Studie & paard; hoe doe jij het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mariss

Studie & paard; hoe doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 21:18

Ik ga dit jaar naar 6 vwo, en ik begin me nu toch wel af te vragen hoe ik dat over een jaar moet gaan doen met mijn studie en paardrijden. Ik blijf waarschijnlijk het eerste halfjaar thuiswonen (voor de zekerheid) dus dan moet het op zich te doen zijn, maar als je op kamers gaat, wat doe je dan? Neem je je paard mee, of is dat echt niet te doen? :=

Misschien handig om ervaringen uit te wisselen, van zowel mensen die thuis wonen als mensen die het paard in de buurt van hun kamer hebben staan zodat ik, en anderen met mij, wat meer inzicht kunnen krijgen op hoe je dat het beste kan regelen. :)

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:08

Het ligt er denk ik ook aan welke studie je gaat kiezen.

Ik doe rechten, dat is veel zelf doen en weinig colleges :D . Als je dan een beetje goed planned, dan is het prima te doen om je paard erbij te houden. Ik woon nog thuis en mijn paard staat ook aan huis, dus dat is wel weer een voordeel, maar als je gewoon goed je tijd indeelt, dan moet het te doen zijn.

Yannicke

Re: Studie & paard; hoe doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 02:31

Ik zit in dezelfde situatie, blijf denk ik thuis wonen zolang het gaat. Mocht ik toch op kamers gaan, verhuist paard in elk geval niet mee. :) Hij blijft wel bij mij, maar wat er dan mee gaat gebeuren is een zorg voor die tijd.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 02:38

Ik woon al twee jaar op kamers, studeer psychologie, heb weinig colleges en rij twee paarden naast mijn studie en heb een sociaal leven en haal mijn punten. Vorig jaar had ik 1 paard te rijden, werkte 1 dag in de week om een veulen te stallen. Wat op ongeveer evenveel drukte neerkwam.

Plannen. Dan lukt het best. En een vleugje discipline.

Ik heb mijn paarden 10 km verderop staan. Ik ga met de auto heen en weer, maar had ook met OV gekund. Als je geld hebt voor stalling (van je ouders moet dan haast wel) kun je een paard en studeren makkelijk samen doen. Je gaat nu toch ook naar school met paardrijden erbij?
Het wordt niet veel anders behalve dat je zelf je huishouden runt, en wat vaker om 6 uur 's ochtends in je bed ligt. ;)

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:07

Ik heb gestudeerd dit jaar, maar heb besloten om te stoppen. Dit omdat ik het niet leuk genoeg vond en niet omdat ik het niet haalde. Ik ben sinds januari op mezelf gaan wonen in Amsterdam en heb mijn paard in Purmerend laten staan. Opzich is dit wel te doen en zo blijft ze lekker op haar plekje staan.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:53

Ik ga op kamers en laat mijn merrie thuis. Ik heb iemand die haar door de week een keer of 3 a 4 wil longeren. Vrijdag, zaterdag en zondag rijd ik. Ik hoop door de week ook nog een keer te kunnen maar toen ik in Barneveld zat lukte dat ook niet. Mijn merrie staat in volpension dus ik hoef gelukkig niet te voeren, mesten etc. Ze wordt zowiezo door de stalhouder een paar keer week 10 minuutjes met de andere paarden mee gelongeerd. Gewoon zodat de frissigheid eruit is. (ze is heel goed in het slopen van andere paarden als dat niet gebeurt).

piedrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:50

Ik ben 2 jaar geleden ook op kamers gegaan. Ik woonde in Amsterdam en ging in Den Bosch op kamers.
Ik vond het goed te doen :) Ik heb mijn paardje mee verhuisd naar een stal op ongeveer 10 minuutjes fietsen van mn kamer. Ik ging meestal 4/5 dagen naar hem toe en in het weekend ging ik dan naar huis. Soms is het wel even goed inplannen, vooral toen ik er ook bij ging werken, maar het is best te doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:55

Niet, helaas.
Ik heb sinds ik studeer geen eigen paard/pony meer. Studeren opzich is al hardstikke duur en paarden aan huis zijn hier geen optie. Ik kan het niet opbrengen om een paard te stallen én te studeren (zeker niet als er iets mis zou gaan en er een dikke dierenartsrekening zou komen). Tenzij je het gelukt hebt dat je ouders meebetalen aan één van beiden, of je een erg dikbetaald baantje kan vinden, dan zou het moeten kunnen.

Ik heb nu een bijrijdpaard waar ik 2 keer in de week heen kan :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:05

Ik studeer in Dronten en woon zelf vlakbij groningen. Ik woon thuis omdat de stalling in dronten duur is vergeleken wat ik nu betaal. Ik heb de mazzel dat ik maar 2 dagen naar dronten hoef. Op deze dag staat mijn paard stil. In het weekend als ik werk staat hij vaak ook stil maar gelukkig heb ik geen paard dat veel energie heeft en hij staat 24/7 buiten.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:11

Ik heb maritieme techniek in Delft gestudeerd en woonde in daar ook in een studentenhuis. Paard is thuis blijven staan op de manege. Mijn vader reed hem 2 keer in de week en ik ging door de week 2x heen en weer naar zaandam. Wel na de spits want anders deed ik er 3 uur over. In het weekend was ik thuis en reed dan mijn paard gewoon.

Voor mij persoonlijk was het goed te combineren doordat ik weinig aan de studie hoefde te doen. En ik had mazzel dat mijn vader ook reed!

Ma mijn afstuderen heb ik hem deze kant opgehaald (10min. fietsen van mijn huis)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:25

Ik ga nu naar mijn tweede jaar, woon nog thuis (op 15 minuutjes fietsen van de faculteit) en ga minstens 2 of 3 keren per week naar mijn bijrijdpaard.

Het is vooral een kwestie van goede planning. Ik had vorig jaar zo'n 20u per week college en had overdag voor/tussen/na de college's gelukkig genoeg tijd om aan mijn studie te werken. Ik probeer meestal alles af te krijgen voor het avondeten, zodat ik daarna rond 19u kon gaan rijden. In de winter gaat het anders; aangezien we enkel een niet-verlichte buitenbak hebben ga ik dan rond 15-16u rijden zodat ik gedaan heb als het donker wordt. En studeren doe ik erna dan :)

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:29

Is er niemand die bijv. zijn paard mee neemt?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:43

Ik ga dit jaar studeren, maar ik denk niet dat het een probleem gaat worden :)
Ik ga Psychologie studeren, en hoef maar 2/3 dagen in de week naar de uni. Ik blijf wel gewoon thuis wonen, en mijn ouders blijven mijn paard betalen. Tijd genoeg voor Vorstin dus :)
Maar als ik op kamers zou gaan, of mijn ouders mijn paard niet meer zouden betalen, zou het niet gaan denk ik. Op kamers zou ik zelf moeten betalen, en dan:
- Studeren
- Werken
- Naar Vorstin (die zou dan mee gaan)
- Voor jezelf zorgen
dat lijkt me wat teveel. Gelukkig heb ik het zo goed geregeld :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:22

Ik studeer in Leiden en woon er op kamers, en heb mijn pony in de buurt. Ik heb gelukkig niets hoeven omgooien, want ben geboren in een studentenstad. Betaal alles zelf (beh studie), en het kan zeker, maar je moet wel erg goed je best doen en graag willen. Ik ga elke dag naar mijn pony. :)
Is soms wel pittig om te combineren met andere dingen, maar ja, het kan. ;)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:24

Ik studeer kunstgeschiedenis en rechten en woon nog thuis. Ik heb thuis 4 paarden staan en rijd die iedere dag. Gelukkig valt dit allemaal prima te combineren.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:28

Ja een goede planning maken is belangrijk.

Ik deed toegepaste economische wetenschappen, dus veel colleges maar ook zelfstudie.

Naargelang mijn dagen reed ik ofwel 'smorgens ofwel na school.
Studeren gebeurde altijd savonds en in het weekend. Dan gebruilt ik vaak de tijd om proactief te werken of te studeren.

Dus combinatie lukt wel, als je wil

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:32

Ik woonde al op mezelf toen ik ging studeren. Bij geschiedenis heb je ook amper college en veel zelfstudie. Ik plande het rijden er gewoon omheen.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:34

Ik heb een vrij zware studie (biologie) met veel contacturen. Hier ga ik komend jaar aan beginnen. Mijn paard staat aan huis en ik woon 20 minuten met de trein van Utrecht. Het zal vooral in de winter zwaar worden, maar het is, zolang ik thuis woon wel te doen.
Ik wil misschien nog wel op kamers gaan, maar neem mijn paard dan niet mee, dat zou veel te duur zijn.
Om mij tijdens mijn studie in de verzorging en vooral in eht rijden bij te staan, heb ik nu ook iemand gevonden om Joris zo nu en dan beweging te geven.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:41

Ik woon vlak bij groningen, waar mijn paard ook staat.
En studeer in leeuwarden. We hebben 4 volledige dagen colleges, en moeten thuis ook nog het nodige doen.
Verder werk ik nog 15 uur in de week om alles te kunnen bekostigen.
Ik plan alles zo in dat ik minimaal 3-4x in de week naar m'n paard kan.
De veulens staan thuis, dus die doe ik wel iedere dag.

Het kan, maar ik had niet nog kapitalen aan stallingsgeld moeten betalen.
Ik betaal ALLES zelf, schoolgeld, paarden, voer voor de paarden etc.
Ik woon samen met m'n vriend dus die kosten hebben we ook nog.
Inderdaad een baan zoeken waar je minimaal 600,- per maand mee verdiend

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:02

Ik heb een zware studie met 3 dagen stage, 2 dagen school en de rest thuiswerk. Ik werk op zaterdag ook nog eens de hele dag.
Ik ging nu 1 a 2 avonden en op zondag naar mn VZ paard.
In de vakantie ga ik dan wel bijna iedere dag! :)
Als ik het druk had met school, meestal rond januari en juni dan ga ik gewoon als het werk het toelaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:06

Ik ga in september studeren & verhuizen en paard gaat mee. Hij gaat bij een van zijn vorige eigenaresses staan. Zij rijdt en verzorgd hem dan & ik kan als ik tijd heb en zin heb langs gaan (wat ik op 2 a 3 keer per week schat). In theorie is het een superoplossing & ik verwacht eigenlijk dat de praktijk ook goed bevalt!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:45

__Laura schreef:
Ik ga in september studeren & verhuizen en paard gaat mee. Hij gaat bij een van zijn vorige eigenaresses staan. Zij rijdt en verzorgd hem dan & ik kan als ik tijd heb en zin heb langs gaan (wat ik op 2 a 3 keer per week schat). In theorie is het een superoplossing & ik verwacht eigenlijk dat de praktijk ook goed bevalt!

Ik heb nu 5 weken stage en mijn paard ook op d'r oude adres gestald. Het bevalt mij super!!
Alleen moet ik d'r wel zelf rijden en longeren

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:48

Ik reed toen gewoon wat minder. Ik ging wel 1x in de week naar huis (woensdag) voor les op de manege. En dan op vrijdag en zondag nog rijden. Dus toch 3x in de week. Verder hield mijn vader altijd een oogje in het zeil. En mn pony staat met 3 andere knollen en de eigenaars daarvan hebben de mijne ook altijd in de gaten gehouden.
En als er iets aan het handje was met mn paardje, tja. Dan reisde ik die tijd maar gewoon op en neer.

Ik vond het prima te doen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:49

Hebben hier thuis ook al flink lopen duppen. Eerst dacht ik er wel aardig overheen te zijn en dacht ik dat ik hem wel weg kon doen. Ik begin nu ontzettend te twijfelen en ben toevallig tegen een meisje aangelopen die super met hem overweg kan. Mocht ik nu eens laat college hebben of tentamens, etc dan wil zei mij graag helpen. Er is al heel wat stress weg, maar mijn ouders zeiden wel: wij hebben geen pony voor een ander. Dat is natuurlijk logisch, want het kost ze vrij veel geld. Ik zou even af moeten wachten tot 31 augustus, want dan krijg ik mijn rooster.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:51

annastasia schreef:
Ik woon vlak bij groningen, waar mijn paard ook staat.
En studeer in leeuwarden. We hebben 4 volledige dagen colleges, en moeten thuis ook nog het nodige doen.
Verder werk ik nog 15 uur in de week om alles te kunnen bekostigen.
Ik plan alles zo in dat ik minimaal 3-4x in de week naar m'n paard kan.
De veulens staan thuis, dus die doe ik wel iedere dag.

Het kan, maar ik had niet nog kapitalen aan stallingsgeld moeten betalen.
Ik betaal ALLES zelf, schoolgeld, paarden, voer voor de paarden etc.
Ik woon samen met m'n vriend dus die kosten hebben we ook nog.
Inderdaad een baan zoeken waar je minimaal 600,- per maand mee verdiend

Kon jij dan niet makkelijker in Groningen gaan studeren?