Het leed dat solliciteren heet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:26

MarliesV schreef:
Maar de procedure van mij die vanaf begin januari liep, is eind feb afgerond en ik ga 15 april met mijn nieuwe baan beginnen.


Gefeliciteerd!

daantjuhhh schreef:
Ik heb zojuist een interne sollicitatie verzonden.
Ik heb geen idee of ik kans maak en ik weet ook niet zeker of ik de baan echt leuk vindt.

Maar ik dacht als het gevoel niet goed is kan ik altijd nog terugtrekken.


Heb je gesproken met mensen die nu op die afdeling werken om een beeld te krijgen van de functie?

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 14:58

Luxorvalkje schreef:
MarliesV schreef:
Maar de procedure van mij die vanaf begin januari liep, is eind feb afgerond en ik ga 15 april met mijn nieuwe baan beginnen.


Gefeliciteerd!

daantjuhhh schreef:
Ik heb zojuist een interne sollicitatie verzonden.
Ik heb geen idee of ik kans maak en ik weet ook niet zeker of ik de baan echt leuk vindt.

Maar ik dacht als het gevoel niet goed is kan ik altijd nog terugtrekken.


Heb je gesproken met mensen die nu op die afdeling werken om een beeld te krijgen van de functie?

Ja een van mijn werkbesties heeft op deze afdeling gewerkt dus ik weet wel wat!

Voor haar was het niet haar ding.
Maar wij zijn ook wel verschillend dus dat zegt niet alles.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 19:56

Inmiddels afwijzing nummero 10 binnen. Ben nog nergens op gesprek geweest. Ik heb 25 jaar werkervaring, heb bij 4 werkgevers gewerkt incl huidige.

En de laatste afwijzing had ik niet zien aankomen. Ik zag mijzelf daar al helemaal werken. Ik moest daar wel echt een potje van janken.

Hoe houden jullie de sollicitatie motivatie?

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 20:29

Mama3 schreef:
Inmiddels afwijzing nummero 10 binnen. Ben nog nergens op gesprek geweest. Ik heb 25 jaar werkervaring, heb bij 4 werkgevers gewerkt incl huidige.

En de laatste afwijzing had ik niet zien aankomen. Ik zag mijzelf daar al helemaal werken. Ik moest daar wel echt een potje van janken.

Hoe houden jullie de sollicitatie motivatie?

Maar je hebt las ik ook lang niet gesolliciteerd.
Heb je je cv en je brief al eens laten checken door iemand of je daar wat in kan veranderen?

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:19

daantjuhhh schreef:
Mama3 schreef:
Inmiddels afwijzing nummero 10 binnen. Ben nog nergens op gesprek geweest. Ik heb 25 jaar werkervaring, heb bij 4 werkgevers gewerkt incl huidige.

En de laatste afwijzing had ik niet zien aankomen. Ik zag mijzelf daar al helemaal werken. Ik moest daar wel echt een potje van janken.

Hoe houden jullie de sollicitatie motivatie?

Maar je hebt las ik ook lang niet gesolliciteerd.
Heb je je cv en je brief al eens laten checken door iemand of je daar wat in kan veranderen?



Klopt! Al 19 jaar niet gesolliciteerd.

Ik heb geen standaard motivatiebrief. Schrijf voor elke vacature een nieuwe, meestal een versie of 10-15 tot ik tevreden ben en opstuur. Heb mijn brief onlangs aan 3 mensen laten lezen, vanalles op advies aangepast en afgewezen omdat ze geen aanknopingspunten zien. Echt balen, had beter alles kunnen laten staan, dan maar een 'te lange' brief. Mijn collega zei dat ze mij op gesprek had gevraagd nav mijn brief, dus dat gaf mij nog meer hoop. Daarom kwam de afwijzing denk ik ook zo hard binnen.

In het werkveld zie ik veel motivatiebrieven, maar de brieven die mij aanspraken zijn op één hand te tellen. Onlangs ook te maken gehad met discriminatie. Daar schrok ik wel van. Ben 100% NL al doet mijn achternaam anders vermoeden. Misschien de volgende keer toch maar wel een foto op mijn cv toevoegen..

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:23

Heb je een opvallend modern c.v. met mooie layout. Of standaard c.v. zonder opmaak?

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:57

Mama3 schreef:
Klopt! Al 19 jaar niet gesolliciteerd.

Ik heb geen standaard motivatiebrief. Schrijf voor elke vacature een nieuwe, meestal een versie of 10-15 tot ik tevreden ben en opstuur. Heb mijn brief onlangs aan 3 mensen laten lezen, vanalles op advies aangepast en afgewezen omdat ze geen aanknopingspunten zien. Echt balen, had beter alles kunnen laten staan, dan maar een 'te lange' brief. Mijn collega zei dat ze mij op gesprek had gevraagd nav mijn brief, dus dat gaf mij nog meer hoop. Daarom kwam de afwijzing denk ik ook zo hard binnen.

In het werkveld zie ik veel motivatiebrieven, maar de brieven die mij aanspraken zijn op één hand te tellen. Onlangs ook te maken gehad met discriminatie. Daar schrok ik wel van. Ben 100% NL al doet mijn achternaam anders vermoeden. Misschien de volgende keer toch maar wel een foto op mijn cv toevoegen..

Daarom ben ik een voorstander van anonieme CV's. Helaas kijkt men eerder naar 'of de sollicitant op ons lijkt (cultuur, leeftijd, zelfde opleiding, etc.)' dan naar de competenties en potentieel.

Wellicht werkt het beter om actief te gaan netwerken. 60-70% van de vacatures worden vervuld zonder een officiële procedure

98xsophiex98

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: naast de buren

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:48

Ik mag mij helaas ook weer melden.
Gister te horen gekregen dat er naar alle waarschijnlijkheid geen ruimte is aankomend jaar in de formatie.
Flink balen maar nu dus weer druk aan het solliciteren.

MarliesV

Berichten: 15199
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:53

Wat doe je nu en wat zoek je Sophie?

Ik heb qua cv dus we wel 1 met foto en 'moderne' layout. Dat slaat aan, heb er van meerdere personen positieve feedback op gehad. Overzichtelijk, kort en bondig en spreekt direct aan.

Dit idee;
Afbeelding

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:12

Ja dat heb ik ook.

Wat zijn de afwijzing redens dan die je tot nu toe hebt gehad? En heb je wel eens erachter aan gebeld om te vragen waarom je niet uitgenodigd wordt?

Josien_

Berichten: 9011
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:30

Afgelopen week heb ik een sollicitatie gehad, maar er tot nu toe nog niks van gehoord.
Ze gaven aan dat er contact met me opgenomen zou worden. Na hoe veel dagen/weken kan ik het beste contact met hen opnemen?

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:08

Hebben ze aangegeven wanneer er uiterlijk contact met je wordt opgenomen?

Wij geven dat altijd aan.
Tip om het sowieso te vragen.
'we nemen nog contact met je op' vind ik persoonlijk niet kunnen. Mensen steken er tijd en moeite in.

Zelf houd ik altijd (ruim) een week aan. Ook na de sluitingsdatum van een sollicitatie.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:04

Bij een brief wacht ik ongeveer een ruime week na sluitings datum.

Bij een gesprek verwacht ik toch wel binnen 5 dagen een antwoord tenzij er anders afgesproken is.

JorineV
Berichten: 1095
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:09

Ik mag me ook melden hier. Na een leuke meeloopdag heb ik binnenkort een sollicitatiegesprek voor een baan dichter bij huis. Heb er wel vertrouwen in dat we eruit gaan komen (ik ben wiskundedocent en daar is meer vraag dan aanbod), maar merk dat ik het toch wat spannend vind.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:31

Spannend een nieuwe school is altijd spannend en wennen. Is het puur de afstand waarom je gaat solliciteren?

JorineV
Berichten: 1095
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 05:39

Ja inderdaad! Ik zit nu eigenlijk prima op m'n plek, behalve dat ik het te ver weg vind van m'n kind.

Josien, hoop dat je vandaag of morgen iets hoort :)

Josien_

Berichten: 9011
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 07:13

Het was een gesprek, 2e zelfs al.
Heb alleen gehoord dat HR waarschijnlijk na een week contact op zou nemen. Vorige keer waren ze vrij vlot.
We wachten nog even af en anders neem ik contact op.

Spannend Jorine, hopelijk is het iets!