Welke studie na de middelbare.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Welke studie na de middelbare.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 15:19

Beste bokkers,

Ik zit nu in de 2e klas van het vmbo-t, wij moesten een vakkenkeuze doen en hebben les gehad over al die sectoren jullie kennen het vast wel. Ik wou graag iets doen in de sector Economie maar toen hoorde ik over een school met allerlei dieren en eigenlijk is dat wel mijn ding (sector Landbouw).

Ik enthousiast enzo, maar mijn vader zegt dat banen met paarden/dieren dat dat 'dungezaaid' is en dat je er niet geweldig mee verdient.

Nu wil ik weten ;

Zaten jullie net zo in de knoop als mij of wist je meteen wat je zou gaan doen?
Zijn banen met paarden echt zo 'dungezaaid' en verdien je redelijk, slecht, of gewoon normaal?

Natuurlijk is het zo dat ik moet doen wat ik zelf kies maar ik wil weten of je met een 'diergerichte' baan toch wel redelijk kan verdienen.

Bedankt! Haha!

just_kiki

Re: Welke studie na de middelbare.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:21

Mijn instructriece zegt dat ook dat je er niet veel mee kan verdienen.
Dus ik zit nu ook in de knoop Clown
Wil heel graag met paarden gaan werken Ja
*dus ik lees even mee Tong uitsteken *

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 15:39

Ja en ik vind dat zo jammer want ik wil graag iets in de paardenhouderij doen. Maar ik wil weten of het echt zo is dat je niet zo goed verdient.

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:45

Je kan toch ook in de richting zoeken van Fysiotherapeut.
Ik doe nu Bewegings Therapie en massage voor paarden en honden.
( nouja die richting ga ik volgend jaar kiezen op mn studie)
Dat is een beroep wat echt aan het groeien is.
En je moet altijd iets gaan doen wat je echt leuk vind!!!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 15:48

Dat klinkt ook leuk, bedankt voor je reactie! Maar weet je ook al of het wel redelijk verdient?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:05

Ik ga in September beginnen met de opleiding op het Wellant paardenhouderij Lachen
"t lijkt me 'n erg leuke opleiding, en ik wist niet wat ik anders wilde. Lachen

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 01:03

In de dieren verdient inderdaad niet goed en is dungezaaid. Met name in de paardenbranche, is ook wel algemeen bekend denk ik.

En het lijkt mij dat je met de sector economie ook nog prima aangenomen kan worden bij dierenopleidingen.
Je kunt ook eens wat dierenopleidingen bekijken die jij dan na de middelbare wel zou willen doen en kijk daarbij wat te toelatingseisen zijn.

Kun je trouwens niet beide sectoren kiezen?
Ik heb ook vmbo-t gedaan (was het eerste examenjaar dat geen mavo meer heette), maar wij hebben nooit sectoren moeten kiezen. Wij kozen een vakkenpakket en toen heb ik gewoon zowel economie als biologie gedaan. Ik weet niet hoe het precies met de sectoren zit en wat precies de verschillen zijn...

Edit:
Nog even wiki erop nageslagen en die zegt:
Het sectordeel van de theoretische leerweg omvat wat betreft:
de sector economie: economie en, ter keuze van de leerling, wiskunde, Franse taal of Duitse taal.
de sector landbouw: wiskunde en, ter keuze van de leerling, biologie of natuur- en scheikunde I.

Kun je dan niet economie, wiskunde en biologie (of nask 1) doen? Dan heb je beide sectoren gedekt als ik het goed begrijp.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 09:17

Ja het klopt, vakkenkeuze en dan moet je sectoren openhouden Ja
Ik zit pas in de 2e maar ben toch al wel naar een vervolgschool aan het kijken. Ik heb de vakken, biologie, aardrijkskunde en economie gekozen. (natuurkunde en geschiedenis laten vallen)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:22

Mooi, dan kun je in ieder geval beide sectoren doen en hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat je de verkeerde sector kiest Lachen

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:37

Ik doe op het moment de combinatie MBO opleiding dierverzorging/paardenhouderij niv. 4.
Ik ben ook van plan om verder te gaan in de paarden. (maar houd mijn optie wat breder om óók dierverzorging erbij te doen).
Het verdient inderdaad slecht!
Ga er maar vanuit dat je niet meer dan het minimumloon verdient (moeten we nog blij zijn dat we in Nederland wonen Knipoog )
Ook wat ik tot nu toe veel hoor/zie is dat mensen bijvoorbeeld 60 uur werken, maar slechts 40 uur (met een minimumloon) uitbetaald krijgen. Het werk is erg zwaar. Én er zijn inderdaad veel meer mensen die willen werken 'in de paarden', dan dat er banen zijn.
Dus je moet zelf bedenken of je het waard vind om een baan in de paarden na te gaan streven.

Maar ik vind het het dubbel en dwars waard, dus ik ga er zeker voor Haha!!

Trouwens, weet je wel écht wat het werken met paarden inhoud?
Mischien is het een idee om op de manege in je buurt of waar je rijd te vragen of je een weekje in de vakantie mag meelopen om te kijken hoe het is.
Ik heb er al veel gezien die het daarna toch echt niet meer wouden.

Trouwens, bij mijn MBO opleiding/school maakt het niets uit wat voor sector je hebt gekozen. Voor mij is het nu wat lastig met natuur en scheikunde omdat ik dat weinig heb gehad op mijn VMBO school..

Succes met je keuze!
Laatst bijgewerkt door ktink op 17-03-08 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:41

Ik zit nu in het 4e jaar van landbouw breed..( is met planten, bloemen, dieren en in de tuin) ik wou eerst ook altijd iets met paarden gaan doen! maar heb vaak gehoord dat je best moeilijk werk vindt en dat het inderdaat ook niet zo goed verdient.
Dus nu heb ik er voor gekozen om een oplijding Plant, bloem en bollen kwekente gaan doen! en dan gewoon paarden als hobby ernaast te blijven doen.
Dus dit jaar slagen en dan het eerste jaar op het Welland in Aalsmeer bloem, bol en planten teeld! lijkt me erg leerzaam. Kan je ook veel gaan doen later als je je mbo hebt!

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:44

Ik heb in de 3e mijn profiel moeten kiezen en ik was er toen heilig van overtuigd dat ik diergeneeskunde wilde gaan doen. Ik heb dus gekozen voor N&G (natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde B) maar omdat ik wist dat het ook nog kon veranderen had ik ook nog economie en m&o gekozen. In de 5e bleek al dat ik eigenlijk niet zo goed ben in mijn profielvakken en dat ik beter een ander profiel had kunnen kiezen (met economie). Nu wil ik hierna waarschijnlijk iets met economie gaan doen (zit nu in 6 VWO), maar ik zit nu erg in de knoop met mijn profielvakken. Voor alle vakken sta ik 7/8 behalve mijn profielvakken, dus het is maar hopen dat ik ze haal.. Dus ik zou als ik jou was gewoon een zo breed mogelijk profiel kiezen, want het kan altijd nog veranderen! Als je dan iets zou hebben gekozen waar je maar 1 richting mee in kan en het blijkt dat dat toch niet is wat je wilt, heb je een probleem!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 19:53

Bedankt voor al jullie reacties Haha!
Ik denk dat ik ga kijken bij de open dag en dan er nog even goed over nadenk!

@ktink : Ik heb er ervaring mee Haha! Ik heb een eigen pony en doe vaak paarden van andere mensen Lachen