Ponykamp, wat wil je écht eens doen (en wat absoluut niet)?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 01:45

Ik begeleid ponykampen, zat. ga ik voor de 3e keer (weer ergens anders) begeleiden. Tot nu toe merk ik dat voltige altijd erg populair is, en zonder zadel rijden en springen ook. Ik heb ook eens flessenvoetbal (zonder paard dan :P) gedaan en dat was ook erg leuk. Toen ik zelf nog op ponykamp ging vond ik waterspellen ook altijd leuk, appelhappen en waterballonnen trefbal en watergevecht e.d. met warm weer. Wat ik verschrikkelijk vond : ''gewoon'' trefbal of andere balspellen, in zo'n bloedhete binnenbak... En dan ook nog mee moeten doen. Nee dank je. Verplicht mee doen met de bonte avond vond ik ook niet leuk, want ik hou er niet zo van om op het podium te staan.

Maar er waren altijd wel héle leuke acts op de bonte avond zoals Oma's Vliegtuig ! Dan zet je een paar stoelen in een rij achter elkaar, de voorste is de piloot (oma) en dan nog een paar passagiers zeg maar, leuk verkleed, en dan nog een paar uit het publiek. Die zet je geblinddoekt op de stoel en dan moeten ze gaan staan, en oma moet dan aanwijzingen geven (links, rechts, etc.) en dan plotseling doe je net alsof het vliegtuig neerstort en moet iedereen gaan zitten, en dan leg je vlak daarvoor bij de geblinddoekte mensen een natte spons op de stoel. Altijd een succes ! (voor het publiek iig...) :D

Mij leek zwemmen met de paarden altijd erg leuk, en bosritten vond ik ook altijd hartstikke leuk.

__denise

Berichten: 3210
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:26

Wat ik vroeger wel eens gedaan heb op een kinderfeestje, weet alleen niet meer hoe het heet, is ook wel grappig.
Dan moet je met z'n 2en achter elkaar gaan zitten, voorste gewoon normaal, achterste geblinddoekt.
Dan gaat de achterste bij de voorste allerlei dingen doen zoals; tanden poetsen, drinken geven, make-up opdoen (lippenstift is altijd erg leuk) en wat eten geven.
Tip: maak in een vuilniszak even een gat waar je je hoofd doorheen kan doen, het kan nogal vies worden namelijk.

Ohja, over dat invetten enzo. Ik vind invetten misschien niet zo nodig, maar bijv. een stal opstrooien, helpen met voeren, aanvegen en zo dat kan best. Ze moeten weten dat verzorgen voor een paard niet alleen bestaat uit knuffelen en rijden. :)

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:15

Tja, Ik ben zelf 13 en ga al voor de vijfde keer op kamp.

Wel; Bosritten, Waterspelletjes bij warm weer, zwemmen met paarden, crossen, laat op blijven.

Niet; Verplicht meedoen met iets. Ik heb zelf een hekel aan bonte avond haha.

Tja. Invetten daar kun je over twisten. Ik heb 2 eigen paarden. Ik vet het om de week. Week 41 van het ene paard week 42 van het andere paard. Op ponykamp vind ik het nergens op slaan. Je hebt daarvoor een stalhulp, als ze gaan vragen of ik dat doe ga ik het niet doen hoor, komop ik heb wel wat beters te doen. Maar toch is het goed om het te doen, maar niet op een ponykamp!

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:31

Saaaash schreef:
Tja, Ik ben zelf 13 en ga al voor de vijfde keer op kamp.

Wel; Bosritten, Waterspelletjes bij warm weer, zwemmen met paarden, crossen, laat op blijven.

Niet; Verplicht meedoen met iets. Ik heb zelf een hekel aan bonte avond haha.

Tja. Invetten daar kun je over twisten. Ik heb 2 eigen paarden. Ik vet het om de week. Week 41 van het ene paard week 42 van het andere paard. Op ponykamp vind ik het nergens op slaan. Je hebt daarvoor een stalhulp, als ze gaan vragen of ik dat doe ga ik het niet doen hoor, komop ik heb wel wat beters te doen. Maar toch is het goed om het te doen, maar niet op een ponykamp!


Waarom zou je niet mee doen als er ingevet word? toch een kleine moeite en andere kinderen zullen het wel leuk en leerzaam vinden.

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ponykamp, wat wil je écht eens doen (en wat absoluut niet)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:32

daarnaast niet op iedere manege hebben ze een stalhulp rondlopen die het doet.

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:09

Bij ons wel. En alsnog. Ik zou het gewoon niet doen. Het is niet mijn tuig. Ik betaal 479 euro om daar op ponykamp te gaan en daan gaan ze me vragen om het tuig te poetsen? :Y)

_Knofje

Berichten: 2706
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:11

Greppeltocht. :)

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:38

Saaaash schreef:
Bij ons wel. En alsnog. Ik zou het gewoon niet doen. Het is niet mijn tuig. Ik betaal 479 euro om daar op ponykamp te gaan en daan gaan ze me vragen om het tuig te poetsen? :Y)

Sjees waar ga jij heen? Wat een geld.. ik dacht dat mijn kamp duur was... :+
Maar de stal van je pony uitmesten op ponykamp doe je wel? En de pony elke dag borstelen?
Ik vind dat als het nodig is, je het tuig net zo goed moet willen invetten, als dat je de pony borstelt voor je gaat rijden.
Dat hoort er ook gewoon bij. Je betaalt dan wel veel geld, maar dat doe je vast niet zodat je op een kant en klare pony kan stappen? Paardrijden bestaat nou eenmaal uit meer dan alleen rijden..

Dus ik vind nog steeds dat invetten ook mag op een ponykamp, als het nodig is voor het tuig. Niet om de uurtjes te vullen natuurlijk :P

Voltige is trouwens ook idd een hele leuke om te doen! Net als ponyvoetbal/rugby. Of anders een estafette wedstrijd (kan ook in stap) met allemaal obstakels. Te paard dan wel he..

_Tine
Berichten: 1173
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Limburg, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:45

Naast alle dingen die er gezegd zijn, vind ik een voltige-lesje ook wel heel fijn (lijkt me toch zo).
Moet je natuurlijk wel super brave paarden voor hebben ;)

Maar wat niet;
Op een ponykamp moesten wij (de kinderen) elke dag 2x de stront uit de stallen halen (een stal was een hele lange strook met tussen elk paard, dus om de 1 - 1,5 meter, een soort van hard laken ertussen..). Dit gebeurde terwijl de paarden (die stampte en bijtten..) nog in de stal waren, want er was geen weidegang. We moesten ook zelf de koer vegen.. Wat een rot paardenkamp :)
Dus ik zou de kinderen wel eens een stal laten uitmesten, maar maak er een pleziertje van, en laat ze het niet 2X per dag doen waarbij ze ook nog bij de schrik zitten dat ze worden gestampt..

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ponykamp, wat wil je écht eens doen (en wat absoluut niet)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 18:00

oef Snoop_fan, dat klinkt idd niet echt als een fijn ponykamp, met bijtende en stampende paarden :(
2x uitmesten per dag is ook wel een beetje veel hoor, die mensen van die manege hadden vast niet veel geld over voor goede stallen (en stalpersoneel).
Wat ik bedoelde met uitmesten was idd meer drollen en vies stro weghalen, maar dat 1 of 2x in de week. Het echte uitmesten vind ik wel voor de manege zelf! Maar sowieso niet als de paarden/pony's nog in stal staan, dat gaat met (kleine) kinderen gewoon niet goed.
Wat is de koer eigenlijk?
T kamp waar ik nu nog heen ga ben je in groepen opgedeeld en dan heb je per dag een corvee taak, stallen mesten/voeren/vegen of bijv de etensboel naar de keuken brengen. Maar dan zorg je er ook gewoon met z'n allen voor dat t er allemaal netjes uit ziet en dat de paarden (en je zelf) goed verzorgt worden.. Het is ook net de manier waarop je het brengt.

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:10

Bzoem schreef:
Saaaash schreef:
Bij ons wel. En alsnog. Ik zou het gewoon niet doen. Het is niet mijn tuig. Ik betaal 479 euro om daar op ponykamp te gaan en daan gaan ze me vragen om het tuig te poetsen? :Y)

Sjees waar ga jij heen? Wat een geld.. ik dacht dat mijn kamp duur was... :+
Maar de stal van je pony uitmesten op ponykamp doe je wel? En de pony elke dag borstelen?
Ik vind dat als het nodig is, je het tuig net zo goed moet willen invetten, als dat je de pony borstelt voor je gaat rijden.
Dat hoort er ook gewoon bij. Je betaalt dan wel veel geld, maar dat doe je vast niet zodat je op een kant en klare pony kan stappen? Paardrijden bestaat nou eenmaal uit meer dan alleen rijden..

Dus ik vind nog steeds dat invetten ook mag op een ponykamp, als het nodig is voor het tuig. Niet om de uurtjes te vullen natuurlijk :P

Voltige is trouwens ook idd een hele leuke om te doen! Net als ponyvoetbal/rugby. Of anders een estafette wedstrijd (kan ook in stap) met allemaal obstakels. Te paard dan wel he..


Hippisch Centrum Rossworld

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Ponykamp, wat wil je écht eens doen (en wat absoluut niet)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:11

Wat ik echt heel erg gaaf aan ponykampen vond is als ze een waterbak hadden waar je lekker doorheen mocht crossen. :)

_Tine
Berichten: 1173
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Limburg, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:55

Bzoem schreef:
oef Snoop_fan, dat klinkt idd niet echt als een fijn ponykamp, met bijtende en stampende paarden :(
2x uitmesten per dag is ook wel een beetje veel hoor, die mensen van die manege hadden vast niet veel geld over voor goede stallen (en stalpersoneel).
Wat ik bedoelde met uitmesten was idd meer drollen en vies stro weghalen, maar dat 1 of 2x in de week. Het echte uitmesten vind ik wel voor de manege zelf! Maar sowieso niet als de paarden/pony's nog in stal staan, dat gaat met (kleine) kinderen gewoon niet goed.
Wat is de koer eigenlijk?
T kamp waar ik nu nog heen ga ben je in groepen opgedeeld en dan heb je per dag een corvee taak, stallen mesten/voeren/vegen of bijv de etensboel naar de keuken brengen. Maar dan zorg je er ook gewoon met z'n allen voor dat t er allemaal netjes uit ziet en dat de paarden (en je zelf) goed verzorgt worden.. Het is ook net de manier waarop je het brengt.


De plaats waar de pony's moeten instappen (aan de hand gebeurde dat) tot de anderen klaar waren, waardoor we moesten als we stro moesten bijgeven, zadels wegleggen & gaan halen etc.
Die moest elke dag geborsteld worden :)
Inderdaad, was een echt rotkamp :)
Maar er zaten dan natuurlijk ook paarden die na het ponykamp naar de slacht gingen, lamme tong, half blind etc..

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Ponykamp, wat wil je écht eens doen (en wat absoluut niet)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 23:01

Ik snap werkelijk waar de ophef over tuig poetsen niet? Snap de moeite ook niet om gewoon 1x in de week het hoofdstel/zadel van je pony te poetsen, is nog geen 15min werk!

Stallen mesten vind ik inderdaad ook geen werk voor kinderen op kamp, sowieso op de meeste manege wordt er maar 1x per week gemest (hele stal leeg) en elke dag opstrooien. Dat zou dan weer wel kunnen, vinden de meeste vaak zelfs leuk!

Of een bak harken, weide mesten, etc.. Hoort niet op een kamp.

Mariska_D

Berichten: 1152
Geregistreerd: 05-11-08
Woonplaats: Markelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:12

Leuk topic. Morgen begint mijn kamp. Moet 5 weken begeleiden dit jaar, word m'n 4e jaar :) .

Wij hebben op donderdag avond altijd modeshow. De kinderen zijn voordat ze op kamp gaan hierover ingelicht zodat ze spulletjes van huis mee kunnen nemen. Ze moeten hun verzorgpony en hunzelf zoveel mogelijk het zelfde 'versieren' in een (zelfbedacht) thema. Daarna moeten ze dat showen aan ons leiding, de jury. Heerlijk de creaties waar ze soms mee komen, mijn paard (vorig jaar verzorgpaard ) , was vorig jaar een konijn :+ .

Verder hebben we spooktocht, modderrace, spelletjes, buitenritten, met karretje weg, voltige, voetbal..

En invetten , tjaa wij hebben ook wat fanatiekelingen hoor aan kinderen die dat leuk vinden. En het hoort er bij :) . Het is bij ons niet standaard op kamp, maar als ze het zelf aanbieden, tjaa dan houden we ze natuurlijk niet tegen :Y)

Temeraire

Berichten: 3538
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Ponykamp, wat wil je écht eens doen (en wat absoluut niet)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:28

wel:
buitenrit, spelletjes (met en zonder paard), speciaal poetsmoment met wedstrijdje welke pony t mooiste is geworden, dresuurles, springles, longeerles, waterbak, etc.

Tuig poetsen vond ik wel leuk toen ik klein was, is vooral leuk voor kinderen die geen eigen pony hebben.

niet: veel stallen uitmesten met ernstig achterstallig onderhoud omdat je in 1 van de eerste weken van het ponykamp zit :\ was echt vreselijk, heel zwaar werk en heel vies. Ik heb wel meegedaan maar vond het belachelijk dat wij dat moesten doen. Maar goed er klopte wel meer niet aan dat ponykamp.

paardje21991

Berichten: 19
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:15

Bij ons doen ze dan altijd dat je een standaart pony krijgt voor die week,. ik vindt dat ze een keer met alle kinderen en standaart pony's van de kinderen wel naar het strand mogen gaan. want naar het strand gaan met een pony is mijn droom :D

GEEN spooktoch }>

kelly_Utah

Berichten: 321
Geregistreerd: 15-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:14

Zwemmen met de paarden :z

demyxparis
Berichten: 259
Geregistreerd: 23-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:14

wel:
spooktocht(en),SGW,springparcours
en zwemmen met de paardjen ja!

niet:
uhhm weEt niet echt iets XD

Bacardyx

Berichten: 849
Geregistreerd: 11-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:08

spoooktocht,
en crosstraining.

Cheetahfan

Berichten: 3170
Geregistreerd: 09-11-09

Re: Ponykamp, wat wil je écht eens doen (en wat absoluut niet)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:38

Verplicht meedoen aan een bonte avond, oid, absoluut niet :')

Een lekkere strandrit is altijd wel leuk! :D En zwemmen met de paarden!
Zonder zadel rijden ook!

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:44

spelletjes met de paarden
en droppig

xNele
Berichten: 277
Geregistreerd: 21-12-08

Re: Ponykamp, wat wil je écht eens doen (en wat absoluut niet)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:24

Wel:
Nachtspelletjes (voor de kleinsten gewoon dicht bij de stal een zoektocht of dergelijke)
Waterspelletjes in de zomer
Zadel en hoofdstel van jou pony/paard invetten (lijkt me niet zo'n grote moeite en je hebt er zelf geniet van)
Hooi geven en gang vegen
Leuke spellen en activiteiten ook na het rijden
Een keer voltige, keertje eventing of eens spellen op het paard

Niet:
Veel theorie (aan de onervaren ruiters wel, maar voor de al wat ervarene ruiters kan dit snel vervelen)
Stallen uitmesten
Strooien
Verplicht optreden (te paard, oké, maar niet bv een dansje maken met een groepje)


Ik vind niet als je veel geld betaalt (wat in de meeste gevallen voor zo'n kamp wel zal zijn), dat je taken als stallen uitmesten, stallen strooien, muren kalken, zadelkamers opruimen, etc. mag vragen.
Dat vind ik gewoon niet kunnen, daar zijn stalhulpen voor.
Je betaalt dan veel voor zo'n kamp en dan mag je zelf stallen doen.

Ook vind ik 4 maaltijden per dag en onbeperkt fris water wel een must.
Niet dat je nog eens 50€ aan extra eten en drinken moet uitgeven.

Ik ging normaal elk jaar 4x op kamp, een extern kamp voor €95 per keer.
We moesten elke dag uitmesten, stallen strooien, hooi geven, paarden van de manegeeigenaar toilleteren.
Ook gangen uitvegen en zadelkamers opruimen hoorde erbij.
Eten en drinken excl dus dat was ong €10 per dag.
We kregen 2 uurtjes les per dag en voor de rest niets. Ook werden we geacht drink en voerbakken uit te kuisen en alle paarden te controleren op rotstraal + in te spuiten.
Als we nog tijd over hadden moesten we alle manegepaarden toiletteren en behandelen tegen schimmel.

Daarmee dat ik dit jaar op een ander kamp ga :)

iirrssjjee

Berichten: 5954
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Ponykamp, wat wil je écht eens doen (en wat absoluut niet)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:52

Wel;
Vooral veel op het paard zitten
Met zadel
zonder zadel
Springen, dressuuren, crossen, zwemmen, voltige, mennen.
Veel spelletjes te paard.

Niet;
alles verplichten, laat de kinderen zelf beslissen of ze met iets mee willen doen.

Lotteee14
Berichten: 43
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:38

Wel; zwemmen met de paarden, dropping, veel afwisseling met rijden :D

Niet; Geen idee!