waarom luisteren naar een manegeruiter???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

waarom luisteren naar een manegeruiter???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 20:40

me (manege)paardje, had al een poosje een hoefzweer,
duurde al best lang voordat het over was -->2 weken terwijl hij er al uit was gehaalt. daarna hoefsmit weer langsgeweest weer rust enzz...

kwam ik vrijdag, moest ik op lady want ze zou weer beter zijn. had de vorige dag ook al gereden enzz... 1e uur gingen ze het bos in, ikke 2e uur erop, wij konden niet het bos in, want 2 beesten waren helemaal gek, dus gingen we springen, ik had er al mijn twijfels over maar de instructrice zei dat ze echt helemaal goed was al die lessen ervoor.

nou ik onder het rijden, steeds paard struikelen, dus ik naar instructrice of ze wel goed liep. ja hoor was het antwoord

toch vond ik haar nog nie goed lope, maar ja ik vertrouwde op de instructrice, want ik kan erg beschermend zijn tegen haar.

moest ze 3e uur nog x lopen, ze liep op zich goed, alleen af en toe verlichte ze haar hoef.

ik vertrouwde het niet. heb het toen wel tegen de vrouw gezegt die de lessen indeelt dat ze nog nie helemaal goed liep.. Bloos!

nou was net deze week de springles verzet van ma naar woensdag,
kom ik daar, weer hoefzweer, bleek ze zaterdag ook hebben moeten lopen Boos!

nou denk ik, als ik het nog duidelijker had gezegt, misschien was het dan beter gegaan, heb haar woensdag effe losgegooid. maar ze struikelde en zakte steeds door haar been heen. heel triest..

waarom luisterden ze niet naar mij? ben de trouwe/vaste ruiter op haar!
ik weet toch wanneer ze niet goed is?
ben echt ontzettend boos! Boos!


ps. misschien komt me nachtmerrie echt uit, had net gedroomd dat me paardje kreupel werd en daarna niet meer beter, en tot nu toe is het dus uitgekome Verdrietig

wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Re: waarom luisteren naar een manegeruiter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:43

dat is zeker erg raar maar misschien dat ze nu weten dat je het gewoon goed had en dat ze als het nog eens gebeurt ze wel naar je luisteren maar het is wel erg raar dat ze dan niet voorzichtiger zijn

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: waarom luisteren naar een manegeruiter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:45

Ik was echt kwaad afgestapt als ik vond dat het beessie niet goed liep..Of ik was alleen maar gaan stappen..

Maar sommige manegehouders denken gewoon alleen maar aan centen inplaats van hun paarden.. En ze zouden is wat minder naar de centen moeten kijken, maar goed!

En ik zou je nu nog niet al teveel zorgen gaan maken..

Clyde
Berichten: 883
Geregistreerd: 29-04-05

Re: waarom luisteren naar een manegeruiter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:29

Wat vervelend dat er niet naar jou werd geluisterd. Ik hoop dat
het nog goed komt met het paardje en dat je droom dus dit keer
maar bedrog moet zijn.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: waarom luisteren naar een manegeruiter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:34

PP-MV

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Re: waarom luisteren naar een manegeruiter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:02

tja, heel naar om te zeggen maar als je er zo zeker van was dat ie niet goed liep maar je rijd wel door, kom je niet echt over alsof je zeker ben van je zaak....

tuurlijk hadden ze het nog een keer kunnen checken, maar wie weet hoe vaak er iemand zegt dat het paard niet goed loopt terwijl dat wel zo is? dat is dus het nadeel van op een manege rijden, en daar is helaas helemaal niets aan te doen...

wel zielig voor je paardje Ach gut

maartjevO
Berichten: 507
Geregistreerd: 10-02-05

Re: waarom luisteren naar een manegeruiter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:03

wat jammer dat mensen zich beter voelen omdat ze niet op een manege rijden (sorry, dat haal ik hier uit).
gewoon blijven volhouden en veel succes!

_Mayo_

Berichten: 1219
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Hoofddorp[Noord-Holland]

Re: waarom luisteren naar een manegeruiter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:00

Heb ik ook wel is, alsof je niks van paarden afweet als je geen eigen paard hebt.

Gewoon niet meer op ingaan, ze weten nu dat je gelijk had en ze zitten met een hoge rekening + een paard dat op stal staat en dus geld vreet zonder er wat voor te doen.

Ferroowtje

Berichten: 1247
Geregistreerd: 18-10-04
Woonplaats: Eefde & Groenekan

Re: waarom luisteren naar een manegeruiter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:06

Gelukkig is een hoefzweer op zich niet iets heel ernstigs en is de kans heeeeeeeeeel groot dat het paardje helemaal hersteld. Wel is het zo dat als een paard gevoelig is voor hoefzweren, het ze vaak weer krijgt... Maar ik zou niet vrezen voor dattie nooit meer goed gaat lopen oid, mijn verzorgpony heeft er meerdere gehad en loopt als een kieviet Knipoog

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: waarom luisteren naar een manegeruiter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:54

Het is in en in triest, maar waar. Sommige maneges nemen het niet zo nauw met de gezondheid van de paarden. Ze moeten geld opbrengen om de manege draaiende te houden. Natuurlijk moet er geld in het laatje komen, maar soms gaat het wel heel ver. Nu ik een eigen paardje heb, zie ik nog duidelijker wat voor misstanden er toen waren. Het is heel verdrietig voor jou dat je dit lijdzaam moet toezien Ach gut .

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: waarom luisteren naar een manegeruiter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:42

Ik denk niet dat het aan jou ligt of aan dat je 'maar' een manegeruiter bent, maar meer aan het probleem van manege's dat ze vaak een tekort aan paarden hebben en dus paarden langer met kreupelheid door laten lopen... Wat opala ook zegt, dat geld hebben ze gewoon nodig, heel sneu voor de paarden.
Ik sta zelf met eigen paard op een manege, en er zijn nou eenmaal 2 soorten mensen die daar rondlopen: de mensen die weten waar ze het over hebben (waar jij ook onder valt ga ik vanuit), en de mensen die het beter denken te weten en aan een stuk door commentaar leveren.. m'n paard is na maandenlang te hebben gestapt door kreupelheid nu weer aan het opbouwen en af en toe helemaal gek, maargoed ik rij western en heb dus een knop, dus blijf wel zitten Haha! komen er dus af en toe mensen naar me toe met mededelingen als 'als ik jou was zou ik er een slof om doen' of 'zou je niet een scherper bit in doen? en waar is je zweep?' Tong uitsteken

bigbenlover
Berichten: 508
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: limburg (NL)

Re: waarom luisteren naar een manegeruiter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:16

bijons luisteren ze ook bijna nooit naar een manege ruiter maar 1 keer hebben ze dat wel gedaan en een paardje had daar heel veel geluk mee maar ze staat nog steeds stil

Melis

Berichten: 96
Geregistreerd: 03-02-05

Re: waarom luisteren naar een manegeruiter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:43

Tja, dat is het risico van op een manege rijden. Jij bent "slechts" en klant en het is niet jouw zaak om dan dingen te gaan bepalen ook al zijn jouw adviezen beter. Het enige advies wat ik je hier in kan geven, probeer er met de eigenaar over te praten. Loopt dat gesprek op niets uit, dan zul je het daar toch bij moeten laten. Dat betekent dus dat je al je frustraties naast je neer moet kunnen leggen. Lukt dat niet, dan zul je merken dat je je waarschijnlijk steeds sneller en meer gaat irriteren aan hoe het op die manege er aan toe gaat. Dan is het ook niet meer leuk om er naar toe te gaan, dus in het ergste geval kun je naar een andere manege waar de paarden wel beter worden behandeld .

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: waarom luisteren naar een manegeruiter???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 16:40

dat over dat ik zelf niet zo zeker over mijn zaak ben, dat klopt,, ik heb eerst op een paard gereden en dat bleek ook een poosje stil te hebben gestaan. toen ik erop ging leek het of hij enorm kreupel was, maar gelukkig was dat gewoon stijfheid,, ik heb het toen misgehad, en nu was ik bang dat lady nog niet goed liep en ik daarom te snel zou denken dat ze niet goed liep terwijl ze wel goed liep... ps het was niet de manege eigenaar. maar de instructrice zei dat ze gewoon goed liep. het was ook niet zo heel duidelijk te zien. pas het uur daarna kon ik zien dat ze dus telkens effetjes haar been verlichte, da was niet constant zo. dus als je niet goed keek zag je het ook niet, maar toch had ze dan naar me kunnnen luisteren.

ps ik ben nu op vakantie, baal ik echt van nu ze nog niet beter is. ga vrijdag uurtje eerder rijden en dan kan ik weer 2x niet. echt bale.. ga aan me moeder vrage of ze effe bij haar langs kan gaan.

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re: waarom luisteren naar een manegeruiter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:11

Olga (m'n verzorgpaard) heeft ook een hoefzweer gehad, een hele diepe. Dat duurde bijna een maand eer die genezen was, maar toen ik terug ging rijden, leek ze ook nog steeds wat kreupel. Maar dat was niet zo, ze ontzag haar hoef gewoon nog een beetje omdat die ingesneden was (dus heel wat dieper dan normaal), daardoor liep ze wat gevoeliger Lachen.

Maar ja, wij deden rustig aan, maar dat is hier blijkbaar niet echt het geval en dat is echt triest...

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: waarom luisteren naar een manegeruiter???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 10:39

ben gister weer weze rijden, en ja hoor haar rechtervoorbeen was beter... maar ja toch kon ik er al snel weer afstappen, haar rechterachterbeen was niet goed,, weer luisterde de instructrice niet naar mij toen ik zei dat ze kreupel was. ik ben toen gewoon gaan stappen, en op gegeven moment op de andere hand effe gedraaft, toen kon eindelijk de instructrice ook beamen dat ze kreupel liep.. (he he) k dacht dat ik normaal nederlands sprak maar ik zal wel een andere taal spreken. volgende x vraag ik niet eens meer aan haar of lady kreupel loopt, ik denk zelf wel, ze heeft t nu al 2x fout gehad grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

gelukkig hebben me ouders echt belooft lady te zullen kopen als dit zo doorgaat.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Re: waarom luisteren naar een manegeruiter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:02

ladypaard schreef:
gelukkig hebben me ouders echt belooft lady te zullen kopen als dit zo doorgaat.


als je haar dan maar wel goed laat keuren... dat paardje lijkt me wel redelijk vaak kreupel...

Bke4
Berichten: 409
Geregistreerd: 28-02-05

Re: waarom luisteren naar een manegeruiter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:19

Dus Lady had 3 uur achter mekaar moeten lopen, terwijl ze pas uit rust kwam van een hoefzweer?

* kunnen ze het dan niet beperken en haar maar 1 uur per dag laten lopen?

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: waarom luisteren naar een manegeruiter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:58

Direct van niets naar 3 uur is natuurlijk niet ok, maar dat heeft niets met de hoefzweer te maken, meer met het feit dat de spieren etc dat niet aankunnen, dus ze kunnen binnen korte tijd op 3 uur zitten. Bij andere redenen van kreupelheid duurt het soms wel een halfjaar voor ze weer 3 uur mee kunnen lopen, zoals spier, pees en gewrichtsproblemen