2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132210
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:34

Ik zou in elk geval stoppen met daar rijden.
Zolang er betalende klanten zijn die aan dit soort praktijken meewerken, wordt het alleen maar in stand gehouden.
Zodra klanten (en dus inkomsten Knipoog) afhaken heb je kans dat er iets aan gedaan wordt.

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:52

Een 2,5 jaar in de les kan niet.
En als die van 38 nog gezond is en er nog goed uitziet waarom zou die niet mee kunnen lopen?

En wij gaan na 7 dagen als het veulen er is ook weer rustig rijden of als het een drukke merrie is aan de longe.
Maar ze mogen best hinniken naar het veulen.
Ik vind dat je een merrie daar voor niet op ijn kop mag geven want het is logisch, en ze houdt vanzelf wel een keer op.
( wij laten trouwens de merrie nog geen uur lopen, 15-20 min.)

Kimmeken

Berichten: 331
Geregistreerd: 18-12-04
Woonplaats: Wijnegem (België)

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:03

ik ken het ... het inrijden van een 2.5 jarig paardje .
EN 't valt helemaal niet goed te praten!!

Bij ons op de manege zijn ze ook met 2 paarden van 2.5 begonnen met inrijden , echt erg . 1 er van is op 3 jarige leeftijd gestorven Huilen door koliek en vermoeidheid , echt zielig , ik heb dat paard ook 1 keer door haar benen zien zakken , absoluut NIET leuk !
Het andere paard heeft nu een ingezakte rug..
Echt spijtig want het is een toppaardje , loopt mooi aan de teugel enz , echt soepel . Nu is alleen die galop anders , ze springt echt met moeite als je het ziet .

Ik vind het echt erg voor die paarden !!! Ach gut

laverite

Berichten: 2935
Geregistreerd: 06-01-05

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:43

oh god ja dit is erg !!

doe er iets aan minerva !!

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:36

idd dierenbescherming bellen, belachelijk dat soort dingen Misselijk

Anoniem

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:49

Gadverdamme dit is echte dierenmishandeling. Een paard van 38 kan idd nog wel lopen als hij fit is en het ook leuk vind maar goed. Ik zou iig weggaan bij die manege, vroeger reed ik ook bij een manege waar de paarden ronduit slecht werden behandelt. Daar ben ik toen ook weggegaan omdat ik niet aan dat soort dingen mee wil doen...

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:47

DB bellen en daar wegwezen.

minerva
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-04-05

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 12:33

mja de lessen zijn heel goed

ik kan die echt niet missen of ik leer echt niet meer bij

Anoniem

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:46

Zijn er geen andere maneges in de buurt dan?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132210
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:49

minerva schreef:
mja de lessen zijn heel goed

ik kan die echt niet missen of ik leer echt niet meer bij


Dus als ik het goed begrijp vind je het heel erg zielig, zou je de dierenbescherming er wel bij willen halen, maar houd je ondertussen deze praktijken in stand door er wel te blijven rijden en zodoende geld in het laatje te blijven brengen?
Beetje krom he? Knipoog

whoopylover

Berichten: 2599
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Vlaardingen

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:34

minerva schreef:
mja de lessen zijn heel goed

ik kan die echt niet missen of ik leer echt niet meer bij


beetje vreemde zaak...

wel uit principe een topic openen, maar niet uit principe stoppen met rijden daar...

laverite

Berichten: 2935
Geregistreerd: 06-01-05

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 13:54

ik snap wel dat je nog les wilt volgen omdat de lessen goed zijn

maar ja , dan steun je het pension wel

nu moet je een keus maken : wil ik een manege rijden met goeie lessen maar slechte omstandigheden ?

of wil ik een manege rijden waar de paarden prinsjes zijn maar de lessen wat minder ?

niet makkelijk idd , maar denk erover ...

Flower_
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: Eindhoven

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:24

Verdrietig Ik vind van dat veulen vreselijk...ALs ze te jong ingereden word kunnen de benen scheef gaan staan, zo kunnen ze weer kreupel worden, en zo kunnen ze weer als het heel erg vaak is ingeslapen worden.

Van dat ze de merrie slaan vind ik ook niet normaal. Ze heeft het veulen net! Boos! Dan mag ze toch wel ongerust zijn!?

Gewoon een gesprek ja...

laverite

Berichten: 2935
Geregistreerd: 06-01-05

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:26

dniiellee schreef:
;( Ik vind van dat veulen vreselijk...ALs ze te jong ingereden word kunnen de benen scheef gaan staan, zo kunnen ze weer kreupel worden, en zo kunnen ze weer als het heel erg vaak is ingeslapen worden.

Van dat ze de merrie slaan vind ik ook niet normaal. Ze heeft het veulen net! Boos! Dan mag ze toch wel ongerust zijn!?

Gewoon een gesprek ja...



vind ik ook niet normaal van die merrie
op ons pension is er ook een schat van een veulen geboren !

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 15:26

ik zal acuut stoppen bij die manege, ik ga niet mijn geld uitgeven aan een bedrijf (in dit geval een manege) waar rare activiteiten plaats vind, waar ik en zoals velen anderen absoluut tegen zijn.

dit mag niet en kan niet, dus dierenbescherming is zeker een optie alhoewel ik me afvraag of dat de hele situatie verbetert, ik kan een manege waar de dierenbescherming ook langs is geweest en het is alleen maar erger geworden!!!

en over die 38 jarige ja zolang hij of zij het nog leuk vindt dan zie ik het probleem niet, alleen misschien iets minder vaak meelopen in een les zou wel wat redelijker zijn.

brentje

Berichten: 148
Geregistreerd: 19-02-03
Woonplaats: Bovenkarspel

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:49

Heej mensen,

Ik lees zo eens het topic en kom op de conclusie dat BIJNA iedereen zegt DB bellen, maar hier mijn mening.........

Ik vind van dat paardje van 38 ,net wat de meeste zeggen als hij er lol in heeft laat maar gaan........ voor kinderen is dit een ideale pony!! Bloos
Verder, de merrie met veulen, ik vind dit ook niet erg..... denk je dat als ze van een goed paard die volop wedstrijden loopt en die een veulen krijgt dat ze het een week of 2 weken laten staan, nou mooi niet... Zelf zit ik er naa 3-4 dagen ook weer op en laten we de merrie tot de laatste maand als het kan onder het zadel..... En daarna buitenrijden en longeren tot misschien 3-4 dagen voor het moet komen.! En dan wachten we een dag of 3-4 en gaan we er gewoon weer op en rijden we haar weer verder,zodat de rug en de achterhand sterk blijft..... verder blijft ze dus ook gewoon wedstrijden lopen, maar houden we een pauze van 2 -3 maanden omdat ze dan wat minder buigzaam zijn.
Het paard van 2,5 ach ik zou zeggen als er een meisje op zit van nog geen 50 kilo waar maak je je dan inprincipe druk om, paard voelt dat niet, kijk gaat het om iemand van 90 kilo dan wordt het een ander verhaal........ en denk dat de mensen die een paard beleren wel weten waar ze mee bezig zijn......Er zijn er zoveel die ingereden worden op 2,5 jarige leeftijd.......Nou succes met wat je gaat doen, 1 tip Bemoei je er niet mee als je daar wil blijven rijden, krijg je alleen maar ruzie en gelul van Knipoog

groetjes brenda

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:13

minerva schreef:
Bke4 schreef:
Zijt ge wel zeker dat dat 'veulen' 2.5 jaar is? Want toen er op onze manège (cora) aankwam zeiden ze ook dat die 2.5 was, niet zadelmak, en nu is het dus zo dat die al 6-7jaar is, en Cora staat er nog maar 2 jaar op manège... Soms vertellen ze ook leugens hoor..


ja ik was bij de geboorte Lachen
heb het zien opgroeien


dus als ik t goed begrijp is dit een veulen uit november????
dat komt niet vaak voor..... Slapen

brentje

Berichten: 148
Geregistreerd: 19-02-03
Woonplaats: Bovenkarspel

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:56

Heej,

Ten eerste Ellen_co: Ik rijdt NIET op een manege.!!!!! Boos! ik heb eigen pony´s staan... Haha! Tong uitsteken
Ten tweede: Er is er gelukkig 1tje die hier oplet!!! ( Livo ) als je goed nagaat, en het veulen nu 2,5 is, is hij dus geboren rond november....( Wat inderdaad WEINIG voorkomt Slapen ) voor het stamboek is hij/zij nu dus 3 maar in het echt 2,5 waar maak je je druk om van de zomer is ze dan 3...... Verder maakt die paar maandjes dus weiinig tot NIETS uit.. In verhouding loopt hij/zij in de les, en net wat ik eerder zei als er kinderen van 50 kilo ofzo opzitten heeft het paard daar weinig last van, en zoveel hoeft hij niet tedoen alleen beetje rondjes lopen, kan hij/zij lekker de benen strekken!!

groetjes brenda

laverite

Berichten: 2935
Geregistreerd: 06-01-05

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:24

brentje schreef:
Heej,

Ten eerste Ellen_co: Ik rijdt NIET op een manege.!!!!! Boos! ik heb eigen pony´s staan... Haha! Tong uitsteken
Ten tweede: Er is er gelukkig 1tje die hier oplet!!! ( Livo ) als je goed nagaat, en het veulen nu 2,5 is, is hij dus geboren rond november....( Wat inderdaad WEINIG voorkomt Slapen ) voor het stamboek is hij/zij nu dus 3 maar in het echt 2,5 waar maak je je druk om van de zomer is ze dan 3...... Verder maakt die paar maandjes dus weiinig tot NIETS uit.. In verhouding loopt hij/zij in de les, en net wat ik eerder zei als er kinderen van 50 kilo ofzo opzitten heeft het paard daar weinig last van, en zoveel hoeft hij niet tedoen alleen beetje rondjes lopen, kan hij/zij lekker de benen strekken!!

groetjes brenda

volgens mij was dat van ellen_co niet tegen jou bedoelt

minerva
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-04-05

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 20:39

hoi

dankuwel voor het commentaar

@oscar

beetje krom , ja dat kan je wel zeggen. Ik ben langs de ene kant bezig met het welzijn met de paarden en aan de andere kant ook bezig met mijn eigen welzijn ! krom eigenlijk ja , maar ook niet een beetje logisch?
Ik wil mijn lessen houden , alleen zo geraak ik verder op niveau ...

Suntje
Berichten: 62
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Puurs, België

Re: 2.5 jarig veulen in MANEGELES ! schande of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:57

Ik vind het echt zeer onverantwoordelijk en zeker niet diervriendelijk van wat ze daar doen.
Ten eerste 2.5 jaar oud veulen in een les Verdrietig
Sorry maar wat een schande, op die leeftijd worden de meeste veulens maar gewoon gemaakt aan wat borstelen en de gewone omgang!
Die merrie met dat veulen, ook al zoiets wat niet kan!
Als ze nou na een paar weken wat beweging zou krijgen, dan wel niet meteen in een les ofzo, misschien een halfuurtje apart dan gaat dat nog een beetje.
Bij ons is het heel anders, de merrie's mogen een half jaar bij hun veulen staan en dan worden ze apart genomen, en na een maand word dan de merrie weer bereden.
En dat slaan Boos! waarom moet dat nou?
Het is niet meer dan normaal dat ze erom roept!
Als ik daar omtrent zou wonen had ik allang de dierenbescherming erop af gestuurd.
Die oude pony, nou zolang ie meekan zou ik zeggen kom dat gaat nog.
Maar 6x per week zou mss al iets van het goede teveel zijn.
Zolang ie genoeg genoeg ontspanning en rust krijgt gaat dat nog.