Manegepaardje achterlaten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apollo94

Berichten: 365
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: Hilversum

Manegepaardje achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 00:50

Ten eerste ik weet niet of het goed staat, maar zouden jullie het anderswillen verplaatsen?

Ik zit sinds deze week heel erg te twijfelen. Laten we bij het begin beginnen.

Sinds januari ben ik de manege waar ik nu (nog) rijd begonnen met privelessen. In maart/april ging ik op een ander manege paardje privelessen nemen. Toen ik haar voor het eerst zag was zeheel mager door dat haar veulen haar had leeg gedronken. Toen ik haar voor het eerst ging orstelen was ze super onrustig liep constant te hinneken naar de veulen en ik wist niet wat ik er mee aan moest. Het rijden ging heel slecht, sturen konden we niet echt. We begonnen dus met sturen en laag rijden(western). Dit pakte ze redelijk goed op, maar we gingen met veel ups en downs.

Toen ze weer aankwam ging het goed, maar toen ze minder eten kreeg ging het rijden ook slechter(ze word hier slecht verzorgd) vervolgens kwam ze weer aan en ging het beter, totdat ze wormen kreeg. Pas sinds een week of 2 heeft de eigenaresse er hopelijk wat aan gedaan.. Vorige week is mijn instructrice weg gegaan en sindsdien ben ik heel erg aan het twijfelen of ik er ook weg moet gaan. Ik heb afgelopen week les gehad van iemand anders, dit was niet echt slecht of zo, aardig persoon, maar ik er wat van heb geleerd? Nee :n

Ik rijd ook nog op een andere manege waar het super is en waar ik veel leer. Ik zou daar dus opzich wel vaker willen rijden, maar het voelt echt als verraad naar die pony, ik kan haar daar toch niet zo achterlaten?

Ze heeft nu wel op stal constant eten(nadat de dierenbescherming is gebelt), maar buiten op het weiland nog niet altijd..

Ik zit heel erg te twijfelen wat ik zou doen, want ik ben erg aan haar gehecht, maar we kunnen haar net zelf betalen. Ik ga van de week aan die andere manege vragen of zij haar misschien willen kopen. Als dat tenminste kan.

Ik heb nog liever dat ze word verkocht aan iemand die haar eten en liefde geeft dan dat ze hier moet staan.. ;(

Sorry voor het lange verhaal, maar ik moest even mijn verhaal kwijt en hoop dat jullie kunnen helpen met een belissing te maken.

Groetjes,

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:17

Ik denk niet dat de andere manege haar gaat overkopen, omdat jij vindt dat ze zielig is. Ze is misschien wel echt zielig, maar wat heeft die andere manege daar mee te maken? Heb je het zelf al eens tegen de manege-eigenaar gezegd?

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Re: Manegepaardje achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:43

Herkenbaar gevoel TS, maar inmiddels (door de jaren wat wijzer geworden) weet ik ook dat je niet alle paarden kan redden waarvan je weet dat ze tekort komen.
Ik wens je succes met je keuze.

Apollo94

Berichten: 365
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: Hilversum

Re: Manegepaardje achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 10:52

De manege eigenaar waar ze nu staat die woont er niet meer :s het is er allemaal heel raar. Ik weet ook wel dat ik niet alle paarden kan redden hoor, maar vind het een lastige keuze aangezein ik veel van haar heb geleerd en zij hopelijk ook van mij..

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:57

Persoonlijk vind ik dat je bedrijven en instanties die niet goed voor hun dieren en mensen zorgen niet moet steunen. De dieren zijn daar vaak de dupe van en dat is natuurlijk wel een rot situatie. Ik zelf zou m'n lessen opzeggen en er bij vertellen dat de manier van omgaan/ verzorgen met de paarden je niet bevalt.

Punz

Berichten: 8583
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Manegepaardje achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:01

Stoppen met lessen, naar de andere manege EN deze pony blijven bezoeken/in de gaten houden en de DB inschakelen als het echt te gek wordt is imo het enige wat je kunt doen nu, hoe akelig ook..

Apollo94

Berichten: 365
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 21:13

Ik twijfel nog erg, ik ben zo bang dat ze er dan nog slechter van wordt.. Ik blijf er waarschijnlijk deze maand nog rijden, aangezien ik al betaald had voor een maand..

Het voelt gewoon zo oneerlijk tegenover haar |(

Nixxs

Berichten: 747
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Manegepaardje achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:41

Een manege die haar paarden zo slecht te eten geeft ? Is dit een grote manege of een klein
pension waar hier en daar wat lesjes worden gegeven ?
Ik begrijp dat de Dierenbescherming er al eerder bij is geweest, misschien
moet je hun eens bellen en melden dat het weer slecht gaat met de pony.

Apollo94

Berichten: 365
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: Hilversum

Re: Manegepaardje achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 21:52

Het is uuhm, ik denk vooral pension. Ze hebben manege paarden, maar ik weet niet precies hoeveel.
En ze hebben wel hooi nu in hun stal, maar nog niet altijd op het land.. Ik heb ook geen idee of e iets van biks krijgen en of dat verplicht is?Ze hebben daar ook katten lopen die zijn ook niet erg dik. De dierenbescherming had gezegd dat ze eten moesten geven wat nu op zich wel een beetje gebeurt..
Ik ga er even over na denken..

NiG

Berichten: 341
Geregistreerd: 27-05-10
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:55

Ik zou nooit ergens betalen voor lessen als ze de paarden slecht verzorgen. Zo help je misstanden in stand te houden.
Ze ziet er echt erg mager uit in je profielfoto, dat is echt niet normaal na een veulen. Heel erg sneu voor het paard natuurlijk, maar ik zou zeggen dat je 2 opties hebt;
-haar kopen
-daar weggaan

Apollo94

Berichten: 365
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: Hilversum

Re: Manegepaardje achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 22:05

Dat is ook zo, maar ik krijg ook me geld niet terug en ben dus not aan het twijfelen. Ik ben een beetje bang dat als ze word ingenomen dat ze naar de slacht moet. Zulk soort verhalen heb ik weleens gelezen. Weet iemand of dit zo is? Zo niet, dan kijk ik van de week even en daarna misschien bellen.

NiG

Berichten: 341
Geregistreerd: 27-05-10
Woonplaats: Zeist

Re: Manegepaardje achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:05

Misschien een opmerking die niet goed zal vallen;
maar als een paard erg slecht verzorgd /verwaarloost wordt is dat misschien wel een betere optie voor het dier (mits het gewoon in Nederland gebeurd en netjes), want zo heeft ze toch ook geen leven.
Maar ik kan me echt niet voorstellen dat de dierenbescherming meteen paarden naar de slacht stuurt.
Daarnaast gaat er denk ik best wel wat aan vooraf willen ze een dier daadwerkelijk innemen.

Apollo94

Berichten: 365
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: Hilversum

Re: Manegepaardje achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 23:27

Zo heeft ze ook geen leven daar heb je gelijk in. En als het natuurlijk nodig is, dan moeten ze het ook doenhoor, alleen aangezien ze lief is zou ik het helemaal erg vinden. Maar ik zal vrijdag als ik weer kom bij alle manege paardjes kijken en dan misschein de dierenbescherming bellen.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Manegepaardje achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:05

TAO-->MA

Rianne_Tuck
Berichten: 54
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Wijchen

Re: Manegepaardje achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:10

Als ik jou was zou ik daar weg gaan. Voor het paard kan je natuurlijk de dierenbescherming bellen, dit is denk ik het enige wat je kan doen waar het paard echt beter van word. Hoeveel beter word het paard als jij er blijft? Het is aan haar eigenaar om haar beter te gaan verzorgen. Dit zijn erg moeilijke situaties waar weinig aan te doen is. Gewoon doen wat voor jou het beste voelt!

Blazee

Berichten: 306
Geregistreerd: 27-06-08
Woonplaats: Smilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:22

Ik zou haar daar niet weghalen, maar goed in de gaten houden.
Als je het paard daar weg haalt willen die mensen er zeker winst op maken, waar weer een nieuw slachtoffer van terug wordt gekocht. Dat is water naar de zee dragen.
Als het nou echt slecht gaat met het dier gewoon weer de dierenbescherming inschakelen.

sourih
Berichten: 422
Geregistreerd: 04-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:29

ik weet hoe het voelt, ik zat ook op zo'n manege waar de paarden broodmager waren. Er was een man met eigen paard die geen geld meer had om een paard te verzorgen en is hij dus verdwenen en de manege gaf hem nog geen halve kilo hooi en hij mocht geen stal. Hij moest rondlopen in de manege.
Ik ben er weg gegaan maar ik denk echt dat ze dood is en de andere clubpaarden hebben een kapotte rug en ijn heel mager. Elke 2 maanden gaat er wel een naar de slacht.
veel sterkte
Laatst bijgewerkt door itsmi op 18-12-11 18:30, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Ergste spelfouten en MSN taal eruit gehaald

vanillebaby
Berichten: 97
Geregistreerd: 20-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:38

ff offtopic maar een verzoekje aan sourih kun je niet wat beter typen ,ik snap niets van je verhaal sorry.

Apollo94

Berichten: 365
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: Hilversum

Re: Manegepaardje achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 19:23

Ik ga in januari naar die andere manege, de gene die me nu les geeft is wel aardig, maar ik leer er niks van :\ ik zal er wel in de gaten houden. Of ik moet de lotto winnen dan koop ik er zelf :o. Het is erg sneu hoe het daar gaat :( . Die paardjes verdienen beter

Apollo94

Berichten: 365
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 23:19

Nu ik vandaag de op een na laatste les heb gehad, begin ik toch weer te twijfelen.. Het ging vandaag erg goed, leuke les gehad.. En zodra ik er aan denk dat ik haar volgende week achter ga laten, krijg ik een brok in mijn keel en tranen in mijn ogen. Het voelt zo oneerlijk ;(