De Hollandsche Manege in Amsterdam

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:06

Ik denk dat we het wel over dezelfde Karel hebben. Die is dus overleden en paard jaar terug als ik het goed heb...weet alleen niet waarom.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:15

Pluutje"]
[quote="Twinklebel"][quote="MsMarit schreef:
Ik weet indd wel wie Odessa is ja.. hahahah ze heeft zelf ook nog een veulen gehad.. Joris.. die was echt helemaal geweldigg die is alleen overleden een een botziekte en ze heeft der nog 1 gehad en die heeft een tijd op A'dam gestaan of staat der nu nogsteeds.. Karel heet die.. Odessa was echt heel erg leuk... en vooral mooi... maar ja Filip had ook nog wel een erg mooie Lippizaner hengst Tulipan en dat is ook de vader van Joris en Karel....


Dus April heeft twee halfbroertjes!!! Ik wist wel dat ze een volle zus heeft, maar van die broertjes wist ik niet. Heb je toevallig nog foto's van moeder Odessa of van Karel en Joris?
[/quote]

Ik heb geloof ik 1 foto van Karel maar die is niet zo duidelijk(hij ligt) en mijn scanner is niet geïnstaleerd, maar als je me binnenkort nog even helpt herinneren zal ik hem voor je scannen.
[/quote]

Wil hem graag hebben, zal er binnenkort nog een keer naar vragen.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 01:22

hey, ik heb ook wat jaartjes op de hollandse gereden, jos was mijn lieveling, maar ook polly (na een heeel lang gevecht over het voorwaarts gaan), ook maartje en doortje waren leuk, maar de laatste jaren was fred toch wel het coolst. en pantheon, de mooiste van allemaal,, (mis hem nogal)...
en igor,, echt leuk was die,
maarjah, deze topic is groot geworden zeg.. onhandig vind ik dat altijd
groetjes

Jolanda28
Berichten: 73
Geregistreerd: 21-06-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 20:33

Hoi. Ik heb tot zo'n 15 jaar geleden wekelijks gereden in de Hollandsche manege. Ik heb het daar altijd erg naar mijn zin gehad en wil er graag nog een keertje komen kijken. Paardjes waar ik graag op reed: waren
Madola, Antonio, Cheyenne, en nog veel meer. Deze paardjes waren toen al op leeftijd. Ik heb er heel wat jaartjes rondgebracht. Soms werden er wel buitenritten georganiseerd naar het Amsterdamdse bos. Via het Vondelpark enz . Hartstikke leuk.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:51

Cheyenne is toen verkocht aan Stella, daar heb ik nog een keer opgereden toen ze van Stella was(daarvoor geloof ik nooit). Die heeft een fijne oude dag gehad en is daarna overleden, maar die was inderdaad al oud toen ze van de manege wegging.

Madola zegt me ook wel wat en Antonio ook vaag maar geen idee wat daarmee is gebeurd.

Jolanda28
Berichten: 73
Geregistreerd: 21-06-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:43

Er waren heel veel leuke paarden en pony's helaas herinner ik me niet zo veel namen meer .

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:21

Aaaah geweldig topic (hoop niet dat een week te oud is, want ik wil zo graag even reageren Bloos )

Vooral door die topic van Rebecca (salema) komen er allemaal leuke herinneringen boven. Ik moest ineens denken aan Rienk, brrr, blij dat die rotvent er niet meer is zeg. (en Annette, "waar is die penne?!") De tijden dat we op de bikskar bij het bord zaten, wat in de tijd van Filip het bankje op het buitenplaatsje werd. Ik heb daar echt het grootste deel van mijn jeugd (nu klink ik als een oud wijf Knipoog) door gebracht. Soms mis ik het wel.

Toevallig laatst mijn paardenspullen uitgezocht en ik vond het oude hoofdstel van Purdy nog, was wel grappig om te zien. (geen neusriem, blauw bontje aan t kopstuk, één witte en één blauw bitring) Lachen

Weet nog dat de meesten stevig baalden toen Filip de manege overnam, maar denk dat het er uiteindelijk toch wel beter op is geworden (al ben ik er zeker 3 jaar niet meer geweest)
Die reunie was ik trouwens alweer vergeten, het is dat Pluutje het zei Haha! geen idee wanneer dat was, iig was dat de laatste keer dat ik op de Hollandsche Manege ben geweest. Stom eigenlijk, want ik ben 3 dagen per week op 1 minuut loopafstand (loop stage op de Overtoom)

Leuk dat Zohra een pony heeft! Lachen

Ook leuk dat er hier mensen zijn die er nog steeds rijden.

Ik zag Niña niet zo lang geleden nog (stom toevallig op mijn stage).

Werkt Lianne er trouwens nog? Hoorde dat ze er weer was gaan werken na een lange tijd.

Ik ga binnenkort maar eens langs om te kijken, al ben ik bang dat ik weinig paarden/mensen meer zal (her)kennen.

Tot zover mijn warrige toevoeging, heb nog wel 100 dingen te zeggen, maar het wordt zo'n zooitje anders, dus ik stop maar. Haha!

xxxelinexxx

Berichten: 175
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 16:40

Steffiegek schreef:
Heejz

Ik ben daar een aantal keren geweest, egt een mooie manege,

alleen egt hele jammer dat je er geen bos bij hebt ofzow waar je lkkr kan rijden,

Ik zelf rijd op Manege Nieuw Amstelland aan het amsterdamse bos, ook een zeer leuke manege


Vet daar rijd ik ookw Haha! ik heb net zo'n priveles niveau achter de rug Knipoog

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 16:52

Werkt Lianne er weer???wist ik helemaal niet zeg!!

En inderdaad, het bankje, daar hebben we allemaal veel tijd op doorgebracht!

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:14

Pluutje schreef:
Werkt Lianne er weer???wist ik helemaal niet zeg!!


Nou ze is er nadat ze weg gegaan was iig weer gaan werken, maar dat k dat hoorde was ook alweer een hele poos geleden. Dus of ze er nu nog werkt weet ik niet hoor Haha! Maar vraag t me af.

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:16

Pluutje schreef:
Madola zegt me ook wel wat en Antonio ook vaag maar geen idee wat daarmee is gebeurd.


Madola was volgens mij al erg oud en die is gewoon dood gegaan dacht ik.
Antonio was ook iets mee, maar dat weet ik ff niet meer... Verward

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:46

muiszje schreef:
hey, ik heb ook wat jaartjes op de hollandse gereden, jos was mijn lieveling, maar ook polly (na een heeel lang gevecht over het voorwaarts gaan), ook maartje en doortje waren leuk, maar de laatste jaren was fred toch wel het coolst. en pantheon, de mooiste van allemaal,, (mis hem nogal)...
en igor,, echt leuk was die,
maarjah, deze topic is groot geworden zeg.. onhandig vind ik dat altijd
groetjes

Jos was ook mijn lieveling Lovers! Doortje is er nog steeds net als Igor! Fred is sinds kort ook helaas verleden tijd geworden..

Lianne werkt inderdaad weer 5 dagen in de week (ma t/m vr) bij ons! Het bankje is helaas al een hele tijd gelden overleden, en we zijn nog steeds van mening dat er een nieuwe moet komen! Tot dan toe doen we het met prullenbakken, dekens e.d. Ik rij er nog steeds, en en ik zie me er nog niet zo 1,2,3 nooit meer komen..
Ik hou echt van die plek.. Lachen

salema
Berichten: 282
Geregistreerd: 26-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:55

Josti"]
Vooral door die topic van Rebecca (salema) komen er allemaal leuke herinneringen boven. Ik moest ineens denken aan Rienk, brrr, blij dat die rotvent er niet meer is zeg. (en Annette, "waar is die penne?!")
De tijden dat we op de bikskar bij het bord zaten, wat in de tijd van Filip het bankje op het buitenplaatsje werd. Ik heb daar echt het grootste deel van mijn jeugd (nu klink ik als een oud wijf Knipoog) door gebracht. Soms mis ik het wel.
[/quote]


haha die annette die helemaal gek werd als ze weer haar pen kwijt was
idd !! en dan met dat duitse accent warrr ist die penne??
HAha de biksbar!! als mensen vragen waar ik me jeugd heb doorgebracht zeg ik op de biksbar haha wat een lol!!
en die rienk was idd een eng ventje maar ik vond bea eigenlijker erger ken je die nog fleur?? En loes met dr zwepen van 2 meter lang haha aan elke kant een !! en fleur vergeet niet onze zomerse uitjes na de drugstore!! ( het kwam niet door ons dat ze feiliet gingen Schijnheilig samen met nora haha!! hoe heete ook al weer dat engelse meisje van angel die op dr hakken de stalen kwam uitmesten??
Nathalie toch ofzo ?? En dan karin en de dierenarts!!
haha nu stop ik maar anders snappen die andere mensen behalve fleur het niet meer haha!!


[quote="Josti"]

Toevallig laatst mijn paardenspullen uitgezocht en ik vond het oude hoofdstel van Purdy nog, was wel grappig om te zien. (geen neusriem, blauw bontje aan t kopstuk, één witte en één blauw bitring) Lachen
[/quote]

zo als je het nu verteld zie ik het weer voor me als de dag van gisteren haha jaja mensen ik en fleur waren al vroeg modieus we spreken toch echt over een aantal jaar geleden en toen hadden wij al alles
in een kleur!! fleur alles in het blauw en ik in het groen !!
en Zohra had rood !!

[quote="Josti"]

Ik zag Niña niet zo lang geleden nog (stom toevallig op mijn stage).
[/quote]

Ik zie haar moeder altijd op me werk
[quote="Josti"]
Werkt Lianne er trouwens nog? Hoorde dat ze er weer was gaan werken na een lange tijd.
[/quote]
Werkt LI daar nog steeds ?? wat grappig zeg !!
weet wel dat ze een tijdje bij de bijenkorf in amstelveen had gewerkt maar ze is dus toch weer terug gegaan.

[quote="Josti"]

Ik ga binnenkort maar eens langs om te kijken, al ben ik bang dat ik weinig paarden/mensen meer zal (her)kennen.
[/quote]
ja idd ben best benieuwd !!
[quote="Josti schreef:

Tot zover mijn warrige toevoeging, heb nog wel 100 dingen te zeggen, maar het wordt zo'n zooitje anders, dus ik stop maar. Haha!

idd ik stop ook maar haha!!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:14

Zie jullie nog wel eens mensen van de Hollandsche?

Ik zie Nathalie(geloof best dat zij op haar hakken de stallen ging mesten Knipoog ), die van Riant dus, best vaak op wedstrijd(ze heeft nu een nieuw paard)

Ferline zie ik ook wel eens op wedstrijd.

Eva Sonnen zag ik een paar keer op wedstrijd maar nu al een tijdje niet meer gezien.

Ron en Renee wonen vlak bij de manege waar Leroy staat, die komen wel eens langs.

Verder spreek ik mensen op msn ofzo, maar niet live...Is wel een beetje mager lijstje.. Scheve mond

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:15

Oh ja Bea, die was ik bijna vergeten, wat een mens Haha!

Leuk dat Lianne er weer/nog werkt zeg! Lachen

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:19

Ik zie Carlijn nog regelmatig en Anouk, Maaike, Charlotte en Simone.
Ilse spreek ik nog op MSN en ben een tijdje terug bij haar langs geweest.
Niña zag ik dus nog en verder eigenlijk niet.

Carlijn en Maaike rijden niet meer. Simone heeft een eigen paard en daar rijdt Charlotte ook wel eens op. Of Anouk nog rijdt weet ik eigenlijk niet... Bloos
Ilse heeft een eigen paard en Niña rijdt en werkt op de Prins Willem Alexander manege.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:37

Ik zag Anouk nog een keer met uitgaan, maar dat was al bijna een halfjaar geleden. Schiet me ineens te binnen!

salema
Berichten: 282
Geregistreerd: 26-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 21:01

ik was me mailbox aan het opruimen en kwam dit stukje tegen!!
echt grappig omdat weer terug te lezen en aangezien het over de hollandsche manege gaat dacht ik laat jullie meegenieten haha Haha!



De Groene Amsterdammer van 17 december 1997

In plaats van jongens

Na verloop van tijd verruilen ze vanzelf de manege voor de disco. Tot die tijd spenderen ze al hun liefde en hun zakgeld aan de edelste aller viervoeters. Daar kan geen Spice Girl tegenop. Betreedt de wondere wereld van de paardemeisjes. 'Wij hebben een heel eigen wereld. Als we een probleem hebben, bespreken we dat met een paard'.

door Eveline Brandt



RENSKE (11) HEEFT een paardedekbedovertrek. Dat heeft ze van Sinterklaas gekregen. Ze heeft ook een paardekalender, en paardepostpapier, en een paardenencyclopedie. Er hangen paardeposters en hoefijzers aan de muur, en er liggen pluchen paardeknuffels op het bed, boven op het paardedekbedovertrek. Renske wil niet nóg meer paardedingen in haar kamertje, want er bestaan kinderen die niet van paarden houden en die wil ze ook kunnen ontvangen. 'Anders vind ik het zo banketstaaf voor ze.'
Als Renske trots haar paardenagenda laat zien, valt er een foto van de Spice Girls uit. 'Die vind ik best goed, hoor', zegt Renske, 'ik houd wel van dat brutale. Maar ik geef mijn geld liever uit aan paarden of aan goede doelen. De Spice Girls hebben toch al geld genoeg.'
'Ik zou liever bij de fanclub van Anky van Grunsven gaan dan bij die van de Spice Girls', zegt haar hartsvriendin Manon (10).
Sinds drie jaar rijden Renske en Manon paard, in De stal van Brenk in Utrecht. Ze zijn echte paardegekken, vertellen ze op Renskes meisjeskamer in de Utrechtse binnenstad. Renske wisselt nog een laatste tand, en draagt haar blonde haar in twee vlechten. Manon heeft twee paardestaarten, en paardeoorbelletjes in haar oren. Samen giechelen ze veel, heel veel.
De vriendinnen spelen graag met hun paardeplaymobil. Ze haten barbies. 'Dat zijn domme poppen', vindt Renske. 'Tutten', giechelt Manon. Renske: 'Paarden zijn tien miljoen keer leuker.'

EEN KEER per week hebben ze samen paardrijles. In het weekend gaan ze bijna altijd naar de manege om de paarden te verzorgen en te helpen met het schoonmaken van de stallen. Zijn ze niet bang voor die grote beesten? Soms wel, zegt Manon, die al acht keer van een paard is gevallen. Renske: 'Wij waren samen Rakker aan het borstelen en toen ging hij mij zowat trappen en toen lagen wij helemaal in een deuk. Van de zenuwen.'
Bijna al hun vrije tijd gaat in de paarden zitten. En hun geld. 'Als we heitje voor karweitje doen', vertelt Renske, 'sparen we dat op voor het paardenrusthuis in Soest. Dat is voor oude paarden die niet geslacht worden maar nog een goed leven krijgen.' Ze hebben al zestien gulden bij elkaar, en als het nóg meer is, gaan ze het persoonlijk naar het rusthuis brengen. Ondertussen dromen ze van een eigen paard. Maar, zegt Renske, dat kost wel honderd gulden per week. 'En ik vind dat je dan een supergroot weiland moet hebben en dat heb je niet zo gauw in een stad.' Manon heeft bedacht hoe ze altijd bij paarden in de buurt kan zijn: zij wordt later veearts. 'Als er dan een veulentje geboren wordt, kun je erbij zijn. Of je kunt een paard helpen als het kreupel wordt.'
In de keuken bij Renske thuis staat één houten paardekaarsenstandaard. Vastberaden trachten haar ouders paardeprullen uit de rest van het huis te weren. 'Heel soms', zegt de moeder van Renske, 'praten we ook over andere dingen dan over paarden. Een jaar geleden was dat nog niet mogelijk.'

IEDEREEN kent ze, want in iedere generatie duiken ze weer op. De paardegekken, zoals ze zichzelf niet zonder trots noemen. Zij rijden niet alleen paard, ze hangen ook altijd in de manege rond, praten over niets anders, spelen met paardespeelgoed en hebben een abonnement op Ponyclub of Penny. En ze zijn altijd meisje.
Paardemeisjes hebben een heel eigen cultuur. Met hun eigen vakliteratuur, hun favoriete vakantiebestemmingen (ponykamp of jeugdruiterkamp) en een Anky van Grunsven-fanclub met wel duizend leden.
Penny alleen al heeft ruim 40.000 lezertjes, waarvan zeker 95 procent meisjes. Bijna alle lezeressen zijn tussen de acht en elf jaar oud, met een enkele uitschieter naar veertien. 'We hebben wel last van de Spice Girls op het ogenblik, want dat is precies dezelfde doelgroep', zegt Mark Tuynman van Penny. 'We zien een lichte daling in de verkoop, net als in de tijd van Doe Maar.'
Het blad wordt gemaakt en verspreid in nauwe samenwerking met landen als Spanje en Finland. 'Het paardegevoel in Europa is vrij uniform', aldus Tuynman. Penny is twintig jaar geleden ontstaan als een afsplitsing van Debby, stripblad voor meisjes. De paardeverhalen daarin bleken zo populair dat werd besloten een apart paardeblad uit te geven. En daaruit blijkt dat paardeliefde een serieuze zaak is. 'Als je het mij vraagt moet je maar niet meer naar die pony toe gaan', adviseert Miriam haar vriendin Fay in het laatste nummer van Penny. 'Maar dat is niet zo makkelijk, Miriam. Ik hou van hem.'

EEN WILLEKEURIGE zondag in de Hollandsche Manege aan de Amsterdamse Overtoom. In de stallen is het vergeven van de tienermeisjes die de paarden borstelen en voeren, de boxen uitmesten, het hooi verversen. De lessen zijn net afgelopen. Midden in de 'bak' staan een stuk of tien vriendinnen perfect synchroon een dans uit te voeren. Alsof ze thuis of op een klasseavond zijn. Zingend, swingend doen ze hun stapjes. Drie paarden rennen er omheen, draven lekker af. Ze zijn niet bang voor elkaar, de paarden en de meisjes.
Carlijn, Reina, Stella, Patty, Zohra en Lot kennen elkaar van de manege. 'Paarden binden je ook aan anderen', verklaart Lot van 14. 'Er gaat heel veel tijd in zitten', zegt Carlijn (13). 'Als ik geen huiswerk heb, ga ik na school meteen naar de manege. En in het weekend zijn we hier de hele dag.' Stella (16) en Zohra (16) zijn vorig jaar blijven zitten doordat ze te veel tijd bij de paarden hadden doorgebracht.
In de Hollandsche Manege kosten tien lessen 180 gulden. En daar komt nog heel wat bij, want de echte paardegek heeft haar eigen borstels, halsters en soms zelfs een zadel. 'Ik spaar al mijn zakgeld het hele jaar op om in de zomer een pony te kunnen huren', vertelt Zohra. 'Ik heb daar al tweeduizend gulden aan uitgegeven. Dan is die pony even van mij.'
Zohra wordt op school soms gepest. 'Ze noemen mij vaak oliebol.'
'Ja', roept Patty (13) verontwaardigd, 'of paardekut. Of ze zeggen: het stinkt hier naar paard.'
Lot: 'Misschien dat ze het tuttig vinden, of bekakt. Net als tennis en hockey, daar lopen ook veel kakkers rond.'
Zohra: 'Maar wij zijn absoluut geen kakkers.'
Carlijn: 'Als ik naar de manege ga, zeuren de andere kinderen daar vaak over. Ze vinden het stom, of snappen het niet.'
Reina (15): 'Nou, ik snap ook niet waarom anderen uren achter een computer zitten. Of uitgaan, ook zoiets stoms. Je kunt toch ook thuis een biertje drinken?'
Lot: 'Ze zijn gewoon jaloers. Wij hebben een heel eigen wereld waar zij niets mee te maken hebben. Als wij een probleem hebben, bespreken we dat met een paard.'
Zohra: 'Het paard reageert ook op je, het troost je. Dan wrijft het zijn neus tegen je wang.'
'Victor was mijn beste vriend', zegt Reina en zwijgt dan bedrukt.
Paardemeisjes hebben zo hun eigen paardeleed, want zij die geen eigen paard maar alleen een verzorgpaard hebben, en dat zijn de meesten, lopen de kans op een dag voor een lege box te staan. Omdat het paard dat zij zo liefdevol verzorgden, is verkocht of naar de slacht gebracht. Zoals met Victor is gebeurd. 'Reina was echt verliefd op Victor', zegt Zohra zachtjes. 'Ze mist hem heel erg.'

EEN PAAR DAGEN later, op een doordeweekse middag, zijn ze er allemaal weer. Zohra is bezig haar lievelingspony Pinto te zadelen voor de les van vier uur. 'Soms kom ik alleen maar gedag zeggen', vertelt ze. 'Even knuffelen, praten, hoe gaat het met je.' Stella staat haar verzorgpaard Cheyenne te borstelen. 'Goed borstelen duurt ongeveer een uur', zegt ze. Cheyenne is geboren op 23 mei 1973 als dochter van een Amerikaanse hengst. Stella kent de hele familiestamboom uit haar hoofd.
Om vijf uur fietsen de vriendinnen naar het huis van Zohra voor thee. Zohra's kamertje hangt vol met paardeposters, met foto's van Pinto, en met rozetten, gewonnen met dressuurrijden. 'Het valt mee, hoor, die kamer', zegt Zohra's zusje. 'Het was tien keer erger. Vroeger gaf Zohra mij vaak paardecadeautjes. Ze wist dat ik die niet leuk vond en dat zij ze dan kreeg.'
'Het is soms om gek van te worden', verzucht haar moeder. 'Ze komt altijd vlak voor het eten thuis en dan stinkt de hele tafel naar paard.'
De meiden zijn ondertussen op de bank geploft en bekijken albums met paardefoto's. Gierend van het lachen vertellen ze dat ze een paardekerstkaart wilden maken, maar dat de foto is mislukt omdat de poserende paarden elkaar in de haren vlogen. Nu sturen ze die toch maar rond, met als begeleidende kerstwens: 'Vrede op paarden'.
Reina heeft haar 'Victorplakboek' meegenomen. Met pagina's vol foto's van haar helaas overleden vriend, en zelfgemaakte tekeningen. In het boek zit ook een prachtige zwarte vlecht, als herinnering aan zijn weelderige manen.
Carlijn heeft de gewoonte om de haren te bewaren die loslaten bij het borstelen van haar paard, vertelt ze. Op een mooie dag had ze er zo veel dat ze er een kussentje van kon maken. Met een leuk sloopje eromheen. Ze was er dolblij mee. Haar moeder iets minder.
Reina laat een gedicht lezen uit haar Victorcyclus. 'Ik mis je/ ik wil nog één keer op je rug./ Leef je nog? Kom dan terug!/ Waar ging je heen/ toen de trailer wegreed?/ Waar ging je heen,/ toen de pijn door mij heen sneed?'

'DE LIEFDE GAAT heel ver', zegt Mark Tuynman van Penny. 'Als je de brieven leest die die meiden aan Penny sturen, schrik je je soms het rambam. We krijgen veel liefdesgedichten, en stapels foto's van droompaarden. Het is een complete fantasiewereld. Ze vertellen dat paard alles wat hun dwars zit en gaan door roeien en ruiten om elke dag bij hun dier te kunnen zijn.'
'Sommige meisjes hangen hier de hele tijd rond', zegt Ton de Jong, die al vijftien jaar betrokken is bij de Hollandsche Manege. 'Als je er niks van zegt, gaan ze gewoon niet meer naar school. Ze zouden het liefst naast de paarden in het stro gaan liggen. De hele dag willen ze de paarden borstelen, verzorgen en knuffelen, dat doen ze liever dan rijden. We moeten daar paal en perk aan stellen, anders krijgen die dieren nooit rust. Je mag het tegenwoordig niet meer zeggen, geloof ik, maar je ziet hier heel duidelijk dat verzorgen en liefde geven in de genen van de vrouw zit.'
Wat is leuker, vragen we de vriendinnenclub, een paard berijden of verzorgen? 'Verzorgen!' roepen ze in koor. Lot: 'Van het verzorgen krijg je de sterkste band.' Zohra: 'Daar moet je ook echt de tijd voor nemen.' Patty: 'Sowieso drie kwartier per dag, vind ik.' Stella: 'Ja, want je bent ook aan het knuffelen en praten.' Reina: 'Victor verzorgde ik met liefde, dus als ik daar op reed deed ik dat ook met liefde.'
We vragen het ook aan Simon (9), een van de weinige jongetjes in de stallen. Simon houdt spontaan een kleine enquête onder vier meisjes en één jongen uit zijn paardrijklasje. Triomfantelijk komt hij melden dat alle meisjes liever verzorgen. 'Siebe en ik zijn de enigen die liever rijden, want wij zijn jongens.'
In de Hollandsche Manege zijn 55 paarden gestald. Er rijden ongeveer 1500 mensen, van wie zeker tachtig procent vrouw is. Bij de kinderen ligt dat percentage nog hoger. Daar is zeker negentig procent meisje. Aan de zaterdagse 'ponycarrousel', waarin twee aan twee figuren worden gereden, doen vijftien meisjes mee en één jongen.

WAAROM houden vooral meisjes van paarden? Freud zou het wel weten, zo'n meisje met een warm, krachtig lijf tussen haar benen. Volgens het Duitse boek Warum Mädchen und Frauen reiten moet de paardeliefde worden gezien als een eerste poging tot het loskomen van de ouders. De liefde van het meisje voor haar ouders verschuift eerst naar de paarden, later naar de jongens. En volgens het tijdschrift J/M (Jongen/Meisje) is het voor meisjes aantrekkelijk om de baas te zijn over zo'n krachtig en machtig dier. 'Zo'n kolos aankunnen, dat geeft een goed gevoel.' Maar waarom trekt dat zo weinig jongens?
Reina: 'Ik weet hoe dat komt! Wij zijn eerder rijp dan jongens. Jongens van onze leeftijd spelen nog met autootjes. Daarom zoeken wij de liefde bij een paard. Dat zegt Midas Dekkers. Weet je trouwens dat bijna de hele paardentop in Nederland wél uit mannen bestaat? Mannen gaan meteen fanatiek rijden.'
Patty: 'En dan mogen de vrouwen de paarden verzorgen.'
Reina: 'Meisjes kunnen meer liefde geven. Jongens dúrven dat gewoon niet.'
Zohra: 'Dat komt omdat het niet past bij hun imago. Ze moeten macho zijn.'
'Mannen houden hun verdriet binnen', weet Stella.
Lot: 'Een gevoelige jongen is ook gauw een watje, vind ik.'
'Zoals Maarten', giechelt Reina.
Zohra: 'Hockey of voetbal hoort bij jongens. Als een jongen zegt: ik ga paardrijden, dan denk je toch: wat een mietje. Je moet daar als jongen best moed voor hebben.'
Lot: 'Jongens zullen ook nooit met een rijbroek over straat gaan. Ik vind dat ook een eng gezicht, hoor, een jongen in zo'n nauwsluitend broekje...'
'Het komt ook gewoon door de motoriek', zegt instructrice Karin van der Velde van de Hollandsche Manege. 'Jongens van negen pikken het veel minder snel op. Waar meisjes meteen doodstil zitten, wiebelen jongens alle kanten op. Ze haken dan al gauw af, omdat ze niet vooruitgaan. De echte freaks komen terug als ze een jaar of dertien zijn, maar dan zitten ze meer achter de meiden dan achter de paarden aan. De meisjes knuffelen de dieren veel meer.'

'ROND HUN vijftiende verschuift die knuffelbehoefte naar een andere doelgroep', zegt Mark Tuynman. 'Wij zijn ze dan ook kwijt als abonnee. De paarden krijgen de volle laag totdat de jongens in hun leven komen.'
De moeder van de zestienjarige Zohra wacht hoopvol op dat moment, al vindt ze het wel verdacht lang duren. De kalverliefde gaat ook niet altijd voorbij. Voor schrijfster Yvonne Kroonenberg draait het leven om man en paard. En voor de twintigjarige Claudia, die ook bij de Hollandsche Manege rijdt, gaat het paard voor het vriendje. Als zij verkering heeft, krijgt de gelukkige te horen dat hij pas op de tweede plaats komt.
Denken de meisjes zelf dat de liefde over gaat als ze een vriendje krijgen? 'Nee!' roepen Manon en Renske. 'Er bestaan geen leuke jongens', zegt Manon. Renske: 'Wij haten jongens. Hoewel jongens die paardrijden iets aardiger zijn dan de andere.'
Maar Reina van vijftien zegt wijs: 'Iedereen maakt op een gegeven moment de overstap van de manege naar een andere wereld. Dan ontdek je dat er ook andere dingen zijn. Lot en ik zijn nu aan het overstappen. Dat komt door onze leeftijd.'

miltonlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:27

wat leuk dat er zo veel bokkers zijn die op de hollandsche manege hebben gereden/rijden! ik vind het zelf een super toffe manege, als ik bij dpahne logeer (dundayescape) gaan we altijd hele dagen naar de manege, heb nu ook 4 lessen gereden, heb er veel in geleert! en de pony's zijn geweldig Lovers

Lhundol

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:15

hmm ik ben er 1 keer geweest. maar ik weet van wie het is! ze woont er alleen niet meer.
o wisten jullie dat de bak in de hollandse manege de oudste in nederland is?
wij hebben de 1 na oudste Tong uitsteken

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 22:04

ik rijd op de 1 na nieuwste.... was de nieuwste namelijk Knipoog

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 23:34

sorry, maar ik ben helemaal nietmeer bekend met de hollandse manege,.. is al weer een tijdje geleden,, ik heb gehoord dat kyra is ingeslapen(?) en dat fred,...(please laat em verkocht zijn!).. ik heb laatst met rene nog een leuke buitenrit gemaakt (instructeur)..
ik ben ongeveer gelijk met hem weggegaan bij de hollandse,, please pb me ff over wat er na "mijn tijd" nog is gebeurd!
thnx!

miltonlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:08

renee is weg, die is ontslagen omdat ie zicht teveel met de manege bemoeiden ofzoiets, en inderdaad is kyra ingeslapen en fred is ook weg, en chacila is weg, en er zijn nieuwe zoals mabel en jojo.
en verder weet ik niet echt iets "nieuws"

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:16

op mabel heb ik nog gereden,, ch fijn beestje ,, en ja ik wist waarom rene weg was, want daar heb ik nog goed contact mee,.... maar weten jullie of fred naar die "altijd verdachte en nooit te vinden" handelaar is, of aan iemand zelf is verkocht (zie ik filip niet zo snel doen trouwens)

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:00

Raar hoor om dit allemaal zo te lezen!! Zeker dat stuk uit de Groene Amsterdammer, dat is al lang geleden... Mooi om te zien dat ook de 'oude' paardjes nog in leven worden gehouden door al die herinneringen.
Er is een hoop veranderd sinds Filip er is, niet mijn stijl, maar zeker beter voor de paarden en voor veel mensen denk ik een mooie manier om op manegepaarden een hoop te leren!
Raar dat je je alles zo goed blijft herinneren, het is toch alweer bijna zeven jaar geleden dat ik er weg ging en ik kan me alles nog voor de geest halen. De heerlijke lessen op Victor, maar ook wij allemaal op het binnenplaatsje. Het was een prachtige tijd!