Het leed dat het-ontbreken-van-gezond-verstand heet...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anniee

Het leed dat het-ontbreken-van-gezond-verstand heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 19:33

Ik ben erg benieuwd naar de dingen die er onderling gebeuren/gedaan worden bij jullie op de manege.
Sinds 6 weken staan onze pony's op een manege. Gelukkig was hij er zelf niet zo van onder de indruk en lenig als hij is ontweek hij de deur keurig terwijl de ruiter mooi bleef zitten Haha!
Het is voor mij jaren geleden dat ik echt dagelijks op een manege rondliep en ik ben zeer verbaasd over het gedrag van sommige mensen!
In de 6 weken dat we er nu staan is er al 1x tegen onze welsh een deur opengegooid toen zijn ruiter ermee over de hoefslag draafde, door iemand die duidelijk niet uitkeek en niet 'deur vrij' aangaf.
3 week geleden lag ik voor de eerste keer naast mijn paard, omdat iemand diezelfde deur niet goed dicht had gedaan blijkbaar en deze toen ik er langs galoppeerde openwaaide waardoor mijn paard enorm schrok en ik ernaast lag. Afgelopen week had iemand zijn (felpaarse Nagelbijten / Gniffelen ) zweep op de hoefslag gedumpt, waar mijn paard van schrok met als gevolg weer een duik in het zand. Vandaag op de haf van eenn vriendin gereden en je raad het al...
Eerst komt er iemand aanlopen die meteen tegen de deur aanbeukt terwijl ik op 2 meter afstand in draf zit. De deur zat gelukkig op de knip zoals het hoort en dus kwam ze van een koude kermis thuis. Ik heb haar meteen "gevraagd" of ze niet even goed uit zou kijken of er iemand langs rijd voordat ze de bak in komt stormen.
Vervolgens een paar minuten later in draf op de hoefslag, gooit diezelfde madam heel ruig haar jas op de bakrand toen ik daar net aan kwam rijden --> weer een snoekduik op de grond.

Ik heb flink lopen kafferen op het meisje die dit deed en gezegd hoe weinig verstand ze had als ze zulk gedrag vertoonde. Bloos
Blijkbaar moet zij heel nodig een lesje etiquette hebben!!

Was mijn stijve nek van de vorige val net weer beter heb ik nu weer een verrekte arm van het vasthouden van de teugels tijdens mijn val en dat terwijl we zaterdag onze eerste wedstrijd hebben Boos!

Ik snap dat niet iedereen even logisch nadenkt maar gaat dit mijn pet echt te boven.
Hoe 'bomproof' mijn paard ook al is, het is en blijft een 3jarige die voor het eerst een manege van binnen ziet (met al haar drukte en gedoe) sinds vorige maand.
Dat hij een keer schrikt als een ander paard schrikt ofzo vind ik totaal niet erg, dat is een kwestie van ervaringen opdoen. Daar zijn ze op deze manege weer heel erg voorzichtig in; met al de bakken die we hebben mag je niet je paard losgooien in de ene bak als er in de andere (afgescheiden) bak iemand aan het rijden is want ooeeee stel je paard schrikt hiervan.
De pony's en de paarden scheiden ze ook om die reden want stel je voor dat ze bang zijn voor elkaar Knipoog

Overigens kan iedereen een foutje maken hoor en dat is niet erg, maar dan hoort er in mijn ogen wel een excuses bij en niet gewoon doen alsof je niets hoort want daar houd ik dus echt niet van!

Zijn er bij jullie op de manege ook dit soort geintjes en regels, hoe gaan jullie er mee om en wat vinden jullie ervan?

Leeuwnie

Re: Het leed dat het-ontbreken-van-gezond-verstand heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:36

Sorry, hoor... maar wie moet zich nou eigenlijk aanpassen?? De héle manege omdat jouw paard nog niet gewend is?
Moeten ze trouwens ruiken dat jouw driejarige nieuw is???

Al die snoekduiken zeggen meer over jou dan over het gedrag van de andere mensen. Sorry!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:38

Je ven melden voordat je de bak inkomt is wel zo netjes. Maar openslaande deuren, harde geluiden, jassen die op een randje liggen, paarse zwepen op de hoefslag, een kerstboom of andere plant in een hoek van de bak, een pionnetje op X, wapperende jassen die op het moment dat je langskomt ergens op worden gelegd, daar kun je aan werken (en daar kun je aan werken voordat je er op zit, zo voorkom je de nodige snoekduiken).
Dat je met een paarden in de bak niet meteen paarden in een bak ernaast opjaagt vind ik eigenlijk niet meer dan normaal. De leeftijd van een paard is daarbij onbelangrijk, maar je zal maar wel een valpartij veroorzaken die niet zo goed afloopt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:38

Ik liet mijn paard een keer in het losgooi bakkie, en iemand vraagd wil je hem vast maken ons paard mag niet rennen. zij lieten hun paard in de rijbak lopen, de regel is dat als iemand rijd je even vraagd of je je paard mag losgooien maar hun liepen met hun paard.Ik deed hem gewoon vast,komen hun een paard dagen later met een ander paard, mijn dochter was aan het rijden.Laten ze dat paard 5 minuten uit z,n stekker gaan en lopen weer weg,mijn paard werd heet en bokte mijn dochter er af.Er zijn bij ons wel regels maar niet iedereen houd zich er aan helaas.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:40

Leeuwnie schreef:
Sorry, hoor... maar wie moet zich nou eigenlijk aanpassen?? De héle manege omdat jouw paard nog niet gewend is?
Moeten ze trouwens ruiken dat jouw driejarige nieuw is???

Al die snoekduiken zeggen meer over jou dan over het gedrag van de andere mensen. Sorry!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:41

sorry maar schrikken van een zweepje op de grond?

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:42

sorry ik had een heel verhaal getypt maar het is verkeerd gegaan.

een beetje felle reactie hoor!

ik vind het asociaal van die mensen die de deur zomaar open gooien en de jassen met een zwiep over de bak rand gooien. die jassen horen daar niet.
Je heb daar een kapstok voor!

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:44

Gelukkig vraagt iedereen bij ons netjes "deur vrij' bij het in en uitgaan van de bak. Is ook een regel. Wanneer iemand een jas wil uitdoen of inrijdeken af vraagt men "hoek vrij" en doen ze dat dan in de hoek. Dit is zo ontstaan. Inderdaad erg onbeleefd en gevaarlijk om dit niet te doen.

@Leeuwnie: Het vallen doordat je paard van een zweep schrikt tja niets aan te doen, maar een deur die vlak voor of zelfs tegen je paard wordt opengedaan is gewoon niet nodig. Hoeveel moeite is het om even deur vrij te roepen?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 19:45

Leeuwnie schreef:

Zij hoeven zich niet aan te passen, dat is mijn vraag hier ook niet. Ik vind het niet meer dan logisch dat je niet op deze manier te werk gaat. Als die jas daar ligt en mijn paard schrikt daarvan dan is het jammer dan, moet ie maar aan wennen. Maar je jas over de bakrand gooien terwijl er net iemand langsrijdt (dit was dus niet op mijn 3jarige) vind ik echt onzinnig; logisch dat een paard daarvan schrikt toch?

Cassidy schreef:
Je even melden voordat je de bak inkomt is wel zo netjes. Maar openslaande deuren, harde geluiden, jassen die op een randje liggen, paarse zwepen op de hoefslag, een kerstboom of andere plant in een hoek van de bak, een pionnetje op X, wapperende jassen die op het moment dat je langskomt ergens op worden gelegd, daar kun je aan werken (en daar kun je aan werken voordat je er op zit, zo voorkom je de nodige snoekduiken).

Dat zijn ook zeker dingen waaraan ik werk met hem; hij is normaliter heel cool in zijn koppie en juist dat soort dingen zoek ik vaak op om hem nog beter te trainen, ook aan de hand van jongs af aan al.
Ik erger mij meer aan het verhaal van vandaag met de jas en de deuren die daar opengezwaaid worden.

Als een paard knettergek doet is het inderdaad niet fijn om ernaast te rijden.
Longeren mag echter weer wel naast een rijdende combinatie, waarbij ook menig paard flink uit zijn dak kan gaan; imo niet zo veel verschil.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:45

'Daar heb je een kapstok voor' is een héél andere discussie. Ik heb het over 'Goh, kunnen jij en je paard niet tegen dit soort kleine dingetjes?? Dan heb je nog heel wat training voor de boeg'

Maar dan niet het probleem verplaatsen naar de andere mensen op de manege. En jas op de bakrand is namelijk écht geen onoverkomelijk probleem. Echt niet!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 19:47

Joonas schreef:
Gelukkig vraagt iedereen bij ons netjes "deur vrij' bij het in en uitgaan van de bak. Is ook een regel. Wanneer iemand een jas wil uitdoen of inrijdeken af vraagt men "hoek vrij" en doen ze dat dan in de hoek. Dit is zo ontstaan. Inderdaad erg onbeleefd en gevaarlijk om dit niet te doen.

Woooww dat is echt vet netjes! Afgod
Ik heb vroeger geleerd dat als iemand zegt deur vrij (NA te hebben gekeken of dat een geschikt moment is om het te roepen!) iedereen in de bak zegt 'is vrij' ten teken dat ze het hebben gehoord en zullen opletten als ze die kant oprijden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:47

Tja ik denk dat er overal wel wat rond slingerd, maar als je paard steeds schrikt moet je daar misschien eens aandacht aan schenken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:47

anniee schreef:
Dat zijn ook zeker dingen waaraan ik werk met hem; hij is normaliter heel cool in zijn koppie en juist dat soort dingen zoek ik vaak op om hem nog beter te trainen, ook aan de hand van jongs af aan al.
Ik erger mij meer aan het verhaal van vandaag met de jas en de deuren die daar opengezwaaid worden.

Dat blijkt idd uit je reactie.
Wat betreft de schrikreacties van je paard, daar is een heel goede manier voor. Hij heet DESENSIBILISEREN.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 19:49

Leeuwnie schreef:
'Daar heb je een kapstok voor' is een héél andere discussie. Ik heb het over 'Goh, kunnen jij en je paard niet tegen dit soort kleine dingetjes?? Dan heb je nog heel wat training voor de boeg'

Maar dan niet het probleem verplaatsen naar de andere mensen op de manege. En jas op de bakrand is namelijk écht geen onoverkomelijk probleem. Echt niet!

Als die jas daar al ligt niet nee. Maar als er iemand langs je draaft gooi je toch niet je jas op de bakrand ongeacht welk paard het om gaat?

Zoals gezegd; ik oefen mijn paard veel met dit soort dingen en hij heeft gewoon duidelijk een slechte week want normaal is hij echt bomproof. Rondslingerende dingen kan ik me daarom niet zo erg aan ergeren hoor maar noem ik erbij om mijn plaatje van ergernis compleet te maken Knipoog waar ik me wel aan kan ergeren zijn dus deuren die niet dichtgedaan worden of juist voor je neus opengegooid, en mensen die zonder om zich heen te kijken ergens iets neergooien.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:52

als ik mee ga naar wedstrijd,
worden er zweetdekens e.d. ook gewoon op de bakrand gegooid hoor? (in de losrijdbak)
En van dat zweepje vind ik beetje overdreven Knipoog
de rest snap ik wel!
bij ons op de manege is het niet zo erg..
maar wel als je met beginners in de bak rijd, weten ze niet wie er voorrang heeft, ookal zeg je het 1000x ..
zwaaaaar irrritant!

Cassidy

anniee schreef:
Als die jas daar al ligt niet nee. Maar als er iemand langs je draaft gooi je toch niet je jas op de bakrand ongeacht welk paard het om gaat?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet kijk of er toevallig iemand langs rijdt als ik mijn jas op de bakrand leg/gooi/smijt/zwier. De paarden bij ons op stal hebben een uitvoerige "sacking out" oftewel DESENSIBILISATIETRAINING (drie keer woordwaarde) gekregen, en geen van hen staat daarvan te kijken. En verder wordt er met ze gewerkt, zodat ze pseudo schrikreacties wel uit hun hoofd laten. Wet pads make sweet horses.

Raja

Een jas op de bakrand niet, maar manier waarop die jas daar wordt neergelegd op het moment dat er iemand voorbij komt rijden wel! En daar ben ik het helemaal mee eens!
daar zou (bijna) ieder paard van schrikken als die jas met veel kabaal wordt neer gegooid!

Ik ben er ook niet van gediend als di gebeurd en gelukkig wordt er bij ons op stal meestal wel rekening mee gehouden.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 19:53

Cassidy schreef:
Dat blijkt idd uit je reactie.
Wat betreft de schrikreacties van je paard, daar is een heel goede manier voor. Hij heet DESENSIBILISEREN.

Ik rijd mijn paard met meerderen in de bak, in ons eentje, met meerderen buiten en alleen, in verschillende omgevingen en ben ook aan de hand met hem bezig. Heb hem vanaf zijn geboorte dus dat DESENSIBILISEREN hebben we echt wel door, maar bedankt voor je tip Clown

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:55

love_lady1 schreef:
sorry ik had een heel verhaal getypt maar het is verkeerd gegaan.

een beetje felle reactie hoor!

ik vind het asociaal van die mensen die de deur zomaar open gooien en de jassen met een zwiep over de bak rand gooien. die jassen horen daar niet.
Je heb daar een kapstok voor!

Waar is de plek waar mensen leren omgaan met paarden en leren wat wel en niet kan?
Juist ja op een manege.
Daar worden dus domme dingen gedaan en fouten gemaakt.
Ik sta sinds een half jaar op een manege met mn paard en heb me ook vaak genoeg geiriteerd aan bepaalde dingen maar hou wel in mn achterhoofd dat andere mensen ook dingen moeten leren.
Gisteren reed ik in een bak met mensen die weinig verstand hadden over voorrang verlenen,niet keken waar ze reden en vooral niet waar een ander reed ( we reden met 8 man in totaal en nee we hadden geen les) er reden vrijrijders,die al helemaal weinig snappen en maar wat doen, en tot overmaat van ramp besloot er eentje dat ze der dochter wel even een proefje kon laten rijden.
Ben de bak maar uit gegaan want vond het echt zottewerk.
Was alleen maar bezig om mensen te ontwijken die nergens naar keken.
Dat zijn de momenten dat ik echt zoiets heb van stond ik maar weer op een privestal.
Maar gelukkig zijn er weinig van die momenten.
Jij hebt een driejarig paard,daar heb je zelf voor gekozen en niet de overige mensen op de manege.
Jij kan je paard klaarblijkelijk niet aan want je valt er telkens vanaf,dat is jouw probleem en niet die van de andere.
Ik zou echt finaal uit mn plaat gaan als ik een grote bek zou krijgen van iemand die zn paard niet aankan en eraf valt.
Als ik het warm krijg moet ik wel mn jas kunnen uittrekken zonder mezelf af te vragen of jij deze keer wel in het zadel blijft zitten.
Je schrijft dat je zaterdag je eerste wedstrijd hebt.
Als je dat met dit paard doet die nu al overal van schrikt zou ik me eerst eens afvragen of zowel het paard als jij er wel aan toe zijn om wedstrijden te rijden Knipoog

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 20:02

Meetje22 schreef:
love_lady1 schreef:
Ik zou echt finaal uit mn plaat gaan als ik een grote bek zou krijgen van iemand die zn paard niet aankan en eraf valt.
Als ik het warm krijg moet ik wel mn jas kunnen uittrekken zonder mezelf af te vragen of jij deze keer wel in het zadel blijft zitten.
Je schrijft dat je zaterdag je eerste wedstrijd hebt.
Als je dat met dit paard doet die nu al overal van schrikt zou ik me eerst eens afvragen of zowel het paard als jij er wel aan toe zijn om wedstrijden te rijden Knipoog

Goh bedankt voor het in mij gestelde vertrouwen.
Ik kon me de laatste keer niet heugen dat ik van een paard ben afgevallen, maar goed.
Het is zeer zeker geen kwestie van 'het paard niet aankunnen' maar gewoon een paard dat schrikt van een zweepje, dat kan gebeuren en iedereen kan eraf vallen als er iets gebeurt.
Daar gaat mijn hele verhaal ook niet over, heb ik hierboven ook al vermeld dat het puur was om het gehele beeld weer te geven.

Ik weet ook niet zo goed wat voor reactie je wilt dat ik op jouw post geef; ik kan je wel vertellen dat iedereen zegt dat hij al zo braaf is, dat niemand hem pas 3 schat en dat het naast dit ene misstapje sinds het (zelf) inrijden geweeeldig gaat, maar ja dat komt zo verdedigend en opschepperig over he Knipoog

Overigens bedankt voor je medeleven wat betreft de wedstrijd; ik rijd hem niet op de 3jarige maar een andere, ik ga met mijn 3jarige pas over een jaar starten zodat hij dan zeker weten voldoende ervaring en stabiliteit heeft, vind ik wel zo gezond...

Edit: ga nu ff weg ik lees vanavond wel bij. Knock yourself out zou ik zeggen Lachen

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:13

ik snap wel wat je bedoeld hoor... het is idd heel erg vervelend als je nog een jong beestje hebt en mensen gewoon zonder iets te roepen die deur open gooien! GRRR Dan zou ik op zo'n moment ook wel even uit mn stekker gaan. Bij ons op de manege doet iedereen het wel heel netjes! En ja... het kan altijd wel eens gebeuren dat je paardje schrikt van een zweepje wat op de grond ligt maar daar zou ik dan weer niet boos om kunnen worden. Dat ligt nog aan de jongheid van je paardje en daar moet ze later wel tegen kunnen. Ik denk ook niet (zeker niet op een manege) dat je kan verwachten dat iedereen zn zweepjes niet laat vallen omdat jou paard daar van schrikt. Maar met de deuren open zwieren en met jassen gooien vind ik iets anders. Ik vind dat mensen die met paarsen omgaan dat moeten weten als een paard vlak in de buurt is.
Succes met je paardje!

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:31

Citaat:
3 week geleden lag ik voor de eerste keer naast mijn paard, omdat iemand diezelfde deur niet goed dicht had gedaan blijkbaar en deze toen ik er langs galoppeerde openwaaide waardoor mijn paard enorm schrok en ik ernaast lag. Afgelopen week had iemand zijn (felpaarse ) zweep op de hoefslag gedumpt, waar mijn paard van schrok met als gevolg weer een duik in het zand. Vandaag op de haf van eenn vriendin gereden en je raad het al...
Eerst komt er iemand aanlopen die meteen tegen de deur aanbeukt terwijl ik op 2 meter afstand in draf zit. De deur zat gelukkig op de knip zoals het hoort en dus kwam ze van een koude kermis thuis. Ik heb haar meteen "gevraagd" of ze niet even goed uit zou kijken of er iemand langs rijd voordat ze de bak in komt stormen.
Vervolgens een paar minuten later in draf op de hoefslag, gooit diezelfde madam heel ruig haar jas op de bakrand toen ik daar net aan kwam rijden --> weer een snoekduik op de grond.

Was mijn stijve nek van de vorige val net weer beter heb ik nu weer een verrekte arm van het vasthouden van de teugels tijdens mijn val en dat terwijl we zaterdag onze eerste wedstrijd hebben

Dit alles geeft mij toch de indruk dat je niet erg stevig in het zadel zit maar goed dat daargelaten......
Daarnaast heb ik in niemand vertrouwen in de bak.
Denk je dat iemand kan rijden,roep je hindernis vrij steekt die andere persoon ineens over zo voor de hindernis terwijl je in de galop aankomt Verward
Ik vertrouw dus alleen op mezelf.
Het gaat mij erom dat jij geloof ik denkt dat iedereen die op een manege loopt verstand heeft van paarden en dat is juist niet het geval.
Je mag er niet vanuit gaan dat andere mensen overal rekening mee houden omdat jij op een jong paard zit.
Een deur open gooien zonder deur vrij te roepen is idd niet erg slim en dat mag best gezegd worden.
Maar behandel mensen zoals jijzelf ook behandeld wilt worden,daar leren ze meer van dan dat je ze even schreeuwend de etiquetten uitlegd Knipoog

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 23:45

Meetje22 schreef:
Dit alles geeft mij toch de indruk dat je niet erg stevig in het zadel zit maar goed dat daargelaten......

Maar behandel mensen zoals jijzelf ook behandeld wilt worden,daar leren ze meer van dan dat je ze even schreeuwend de etiquetten uitlegd Knipoog

Tja op zich zit ik denk ik best stevig in mijn zadel. Was alleen zo'n fantastisch sta-moment en het paard ging echt enorm aan de kant. Heb als "bewijs" een dikke blauw plek aan de binnenkant van mijn knie; daarmee ben ik heel hard tegen de zijkant van de boom van het zadel geklapt Knipoog

Ik heb het ook niet lopen schreeuwen hoor, meer ehh... duidelijk gezegd wat ik vond dat ze niet moest doen, heb alleen wel boos de deur van de bak die ze open had laten staan dichtgegooid Bloos
Dat mensen op de manege niet alles weten vind ik logisch en daar ze ze er inderdaad voor.
Toch rij ik op tijden dat er nog geen lessen zijn en er dus eigenlijk alleen pensionklanten rondlopen, daar verwacht ik dan wel wat meer van.
Overigens of je nu vind of het aan jou ligt als je een jas gooit en iemand valt daardoor of je vind 'moet je het paard maar beter onder controle hebben of nog meer bomproof maken' : een opmerking naar de gevallen ruiter toe zo van "sorry, kwam dat door mij?Heb je je pijn gedaan?" vind ik dan hoe dan ook wel op zijn plaats. Die reactie heb ik eerst afgewacht maar die bleef uit, vandaar mijn reactie naar de jas-gooier Duivel

Bedankt voor de reacties over mijn verhaal, zijn er nog mensen met andere verhalen/ervaringen/etiquetten op maneges? Lachen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 00:01

Rekening houden met elkaar mag best hoor. Met deuren gooien tegen elkaar aangooien vind ik niet normaal. Ik rij ook met mensen die de bakregels niet kennen. De bakregels zijn hier "het brutaalste paard gaat voor", volgens mij Clown Maar ja, ik verwacht van 10-jarigen ook niet dat ze de bakregels uit hun hoofd kennen. Die zijn al druk genoeg bezig met erop blijven zitten. Ik heb ook een paard dat snel schrikt, dus ik ben ook niet blij als het stormt en mensen hun jas daar neergooien, maar goed, dan stap ik af en leg ik de jas weg. Dat scheelt wat buitelingen.

90Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:41

Tsjah ik vind het meestal wel meevallen op de manege. Er gebeuren wel eens kleine dingetjes, maar dat kan gebeuren als je in een omgeving bent waar veel ervaren en onervaren mensen zijn.
Ik heb regelmatig gehad dat er een klein kindje op de bakrand zat die zat te zwaaien en te doen, waar de pony toen van schrok. Maar zo'n klein meisje weet niet beter.