Ervaringen Manege Groenesteyn / weer beginnen na lange tijd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Ervaringen Manege Groenesteyn / weer beginnen na lange tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 11:35

Hallo! :wave:

Na een aantal jaar uit de paardenwereld te zijn begint het weer ontzettend te kriebelen. Ik ga een ontzettend stom jaar tegemoet en wil het allemaal iets leuker maken; tijd om weer eens tussen de paarden te gaan ronddartelen dus.

Nu is mijn oog gevallen op Manege Groenesteyn omdat dat goed aan te fietsen is en zo vanaf de site lijkt het een prima manege. Is er iemand met ervaring met deze manege? Ik vind het dierwelzijn extreem belangrijk en zit niet te wachten op kleine boxjes en krul-trek lessen. Ik ben dus erg benieuwd hoe dat op deze manege is; ze zijn nu zes weken gesloten dus kan nog niet langs.

Ook ben ik benieuwd hoe anderen het ervaren hebben om na een tijd weer opnieuw te beginnen met paardrijden. Ik ben nooit een topruiter geweest, maar merk nu dat ik het toch wel wat spannend vind. Ook heb ik nooit eerder op een manege gereden (altijd verzorgpaarden) dus ook dit vind ik best een overgang. Hoe is dit bij jullie gegaan, vrij snel weer op te pakken of ben je weer op niveau 0?

Alvast bedankt voor het lezen!

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 20:08

Niemand die de stal kent?

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:57

jawel, maar van minstens 10 jaar geleden. Heb er toen nog n tijdje gewerkt. Toendertijd was het prima, maar hoe het er nu is, kan ik je niet vertellen.

Tien jaar geleden waren ze volgens mij ook geen 6 weken dicht. Waren er ponykampen in de zomer.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 21:38

Dankje Getup! Ik las op de site inderdaad dat er nu ook ponykampen zijn. Maar dus 6 weken geen lessen.
Stonden ze toen ook veel buiten? Aangezien ze redelijk dicht op Utrecht zitten kan ik me voorstellen dat land schaars is. En wat in de winter?

Eef01
Berichten: 281
Geregistreerd: 20-10-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Ervaringen Manege Groenesteyn / weer beginnen na lange tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:52

Ik heb daar een tijd gereden. Vorig jaar ben ik gestopt. De instructrices leren kinderen niet in de krul trekken, en de lessen waren altijd wel leuk. De paarden staan eigenlijk altijd binnen(dacht ik?weet niet meer zeker) dat is ook een van de redenen waarom ik weggegaan ben. Afwisselend staan er steeds een paar paarden op het weiland voor een paar weken. Tijdens de ponykampen staan de paarden wel op de wei en worden ze in de ochtend eruit gehaald en in de avond weer erop. Er zijn 3 ponykampen in de zomervakantie, en de andere 3 weken staan de paarden wel op de wei. In de winter mogen de paarden (elke dag dacht ik) in de ochtend even in de bak spelen/rennen. De eigenaar kent iedereen en dat is wel erg gezellig. Voor mensen is het in ieder geval een erg leuke manege.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Ervaringen Manege Groenesteyn / weer beginnen na lange tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:01

Ivm het opnieuw beginnen met rijden. Ik heb op m'n zes een half jaar gereden, maar was drie keer achter elkaar van dezelfde pony gevallen (was achteraf gezien rotslechte manege!) en toen durfde ik een tijdje niet meer. Na een tijdje wou ik terug beginnen maar hadden mijn ouders schrik gekregen. Nu een jaar geleden, op mijn 13, ben ik na lang zagen toch opnieuw gestart en ik vind het heerlijk om weer te rijden <3 . Alles kwam snel terug en op m'n derde les denk ik heb ik al gegalopeerd (terwijl ik dit nog maar één keer gwn aan de hand gedaan had). Ook het lichtrijden en kwam snel terug, wel een beetje stroef in het begint, maar dat komt wel. Dus wat mij betreft heel positief! :j

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 23:25

Dankjulliewel! Goed om te weten Eef. Toch maar eens een kijkje nemen hoe ze erbij staan. Aangezien jij de omgeving lijkt te kennen; weet jij nog een fijne stal waar ze lekker buiten staan? Hoeft niet per se een manege te zijn, kleinschaligere lesjes is ook prima.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Ervaringen Manege Groenesteyn / weer beginnen na lange tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 23:34


foxytoffee

Berichten: 127
Geregistreerd: 14-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 23:41

Ik heb daar vroeger veel gereden en mijn huidige bijrijdster rijdt daar. Ook een andere vriendin heeft daar gereden (tot voor kort). Zij is onlangs van stal gewisseld, omdat zij van mening was dat het paardenwelzijn niet meer werd gehandhaafd.

Er zijn zoveel paarden ziek/kreupel/mankeren wat, dat er eigenlijk te weinig capaciteit overblijft om de lessen te dragen. Daardoor worden kreupele paarden toch ingezet. Er is een goeie bedrijfsleidster geweest, waardoor het weer de goeie kant op ging (simpele dingen als nieuwe bezems die werden aangeschaft en meer aangepast voer op de paarden), maar dat was toch te duur dus zij is nu sinds een paar maanden weer weg.

Andere vaste instructrice/bedrijfsleider is onlangs ook vertrokken. Er blijft niet zoveel over.

De sfeer is goed, de mensen leuk en de instructie goed, maar het bedrijf zelf is aan het aftakelen. Ik ben van mening dat er nu een kantelpunt is óf het is nu goeie mensen aannemen en schouders eronder óf alles blijft te duur en het kwakkelt zo nog een tijdje door totdat iedereen weg is. Super jammer, want het is een enorm fijne plek omte zijn, te (leren) rijden en te helpen.

Ze zijn overigens 6 weken dicht voor lessen, maar er zijn nog wel ponykampen deze zomer.

Er is een groot stuk grond wat beschikbaar is voor de paarden. Vroeger gingen ze daar van zaterdagmiddag tot maandagochtend op met zijn allen. Tegenwoordig zijn er ook zondags lessen, dus weet niet hoe dat nu dan gaat.

Eef01
Berichten: 281
Geregistreerd: 20-10-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:48

BaileyMix schreef:
Dankjulliewel! Goed om te weten Eef. Toch maar eens een kijkje nemen hoe ze erbij staan. Aangezien jij de omgeving lijkt te kennen; weet jij nog een fijne stal waar ze lekker buiten staan? Hoeft niet per se een manege te zijn, kleinschaligere lesjes is ook prima.


Op Stal van brenk staan de paarden dacht ik meer buiten, maar ik hoorde altijd dat de sfeer daar veel minder gezellig is. Andere maneges zijn er niet echt. Kleinschaligere plekken kan ik nu even niet bedenken. Zodra ik iets zie laat ik het weten!

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Ervaringen Manege Groenesteyn / weer beginnen na lange tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:58

Op Stal van Brenk staan de paarden en pony's in de zomer 's nachts in de wei, en vaak tot 's middags op de dagen dat er 's ochtends geen lessen zijn. In de winter staan ze 's ochtends een paar uur in de paddock. De pony's staan er in loopstallen, de paarden in aparte boxen. De lessen zijn er fijn en van goed niveau. Het paardenwelzijn is er naar mijn mening in orde en de manegepaarden zijn ook echt geen afgestompte bokken.

Ik denk dat het erg ligt aan je lesgenoten om te bepalen hoe de sfeer is, maar zeker in het weekend is het er druk en gezellig. Er worden ook vaak FNRS proevendagen georganiseerd, mocht je dat leuk vinden :)

horselover22

Berichten: 651
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:02

weet niet of de gageldijk ver voor jou fietsen is anders zou ik zeker even bij het hoogt gaan kijken http://www.manegethoogt.com/ daar heb ik tot december altijd heel fijn gereden goeie manege met hele goede les gevers en 2 hele lieve eigenaren die ook heel goed zijn voor hun paarden ik weet zeker dat als ik niet met me rug zat ik dar zeker nog reed

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:02

Rondom Utrecht zijn best wat maneges? 't Hoogt aan de noordoost-kant, nog verder noordelijk de Gagel, en aan de zuidkant Zilvia's Hoeve, Manege Castellum en Manege Rijnenburg.
Ik weet niet waar je precies woont in Utrecht, maar de kans is groot dat een van deze ook nog af te fietsen is.
Sfeer zou ik vooral zelf gaan ervaren, en dat kan ook nog verschillen van dag tot dag.

En inderdaad, ook mijn ervaring is dat de paarden en pony's bij Stal van Brenk veel buiten komen.

Eef01
Berichten: 281
Geregistreerd: 20-10-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:04

Shadow0 schreef:
Rondom Utrecht zijn best wat maneges? 't Hoogt aan de noordoost-kant, nog verder noordelijk de Gagel, en aan de zuidkant Zilvia's Hoeve, Manege Castellum en Manege Rijnenburg.
Ik weet niet waar je precies woont in Utrecht, maar de kans is groot dat een van deze ook nog af te fietsen is.
Sfeer zou ik vooral zelf gaan ervaren, en dat kan ook nog verschillen van dag tot dag.

En inderdaad, ook mijn ervaring is dat de paarden en pony's bij Stal van Brenk veel buiten komen.


Oh ja dat is waar! Ik was die maneges helemaal vergeten.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:21

Manege groenesteyn is nu een hotel voor gebouwd, pannekoekenhuis, het is heel anders dan vroeger.
Toen zag je de paarden ook wel buiten staan in de grote buitenbak, was er een grote binnen rijhal en liepen ze langs de utrechtseweg buiten. Het doet we nu meer overkomen als een manege voor kids?

Je kan eens bij de hier boven genoemde manege's langs gaan.
Stal v brenk vind ik persoonlijk heel massaal, maar wellicht het hoogt eens bekijken, daar zitten ook nieuwe mensen in en er is lijkt me voldoende weide?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 20:35

Wauw wat een reacties, dankjulliewel!

Ga eens even kijken, misschien bij een aantal langs. Brenk klinkt wel goed zo, sfeer is van wat ondergeschikt belang voor mij. Verwacht niet meer zoals vroeger hele dagen rond te hangen :D

Fleur_Laura

Berichten: 4363
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:46

Ik ben toevallig op deze manege een aantal weken geleden weer begonnen met paardrijden na er jaren uit te zijn geweest. Moet zeggen dat het wel flink wennen was van vroeger altijd verzorgpaarden naar 1x per week manegeles. Het gaat ook wel meer kriebelen om weer vaker met paarden aan de slag te zijn.
Ik heb mail contact gehad met een aantal maneges en uiteindelijk gaan kijken bij manege Groenesteyn en stal van Brenk. Uiteindelijk vond ik de sfeer heel veel fijner op Groenesteyn en daarom daarvoor gekozen.
Maak je vooral geen zorgen over je rijvaardigheden. Mijn ervaring hier is dat niemand naar elkaar kijkt en instructie er altijd is om je te helpen.
Over het naar de weide gaan weet ik niet goed hoe ze dat regelen. Hoorde wel dat paarden in de zomer veel (meer) op de wei staan. En in de winter in de ochtend in de bakken losgegooid worden.
Instructie (die ik heb) is kundig. Focust absoluut niet op een perfect plaatje en elke les is weer anders. Paarden zien er goed verzorgd uit en hebben geen kleine boxen.
De afgelopen tijd waren er welk best een aantal paarden kreupel helaas. Deze worden dan ook meteen op rust gezet.
Er wordt verder ook goed rekening gehouden met lengte/gewicht bij de indeling van de paarden. Ik geloof dat ze ook niet meer dan twee keer per dag in de les lopen.