Manege paarden hebben die het nou echt zo slecht of goed.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pandour4evuh
Berichten: 483
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Delft, Nederland

Manege paarden hebben die het nou echt zo slecht of goed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 14:35

Ik heb dit topic geopend omdat ik had gister een rally met de manege paarden. en elke keer als we ergens komen dan kunnen mensen bijna niet geloven dat onze paarden manege paarden zijn. maar op andere maneges zien de pony´s er veel slechter uit volgens hen, misschien moeten jullie eens ordelen over onze pony´s en paarden dus hier een paar foto´s . dekjes worden by the way vervangen voor dikkere zodat er geen deken meer onder hoeft. maar dit voor de bestwil van het paard. de zadels zijn wel goed. maar ze hebben liever geen paard met rugklacten en drukkingen

http://www.jockeyclub.nl/html/images/pa ... _groot.jpg
dit is de reus van de manege

http://www.jockeyclub.nl/html/images/pa ... _groot.jpg
Pandour, mijn lieveling (hiermee heb ik die rally gereden)

http://www.jockeyclub.nl/html/images/pa ... _groot.jpg
Beauty een super springpony

wat vinden jullie, zien ze eruit als manege paarden/pony´s of meer eigenpaarden

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:47

Leuke paardjes hoor, en het verschil zie ik niet echt tussen manegepaarden en eigenpaarden.
Bij sommige manege's hebben de paarden het slecht, bij de andere niet. Kan je niet zomaar bepalen, zolang ze goed voedsel krijgen, genoeg aandacht, en genoeg uit hun box/stand komen etc is het ok toch?!

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:49

Bovenstaande paarden zien er goed uit, het enige waaraan je ziet dat het manegepaarden zijn is het tuig. Al moet ik zeggen dat dit er nog wel goed uit ziet maar ik ken manege's waar het anders is
Vaak hebben de "typische manegepaarden" een wat doorgezakte rug, aan de iets magere kant, tuig wat er niet uitziet, zit vast aan alle kanten etc etc. Maar gelukkig dat het niet overal zo is.

pandour4evuh
Berichten: 483
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Delft, Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 18:37

suusapluus schreef:
Leuke paardjes hoor, en het verschil zie ik niet echt tussen manegepaarden en eigenpaarden.
Bij sommige manege's hebben de paarden het slecht, bij de andere niet. Kan je niet zomaar bepalen, zolang ze goed voedsel krijgen, genoeg aandacht, en genoeg uit hun box/stand komen etc is het ok toch?!


Ik heb dus ook een keer een spring wedstrijd tegen een manege moeten rijden en die pony´s zagen er echt niet uit, sommigen liepen kreupel en moesten gewoon meelopen

onze paarden staan wel in stands, maar hele brede, we hebben ook een oude pony, en die staat in een paardenstand. en de grootste, de bovenste foto, staat in een box, dat beest is echt groot.

zodra er een box vrij is gaat er een manege paard/pony in. de grootste pony´s staan ook in paardenstands. want anders hebben ze het te krap in hun pony´s stands.

bedoel en sommigen krijgen ook heel weinig stro etc, en deze staan rijkelijk in het stro en krijgen goed te eten. ze komen er ook per 2 iedere dag uit om in het paddock 45 minuten te staan en er word met hen gegraasd en ze lopen meestal maar 2 uur op een dag.

antoinetje

Berichten: 1137
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Plaatsje bij het bos :-)

Re: Manege paarden hebben die het nou echt zo slecht of goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:12

Nou, ze zien er goed uit hoor, net het tuig ja, daar zie je verschil tussen. Bij mij op de manege zie je ook niet dat het manege paarden zijn, zijn stuk voor stuk mooie, goed gevoede en goed opgevoede dieren. En het leuke is, wat je niet aan de buitenkant kan zien, is dat de karakters niet 'afgestompt' zijn. Het zijn dieren die graag werken en het leuk vinden een buitenritje te maken.

pandour4evuh
Berichten: 483
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Delft, Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 21:16

@antoinetje: ja onze manege zit achter een bos en daar gaan de paarden op zondag standaard heen, gewoon met meisjes en jongens die de instructie uitkiesd en dan hoef je niet te betalen en dan zijn wij 1,5 uuur weg en ze vinden het heerlijk. ik kan me nog wel herrinneren dat 1 van de manege pony´s kreupel was en het zou een jaar duren voor hij weer goed zou zijn, nou de meeste maneges doen hun pony´s dan weg, maar die pony hebben ze bij een boer op het land gezet en kwam na een jaar veel dikker maar hij liep wel weer goed. en als het echt niet meer gaat dan laten ze ze inslapen of proberen ze ze voor goed op het land te krijgen. een tante van een vriendin van mij heeft 3 ex manege paarden/pony´s staan. en dat zijn paardjes van nu 28 en daar rijden af en toe zelfs nog mensen op. vinden ze super.

maar ik ben blij dat meerdere mensen er zo over denken als ik erover denk hoe sommigen maneges hun paaarden behandelen. ik denk dan zo van ok je hebt minder geld, maar vraag dan iets meer, of met weinig geld kan je ook nog vrij veel voor paarden doen. maar je moet niet te veel gehatsefrats er om heen doen. sommigen maneges hebben ook eigen vrachtwagens waar alle paarden tegelijk in kunnen, maar als je die nou eens niet koopt en dan telkens als je ergens heen moet er een huurt voor een dag. dan ben je goedkoper uit en kan je het geld ergens anders aan besteden. wat ik bijv ook een keer heb gedaan, met vriendinnen, we hebben gezorgd dat ieder paard eigen poetsspullen kreeg. gewoon wet je wel een hoevenkrabber, ros borstel, harde borstel, zachte borstel en een manenkam. ik bedoel ik denk dat als de leden ook een keertje iets doen dat het dan gewoon beter wordt om te zien

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: Manege paarden hebben die het nou echt zo slecht of goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:29

antoinetje schreef:
Nou, ze zien er goed uit hoor, net het tuig ja, daar zie je verschil tussen. Bij mij op de manege zie je ook niet dat het manege paarden zijn, zijn stuk voor stuk mooie, goed gevoede en goed opgevoede dieren. En het leuke is, wat je niet aan de buitenkant kan zien, is dat de karakters niet 'afgestompt' zijn. Het zijn dieren die graag werken en het leuk vinden een buitenritje te maken.


Hier is dat precies zo.
De stichting heeft maximaal 10 paarden die maximaal 2-3 uurtjes per dag lessen lopen. Allemaal goed op gewicht en je zou (als je ze zo tegen zou komen) nooit zeggen dat het manegepaarden zijn. Het enige waaraan dat zichtbaar kan zijn, is het dekje waarop de naam van de manege staat
Dus nee, niet alle manegepaarden zien er slecht uit en/of hebben het slecht!!

NessaX

Berichten: 3080
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:31

jah sommige zie je dat.
uw paardjes zien er goed verzorgd uit dusjah

je hebt echt manege waar ze met 2 instaan in een stal voor 1 paard of zelfs met 3.

we hebben eens een paardje gered want die hing vol harde mest op zen haar :s

Sorry ma sommige maneges verdienen zoveel geld nie.

(mooi beestje die 3de foto)

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:22

dat verschilt absoluut per manege,maar ook eigenaarspaarden hebben het niet altijd goed hoor.
bij de manege waar ik rij zien de paarden er over het algemeen goed uit,en ze hebben allemaal een eigen box.
geld ook voor de pensionpaarden overigens

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Manege paarden hebben die het nou echt zo slecht of goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:32

Ik vind ze er gewoon uit zien als paarden.
Kan me niet voorstellen dat iemand echt zo goed verschil kan zien, ook al zijn er natuurlijk manege's waarbij de paarden er slechter uit zien dan de eigen paarden. Maar er zijn zo ook weer genoeg eigen paarden die er niet goed verzorgd uit zien.

Welke van deze twee zo volgens jullie het 'manegepaard' zijn dan?

Afbeelding

Afbeelding

Mensen die de paarden kennen niet he

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Manege paarden hebben die het nou echt zo slecht of goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:40

Goeie jasmijn!!!!

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:44

De paarden kunnen er wel goed uitzien, maar ik vind op sommige maneges dat de beeste tot de nek in de stront staan, een beetje duf uit de ogen kijken, in een donker hoekje met sn alleen op een te klein stukje gepropt staan, weinig tot geen weidegang.

Nee dan hebben ze het bij ons, manege Reyerbos, niet slecht!
- Allemaal een eigen box, weliswaar kleiner dan de pensionstallen maar ze kunnen er prima hun kont in keren
- Worden keurig netjes iedere dag opgestrooid
- Iedere week helemaal uitgemest
- Ze krijgen sportbrokken en zemelen, net als alle andere paarden/ponys die er staan.. dus geen voorkeursbehandeling voor de pensionpaarden
- Zodra het weer het toelaat staan ze dag en nacht op de wei, ze worden er alleen smiddags een paar uurtjes uitgehaald voor de lessen dan mogen ze weer terug
- Ze worden swinters vaak losgegooigd in de binnenbak zodat ze lekker kunnen spelen
- Smid en DA komen er op tijd bij!

Nee bij ons hebben ze het prima!

[edit] zijn die fotos op kralingen?? want dan weet ik dat niet alle paarden er goed uitzien aangezien ik daar wel eens met jurys kom [/edit]

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Manege paarden hebben die het nou echt zo slecht of goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:19

nee niet op kralingen..waar dat ook mag zijn.

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Manege paarden hebben die het nou echt zo slecht of goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:32

maaitjuh schreef:
nee niet op kralingen..waar dat ook mag zijn.


Rotterdam, in het Kralingse Bos!

Natrick

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: De bollenstreek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:38

Ik denk dat het beeld van magere en zielig uit de ogende kijkende paarden een beetje verouderd is. Dat beeld is zo standaart op een manege terwijl dat vaak niet eens zo is. Natuurlijk zijn er ook manege's waar het minder is, maar dat hou je altijd. Je hebt ook zat prive paarden die er niet uit zien en slecht verzorgd worden. Alleen bij manege's wordt het net eventjes iets groter uitgemeten. Terwijl de meeste manege's hun zaakjes prima in orde hebben.

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Re: Manege paarden hebben die het nou echt zo slecht of goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:18

tja ik ben zeker van mening dat somige manege paarden kei en kei hard moeten werken, en daar niet veel voor terug krijgen.
op manege houwere bevoorbeeld vind ik dat ze niet goed verzorgt worden.ze staan in stands en worden niet altijd genoeg gevoerd, zijn mager en 's winters komen ze niet buiten (altans niet genoeg)

maar ik heb van het jaar stage gelopen bij de manege in sneek, daar haden de paarden en pony's het echt niet slecht hoor!
lekker in een box, er waren ook stands, maar deze werden 2 keer perdag ruim op gestrooit en uitgemest, zo dat ze altijd schoon stroo handden.
Ook waren de stands niet echt "krap" de boxen waren niet echt ruim, maar wel genoeg voor de pony\s en paarden.
Overdag stonden ze zeker 2 1/2 uur buiten en 's winters binnen in de binnnen bak.
Het tuig zag er pervect uit, en de paarden waren niet echt " afgestomt" maar gewoon braaf.

dus er zit zeker een groot verschil in.

p.s. ik zou niet zeggen dat die paarden op de foto's manege paarden waren nee

Apple

Berichten: 76214
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:20

Ik verplaats het even naar Manegepraat .

IloveKelly
Berichten: 290
Geregistreerd: 21-10-05
Woonplaats: provincie groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:15

Er zijn zeker goede maneges!
Ik vind mijn manege ook best goed. Het kan beter maar ze zijn zeker niet zielig. Ze gaan vanaf mei tot oktober het land in meestal ook s'nachts. Ze krijgen elke week een schone box en goed te eten. Elke pony/paard heeft zijn eigen box en het tuig past goed en slecht tuig word vervangen. Ze hebben allemaal hun eigen deken, peesbeschermers en koffer met borstels. Ze worden wel vaak gereden meestal 2 a 3 uur. soms wat meer maar dat is met gehandicapten les of Bbeginners(beginners)verder hebben ze altijd drinken en zien ze buurpaarden en kunnen daaraan ruiken en snuffelen. Ook heb ik een paar keer gezien( en het is vaker) dat ze met groepjes van 3 of 4 in de winter de bak in gaan. dat ze kunnen spelen en rollen en met elkaar kunnen snuffelen. Maar toch vinden ze de zomer leuker, soms afspuiten met de waterslang en in de buitenbak. In de zomervakantie 1 week de bossen in en daarna met zijn allen 3 weken een grote wei in op rust. Alleen vind ik dat er wel meer paarden moeten komen want nou als er 1 of 2 kreupel zijn hebben ze direct een probleem..

pandour4evuh
Berichten: 483
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Delft, Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 17:50

Elaine schreef:
De paarden kunnen er wel goed uitzien, maar ik vind op sommige maneges dat de beeste tot de nek in de stront staan, een beetje duf uit de ogen kijken, in een donker hoekje met sn alleen op een te klein stukje gepropt staan, weinig tot geen weidegang.

Nee dan hebben ze het bij ons, manege Reyerbos, niet slecht!
- Allemaal een eigen box, weliswaar kleiner dan de pensionstallen maar ze kunnen er prima hun kont in keren
- Worden keurig netjes iedere dag opgestrooid
- Iedere week helemaal uitgemest
- Ze krijgen sportbrokken en zemelen, net als alle andere paarden/ponys die er staan.. dus geen voorkeursbehandeling voor de pensionpaarden
- Zodra het weer het toelaat staan ze dag en nacht op de wei, ze worden er alleen smiddags een paar uurtjes uitgehaald voor de lessen dan mogen ze weer terug
- Ze worden swinters vaak losgegooigd in de binnenbak zodat ze lekker kunnen spelen
- Smid en DA komen er op tijd bij!

Nee bij ons hebben ze het prima!

[edit] zijn die fotos op kralingen?? want dan weet ik dat niet alle paarden er goed uitzien aangezien ik daar wel eens met jurys kom [/edit]

Ja ze komen uit kralingen, maar de paarden zien er nu echt super goed uit. we hebben sommigen paardjes die net nieuw zijn en dus nog wat dikker moeten komen. ook hebben we een paar oudere pony´s en de oudste word niet dikker meer. maar de meesten die er niet zo goed uit zien zijn net nieuw. maar er word hard aan gewerkt om ze weer opconditie te brengen. PS welke paarden heb jij dan gezien.

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Manege paarden hebben die het nou echt zo slecht of goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:15

Dat verschilt zeker tussen maneges..
Toch zie je vaak dat het maneges alleen maar om het geld gaat.

Lieke__
Berichten: 913
Geregistreerd: 09-04-06

Re: Manege paarden hebben die het nou echt zo slecht of goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:39

Dat verschilt zeker per manege. Bij ons hebben ze het zeker niet slecht. De dunnere paarden krijgen pulp, en als er iets mis is met een paard, gaat het direct naar de dierenarts. Ze krijgen bij ons genoeg te eten en gaan in de zomer lekker de wei op.

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:30

Je kunt vaak nog het best aan de uitdrukking van hun hoofd zien of ze het goed hebben ja of nee. De paarden op de foto's hebben allemaal een open blik met sprankelende ogen. Niks mis mee lijkt me.

Sunshine1

Berichten: 520
Geregistreerd: 24-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:46

ik zou ook echt niet zeggen dat dit manege pony's zijn!
meestal zie je dat toch wel, bij een doorsneemanege. Toch meestal wat minder verzorgd vind ik (met nadruk vind ik ) maar om even op de vraag van je topic terug te komen: ik vind dat dat helemaal aan de manege ligt maar ik vind het niks. Ik vind het niet fijn voor de paarden om heel veel rondjes te lopen met beginners (oke er zijn gerust wel gevorderden) en even flink in de mond getrokken te worden en een harde trap. Let op.. zo kán het gaan, ik zeg niet dat het altijd zo is. Ik zou er niet aan moeten denken dat Sunny en Noppes eindigen in een manege waar ze diepongelukkig zouden worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:39

de paarden op de foto's zien er inderdaad goed uit.

Maar het gaat niet alleen om het uiterlijk.
Kijkz oals stands vind ik dus absoluut niets.
Een box moet ook schoon zijn, als ze tot aan de knietjes in de stront staan dat kan ik niet goed noemen en zo heb je wel meer van die dingen ( ik wil hier overigens niet mee zeggen dat dit gebeurt op jouw manege )

2 manege;s hier in de buurt zien de paarden er een stuk slechter uit. Vreselijk verkeerd in de bespiering, mager, grote hoeven en nog een aantal dingen en dat zie iok bij deze paardjes niet terug

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:59

ik weet t niet. die paarden op de foto zien er wel goed uit. maar ik denk niet dat een manege paard echt paard kan zijn een paard moet lekker in een groepje af en toe kunnen rennen (met zn 2e in een bakje is toch anders) en ik denk dat een manege paard nooit echt een band met een mens kan krijgen en als ik naar mijn paard kijk (wat een manege paard is geweest) heeft tie dat heel erg nodig 1 iemand waar die op kan vertrouwen... maar de paarden zagen er wel goed uit in hoeverre je dat op een foto kan beoordelen. alleen die stands das wel een minpuntje hoor! maar wel leuke paardje (heb ik nu al 100x getypt )