Wat maakt manege ruiters nou minder goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bentevanbeek

Wat maakt manege ruiters nou minder goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 10:54

ik weet niet of het hier goed staat , en of er al zo'n topic is , dus zeg het maar als het zo is

Tegenwoordig lees ik heel vaak dat manege ruiters toch echt minder van paarden weten dan de eigenaren. Want manege ruiters rijden op 'gemakkelijke paarden'.
Zelf ben ik ook een manege ruiter en vind ik dit dus complete onzin. Op onze manege staan ook echt wel lastigere paarden waar je weldegelijk iets van kan leren.
Er zijn uiteraard wel maneges die kinderen leren paardrijden door te zeggen dat lopen een knal in de buik geven is en aan de tegel het bit door de mond trekken is , maar er zijn ook maneges die kinderen leren hoe ze hun paard leren berijpen en zo op de juiste manier je paard kan rijden doormiddel van de juiste hulpen. Dus wat maakt de manege ruiters nou toch minder goed ?

sorry als de tekst iets onduidelijk is.

Miepie77

Re: Wat maakt manege ruiters nou minder goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:58

vroeger toen ik zelf nog op een manege reed dacht ik hetzelfde als jij, waar haalden die mensen het vandaan, maar toen ik mn eerste eigen paard kocht kwam ik er heel snel achter dat ik eigenlijk nog maar heel weinig wist en kon, rijden op een manegepaard die dagelijks een aantal uur verschillende ruiters op zn rug heeft en rijden op een privepaard is een dag en nacht verschil, je hele benadering word anders

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:02

Hangt eraf op welke manege je rijdt en van wie je les krijgt...

Geloof me, op mijn vorige stal loopt een "instructrice" rond... Ik zou er nog geen les van willen ook al kreeg ik er geld bij.. Maar er zijn er redelijk wat die bij haar lessen. Paard staakt, paard loopt niet helemaal lekker, oud en maakt heel vaak een "huppelpasje" achter... Dus staken is dan m.i. gewoon pijn? Eerste oplossing: Zweep, meppen maar, 2e oplossing, kortere zweep, 3e oplossing: sporen (en het meisje kan der benen niet stil houden... sporen zitten ook nog eens fout om (dus met het knopje naar BOVEN) maar het paard loopt weer, dus het was ongehoorzaamheid... Ik kan er niet naar blijven kijken iig... En die mensen hebben dan wel een "eigen paard" maar ik denk dat ze op veel maneges (zelfs de slechtere) het nog beter zouden leren.

bentevanbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 11:03

Miepie77 schreef:
vroeger toen ik zelf nog op een manege reed dacht ik hetzelfde als jij, waar haalden die mensen het vandaan, maar toen ik mn eerste eigen paard kocht kwam ik er heel snel achter dat ik eigenlijk nog maar heel weinig wist en kon, rijden op een manegepaard die dagelijks een aantal uur verschillende ruiters op zn rug heeft en rijden op een privepaard is een dag en nacht verschil, je hele benadering word anders

Bedankt voor je bericht , ik heb een tijdje geleden ook een bijrijdpaard gehad , en daar heb ik toen ook heel veel van moeten leren . Sindsdien ben ik ook heel veel vooruit gegaan en ben ik op de manege lastigere paarden gaan rijden. Het paard waar ik nu op rij , rijd op mijn dag maar 1 keertje mee dus het is dan nog wel eens een spook , en dit paard is lastiger dan mijn vorige bijrijdpaard wat overigens ook een draak was , het hoeft dus niet altijd veel uit te maken . dit is bedoeld trouwens bedoelt als reactie , niet dat ik betweterig over wil komen, als dat wel zo overkomt , sorry :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:04

Miepie77 schreef:
vroeger toen ik zelf nog op een manege reed dacht ik hetzelfde als jij, waar haalden die mensen het vandaan, maar toen ik mn eerste eigen paard kocht kwam ik er heel snel achter dat ik eigenlijk nog maar heel weinig wist en kon, rijden op een manegepaard die dagelijks een aantal uur verschillende ruiters op zn rug heeft en rijden op een privepaard is een dag en nacht verschil, je hele benadering wordt anders

Dat heb ik inderdaad ervaren :j
Als mensen het hebben over ervaring met paarden en alleen maar manegeles noemen, dan noem ik dat geen ervaring. Ja je leert rijden, maar echt ervaring met paarden krijg je er niet door.

(Overigens speelt leeftijd ook wel mee natuurlijk; in de puberteit overschat je je eigen kunnen omdat je brein nog vollop in ontwikkeling is en dat speelt echt wel mee bij de meeste pubers. Wat vond ik mijzelf ook wijs en wat had ik toch veel ervaring :') Maar juist nu ik volwassen heb zeg ik; wat heb ik nu nog veel te leren!)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-10-12 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:05

Het is logisch dat een ruiter met eigen paard vaak meer weet van het wezen paard. Maar dat is geen gegeven. Er zijn ook heel gedreven manege ruiters die zich verdiepen in het paard.

En ik heb sommige lesklantjes (privéles op lespony/paard) met meer ruitergevoel dan andere lesklantjes met eigen paard.

bentevanbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 11:06

Serendip90 schreef:

Geloof me, op mijn vorige stal loopt een "instructrice" rond... Ik zou er nog geen les van willen ook al kreeg ik er geld bij.. Maar er zijn er redelijk wat die bij haar lessen. Paard staakt, paard loopt niet helemaal lekker, oud en maakt heel vaak een "huppelpasje" achter... Dus staken is dan m.i. gewoon pijn? Eerste oplossing: Zweep, meppen maar, 2e oplossing, kortere zweep, 3e oplossing: sporen (en het meisje kan der benen niet stil houden... sporen zitten ook nog eens fout om (dus met het knopje naar BOVEN) maar het paard loopt weer, dus het was ongehoorzaamheid... Ik kan er niet naar blijven kijken iig... En die mensen hebben dan wel een "eigen paard" maar ik denk dat ze op veel maneges (zelfs de slechtere) het nog beter zouden leren.

zo'n instructrice zou ik ook nooit willen hebben !
mijn instructrice heeft een diploma van de knhs , dus zij weet gelukkig hoe je het wel moet leren :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:07

Een diploma is niet zaligmakend hoor!
Prestaties en ervaringen wel.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:08

Omdat manegeruiters over het algemeen 1 uur per week op een doodbraaf dier zitten (ook de lastigere paarden zijn doodbraaf te noemen) en er verder niet naar om hoeven te kijken :)
Dat maakt ze geen slechte ruiters, het is alleen wel zo dat ze hele eenzijdige ervaring hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:08

Ts; weet je wat ik van mijzelf zeg? Ik rijd langer dan jij op aarde rondloopt en heb langer paarden dan dat jij zindelijk was; ik kan niet goed rijden, echt niet. Wel goed blijven zitten :) en ook ik leer nog steeds bij als het over omgang met paarden gaat!
Maar wat ik wel weet; het eerste jaar dat ik een eigen paard had ben ik mijzelf gigantisch tegengekomen; want ik wist echt niet veel achteraf... Paard werd niet lekker; ik had geen idee wat hem mankeerde. Ik wist niets van inentingen en hoeveel ik moest voeren? Nee, ik wist het niet. Gelukkig had ik hulp. Anders was ik gillend weg gerend :=
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-10-12 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

bentevanbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 11:09

Chaos schreef:

ja dat snap ik , sorry voor die opmerking .
ik heb haar zelf wel eens zien rijden en ze rijd heel goed , paard reageerd uitstekend op haar , maar dat kan ook aan het paard liggen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:10

Miepie77 schreef:

Ik had de zelfde ervaring, en dan komt het nog niet eens alleen op rijden aan! Maar wat dacht je van de verzorging en het voeren onderhoud van stal, spullen, dieren arts etc. NU weet ik beter (al doende leert men.) Maar als manege ruiter weet je maar een klein stukje van wat paarden houden en rijden is.

bentevanbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 11:12

vuurneon schreef:
Ts; weet je wat ik van mijzelf zeg? Ik rijd langer dan jij op aarde rondloopt en heb langer paarden dan dat jij zindelijk was; ik kan niet goed rijden, echt niet. Wel goed blijven zitten :) en ook ik leer nog steeds bij als het over omgang met paarden gaat!
Maar wat ik wel weet; het eerste jaar dat ik een eigen paard had ben ik mijzelf gigantisch tegengekomen; want ik wist echt niet veel achteraf...

nu ik deze verhalen lees , denk ik dat ik ook heel anders zou gaan opkijken als ik mijn eigenpaardje krijg .
dus waarschijnlijk weet ik nog niet alles , en dat is ook goed , ik ben bereid om te leren dus dat zal ik ook doen.
dus misschien kan ik over een paar jaar nog eens terug denken aan dit topic en kijken hoe ik verandert ben , en misschien nog eens een andere mening kan gaan vormen :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:12

Ik zeg altijd ik kan wel leuk rijden. Tis niet rampzalig maar ook niet onder de noemer goed te plaatsen. :')

En met paarden blijf je idd altijd bijleren.

Ik heb een pensionklant die het op de manege helemaal was. Mocht op alle 'gevaarlijke' paarden en was de sterruiter van de manege. Kocht na jaren eindelijk een eigen paard kwam bij ons staan en lag er vervolgens meer naast dan dat ze erop zat en heeft heel wat moeite gehad het paard te leren leiden.

Zij zegt nu jaren later nog wel eens dat de stap van manege-eigen paard 10x groter was dan dat zij ooit had durven denken.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:14

Inderdaad dat ik 13 jaar was dacht ik ook dat ik alles van paarden wist en heel goed kon rijden :') . Inmiddels 25 jaar en 10 jaar een eigen paard, zie ik in dat ik eigenlijk nog lang niet alles weet en kwa rijden valt mijn niveau toch wel vies tegen :D

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:15

bente173 schreef:
Serendip90 schreef:

zo'n instructrice zou ik ook nooit willen hebben !
mijn instructrice heeft een diploma van de knhs , dus zij weet gelukkig hoe je het wel moet leren :)

Maar dat is het probleem, die mensen hebben een paar x op een manege gereden, moeten nog alles leren en vertrouwen haar... Want er krijgen meer mensen van stal van dat mens les en die zijn tevreden (vraag me niet waarom....) Tegen mij werd gezegd "ga ook bij haar lessen...." en toen werd mijn reactie van "dan kan ik a. het geld net zo goed meteen weggooien en b. mijn pony moet langer mee.... (heel veel voltes, heel veel verkleinen, heel erg zwaar, weinig rechte lijnen, dus je rijdt je pony heel snel "scheef" :S) toen vonden ze me niet meer zo lief op stal... Ben 1x ook nog tegen haar ingegaan... Maar toen werd ik door de moeder van het meisje teruggefloten "nee wat ze zegt klinkt toch wel heel logisch hoor"... Ik kon het gewoon niet aanzien, en de opmerking "kan het niet zijn dat ze pijn heeft?" werd gewoon weggeveegd (n) Altijd de schuld van het paard...

Diploma's zeggen niets.... Ken ook iemand die ook diploma's heeft om les te geven... maar dat is een ruk/trekruiter die dat dus ook weer "doorleert" :S (en ja, zagen "werkt", dan gaan ze naar beneden, maar het is niet de manier waarop :P)

Het voordeel van een eigen paard is wel dat je altijd op dezelfde rijdt dus de knopjes kent... Ik rij ook niet geweldig, maar ik ben ook "maar een recreatieruiter" ik kan gewoon netjes er op rondhobbelen, zit hem niet in de weg... dus mjah... Meer is ook niet mijn doel :p

bentevanbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 11:16

ik denk dat ik inderdaad denk dat ik het wel weet , maar het eigenlijk helemaal niet zo goed weet.
als ik misschien een eigen paardje heb over een tijdje denk ik dat dat nog eens heel lastig kan gaan worden :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:16

bente173 schreef:
Chaos schreef:

ja dat snap ik , sorry voor die opmerking .
ik heb haar zelf wel eens zien rijden en ze rijd heel goed , paard reageerd uitstekend op haar , maar dat kan ook aan het paard liggen.

Of dat is omdat je nu nog te weinig rijtechnisch inzicht hebt om het juist te beoordelen.

Ik zeg nu overigens niet dat dat zo is hoor. Weet niet hoe jij rijd, ken je instructrice niet etc.
:) :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:16

Manegeruiters lopen minder snel tegen grote problemen aan bij hun manegepaard of hoeven het zelf niet op te lossen. Daarnaast worden paarden ziek en daar leer je ook veel van, wat je bijv. kunt doen om het te voorkomen. Op de manege heb ik leren 'paardzitten' maar niet leren paardrijden. Er werd me wel verteld wat te doen, maar niet waarom of het belang ervan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:17

Ts; gewoon ouder worden werkt ook hoor! Als volwassene kijk ik heel anders tegen zaken aan, als toen ik puber was :') brein wordt immers ook volwassen.
Op het moment dat je ouders geen cent meer betalen,valt het pas echt op hoe veel er in een paard gaat :')

Verschil is ook; op een manege ben je nooit eindverantwoordelijke over een paard. Over je eigen paard ben je juist de verantwoordelijke. Dus op het moment dat jouw paard iets sloopt, moet jij (of je verzekering) het betalen. Een manegeles kun je zo afzeggen; als je eigen paard 3 keer op een dag medicatie moet dan moet je er toch heen of vervanging regelen. Plannen is een kunst ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:17

Ik vind het altijd erg naar dat er maar vanuit wordt gegaan dat 'manegeruiters' zich niet verdiepen. Natuurlijk zijn er een hoop die dat niet doen, maar ik leer elke dag dat ik met paarden bezig ben weer dingen bij en doe dit ook graag. Maar ik voel me dus erg bezwaard als er mensen zijn die denken 'Je bent maar manegeruiter, je weet niet eens hoe je een stal uit moet mesten'.

Wat ik ook erg vervelend vind is dat ik regelmatig in gezelschap een soort van lacherig wordt weggezet als zijnde 'Ja, je rijdt groepslessen hè? Ja daar leer je natuurlijk niks van...' en vervolgens verder praten over hoeveel ze wel niet hebben opgestoken in de les vandaag. Pardon, denk ik dan als ik dat gesprek hoor, leerde jij vandaag pas dat de plaats van je gewicht van invloed is op hoe je paard loopt? Omdat bij ons op stal geen 'echte westernrassen' in de les lopen (niet allemaal iig) leer je er eigenlijk niks van? Ik blijf het fascinerend vinden hoe die mensen dat allemaal kunnen weten zonder ook maar een minuut les te hebben gevolgd op de stal waar ik rijd.

bentevanbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 11:18

@Serendip90 , je zegt dat het voordeel van een eigen paard is dat je altijd op dezelfde rijd , maar ik rijd ook altijd op dezelfde , dus daarvan ken ik de knopjes ook wel :)

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:20

Ik denk dat je van een verzorgpaard of eigen paard nog steeds meer leert dan van de manegelessen.
Heb ook veel meer geleerd van mijn verzorgpony dan van de manegelessen, qua omgang met paarden, maar voor de rijlessen ging ik nog wel steeds naar de manege, want je kunt altijd bijleren :)

Verkeer ook in de gelukkige positie dat ik met mijn paard van de manege officieel mag starten op KNHS wedstrijden, die overstap vond ik zelfs al groot := Gewoon al het feit dat je iedere week de kans hebt op hetzelfde paard te rijden en samen iets op te bouwen.

Chaos

Knopjes indrukken die er opzitten is makkelijker als knopjes installeren bijv.

StephanieR

Hoi hoi,

Ik ben het tot op zekere hoogte met je eens TS. De vooruitgang die de ruiter boekt vind ik niet afhankelijk van of het paard waarop wordt gereden een manege paard of eigen paard is, maar van de instructie en het niveau waarop wordt gereden.

Wel is het zo, dat paardrijden een combinatiesport/teamsport is. Samen met je paard vorm je een combinatie waarbij er goed op elkaar ingespeeld moet worden, vandaar dat ik het niveau net noemde. Je hebt vast wel eens gevoel dat een ander manegepaard toch anders reageert op hulpen. Zodra een paard je eigen paard is, ken je deze door en door waardoor de combinatie vertrouwd is met elkaar. Dit zorgt er zeker wel voor dat je je paard beter aanvoelt en het paard jou beter aanvoelt en alle hulpen makkelijker en beter gegeven kunnen worden. Hierdoor kun je gewoon een stuk verder komen in alle disciplines.