Ponykamp 5-jarige

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Moet ik toezeggen en hem op kamp meesturen?

Ja
13 (6%)
Nee
176 (92%)
Andere
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 190


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 00:11

Eh simpel, nee

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 01:04

Nope echt niet, ik heb het 1 keer gedaan omdat er onverwacht een paard heel ziek werd. Ik was zelf ook een begeleider maar mijn paard werd er niet fijner van.

Plus dat je als eigenaar ten alle tijde verantwoordelijk bent, plus het feit dat de uitbaters van dat kamp lekker kunnen cashen met nog een extra klant. Nee ik doe het nooit meer. Ook niet in manege lessen hoe snel wil je je jonge paard naar te knoppe hebben.

Cemlys

Berichten: 14960
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 06:23

Mijn pony is toen die net zadelmak was ook een week of 2 op ponykamp geweest, inmiddels alweer 18 jaar geleden. Hij is er zeker niet minder door geworden, heeft er veel van geleerd. Het zijn vnl rondjes hobbelen, allesbehalve zware trainingen.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 07:10

Als het goed begeleid wordt en er op het kunnen van de pony gelet wordt dan wel. Ze leren in zo’n week heel veel.

tengeltje11
Berichten: 7146
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 07:17

Het hangt niet alleen van de pony af, maar ook van de manege, want laten we eerlijk zijn, je hebt manege’s waar pony’s correct en goed gereden worden naar hun kunnen, maar ook manege’s waar ze alleen hun rondje moeten lopen, ook al vallen ze bijna uit elkaar en daarna als mallen door het bos crossen, zolang de ruiter erop blijft zitten, is het ok....

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 07:35

Ik vind het moeilijk antwoord geven aangezien je geen informatie geeft over het kamp zelf. Wat is het voor kamp? Hoeveel rijden ze er? Woon je dichtbij?
En... wat levert het jou op en is het jou waard?
Ben ook meerdere keren op kamp geweest en daar zaten ook echt wel goede ruiters tussen die soms ook op jonge dieren reden, maarrr wel minimaal 2 uur reden op een dag, daarna nog met de pony gingen wandelen en de volgende dat mee gingen met de dagtocht op hetzelfde dier. Voor die kinderen is het de tijd van hun leven en ze zullen er alles uit halen, rengalop? Ja leuk! Gek doen op en met je pony? Ja leuk! Als je dat allemaal niet erg vindt is het geen probleem. Maar denk er wel goed over na, het is voor een pony een drukke week, waar hij veel indrukken op gaat doen

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:00

Je pony is net 2 maanden onder het zadel en moet nog veel leren. Je moet maar afwachten wat en hoe diegene dat gaat doen die er op gaat tijdens dat kamp. Eenmaal iets aangeleerd op de verkeerde manier zal vrij lastig zijn om weer af te leren of te veranderen.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:06

Gas en rem zal hij daar wel leren, doorgaan als je moe bent ook. Je zal er dus waarschijnlijk een goed manegepaard aan krijgen. De vraag is of je een manegepaard wilt. Daarnaast is het maar de vraag if je dan later alleen naar buiten kan, dat heeft ie dan namelijk nog steeds niet geleerd. Sterker nog, hij zal leren vertrouwen op andere paarden ipv op de ruiter.

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:09

Ik snap dus echt niet waarom je dat zou willen..

Ik zou me focussen op opzoek gaan naar een goede bijrijder die netjes kan rijden en in de tussentijd je pony zelf verder opleiden onder begeleiding van een instructeur die ervaring heeft met jonge pony’s.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:26

Ons is het ook wel eens gevraagd, en voor het geld zou ik het dus niet doen omdat je paard ook gewoon verpest kan worden en dan zit jij met de problemen!
en als er een afvalt ben jij verantwoordelijk....het is jouw paard.

ik zeg nee, tenzij je zelf meegaat op hem, want er valt wel veel te leren voor jullie beiden met name voor je paard. Ik zeg kijk er mee uit,of liever niet doen!

Ann_moi

Berichten: 3854
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:36

Als ik je eerste topic zo zie is dit echt een dike nee. Een 5-jarige zonder respect, waarmee je jezelf nog niet kan redden zou ik toch nooit uitlenen voor een ponykamp. Dat is vragen om geode. Los het zelf op met goede instructie en laat niet anderen het uitzoeken met jouw pony.

Neem zelf verantwoordelijkheid en goede lessen.

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:57

Ik zou het juist wel doen. Ik begeleid de hele zomer ook kampen en voor die jonge ponys is het vaak juist goed. Lekker rechtdoor en naar buiten in een groep. Als ze iets spannend vinden hebben ze veel steun aan de andere die dit elke dag doen en je krijgt er vaak een super brave pony voor terug.

Wel zou ik afspraken maken zoals
* mag hij elke dag mee of om de dag
* mag hij overal aan mee doen of 1 keer per dag mee naar buiten of juist 1 keer per dag in de bak
* wie gaat er op je pony? Zou aangeven dat er dan alleen meiden op mogen die daadwerkelijk goed kunnen rijden. Als hij na de 2e keer braaf is wil je namelijk niet dat er dan een incapabel kind op zit als hij toch besluit een grapje uit te halen.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:41

Denk dat als je afspraken maakt het best nuttig kan zijn .
Spreek af dat ze kritisch kijken wie ze er op zetten. Een ruiter met ervaring en gevoel en die om kan gaan met een jong paard. En wie weet is het wel iemand uit de omgeving die een lease pony zoekt .
Denk dat het juist voor de buitenritten leerzaam kan zijn. Ze gaan toch veel liever met meerdere naar buiten als alleen. En als de groep gewoon door rijdt heeft die van jou geen tijd om gras te gaan eten etc.
Zou alleen wel willen weten hoeveel ze op een dag moeten lopen . Voor zo jonge pony is 3 uur Bos rit best veel

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:43

Ik heb je andere topic eens doorgelezen maar als er weinig veranderd is in het gedrag van de pony kan je het niet maken om deze zo over te dragen voor een ponykamp. Dan is het op sommige punten zelfs gevaarlijk.

San_illegal
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:45

Kun je zelf niet met je pony meedoen aan het kamp?

LynnVC

Berichten: 23
Geregistreerd: 01-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 10:54

Ann_moi schreef:
Als ik je eerste topic zo zie is dit echt een dike nee. Een 5-jarige zonder respect, waarmee je jezelf nog niet kan redden zou ik toch nooit uitlenen voor een ponykamp. Dat is vragen om geode. Los het zelf op met goede instructie en laat niet anderen het uitzoeken met jouw pony.

Neem zelf verantwoordelijkheid en goede lessen.


Lieveschat, tijdens het rijden is hij poeslief, er zijn zelfs een paar meiden die stevig in het zadel zitten en die hem geweldig vinden... daarbij hebben we inmiddels wel al ondervonden dat hij alleen vervelend is wanneer er eten in de buurt is. Ik zal dan ook overgaan met clickertraining samen met iemand anders die mij kan vertellen hoe mijn pony denkt en doet. Voor de rest geen problemen en is een knuffelbeest, zolang er geen eten in de buurt is, want dan ontploft de dom. (Is zelfs al enorm dik erdoor)

Anoniem

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:50

Ik zou bij voorbaat al nee zeggen, maar nu ik lees dat hij pas 2 maanden onder het zadel is al helemaal niet.

BigOne
Berichten: 38323
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:57

Er zijn twee mogelijkheden wanneer je het wel doet, A ze gaan er respectvol mee om , zeker op zijn leeftijd en je krijgt een goed doorgereden pony terug of
B je krijgt een totaal verreden dier terug .

pien_2010

Berichten: 43454
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:59

bigone schreef:
Er zijn twee mogelijkheden wanneer je het wel doet, A ze gaan er respectvol mee om , zeker op zijn leeftijd en je krijgt een goed doorgereden pony terug of
B je krijgt een totaal verreden dier terug .


Dat is zo. En TS kent de manege. De maneges die ik ken (3), zouden hier allemaal goed mee omgegaan zijn. Dus dat is een inschatting die TS moet maken.

CalipsoLover

Berichten: 5575
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:07

Ik zou het niet doen. Ga dan nu al op zoek naar een halve stal voor je pony, eventueel een manege ruiter van het kamp (?) maar ik zou een 5-jarig paard geen dagelijkse manege lessen laten lopen met verschillende mensen. Al zeker niet als die nog maar 2 maanden onder het zadel is, dan moet je juist alles voorzichtig en ontspannen aanpakken.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:17

Zou het kunnen? Vast wel. Zou ik mijn 5 jarige die nu een half jaar onder het zadel is een week meegeven aan kinderen waarvan ik niet weet hoe ze rijden? Echt niet.
Je pony kan nog niet helemaal bevestigd zijn na 2 maanden onder het zadel, hoe braaf hij binnen ook is. De kans dat je 'm met grotere problemen terugkrijgt dan dat je 'm meegeeft is daarom best wel aanwezig. Ik zou het risico niet nemen.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:05

Bij het lezen van de titel dacht ik aan een 5-jarig kind.
Maar het gaat om een 5 jarige pony.
Hij leert er veel van, dat is zeker.
Zou ik het doen?nee.
Wel zou ik idd goede afspraken maken over hoe vaak er op hem gereden wordt, hoe lang, wat wel, wat niet ( springen ja/nee). Elke dag een vaste ruiter of wordt er gewisseld.
In de hoop dat ze er rekening mee houden dat hij en nog jong is en net onder het zadel.

Shalimar

Berichten: 1520
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:08

Nou dat ging ik dus never nooit doen, een weinig beleerde pony zo belasten (en verpesten) met ook nog allerlei risico's maar goed, er komt sowieso zowat niemand op mijn pony, hoe dan ook. Ik snap dat uitlenen en gewisseld nooit zo, wat heeft je pony eraan :n

LynnVC

Berichten: 23
Geregistreerd: 01-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 15:04

Shalimar schreef:
Nou dat ging ik dus never nooit doen, een weinig beleerde pony zo belasten (en verpesten) met ook nog allerlei risico's maar goed, er komt sowieso zowat niemand op mijn pony, hoe dan ook. Ik snap dat uitlenen en gewisseld nooit zo, wat heeft je pony eraan :n


Het uitlenen voor halve stal wil ik dat een persoon die graag een pony wilt het eens kan meemaken. Ik wilde altijd al een eigen pony/(verzorgen) maar mocht het nooit... Nu ik 17 ben, heb ik al mijn spaargeld bij elkaar geraapt en er 1 gekocht... Ik weet hoeveel mensen graag een pony willen en het niet mogen of kunnen, dus wil ik ze de kans geven (Ja, ook oudere kinderen/mensen die heel goed kunnen rijden mogen geen eigen of kunnen het niet betalen) ... Zo heb ik er veel gezien die Mauro rijden in lessen (ik laat er alleen ervaren ruiters op die verstand van zaken hebben) en graag een eigen zouden willen hebben.

Een meid hielp mee met het inrij proces, 13 jaar, en ze deed het al jaren en met plezier. Ze zei dan ook dat ze hem een schat vond en dat als ze geen eigen paarden had van de zus, ze hem als verzorgpony zou willen hebben... er zijn dus degelijk ervaren ruiters die graag een verzorgpony zouden willen hebben en ook met mijn jonge overweg zouden kunnen. Ik wil ze het geluk meegeven dat ze een eigen pony kunnen verzorgen, net zoals ik dat altijd had gewild...

Hoe dan ook doet het uitlenen ook wel pijn aan mijn hart. Het gedacht dat de pony de verzorgster als baasje zal beginnen zien of leuker vinden en mij de rug toe zal keren. :(

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:17

Maar wat is dan de meerwaarde van jouw pony ten opzichte van een manegepony? Want dat wordt ook "hun eigen paard" voor een week.