Wat vinden jullie van stands?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

urdal_lover

Wat vinden jullie van stands?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 14:24

haloo..

wat vinden jullie van manege's waar paarden de hele dag aan de muur of in de stal met zadel op en vast staan.. Ik hoor wel eens dat paarden vast staan in de stal zodat ze zich helemaal niet kunnen bewegen en bij sommige manege's ook gewoon snachts.. ik vind dat wel zielig. ik vind dat paarden zich lekker moeten kunnen bewegen in hun stal!

gr. Danielle
Laatst bijgewerkt door Elles op 26-03-05 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Enorm onduidelijke titel aangepast

Spetterlover

Re: halooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:43

urdal_lover schreef:
haloo..

wat vinden jullie van manege's waar paarden de hele dag aan de muur of in de stal met zadel op en vast staan.. Ik hoor wel eens dat paarden vast staan in de stal zodat ze zich helemaal niet kunnen bewegen en bij sommige manege's ook gewoon snachts.. ik vind dat wel zielig. ik vind dat paarden zich lekker moeten kunnen bewegen in hun stal!

gr. Danielle

ja dan staan ze op stands, waar ze zich niet kunnen omdraaien, boven op andere paarden staan.. Is op heel erg veel maneges zo en ik vind t ook niet echt geweldig. En vooral ook zadeltje op, hoofdstelletje in, uur van te voren, als t paard net gereden heeft en t moet na een uur weer, blijven de spullen er gewoon op liggen.. daarom rij ik niet meer op een manege, omdat ik dat soort dingen niet vind kunnen.

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:00

Ik vond ook dat paarden een gewoon een box meoten hebben waar ze lekker in kunnen bewegen... en ik vind het ook raar om te zien dat pony's of paarde een band om hun nek hebbe met een ketting eraan en daaraan een blok lood zit zodat ze zelfs hun hoofd niet kunnen omdraaien.. lijkt me niet echt prettig om de hele dag naar een muur te kijke en haast niet kunnen liggen met een stuk lood om je nek.. dus een lekker ruime box voor een paard is beter dan een stand vind ik!

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:05

Ik vind dit zelf verschrikkelijk..
ik heb daarom ook echt een manege gekomen waar paarden gezond zijn, en goed worden behandeld. Je kunt nl. niet tegen manegeeigenaren die dit doen zeggen, dat ze dat niet moeten doen..

Bij ons op de manege, hebben de paarden en pony's een ruime box, en iedere dag mogen ze op de wei en/of de paddock om zich lekker uit te leven.. zo hoort het vind ik Lachen.

urdal_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 21:06

haaii..

ik had helemaal niet door dat haloo de topic iss..woepsie.. heb ik niet naar gekeke.. maarja.. bij ons op de manege hebben ze ook gewoon een ruime box.. dat is wel beter voor ze dan telkens vast zitten.. lijkt me niet echt fijn!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:13

het is pas zielig als ze 24 uur per dag binnen staan, en alleen mogen bewegen als ze moeten les-lopen, of hun baasje erop gaat rijden

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:25

Het ligt eraan vind ik. Ik ken een manege waar ze wel in stands staan maar iig in de zomer gewoon overdag op wei staan. De paarden worden om 3 uur naar binnen gehaald. Om half 4 komt er een zadel op het beestje (niet aangesingeld) en een hoofdstel word erachter aan een haak gehangen. Natuurlijk niet ideaal. Maar ik vind het zo zeker wel kunnen! Liever dan dat die paarden een box hebben, maar daar de hele dag in moeten zitten.

Het ligt er erg aan wat er verder voor een verzorging wordt gegeven.

Verder ken ik btw een maneges waar ze hele kleine boxen hebben. En die paarden staan wel altijd binnen.

Dan ga ik toch echt voor die eerste manege Knipoog

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:16

Even iets anders:
Het is wel handig als je iets meer dan alleen "haloo" in je topic titel zet.
Nu kunnen mensen niet zien waar het over gaat. Naast dat, krijg je misschien wel veel meer reacties als je een gerichte vraag stelt in je topic-titel.

Groetjes

Marjet90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:45

ik rij zelf ook op een manege waar sommige paarden op stands staan. (ze kunnen wel hun hoofd draaien hoor, ze hebbn ong. 1.5 meter halstertouw) Het is zeker niet ideaal, maar het is beter dan bij sommige maneges waar de paarden boxen hebben. Bij ons hebben ze in ieder geval elke dag een schoon stalletje, worden ze gepoetst, getoilleteerd wanneer dat nodig is enz. Ze kunnen er niet uit, maar wat wil je als je in hartje amsterdam staat...
de paarden worden bij ons een kwartier van tevoren opgezadeld (nog niet strak aangesingeld, maar zo dat het zadel op zijn plaats blijft liggen, goed aansingelen gebeurd natuurlijk in de bak) en 5 min. van tevoren mag het hoofdstel in. Als het paard een uur na jou les ook nog rijdt, houden wij het zadel op. Het is lekkerder voor een paard om het zadel op te laten, dan dat hij eerst afgezadelt wordt en na een half uurtje het zadel er weer op wordt gegooid.
zoals ik al zei, de paarden kunnen het beter hebben, maar zeker ook slechter Knipoog

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:25

Ik vind eigenlijk dat een paard gewoon een ruime stal moet hebben waar hij overdag staat (of in de wei) En eigeniljk vind ik vast staan ook niet erg goed, wat voor moeite is het om even je paardje vast te zetten voor het poetsen.

En stands tja, ik ben er zelf niet echt voor, maar opzich kan het geen kwaad als ze daar even een tijdje in staan, maar voor de hele dag

Misschien is het een idee om de titel iets duidelijker te maken? Zo weet je niet echt waar het over gaat.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:46

Stands zijn helemaal niet altijd slecht hoor! Bij ons op de manege waar ik sta met mijn paardjes, hebben de paarden het hartstikke goed! Ze hebben wel een band om hun nek maar ze kunnen makkelijk liggen en rollen wat ze maar willen! Bij ons is de helft van de paarden in boxen en de andere helft in stands. Lachen

Maar de stands zoals jij ze beschrijft zijn niet echt fijn nee..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:04

Bij ons stond de helft van de paarden eerst ook in een stand wegens geld gebrek. maar ze hadden echt de ruimte wel hoor! ze konden gewoon liggen enz.. en sommige kregen het zelfs voor elkaar om zich om te draaien ookal was dat niet de bedoeling Tong uitsteken
voor sommige paarden is het beter in een stand we hadden een pony die je gewoon niet in een box kon zetten als je er dan bij in ging om haar op te zadellen viel ze je aan.
maar nu hebben alle paarden een eigen box en hebben we er zelfs nog 1 over!
ik vind het dus wel kunnen zolang ze maar genoeg kunnen bewegen.

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:48

Dit is bij ons ook zo... en ik vind het eerlijk gezegd verschrikkelijk! Huilen En bij ons gaan de manegepony's zoiezo nooit even naar de wei ofzo en als er niemand om wil rijden staan ze dan 2 weken in die stands zich te vervelen. Echt stom Boos!

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:02

Die stands ben ik het ook niet mee eens, ik reed op een manege(had daar me huurpony staan)en daar hadden ze ook die stands, ik ken ook iemand die een drachtige pony in n stand had staan, ze is gaan veulene en kon de vlies niet van het veulentje afhalen..dit veulen heeft het ook niet gehaald Vriendjes zijn?

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:41

urdal_lover schreef:

ja dan staan ze op stands, waar ze zich niet kunnen omdraaien, boven op andere paarden staan.. Is op heel erg veel maneges zo en ik vind t ook niet echt geweldig. En vooral ook zadeltje op, hoofdstelletje in, uur van te voren, als t paard net gereden heeft en t moet na een uur weer, blijven de spullen er gewoon op liggen.. daarom rij ik niet meer op een manege, omdat ik dat soort dingen niet vind kunnen.
[/quote]

bij ons is dat niet zo hoor, wij laten ech tniet een uur lang het zadel liggen! maar natuurlijk is het niet fijn dat ze in stands staan.. maarja.. boxen zijn wel veel beter dat ben ik met jullie eens maar het betekent niet dat ze gelijk slecht behandeld worden of zo..

F3mke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:31

Stands hoeven niet allemaal even slecht te zijn!
Wij hebben ook stands, waar de paarden in kunnen liggen (rollen *niet altijd even veilig maargoed*), genoeg ruimte hebben om hun hoofd te bewegen, en de stands zijn net zo breed als het paard lang is, zodat het zich een kwartslag kan draaien.

Bij ons op de manege lopen de paarden genoeg in de lessen, en worden elke dag wel gerold of losgelaten.

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:23

Lijkt mij vrij duidelijk.....natuurlijk kan dat niet!
Ik snap ook het verschil niet tussen 'gewone' en 'manege' paarden.
Ze hebben evenveel zorg en aandacht en vrij heid nodig.
Hier zijn trouwens al een aantal topics over bezig.

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:27

ow femke...
probeer je maar eens een dag in een kleine wc te vermaken!
Dan kun je ook wel een kwartslag draaien (en juich..)
en als je een lang touw hebt kun je wel drie passen achterwaarts doen.
Zou je dat niet enorm saai vinden!
Zeker als je bedenkt dat paarden vluchtdieren zijn,
die de hele dag voor mensen werken en het tolereren dat ze op hun rug
rond hobbelen en gepoets worden. Mogen ze er dan niet wat meer voor terug dan dat ze wel twee pasjes zijwaarts kunnen doen??
Ze zijn vrijheid gewent, en dat is meer dan een of twee of drie uurtjes los in een bak.
Jammer dat veel mensen daar blind voor zijn.
Stand zouden gewoon verboden moeten worden, net als te veel in een stal staan. Maar nu als de wiedeweer achter je compu uit en in de wc gaan staan, ik laat je zometeen wel even een uurtje in de bak los.

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:28

dat noem ik nou eens zielugh!

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:52

ik vind dat stands niet heel slecht zijn!
bij ons op de manege hebben ze ook stands.
maar ik ga altijd met 3 meiden of 4 wandelen.
en ze worden ook altijd in de bak losgelaten s'morgens!
allemaal, de pension heeft wel boxen.
als ze beleerd worden staan ze in boxen.
maar ik zie geen verdriet in de ogen van deze pony's!
ze hebben het allemaal goed!
ze worden prima verzorgd.
maar ik vind dat boxen wel beter zijn maar als ze heel erg veel losgelaten worden dan vind ik dat goed!
voor de lessen staan ze in de zomer altijd in de wei. en als ze gaan rijden, naar binnen.

maar de nadelen van stands zijn:
- ze kunnen iets minder goed bewegen

en verder valt wel mee!
je kan wel gesplet worden maar dat valt echt wel mee.
ik vind het gewoon echt veels te veel gezeur over stends!
vroeger hadden ze ook stands, en raad eens, geen gezeik!
waarom nu wel???
omdat ze een vierkante kist die groter is hebben uitgevonden??
stelletje scheinheilligen!
Slapen

ga voor foto;s en info naar mijn site: www.imonline.nl/manege-nes

ALLE pony's hebben genoeg ruimte op manege nes!
dus wat word er gezeikt!
ik vind dit echt niet normaal meer hoe mensen over manege's kunnen denken met stands en denken dat ze niet goed worden behandeld!
man, rijd dan zelf niet op een manege!! Sigaar

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:54

Tja, het blijft lekkerder voor een paard om gewoon in een stal te staan, maar ze gaan neit dood aan stands, vooral niet als deze lekker ruim zijn. Dat paarden de hele dag met zadel op staan vind ik sneu.

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:58

ja, maar dat gebeurt echt niet!
dat zeggen ze maar!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:00

bokkiej schreef:
ja, maar dat gebeurt echt niet!
dat zeggen ze maar!

Jij weet toch niet hoe het er op elke manege aan toe gaat?

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:40

nee dat weet ik niej, maar sommigen die vinden het heel erg en zielig, maar dat is niej overal zo!

Predator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:04

Op de manege waar ik een paar jaar heb gereden, waren ook twee stands. De pony's die daarin stonden hadden er echt niet veel last van hoor. Ja, er zat een gewicht aan het touw, maar niet erg zwaar, maar dat gewicht hangt eraan zodat de pony niet in het touw vast kan komen te zitten met z'n been en daardoor iets breekt o.i.d. Verder mochten de paarden/pony's op die manege bijna elke dag naar buiten, buiten de lestijden. Ja, ze hadden ook een halsband om, maar daar hadden ze echt geen last van. Maar ze stonden echt niet de hele dag met een zadel op en een hoofdstel in . Ze werden, gewoon net als de paarden die in boxen stonden, een halfuurtje van te voren gepoetst en gezadeld en vertroeteld en na de les afgezadeld als ze niet in de direct opvolgende les moesten lopen.
Dus zo erg vind ik die stands niet. (in dit geval dan) Maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe het bij andere maneges gaat.