb het nog lang niet uit, maar ik heb niet echt motivatie om verder te lezen Gaaaap

Ik moet nu bijv. het motto weten, maar ik ben zo slecht in dat soort dingen >.<

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:01

voor degene die het boek hebben gelezen.
1) wat vond je van het boek?
Prachtig. heb het 20 jaar geleden al gelezen, net als de voorganger Schoolland.

2) is het een aanrader?
Ja

3) waarom moest/ging je het boek lezen?
Omdat mijn vader het had staan en het aanraadde.

Moet trouwens wel lachen over opmerking mbt de afkortingen (t, ie etc). dat gevoel heb ik als ik MSN taal lees Knipoog

Maar dit is toch geen moeilijk boek? Heel herkenbaar, dagboekstructuur en Staal is heel duidelijk over zijn motieven. Persoonlijk vind ik HP, de Hitchhiker's guide en de Da Vinci code een stuk complexer en gelaagder.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:45

De tijd je steekt in het zoeken naar samenvattingen, kun je beter gebruiken voor het lezen!!! Die samenvattingen zijn inderdaad meestal hetzelfde..

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 13:27

Gelukkig hoeven wij geen samenvatting meer, en mogen we het boekverslag na de kerstvakantie inleveren. Lachen
Gisteren heb ik tijdens de nederlands les nog een paar pagina's gelezen.. En ik moet zeggen; het duurt even voordat je in het verhaal zit, maar als je er eenmaal inzit dan is het boek een stuk minder lastig Nagelbijten / Gniffelen
Ik ga dit weeknd ook weer een stukje verder lezen, ben nu ergens bij blz 30 Tong uitsteken

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 13:29

ik ben het boek ook aan het lezen. Ben op blz 50 en moet maandag een verslag inleveren. Moet dus nog hard aan het lezen!