Manegeles-probleem, wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maximee

Manegeles-probleem, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:28

Heey allemaal,

Ik rijd samen met Fleming@bokt en Desiree_1993@bokt op donderdagavond op Manege Soethout in Oostelbeers.
Ondanks dat ik zelf ook nog een paard ergens anders in Oostelbeers heb staan en er niet zo 123 mee naar de manege kan ben ik genoodzaakt om daar op manegepaarden te rijden + dat ik het gewoon gezellig vind om daar te blijven rijden 1x in de week Haha!.
De groep is best hecht en ieder heeft zijn eigen paard waar die op rijd (waaronder dat er ook veel eigen paarden mee rijden).

Nu rijden er zo'n 9 mensen in een les terwijl dat voorheen 6 was.
Nu is 9 groot en we rijden al niet best drukke en moeilijke paarden die toch ieder zo z'n aandacht moeten hebben..
Helaas willen er steeds meer mensen in die les komen rijden en die dan ook zeggen van: Ik wil persee op dat paard of op die en die, en dan denken wij van: Maar dat gaat zomaar niet, jij hebt hier helemaal niets te willen in onze les als je net dr bij komt rijden...

Wat vinden jullie het maximaal aantal rijders in een groep, en wat vinden jullie dat er gezegt wordt van: Ik wil persee op dat en dat paard (terwijl die in feite bezet is)
Mogen wij dan zeggen van dat dat zomaar niet gaat? Het zijn niet onze paarden, maar we rijden er wel elke week op en wisselen onderling wel, maar bespreken dat eerst eventjes.
?

Ik baal er van dat we dadelijk met 10 paarden in een les zitten en het zo gruwelijk druk wordt.. En dan wil je ook nog om de week gaan springen ofzo......

Groetjes,

Maxime Lachen

Denise

Re: Manegeles problee, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:31

Jammer dat de les zo druk is geworden. Ik vind niet dat je een nieuwe ruiter kunt verbieden om op een paard te rijden, maar je kunt wel even vertellen hoe jullie dat meestal onderling regelen. Het is gemeen om die nieuwe ruiter steeds neit op dat paard te laten rijden omdat je er zelf altijd al op rijdt, dus ik zou dan een eerlijke verdeling maken (de ene week zij, dan weer jij bijvoorbeeld).

dovish

Re: Manegeles-probleem, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:40

maximee schreef:
Helaas willen er steeds meer mensen in die les komen rijden en die dan ook zeggen van: Ik wil persee op dat paard of op die en die, en dan denken wij van: Maar dat gaat zomaar niet, jij hebt hier helemaal niets te willen in onze les als je net dr bij komt rijden...

Ik voel me nu op de één of andere manier al niet meer aangetrokken om bij jullie in de les te komen Haha!

Het lijkt me dat een stuk of zes/zeven voor een goede les toch echt wel het maximum is? De instructeur heeft maar twee ogen!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:42

Volgens het veiligheidscertificaat mogen er 10 paarden of 12 pony's in een les.
Ik denk dat je met je instructeur moet afspreken hoe jullie het beste de paarden kunnen verdelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:44

Hoi Max,

Ik vind het ook erg vervelend. Ook als er iemand aan komt van en ik wil op dat paard en de rest flikkert maar lekker op. Kijk er kan best onderling iets geregeld worden. Ik vond toen ik net nieuw was en die 2e les op Hilde moest van Albert zoo banketstaaf voor Marieke en die 3e les op Delma zo banketstaaf voor jou. Voelde me daar best poedersuiker over. Ook dat het nou echt te druk word vind ik niet echt fijn, we hebben allemaal al niet de makkelijkste paarden. Bv. ook Amarant die wordt hoe meer paarden hoe drukker en zo zijn er wel meer.

Dniesjj117 schreef:
Jammer dat de les zo druk is geworden. Ik vind niet dat je een nieuwe ruiter kunt verbieden om op een paard te rijden, maar je kunt wel even vertellen hoe jullie dat meestal onderling regelen. Het is gemeen om die nieuwe ruiter steeds neit op dat paard te laten rijden omdat je er zelf altijd al op rijdt, dus ik zou dan een eerlijke verdeling maken (de ene week zij, dan weer jij bijvoorbeeld).

Ja dat is inderdaad wel eerlijk maar zij komt meteen aan van ja ik ga op dat paard en de rest niet. En dat vinden we niet zo leuk.

dovish schreef:
maximee schreef:

Ik voel me nu op de één of andere manier al niet meer aangetrokken om bij jullie in de les te komen Haha!
Het lijkt me dat een stuk of zes/zeven voor een goede les toch echt wel het maximum is? De instructeur heeft maar twee ogen!

Ik ben een paar maanden geleden ook bij deze les gekomen(ben nou de jongste) en het gaat allemaal heel goed. Als ik een keer op een van die paarden wil waar hun op rijden en ik zeg dat een keer is het geen probleem enzo. Maar ik denk dat dat wel anders was geweest van als ik was aangekomen Maxime flikker maar op ik ga op Delma(ff voorbeeldje he max Knipoog )

Groetjes Desiree

[edit] Ik ben dus een v/d gene die sinds begin november op een eigen paard van iemand rijd dus ik heb niet het probleem dat er zomaar iemand anders op kan ofzo. Daar heb ik wel geluk mee.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:47

Tien ruiters is wel aan de volle kant. Zowel voor de ruiters als de instructie is het erg druk. Je betaalt voor een uur groepsles, maar met tien ruiters krijgt iedere ruiter +/- 6 minuten aandacht. Dat lijkt me aan de korte kant. Zeven, maximaal 8 ruiters lijkt mij wel het maximum. Je kunt als groepje vast wel bij je instructrice/ of bij de manege eigenaar vragen waarom jullie les zo groot wordt. Leg uit, dat jullie de groep te groot vinden en beargumenteer waarom.

Wat betreft de paardenverdeling. Mogen jullie zelf de paarden kiezen. Jullie kunnen we bedenken op welk paard je graag wilt rijden, maar ik neem aan dat de instructie daar het laatste woord over heeft. Anders staan bepaalde paarden alleen maar op stal en loopt de rest overuren in de bak. Het paard waar jij vaak op rijdt, is nog niet jouw paard. Ok, in jouw les rijdt je er veel op, maar dat is geen enkele garantie. Ik zou zeggen wissel eens, dan leer je op verschillende paarden rijden. Bovenal: Overleg de beide problemen op de manege en neem niet het heft in eigen hand, jullie zijn immers net zoveel klant als de nieuwe ruiters.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:51

@Desiree: Gaat dit nou om de houding van de nieuwe ruiters of om dat jullie je paarden niet kwijt willen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:53

Dniesjj117 schreef:
@Desiree: Gaat dit nou om de houding van de nieuwe ruiters of om dat jullie je paarden niet kwijt willen?

Ik denk van allebei een beetje, maar volgens mij is niemand bij ons in de les te beroerd om z'n paard te delen, teminste niet dat ik gemerkt heb. Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:54

Wat betreft het aantal zie ik het probleem niet zo, wij rijden regelmatig met 10-12 paarden les en heel soms zelfs nog meer als er opeens mensen komen opdagen die eigenlijk hadden afgezegd. Als je kan rijden maakt dat toch verder weinig uit lijkt mij. Wat het claimen van paarden betreft, je kan niet altijd van een nieuweling verwachten dat hij/zij zich tevreden stelt met jullie afdankertjes, je zult daarin moeten schipperen. Bovendien zit je ook nog met het feit dat alle paarden een evenredig aantal uren moeten lopen dus je zal ook af entoe op een ander paard moeten en daar leer je alleen maar van.

Ik vind jullie les ook niet echt gezellig en gastvrij overkomen, het is een manege en geen priveclub. Er is uiteindelijk niets van jullie bij dus ik vind dit wel heel kort door de bocht en als manegehouder zou ik met deze actie niet zo heel blij zijn.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:59

Als ik dit zo lees denk ik hallooo welkom in de wereld van de manege! Ik vind 10 een reeel aantal, 12 is zeker het maximum.
Het is en blijft een manege dus die doen logischer wijs hun lessen zo vol mogelijk en over de paarden heb je helaas niet zoveel te zeggen. Daar zullen jullie dus samen uit moeten komen en gewoon moeten gaan wisselen, jij zou het toch ook niet leuk vinden als jij zo wordt ontvangen in de les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:20

Ik denk inderdaad dat we aan het aantal niet veel kunnen doen want die manegeeigenaar moet ook zijn brood verdienen dus dan krijg je volle lessen.
Nee inderdaad als ik zo word ontvangen in een les zou ik dat niet leuk vinden, maar ik kom ook niet een les binnen van zo ik ga op die en de rest heeft pech. Je kan je inderdaad niet een paardje helemaal toe eigenen, maar ik vind dat je het net zo hard zelf doet, onee sorry harder, als je een les inkomt van ik wil op dat paard en de rest heeft pech dan dat wij zeggen van ja als je zo doet dan dus mooi niet he.

Over dat onze les niet zo gastvrij zou zijn, van iedereen die een keer in onze les komt rijden of wat hoor ik altijd wat is dat een leuke les zeg mits ze niet zelf zo binnenkomen als bovenstaande. En dan kan het nog zijn dat ze op een van de paarden die wij meestal rijden rijden maar dan vragen ze wel of wij het niet erg vinden.

Dit is trouwens naar niemand aanvallend bedoeld!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:34

Je kan dat een nieuwe ruiter zeker niet verbieden, en ik zelf zou er geen problemen mee hebben, maar het komt omdat ik heb gehoort van degene die er in wil rijden van: Ik wil op dat paard dus flikker maar gwn op! En dan zeggen de meeste van: overleg dan ff, en zoals dees zegt: beroert om een paard te delen zijn we niet
En dat is wat mij een beetje dwars zit. Bloos

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:43

Maar wisselen gebeurt ook wel degelijk Knipoog, het maakt me niet uit al wil iemand anders dr op het is gewoon niet mijn paard klaar!
En misschien is: 'niks erover te zeggen' zinnetje ook wel te hard gezegt;
Onderling komen we dr altijd goed uit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:45

Ja dat klopt inderdaad, Over die paarden die trouwens niet zoveel lopen en paarden die heel veel lopen, de meeste van ons hebben paarden die niet heel veel lopen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:47

maximee schreef:
Maar wisselen gebeurt ook wel degelijk Knipoog, het maakt me niet uit al wil iemand anders dr op het is gewoon niet mijn paard klaar!

Maar je zegt wel over die nieuwe ruiters dat ze niks te willen hebben, terwijl ik echt niet inzie waarom jullie oudere ruiters meer recht op een paard hebben dan zij. Als jullie er iets over te zeggen hebben, hebben zij dat net zo goed. als jullie iets te willen hebben, hebben zij dat ook net zo goed.
Je kunt hoogstens de nieuwe ruiters inlichten over jullie manier van zakendoen, maar als zij dat neit accepteren zul jij je ookmoeten aanpassen, dan is het niet meteen het recht van de sterkste omdat jullie er toevallig al langer rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:49

Dniesjj117 schreef:
maximee schreef:

Maar je zegt wel over die nieuwe ruiters dat ze niks te willen hebben, terwijl ik echt niet inzie waarom jullie oudere ruiters meer recht op een paard hebben dan zij. Als jullie er iets over te zeggen hebben, hebben zij dat net zo goed. als jullie iets te willen hebben, hebben zij dat ook net zo goed.

Denk niet dat ze het zo bedoelde. Denk dat ze bedoelde als nieuwe ruiters aankomen van wij willen op dat paard en de rest kan de paasei krijgen dat we dan zo iets hebben van ja als het zo moet hoeven jullie daar niks over te zeggen.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:52

Gelukkig kan dees het onder woorden brengen Lachen
Kijk, als ik al zo'n reactie hoor van iemand denk ik van: uhmm ja oke ............... wat moet ik hier mee.
Per slot van rekening ging Desiree de eerste les bij ons gewoon op een paard dat meestal door een persoon gereden werd, en werd daar verder niet moeilijk over gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:54

Ja inderdaad klopt was 2e les Tong uitsteken , ik heb het nog steeds heel erg naar mijn zin in deze les, erg gezellig en ik heb er nog een leuke tutor op nagehouden ook nog.. Clown

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:55

Maar hoe zouden jullie reageren in mijn positie, als je hoort van: Ik wil op dat paard en de rest heeft in die les gwn pech....

Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:56

Ja dat zou ik inderdaad ook wel eens willen weten Bloos

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:58

Nou als ik dit zo lees zal het allemaal wel loslopen, wellicht heeft ze jullie reacties al gehoort en dacht ze laat ik er meteen op inbeuken voordat ik op van die afgedankte paarden eindig.
Neem me het niet kwalijk als het niet zo is, maar volgens mij wordt het een beetje opgeblazen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:00

Ik zou het niet weten, want op mijn manege worden we ingedeeld door de instructrice. Maar ik wilde gewoon even zeker weten dat dit geen vriendjespolitiek was.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 21:01

Vriendjespolitiek wil ik het niet noemen, ik vind het super leuk om ook andere mensen te leren kennen enz, ervaringen uitwisselen van paarden etc. maar met zo'n reactie van te voren vind ik dat moeilijker...
@Germatje; opgeblazen tsjah ik zit er gwn best mee Bloos sorry
Laatst bijgewerkt door maximee op 07-01-08 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:02

Dat is ook 1 van de reden geweest waardoor ik niet meer in de avondles was gaan rijden op de manege toendertijd. Iedereen kwam maar met eigen paarden binnen terwijl er een maximum van 10 paarden (toendertijd) voor stond, met 6 eigen paarden erbij en dan nog 10 manege paarden, vond ik het niks meer aan. Daarbij kwam ook nog eens dat de eigen paarden bij mij in de les meer aandacht kregen, terwijl die alleen voor de lol mee reden. Als ik met een eigen paardje de bak in kwam kreeg ik ook meer aandacht dan met een manege paardje.

Kan me voorstellen dat je het jammer vind, maar 6 paarden vind ik nog rustig, meer dan 10 wordt te druk. Al met de eigenaar of de gene die jullie les geeft er over gehad?

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:03

Met hoevelen zijn jullie en met hoevelen zijn zij? Als je er zo mee zit dat hun een grote bek opzetten, geef je toch gewoon een grote bek terug Clown