Vastzetten gaat nieet !!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prii

Berichten: 985
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Breda

Vastzetten gaat nieet !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 17:13

Ik heb misschien een domme vraag..

Maar ik heb een verzorgpaard en als ik haar wil vast zetten wordt ze helemaal gek Verdrietig
Dan verschrikt ze van alles...gaat klieren..
En als ze dan van egt iets ergs verschrikt dan trekt ze zich los..
Ik heb het al een paar keer geprobeerd maar ze trekt zich telkens los en het gevolg daarvan is..: kapotte halsters !!

het is nu al zo vaak gebeurd..ik durf haar gewoon niet meer vast te zetten

Heeft er iemand tips ??

Plzz laat het weten Tong uitsteken

lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Vastzetten gaat nieet !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:28

stuur me even een pbtje met je msn of email, stuur ik je even mijn werkstuk over veulens opvoeden en beleren enzo. Staat ook stuk in over vast leren staan op redelijk veilige manier.

Talishe

Berichten: 1258
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Vastzetten gaat nieet !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:50

ik zou de volgende keren haar niet egt vastzetten maar het touw een paar keer ergens omheen slaan of doorheen draaien, zodat het voelt alsof ze vast staat maar als ze egt schrikt het touw gewoon mee glijd en er geen (weinig) druk op haar staat. zo gaat er niks kapot en leert ze dat ze niet gevangen is. je moet er natuurlijk wel bij blijven omdat ze dus niet egt vast staat.

prii

Berichten: 985
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Breda

Re: Vastzetten gaat nieet !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 18:12

Dankjee Haha!

Ga ut is proberen Knipoog

Noppes

Berichten: 2716
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Groningen

Re: Vastzetten gaat nieet !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 12:51

Ik ga met Talishe mee!
En je kunt je (verzorg)paard natuurlijk ook leren om gewoon stil te staan zonder dat hij vaststaat. Is heel handig.
Misschien heeft je paard wel een nare herinnering gehad aan vast staan...

Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Vastzetten gaat nieet !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:21

Ik ga met al het bovenstaande mee. Mijn verzorgpaardje staat gewoon stil zonder dat ie vaststaat, dat is erg handig.
Verder kun je ook aan de ring een lusje maken van een strotouwtje en daar je halstertouw aan vast knopen. Zo staat je paard wel vast, maar als ie gaat hangen gaat het strotouwtje kapot inplaats van je halster.

Ik zou er trouwens wel proberen achter te komen waarom ze dit doet. Het is namelijk erg slecht voor je paard door die klap die ze krijgen als ze gaan hangen en het schiet los.

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Re: Vastzetten gaat nieet !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:18

Wij hebben op de manege ook een paard die absoluut neit vast kan. Maar ach, het maakt ook niet zo veel uit hij kan ook gewoon los staan. Je kan het natuurlijk wel leren op een goede manier. Maar dan moet je het heel rustig opbouwen en in kleine stapjes. Het zou namelijk heel goed kunnen dat het paard er een nare herrinnering aan heeft.
op inetrnet is hier trouwens bets veel handige informatie over te vinden.

apk
Berichten: 104
Geregistreerd: 18-04-05

Re: Vastzetten gaat nieet !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:32

Mijn paard heeft dit probleem ook gehad. Zo'n 8 jaar geleden heb ik samen met hem een ernstig ongeluk gehad. Ik had hem toen ook vastgezet (voor die tijd had ie daar geen enkel probleem mee) maar hij schrok van een grote toeterende vrachtwagen die langskwam, trok het hele hek los en sleurde het achter zich aan, ik lag er ook nog ergens onder... maar iig... daarna durfde hij absoluut niet meer vast te staan, alleen al van een poging daartoe raakte hij in paniek, en ikzelf durfde het eigenlijk ook niet zo goed aan.
Gelukkig staat ie ook altijd stil zonder halster enzo, dus het was verder niet een groot probleem ofzo. Later ben ik het toch weer gaan proberen, gewoon heel rustig met een lang touw zonder druk erop over een hek heen leggen, en heel langzaam die afstand tussen hek en paard kleiner maken. Als ik hem nu af en toe vastzet kan ik het touw zou kort mogelijk maken als ik wil, maakt hem niets uit. Toch moet ik er dan wel bij blijven, zodra ik uit het zicht ben raakt ie vaak in paniek. Gelukkig staat ie ook gewoon uren stil zonder dat ik hem vastzet, ookal heeft ie zen zadel en alles al op.
In ieder geval, ik denk dat zoiets vaak met angst te maken heeft (in ieder geval dus bij mij) en het vergt veel geduld om het paard vertrouwen te geven in het vaststaan.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re: Vastzetten gaat nieet !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 23:46

Hoe doet de eigenaar dat dan?

Jeaninee
Berichten: 871
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: leeuwarden

Re: Vastzetten gaat nieet !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:18

Wij hebben ook zo'n pony op de manege. Ik wist het eerst niet en toen ik hem wou vastzetten begon hij helemaal in paniek te raken en probeerde zich los te rukken. Dat heb ik dus maar voor hem gedaan en toen heb ik het halstertouw maar gewoon vast gehouden, ging toen wel goed Lachen

lucalovertje
Berichten: 254
Geregistreerd: 27-04-05

Re: Vastzetten gaat nieet !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:09

mischien kan je haar een halsband omdoen in plaats van een halster daarmee hebben de meeste paarden niet zoveel paniek en je kan om het nog veiliger te maken ook nog en paniekhaak aan de halsband bevestigen

ik hoop dat het werkt

manonutjuh

Berichten: 3013
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Vastzetten gaat nieet !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:15

hmmm mijn vorige pony dee dat ook, waarschijnlijk vast gelegen in de stal met halster. We hebben met een oud touwtje en oud halster los gegooid, en daarna vastgezet met een speciaal touw met paniekhaak en rubber. Zodra ze bv los stond en ze ging op het touwtje staan ging ze stijgeren, maar door haar lost te laten met het touwjte eraan wende ze eraan dat er niks engs aan was. (was toen nog verzorgpony, maar bedenk nu dat het best wel gevaarlijk was) gewoon veel oevfenen en geduld, bv met eten vastzetten, het vastzeteen leuk maken. succes