drukke en vervelende manegelessen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmeken

Berichten: 331
Geregistreerd: 18-12-04
Woonplaats: Wijnegem (België)

drukke en vervelende manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 19:54

hier kan ik zo kwaad van worden . Bloos

Nu het wordt terug beter weer dus komen de mensen die het in de winter te 'koud ' Hamer vinden ook weer rijden .
Ok is te begrijpen , maar dan heb je tegenwoordig weer lessen van 20 man en dit is echt NIET leuk!!!
Ik zie hier soms al mensen klagen als ze met 12 man rijden ...
Ik rijd dan al op een ' groot paard ' ( 1m 75) dus heb al wat meer plaats nodig en als je dan geen plaats hebt en achter een pony moet gaan hangen . Dan heb ik zo'n goesting om te stoppen , maar ja ik heb er ook voor betaalt voor die les en ja ...

Dus dan denk je dan rijd ik wel mee in een andere en lagere les , maar daar is het even erg en in die les zijn zelfs mensen die denken dat ze te goed zijn en bij ons in de les willen komen rijden , ja hallo Boos!

Dan voor die paarden , is het normaal dat al die paarden minstens 4 uur rijden , nou ik niet hoor , en dan nog zo veel gallop .

Ik vind het echt erg worde.. maar ja wat kun je er aan doen ?
Stoppen met rijden ? pfff Verdrietig
Wat zouden jullie doen ?
Laatst bijgewerkt door Karin op 10-05-05 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: is dit normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:06

op maneges word altijd vaak gereden vind ik. Paar jaar geleden reed ik wedstrijden op een andere manege (ging met 3anderen ergens anders wedstrijden rijden omdat er bij ons in de buurt nooit van dat soort wedstrijden waren) er liepen echt hele oude pony's mee, en die zag ik dan 5x sommige waren al heel moe en dan ging de volgende er met een zweep op Boos!

Kun je geen priveles nemen dan heb je ook geen last meer van anderen. Stoppen met rijden zou ik zeker niet doen. Is er geen bos in de buurt dat je gewoon buiten kunt gaan rijden als de bak vol is?(weet niet of je een eigenpaard hebt maar anders zou je dat kunnen doen)

Kimmeken

Berichten: 331
Geregistreerd: 18-12-04
Woonplaats: Wijnegem (België)

Re: is dit normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 20:19

elmiran schreef:
op maneges word altijd vaak gereden vind ik. Paar jaar geleden reed ik wedstrijden op een andere manege (ging met 3anderen ergens anders wedstrijden rijden omdat er bij ons in de buurt nooit van dat soort wedstrijden waren) er liepen echt hele oude pony's mee, en die zag ik dan 5x sommige waren al heel moe en dan ging de volgende er met een zweep op Boos!

Kun je geen priveles nemen dan heb je ook geen last meer van anderen. Stoppen met rijden zou ik zeker niet doen. Is er geen bos in de buurt dat je gewoon buiten kunt gaan rijden als de bak vol is?(weet niet of je een eigenpaard hebt maar anders zou je dat kunnen doen)


Nee , wij hebben geen bos ofzo in de buurt , zelf geen ruiterpaden , maar die worden aangelegt Lachen
Ja idd privélessen , maar tegenwoordig is er ook daarvoor geen plaats zelfs. echt erg
ALs er bij ons op de manege een wedstrijd is , zijn er die ochtend ook nog lessen .
Om 10 uur een beginnersles ( 1 uur) en dan een stuk of 5/6 initiatieleskes ( 30 min) en de aanvang van de wedstrijden zijn meestal al om 1 uur en de beginnerspony's hebben pas gedaan om half 1 en moeten meestal de lagere proeven meerijden... ik vind het heel erg !

Anoniem

Re: is dit normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:41

Gelukkig hebben de meeste manegepaarden en -pony's een enorme conditie en kunnen ze het werk meestal wel aan.
Zeg nou zelf, een beginnersles is grotendeels stap, een beetje draven en 2x? de bak rond galopperen.
Initiatielessen is, van wat ik gezien heb, stappen en een rondje draf (hooguit).
Deze paarden en pony's lopen dagelijks, hun conditie is waarschijnlijk beter dan die van menig privépaard, en dan zou het "zielig" zijn? Dat denk ik niet, het is meer dat mensen het zielig vinden.
Veel, heel veel, manegepony's lopen in de lessen mee tot ze eind twintig of begin dertig zijn. Als het werk echt te zwaar zou zijn zouden ze dat niet halen.

Als voor jou de huidige lessen te druk zijn heb je drie keuzes: of je verandert van manege zodat je in een rustige les kan rijden, of je zoekt op je huidige manege een les die minder druk is, of je stopt met rijden.
De keus is aan jou.

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Re: is dit normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:57

Dat ze veel lopen, maakt denk ik niet uit. In het wild lopen ze ook voordurend tijdens het zoeken naar eten. Dus dan lijkt me die beweging fijner dan de hele dag in een stal staan. Zolang ze het kwa gezondheid goed aan kunnen, zie ik dus geen problemen.

Met zoveel mensen in de les lijkt me niks. Ik neem aan dat ik daar kom lessen om te rijden en te leren. Ik vraag me af hoe weinig aandacht je dan krijgt als je met zijn 20e in een les rijd. En kun je dan uberhaupt wel oefeningen rijden?

Dus ik zou een ander iets zoeken. Mss een verzorgpony, waar je (prive)les mee kunt gaan volgen, of stoppen, of een andere manege zoeken.

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Re: is dit normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:07

Koop een eigen paard !
Nee nu serieus,wacht tot het seizoen om is of neem privéles.Je kan ook een verzorgpaard ofzo zoeken !

Anoniem

Re: drukke en vervelende manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:04

Haha! Wij reden gisteren voor het eerst sinds zeer lange tijd en bij zeer hoge uitzondering met 8 in de les en dat vonden we allemaal onwijs druk!

Zou mijn manege niet zijn, met 20 man in de les. Dan betaal je dus het volle pond voor je les voor omgerekend DRIE MINUTEN aandacht van je instructeur per persoon. Oftewel: je laat je bedotten waar je bijstaat!

Bke4
Berichten: 409
Geregistreerd: 28-02-05

Re: drukke en vervelende manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:13

Ofwel moet je echt een grote piste hebben om daar met 20 paarden in te kunnen, ofwel rij je hier gelijk pony's op de kermis? (in elkaars gat rijden) Mja, types weer zo'n voorbeeld dat manège's alleen naar geld kijken zeker? Onze paarden/pony's lopen 2 uur per dag, soms 3u, maar dat is dan wanneer er echt geen ander paard is, en nooit 3 uur achter mekaar, altijd een uur tussen

xFriezenx
Berichten: 225
Geregistreerd: 12-01-05

Re: drukke en vervelende manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:10

Is er geen andere manege bij jou in de buurt?
Misschien kun je een verzorgpaard gaan zoeken. Dat heb ik ook gedaan,
omdat ik manegelessen vaak te vol vindt.
Met 20 mensen in één les rijden is gewoon echt niet leuk. Je zit dan
zo klem dat je jezelf niet meer goed kan concentreren op het rijden,
omdat er altijd wel iemand in de weg rijdt.
Dat die paarden en pony's bij jullie minstens 4 uur rijden vindt ik
belachelijk. Een manegepaard of pony zou eigenlijk 2 a 3 uur per dag
mogen rijden.

inib
Berichten: 358
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Ruurlo

Re: drukke en vervelende manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:35

Ik denk dat je inderdaad op zoek naar een andere manege waar de groepen kleiner zijn, bij ons zitten er max. 7 ruiters in een les en bij de kleinere kinderen maar 5 of 6.
Dat manegepony's 4 of 5 uur per dag moeten lopen is helemaal geen probleem, het is inderdaad een feit dat de mensen het zielig vinden maar onze pony's lopen het laatste uur nog net zo hard als het eerste( ze lopen niet langer als 2 uur achter elkaar en hebben dan 2 uur rust) en als ze dan 's avonds de wei ingaan denderen ze er als gekken doorheen of ze de hele dag stil hebben gestaan.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: drukke en vervelende manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:54

Sonja, je betaalt natuurlijk niet alleen voor de les maar ook voor het paard. Met of zonder opmerkingen van de instructeur, je rijdt wel een uur, en dat is voor mij toch het belangrijkste. (En zoveel alternatieven zijn er niet altijd)

Maar ik heb wel een hekel aan volle lessen omdat ik dan te weinig lekker kan rijden en te veel bezig ben met gaatjes zoeken en opstoppingen vermijden.
Het klinkt in elk geval niet echt als een leuke manege, je kunt altijd rondkijken naar iets anders.

Rianne_kiara

Berichten: 208
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: drukke en vervelende manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:57

Daarom ben ik nou zo blij dat ik mijn Tinkertje gestald heb staan op een kleine pensionstalling !

We hebben een binnenbak, en hoewel Kiara nog maar twee jaar is, en ik nog niet kan rijden op haar, heb ik de bak altijd lekker voor mezelf alleen! Heerlijk...

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: drukke en vervelende manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:08

Dan moet je wel een eigen paard kunnen houden.

Rianne_kiara

Berichten: 208
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: drukke en vervelende manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:10

Of een verzorgpaard zoeken die op zo'n soort stalling staat... Knipoog

Jeaninee
Berichten: 871
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: leeuwarden

Re: drukke en vervelende manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:19

Onze manegepaarden lopen 2 tot 3 uur per dag. Meestal zijn we met ene stuk of 8, maar er is altijd wel iemand niet. Best wel relax, helaas zijn er een paar die de aandacht opeisen, das minder Boos!!!

Kimmeken

Berichten: 331
Geregistreerd: 18-12-04
Woonplaats: Wijnegem (België)

Re: drukke en vervelende manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 09:29

ok als de paarden 4 uur zouden rijden op een dag met pauzes er tussen vind ik het ook niet zo ' erg ' , maar bij ons soms 3 uur na elkaar en dan heb ik wel medelijden dat ik dan op een pompend paard stap ...

Tatyana

Berichten: 1498
Geregistreerd: 24-01-05

Re: drukke en vervelende manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:42

reed vroeger ergens anders, en dan indd met z'n 14-en ofzo in een 18x36 bak... en ben nu een verwend meisje (van 18 :p ) dat met max z'n zessen in de les in een ruime 20x40 bak Haha! Haha!

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: drukke en vervelende manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:20

En dan betaal je je zeker ook nog scheel voor de lessen!!!
Ik betaal 20 euro per uur, met meerdere kosten delen....
Dan heb je dus prive les en echt goed les!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: drukke en vervelende manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:26

Kimmeken schreef:
Ik zie hier soms al mensen klagen als ze met 12 man rijden ...
Bloos! Wij klagen al bij 8 ruiters! Dan is het bomvol! Mag ik vragen wat de afmetingen van jullie bak zijn?

Je vraagt wat wij zouden doen. Ik zou bij de instructie gaan klagen, zeggen dat je zo niet fijn kunt rijden en dat het zo geen doen is. Het is voor de instructie zelf ook niet goed, die kan zo echt niet op iedereen tegelijk letten en daarom denk ik ook dat je niet veel zult leren in zo'n les.
Als de instructie/manege niets aan de lessituatie wilt doen, dan zal ik op zoek gaan naar een andere manege. Dit klinkt echt als niets.

Kimmeken

Berichten: 331
Geregistreerd: 18-12-04
Woonplaats: Wijnegem (België)

Re: drukke en vervelende manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 22:37

Annetje schreef:
Kimmeken schreef:
Ik zie hier soms al mensen klagen als ze met 12 man rijden ...
Bloos! Wij klagen al bij 8 ruiters! Dan is het bomvol! Mag ik vragen wat de afmetingen van jullie bak zijn?


Ik denk zoiets van 20 m op 40 m , zal eens nameten Haha!

arabiertjuh
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: Heinenoord

Re: drukke en vervelende manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:34

ik heb ook een paar keer les gehad met 14 paarden en pony's in de les maar dat was echt zo druk! er was toen ook nog eens een meisje dat haar pony(een groot paard) niet aankon en dan krijg je echt helemaal geen les! gelukkig zag de instructeur het ook en is de groep verkleind.
met 20 man is wel heel erg veel ja. als de paarden genoeg rust krijgen tussendoor en een goede conditie hebben gaat dat wel. als je steeds met te veel mensen rijd zou ik er wat van zeggen. je zit natuurlijk wel op les om te leren! priveles lijkt me de beste oplossing of er gewoon wat van zeggen..

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: drukke en vervelende manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:42

Kimmeken schreef:
Annetje schreef:
Bloos! Wij klagen al bij 8 ruiters! Dan is het bomvol! Mag ik vragen wat de afmetingen van jullie bak zijn?


Ik denk zoiets van 20 m op 40 m , zal eens nameten Haha!

Wij hebben volgens mij ook een 20 x 40 bak en daar kun je dus écht niet met 20 paarden rijden
Dan kun je nog niets eens in een treintje rijden denk ik, niet zonder dat je geen voorste of achterste paard hebt in elk geval.

Anoniem

Re: drukke en vervelende manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:10

shadow0 schreef:
Sonja, je betaalt natuurlijk niet alleen voor de les maar ook voor het paard. Met of zonder opmerkingen van de instructeur, je rijdt wel een uur, en dat is voor mij toch het belangrijkste. (En zoveel alternatieven zijn er niet altijd)


Da's geen rijden, met zoveel man in de bak, da's hobbelen Haha!
En omgerekend is het nog steeds belachelijk duur. Kijk maar eens wat je voor een priveles betaalt. Daar zit nl ook een paard bij in Knipoog Maar goed, als jij het goed wilt praten, ga je gang. Dan blijf ik wel lekker op onze rustige manege rijden en genieten van max 8 in de groep, en doorgaans niet meer dan een stuk of 4, 5.... Tong uitsteken

Jeaninee
Berichten: 871
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: leeuwarden

Re: drukke en vervelende manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:54

Haha wij hebben ook lang niet zoveel in de les, maar ik denk dat het is wat je zelf het fijnst vind, als je het niet erg vind om met zn 12 te rijden..