Diergeneeskunde Gent, ervaringen gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Diergeneeskunde Gent, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:02

Ik ben heel erg aan het twijfelen om een radicale studie-switch te doen en over te schakelen naar diergeneeskunde in Gent. Ik volg nu mijn eerste jaar financie-en verzekeringswezen (bachelor) en dat gaat supervlot, wat té vlot zelfs... het is niet echt een uitdaging. Nu had ik altijd al graag DA geworden, maar ik heb weinig uren wetenschapsvakken gehad in het middelbaar en daarom heb ik ook voor een economische opleiding gekozen.

Ik heb de cursussen van de voorbereidingsdagen eens doorlopen en de meeste dingen heb ik wel gezien in het middelbaar. Maar nu zou ik dus graag eens weten van iemand die het in de praktijk doet hoé zwaar de opleiding effectief is. En valt het te combineren met paarden? Ik woon op een half uurtje rijden van Gent, dus kan gerust blijven thuiswonen. Beginnen ze bij de wetenschapsvakken van 0, of is er echt wel voorkennis vereist?

Een heleboel vragen, maar ik twijfel ook zo erg... Ik zou het doodgraag doen, maar het zou zonde zijn moest ik het niet aankunnen en toch terug naar mijn huidige opleiding moeten... (opnieuw inschrijvingsgeld, de maanden/jaar die ik verlies...)

juline

Re: Diergeneeskunde Gent, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:05

kennis/vriendin van me heeft het een half jaar volgehouden.
ze was daar wel intern maar vond het echt veel te zwaar. ze is van nature wel een doorzetter.
ze is inmiddels in utrecht begonnen.
ze deed wel de richting paarden.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:59

ik zit nu in mijn laatste jaar in Merelbeke. Ik was eerst een jaar gestart met iets anders omdat ik dacht dat ik het niet zou aankunnen. Ik wilde het toch graag proberen en ben er dan maar voor gegaan. En het is gelukt zoals je ziet, ik ga bijna afstuderen. Ik zou zeggen, gewoon doen, het valt eigenlijk wel mee. Ik ben wel nooit op kot geweest, ik woon 25-30 minuutjes rijden van de faculteit. Daardoor kon ik ook op mijn paarden blijven rijden, ook die combinatie is goed gegaan. Laat je niet teveel afschrikken door mensen met hun verhalen, als je het echt wil doen, ga er gewoon voor!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 17:51

Wel ja, ik zit dus in de zelfde situatie, dacht ook dat ik het niet ging aankunnen (en twijfel nu nog steeds).

Welke richting heb je in het middelbaar gedaan? En wat heb je dan na je middelbaar gedaan?

Bedankt voor je reactie, ik heb er veel aan! Ja, in het infoboekje staat 'Universitaire studies en die van diergeneeskunde in het bijzonder hebben terecht de naam zwaar te zijn.'. Dus dat is niet echt motiverend :)

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:08

ik heb in mijn middelbaar een paar rare sprongen gedaan van economie-moderne talen in het 3e en het 4e, naar wetenschappen-wiskunde 6u in de laatste 2 jaren. Laat je niet misleiden door dat laatste, ik was een kluns in die wetenschappen, juist erdoor voor fysica en wiskunde en zelf gebuisd voor chemie. Dat was ook de reden dat ik diergeneeskunde niet aandurfde. Ik heb dan agro-industrie (hoge school) gedaan in het katho, maar dat was echt meer industrie gericht en ik vond er niks uitdagend aan. Dus dan toch maar de stap gewaagd. Ik had 6 herexamens in het eerste jaar, al die fysica en chemie, maar ik had toch een onderscheiding. Het kan soms raar gaan :D De volgende jaren vielen supergoed mee. Het systeem is wat veranderd na ons, je hebt al meer interessante vakken in het eerste.
Laat je echt niet afschrikken door deze reacties, ik ben al die jaren pas in gang geschoten vlak voor de examens met leren en heb 3 keer een onderscheiding gehad en 2 keer net geen onderscheiding. Ik ging wel altijd naar de lessen. Het is maar hoe erg het je interesseert (je leert beter als je iets interessant vindt) en hoe je tegen het studentenleven aankijkt (als je elke dag zat op kot ligt, tja).
Maar zo te horen hebben wij een heel gelijkende situatie, gewoon proberen, anders krijg je er later spijt van. En waar komt het vandaan dat er zoveel gebuisd zijn? Ik moet dit misschien niet zeggen op een nederlands forum ;) maar er zijn heel veel Nederlanders die naar hier komen en zij zijn een heel ander leersysteem gewend dan wij,daardoor zijn er veel afhaken of er niet geraken. Mochten wij belgen in Nederland gaan studeren zou het net zo zijn denk ik...

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 18:55

Ja, dat zou best wel eens kunnen.
Ik weet het nog steeds niet, ik ben tot de conclusie gekomen dat ik echt wel niet veel meer weet van mijn chemie enzo... Misschien als ik mij tijdens de vakantiemaanden wat bijwerk.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:23

Ik zit nu in het voorlaatste jaar in Gent.
De studie is te doen (anders zou ik het niet volgehouden hebben ;) ) maar ik vind ze persoonlijk wel loodzwaar.
Bij mij komt het vooral doordat echt blokken nu ook niet mijn specialiteit is :+ . Grote hoeveelheden erin stampen lukt niet zo goed, als het er al vlot ingaat, gaat het er even vlot weer uit en ik heb ook de onhebbelijke eigenschap om enkel goed te kunnen werken als er een nijpende deadline is.

In het middelbaar heb ik wetenschappen wiskunde gedaan met 6u wiskunde en ik was altijd gebuisd of net gedelibereerd voor wiskunde, chemie en fysica. Iedereen verklaarde mij voor gek dat ik diergeneeskunde ging doen. In het eerste jaar was ik er dan in eerste zit voor alles door met een 16 voor fysica en 14 voor chemie :+ .
Ik ben wel in Antwerpen begonnen en daar hebben ze 2 voorbereidingsweken specifiek voor chemie en fysica. Verder begonnen ze daar in de wetenschappen van 0 (middelbaar niveau).
Of het met paarden te combineren is kan ik je niet zeggen, ik heb zelf geen paarden al hoor ik van anderen dat het idd wel te combineren is.

In principe woon ik ook op een dik halfuurtje rijden van de unief maar ik ben toch op kot gegaan. Ten eerste verreed ik 200 euro benzine per week met dat over en weer rijden en dat trekt mijn portomonnee niet en ten tweede heb ik een klein beetje moeite met vroeg opstaan. Voor de klinieken vind ik het dan ook heel handig dat ik vlakbij de faculteit zit.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:19

Ik heb nu net mijn havo examens gedaan in Nederland.
Vroeger wilde ik altijd al dierenarts worden, maar sinds mijn 14e ben ik van dat
plan afgehaakt. Ik heb namelijk 2 jaar VWO gedaan, maar ben daarna naar HAVO
gekomen omdat ik het niet aan kon. Ik was niet goed in Natuur- en Scheikunde
en ook niet in wiskunde op VWO niveau...
Nu is het toch weer een beetje gaan kriebelen, maar ik twijfel zo enorm of ik het
wel aan kan!! Dat zakken naar HAVO heeft toch niet echt meegeholpen aan mijn
zelfvertrouwen ( met het oog op dierenarts worden ).
Het probleem daarbij is ook nog dat ik gekozen heb voor een Economie & Maatschappij
profiel, dus zonder biologie, scheikunde en natuurkunde.. :o

Ik weet wel, waar een wil is, daar is een weg. Maar het niveau ligt geloof ik wel erg hoog? of niet?
Vooral als je op havo al geen bio, schei- en natuurkunde in je profiel hebt gehad?

Ik las ergens dat je in Belgie niet persé die vakken gehad moet hebben en dat iedereen
toegelaten wordt met een VWO diploma of een behaalde propedeuse op het HBO.
Maar ik zou dan sowieso eerst naar het VWO moeten.
Is het wel haalbaar in deze situatie?
Weet iemand misschien ook een HBO opleiding waar je een propedeuse mee kan halen en waarmee
je dan eventueel later door kan stromen voor de opleiding diergeneeskunde in Belgie?

Pfff... wat een vragen he? Maar ik twijfel gewoon zo |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:49

Ik vraag me af of je met alleen een P er wel heen kan. Het staat wel op de site, maar ligt er volgens mij ook nog aan voor welke studie je die P hebt gehaald. Maar dit weet ik niet zeker, dat heb ik ook maar van iemand gehoord, ik ga volgende week sowieso even mailen daarover, want mijn diploma krijg ik pas juli en dan kan ik me eventueel al inschrijven met P.

@ruiter1992: wat betreft dat van VWO naar HAVO.. een vriendin van mij die ook na de zomer gaat beginnen met Diergeneeskunde heeft haar MAVO nooit afgemaakt, is toen later MBO gaan doen, heeft nu dezelfde HBO opleiding dan gehaald en gaat er ook gewoon helemaal voor. Ik vind middelbare en dit toch wel heel anders. Ik was bijvoorbeeld niet gemotiveerd op de HAVO en leerde nooit (ik kon atheneum maar koos HAVO, want dan hoefde ik niks te doen :o ). Nu kies je echt voor een bepaalde opleiding, ga je dus met de nodige motivatie en interesse ermee starten.. en dat scheelt heel veel.
Al ben ik blij dat ik nu deze opleiding eerst gedaan heb, daarin zat ook zeer veel chemie, anatomie, statistiek, immunologie etc, dus gok dat ik qua niveau van schei/natuurkunde zeker wel verder ben dan mensen van het VWO. En dat geeft me toch wat meer zelfvertrouwen, want dat de studie zwaar is staat wel vast...

@Senzafine.. je kan het ook anders zien, als je het niet haalt, dan heb je het iig geprobeerd. Anders denk je de rest van je leven: goh, wat als ik het wel had geprobeerd, misschien had ik het wel gehaald. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik heb besloten het toch te gaan proberen ookal ben ik nu 22 en heb ik net 5 jaar HBO gedaan en verklaart iedereen me voor gek.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:00

bedankt idinn :) welke opleiding doe jij nu dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:33

Ik doe nu Biologie & Medisch laboratoriumonderzoek, opzich wel een interessante opleiding moet ik bekennen, ondanks dat ik het op dit moment liever niet heel mijn leven wil doen. Eerst dus diergeneeskunde proberen en dan kan het altijd nog. Want het is niet dat ik het afschuwelijk vind, afstudeerstage was vooral een hel doordat ik geen stagevergoeding kreeg en elke dag van hier (dordrecht) naar amsterdam zuid moest reizen. Daarom ben ik nu een beetje lab-moe zeg maar ;)

(Edit: ik ga even verder in jou topic ruiter1992)

x3_Ine_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:25

ik ben van plan om ook die richting te gaan doen, binnen een aantal jaren..
dus ik blijf dit nog even volgen ;)

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:52

als ik in nederland uitgeloot word ga ik ook naar belgie, om daar aan diergeneeskunde te doen.

Ik denk dat je je door alle verhalen van mensen niet te veel moet laten afschrikken, onthoud namelijk wel het grootste deel van de 1ejaarsstudenten afvalt en die dus niet echt positieve verhalen zullen vertellen..

maar als dit echt is wat je zelf wilt moet je er voor gaan!
Je kan wel speculeren of je het zal redden of niet, maar als je het niet probeert weet je het nooit. En van het geld dat begrijp ik dat is zonde om ''weg te gooien''. Maar qua tijd: wat is 1 jaar op een heel mensenleven :)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:31

Ik zou zeggen: doen!
Ik wou altijd een IT-opleiding volgen, werd me door iedereen afgeraden wegens 'te moeilijk voor jou'.
.. dus dik tegen mijn zin 1 jaar vertaler/tolk gaan studeren.. uiteraard niets van gebakken.

Doorgezet en mij ingeschreven voor een IT-opleiding aan de hogeschool. Het eerste jaar heb ik gedubbeld maar de jaren erna was ik er (soms als enigste meisje) telkens in eerste zit door.

Voor een informatica richting moet je ook sterk zijn in wiskunde.. ik ben een ramp in wiskunde en echt logisch nadenken is ook mijn sterkste kant niet. Maar ik wou het halen.. en dat heb ik gedaan :D

Ondertussen ben ik de IT wel moe, maar dat is een ander verhaal ;)

x3_Ine_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:22

ik heb het hier al wat zitten volgen, en zelf zie ik het nu ook helemaal zitten om het te gaan doen...
maar ik moet natuurlijk afwachten naar de punten in men 6de middelbare jaar :d

zou je vanuit de richting Humane Wetenschappen (laagste richting ASO-België) ook diergeneeskunde kunnen gaan studeren?

en iemand die ik ken zei ook eens (zoals hier al vaak gezegd) : laat je niet ontmoedigen.
er zijn veel eerste jaars die uiteindelijk afhaken..
maar die persoon zei ook omdat ze niet doorzetten,
de eerste 2 tot 3 jaar zijn allemaal nogal theorie gericht, en weinig praktijk..
dat is nogal zwaar naar het schijnt..
maar daarna word het alleen maar beter...

dus ik zou het proberen, als het niet meevalt, kun je nog altijd een andere richting zoeken...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:18

Vanuit humane kan je ook aan diergeneeskunde beginnen. Ik ken mensen die uit TSO kwamen en diergeneeskunde gedaan hebben. In Belgïe zijn er geen toelatingsvoorwaarden qua niveau.

Iedereen mag beginnen en je moet je niet laten ontmoedigen als je het echt wil, maar het is wel waar dat in het eerste jaar minstens de helft er niet doorgeraakt (2de zit meegerekend). Proffen zeggen dat ook gewoon in het begin van het jaar. 1 van de proffen zei in z'n inleiding 'kijk eens naar de buurman links van je en naar de buur rechts van je, 1 van de 3 zal volgend jaar in het 2de zitten, de andere 2 niet'. Wij lachten het eerst nog wat weg maar het jaar daarna bleef van ons jaar idd maar een derde over.

Survival of the fittest noemen ze dat in biologie :+ . Er is geen loting of ingangsexamen, maar ze moeten uiteraard wel ergens selecteren.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:25

Zou een leerling uit TSO dierenzorgtechnieken het aankunnen volgens jullie?
Ik wil er zeker voor gaan en het vak Zoölogische techniek Zoogdieren is mijn sterkte vak :j
maar dat is natuurlijk niet het enige wat telt :D

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:54

SETEFURII_ schreef:
Zou een leerling uit TSO dierenzorgtechnieken het aankunnen volgens jullie?
Ik wil er zeker voor gaan en het vak Zoölogische techniek Zoogdieren is mijn sterkte vak :j
maar dat is natuurlijk niet het enige wat telt :D

een kennis van mij is het nu ook aan het proberen. En ik geloof dat zij nu eerst dierenartsassistent gaat doen en dan terug dierenarts proberen.
Zij hoorde bij de slimste in de klas ( ook dierenzorgtechnieken) en heeft het enorm zwaar.
Zo moet ze bv zelf een tekening aanvullen met enkel de latijnse benaming zonder de nederlandse vertaling erbij. De chemie is ook zwaar.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:34

Als je wil weten welke vakken het nu precies zijn en wat ze inhouden:

http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=.OOD2008&n=64294

Als je op het vak klikt, krijg je info over de inhoud.

Die latijnse benamingen vind ik trouwens meevallen, is eventjes vanbuiten leren (al zijn sommige termen 'logisch'). Ik heb nooit latijnse gedaan en nooit moeite gehad met de latijnse termen die gebruikt werden. Chemie is idd wel zwaar.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:43

Chemie, Chemie, Chemie
'k krijg al de zenuwen als 'k het lees...

x3_Ine_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:55

toch zou ik het proberen...
mijn chemie valt dit jaar nog heel goed mee (is het eerste jaar dat ik chemie heb :p)

en als het niets word, dan probeer je gewoon iets anders..

want ik zou dan later spijt hebben dat ik het niet geprobeerd zou hebben...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 06:07

Nou, dit topic brengt me wel aan het twijfelen :=
Ik doe ook Humane Wetenschappen maar ik haat fysica.
Wiskunde ben ik ook niet goed in.

Zou ik een kans hebben? Zou het wel heel graag doen en dan vooral vee

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:23

Een ander kan eigenlijk niet zeggen of je kans maakt of niet.

Je mag zowieso beginnen en je kan het altijd proberen, of je het gaat kunnen of niet moet je zelf afwegen.
In principe kan alles, maar niet iedereen kan alles. Er zíjn mensen die zonder wetenschappelijke voorkennis fluitend door diergeneeskunde zeilen, er zijn mensen die amper iets doen en vlak voor de examens beginnen leren en toch nog met onderscheiding naar huis gaan (dat zou ik bv dus niet kunnen), er zijn mensen die met gemak nog vanalles naast de studie kunnen doen en er zijn mensen die het allemaal heel graag willen maar helaas niet halen. Eerlijkgezegd is die laatste groep groter dan de groep die het allemaal 'makkelijk' kan.

Persoonlijk vind ik diergeneeskunde geen richting om 'maar even te proberen', je moet er echt voor willen gaan.
Vraag jezelf gewoon eens af of diergeneeskunde het enige is dat je écht wil doen (en niet gewoon graag) en of je op je 60ste nog spijt zou hebben moest je het niet geprobeerd hebben.

Voor mij is diergeneeskunde echt het enige dat ik ooit wilde doen (op m'n 12de beslist), geen enkele andere richting die mij interesseerde en heb nog steeds niets gevonden dat ik liever zou doen. Moest ik geen DA worden (en die kans is ondertussen gelukkig klein geworden) zou ik daar de rest van m'n leven spijt van hebben. Ja de studies zijn voor mij heel moeilijk en ik vloek er geregeld op, maar dit is het enige dat ik wíl doen dus gaan we ervoor.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:24

Ik studeer omdat ik altijd dacht dat het me voordelen zou geven later.
'k zie al redelijk wat van gedrag, ookal is dat natuurlijk dikke BASIS ook huisvesting, inwendige & uitwendige bouw, voeding.. allemaal basis, maar ik denk wél dat het me kan helpen :)

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:53

Ik zou er gewoon voor gaan. Red je het eerste jaar niet dan kan je altijd nog beslissen of je stopt of niet. Red je eht wel, gewoon doorgaan dan!
Een jaartje is niets op een mensneleven en dan heb je het iig geprobeerd :) (Zo dacht ik ook,'zit nu in het 4e).