Leeftijden manègepaarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bke4
Berichten: 409
Geregistreerd: 28-02-05

Leeftijden manègepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 21:39

Vinden jullie dat leeftijden van manègepaarden belangrijk zijn of niet?

Als een manègepaard de leeftijd berijkt van (vb) 25jaar moet deze op pensioen gaan.. (weidegang en niet meer bereden worden) Kan ook een andere leeftijd he.. En dan bedoel ik hier niet mee van zolang zijn conditie mee gaat mag dat paard zo oud zijn als deze wil zolang die maar kan meegaan.. Dat bedoel ik dus niet, vinden jullie dat er een leeftijd op een manègepaard moet staan wanneer deze op pensioen mag en niet meer zo zwaar hoeft te werken...

Ik denk hier dan ongeveer de leeftijd over tegen de 25-26 jaar, dat die paarden op wei mogen voor de rest van hun leven...

Of zijn hier ook mensen die vinden dat die paarden maar moeten werken in de manègelessen eender hoe oud ze ook maar zijn en of ze nog goed of niet goed mee kunnen?

Ge hebt ook paarden die al van hun 3de of 4de jaar op een manège staan en na 15jaar nog... Ale dan verdienen die paarden echt wel eens hunne pensioen, anders hebben ze niets leven gehad..

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Leeftijden manègepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:32

Dat manegepaarden eerder oud worden kan ik absoluut niet beamen. Paarden van 20 die nog rondhuppelen als veulentjes (nou ja, niet helemaal, maar ze racen na een buitenrit van 2 uur nog vrolijk rond). Ik was laatst op mijn oude manege, van 12 jaar terug, daar stonden nog 2 ponies van toen, 1 daarvan was toen al 'oud' maar leefde nog steeds. Ik zie regelmatig paarden op leeftijd, hoor ook van echte oudjes...

Met pensioen vind ik nodig als een paard daar aan toe is. Dat heeft niet veel met leeftijd te maken. Als een paard met 26 nog hardstikke fit en vrolijk is, waarom moet ie dan met pensioen? Als een 15-jarige moedeloos en stijf wordt, waarom dan in de lessen laten?

En waarom zou een paard niets hebben aan z'n leven als ie niet met pensioen is? Waarom zou het erger zijn dat een paard z'n hele leven op de manege staat dan als eigen paard? Ik denk trouwens dat paarden het vermogen niet hebben om hun leven te beoordelen.

Ferroowtje

Berichten: 1247
Geregistreerd: 18-10-04
Woonplaats: Eefde & Groenekan

Re: Leeftijden manègepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:40

Ik ben het helemaal met shadow0 eens, pensioen moet komen als een paard eraan toe is, als hij "op" is en dit heeft niets met een leeftijd te maken.... sommige oude paarden vinden het zelfs leuk om nog af en toe een lesje mee te lopen! die genieten daarvan, zonde om ze dat pleziertje te ontnemen!

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Leeftijden manègepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:44

Er zijn ook zat paarden die je er echt geen plezier mee doet om ze de rest van hun leven op een weitje te laten verpieteren. Ik heb een pony die dat geweldig zou vinden, maar ook één die geniet van aandacht en beweging.
Kijk naar wat een paard zelf aangeeft, als ze niet meer willen merk je dat echt wel, als je tenminste hart voor je paarden hebt.

Follytje
Berichten: 380
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Huizen

Re: Leeftijden manègepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:52

ons oudste manege paard is 33, en hij heeft er nog volop plezier in. Dat is bij ons een voorwaarde waarop een paard bij ons mag blijven werken. Hij moet plezier hebben en niet steeds last hebben van blessures. Wel word zn werk aangepast, hij loopt elke dag een uurtje met lichte kinderen.

Anoniem

Re: Leeftijden manègepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:00

Pensioen is absoluut niet zaligmakend. Eén van 'onze' oudste manegeponies mocht met pensioen, de stalhoudster vond dat hij het verdiend had. Lekker in de wei met z'n vriendjes en niet meer werken. Beetje poetsen en tutten, maar verder niks.
Mooi dat 'ie begon weg te kwijnen....
Beestje fleurde helemaal op toen z'n zadeltje weer uit de zadelkamer gehaald werd. Hij loopt nu regelmatig nog een 'puppyles'; dat zijn kortere lessen voor de allerkleinsten. En dat vindt hij heerlijk!

Shira2
Berichten: 171
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Hoogblokland

Re: Leeftijden manègepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:05

aaah, dat zie ik helemaal voor me. Zadeltje uit de zadelkamer en het beestje komt hinnikend aangerend in de wei. Fijn voor het dier dat dit gedrag herkent is en hij weer plezier in zn leven heeft

Anoniem

Re: Leeftijden manègepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:28

Hahaha zo romantisch ging het nou ook weer niet hoor Shira2, maar z'n oortjes stonden weer fier naar voren gepriemd toen hij gezadeld werd, en z'n gedrag werd weer lekker vrolijk toen hij weer z'n eigen taakje erbij kreeg!

radje

Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Leeftijden manègepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:25

Ik vind leeftijd niet belangrijk.
Belangrijk is dat paarden schik hebben in hun werk.
Manegepaarden kunnen net zoveel schik hebben als eigen paarden, vaak krijgen ze meer aandacht.
Wij hebben zelf een manege, op zondag en maandag hebben we geen les, dan staan de paarden en pony's lekker in de wei ( de rest van de week ook)
Ze lopen twee tot drie uur op een dag sommige maar 1.

Wij hebben een pony van 32 jaar Blacky, al een paar x pensioen gegeven, maar gaat met zijn voorbenen de stal deur eruit rammen en breekt uit de wei. Hij wil aan het werk. Hij loopt nu iedere dag een beginnerslesje.
Gister is wel onze Daisy van 26 met pensioen gegaan eens kijken of ze het leuk vind, zo niet dan weer wat werk.

ik denk niet dat wij Daisy, die hier al 15 jaar woont, blij maken om haar ''ergens" in een weitje te zetten, maar wil ze liever bij haar vriendjes blijven waar ze dagelijks mee op trekt.

nujaro

Berichten: 5435
Geregistreerd: 22-03-05

Re: Leeftijden manègepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:30

heej

leuke vraag
maar ik vind dat er niet een leefdtijd aan gebonden is ik had vroeger een eigen pony die was 18 jaar en ze leek wel 6 en ze hield van het rijden

dus ik vind als je pony graag voor je werkt en hij het nog kan vind ik dat dat mag maar je zou wel kunnen zeggen dat je bij 25 a26 jaar wat minder zwaar werk van de pony's vraagt

groetjes jeltien

Shezzit

Berichten: 683
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Oirschot

Re: Leeftijden manègepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:46

Tja, op de manege waar ik les heb is de gemiddelde leeftijd van de paarden rond de 7/8 jaar. Het is naast een manege ook een fok/handelstal en dus worden paarden sneller doorgeschoven.

Over onze eigen paarden, de oudste merrie is nu 20 en dat is de ondeugendste en de heetste van allemaal, hahaha
Maarja, ze is dan ook van het sterke geslacht en nog van een sterk ras! (ja, ik kan het niet laten de ijslander te promoten, haha)

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Leeftijden manègepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:32

Al bij ons de pony's worden losgegooid in de bak gaan de oudte het hardst!!!

en die zijn zeker over de 25 heen..

We hebben denk ik 4 pony's die over de 25 heen zijn..

en de meeste zitten op dit moment gemiddeld op een jaar of 10/12

Bke4
Berichten: 409
Geregistreerd: 28-02-05

Re: Leeftijden manègepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 19:56

Toch eens leuk om andere verhalen over manègepaarden te horen Knipoog wou gewoon zien wat jullie er van vinden.. Knipoog

F3mke

Berichten: 537
Geregistreerd: 29-10-04
Woonplaats: Almere

Re: Leeftijden manègepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:59

bij ons gaan ze met pensioen wanneer het de juiste tijd is.
meestal rond de 30 bij ons.

Suuskipje

Berichten: 6616
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Zeist

Re: Leeftijden manègepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:51

bij ons is er een paar jaar geleden een tinkermerrie van 40 gestorven, ze had altijd plezier in de lessen en heeft de kinderen paardrijden kunnen leren tot haar dood, iets wat ze supergraag deed. ze is helaas doodgegaan aan een hersenbloeding... dus niet eens aan ouderdom

Lisett_

Berichten: 1236
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: Leeftijden manègepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:56

Ik vind niet echt dat er een soort verplichte leeftijd op zit om met pensioen te gaan.. Als ze er plezier in hebben en een goede conditie hebben lopen ze zo nog een paar jaartjes in de (beginners)les! Wij hebben allemaal paardjes op de manege rond de 10 jaar.. De oudste was 23 en die is weer naar haar oude eigenaar gegaan.. Ze had nog plezier in haar werk maar ze hield de andere paardjes niet meer zo goed bij dus de meeste kinderen vonden het niet leuk meer op om haar te rijden.. Dus nu is ze terug bij haar oude eigenaren en die rijden dan nog af en toe in het bos met haar Lachen Ze heette Lady Kim maar bij ons op de manege hadden we al een Lady en toen werd ze Gummetje genoemt (ik weet ook niet hoe ze erop komen Knipoog )