[MA] het bit in voor en nadelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mandy441

[MA] het bit in voor en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 20:48

hallo,

ik wil het even over het bit hebben omdat dit een onderwerp is waar we niet zo veel over hebben!

de voordelen aan het bit:

het bit is erg fijn om te remmen en sturen er wordt (meestal) goed op gereageert
het is goed voor drukken paarden
met inrijden erg fijn
erg geschikt voor dressuur en dressuur oefeningen

de nadelen aan het bit:

het nadeel aan het bit is dat je het paard (soms) pijn doet! (dit word meestal niet gemerkt)

zie dit filmpje: (ik weet niet of je een link mag zetten als dit niet mag wil je dat even melden in een PB)

http://www.youtube.com/user/arno8#p/sea ... PIePtrcpqo

daar word in uitgelegt wat er precies laten zien wat er gebeurt in het mond van het paard als je trekt of stuurt

voordelen aan bitloos:

meer een band krijgen met je paard
je leert meer met zit stem en been rijden
lekkerder voor je paard

nadelen aan bitloos:

je paard krijgt veel druk op zijn neus (kan opgelost worden met bontje)
je paard kan er misbruik van maken
zit bij somige paarden geen rem op!

groetjes,

TGS

Re: [MA] het bit in voor en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:58

ik vind het goed dat iemand in de geval jij, er een topic over plaatst filmpje zet een heleboel mensen op hun plek.
super

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:28

Er zijn juist héél veel topics op bokt over de voor- en nadelen van bitloos rijden. Hartstikke leerzaam om eens te lezen en je op die manier een gefundeerde mening te vormen. Kijk maar eens op Naturals, maar bv ook op Rijtechnisch.
Dit onderwerp raakt iedereen, eigenaar, verzorger, of manegeruiter, iedereen kan en mag er wat van vinden en besluiten daar wel of niet wat mee te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:31

TGS schreef:
ik vind het goed dat iemand in de geval jij, er een topic over plaatst filmpje zet een heleboel mensen op hun plek.
super

Goh, gelukkig is het filmpje ook niet partijdig en wordt alles overdreven :)

Het bit is zo streng als de ruiterhand...
Bovendien zijn er al genoeg discussies geweest over het bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:38

*slaat hele diepe zucht*

mandy441 schreef:
de voordelen aan het bit:

het bit is erg fijn om te remmen en sturen er wordt (meestal) goed op gereageert onzin, paard reageert zo goed als jij hem africht
het is goed voor drukken paarden weer onzin, dit heeft niks met het bit te maken
met inrijden erg fijn je kan paarden ook bitloos inrijden
erg geschikt voor dressuur en dressuur oefeningen an sich handig voor de aanleuning

de nadelen aan het bit:

het nadeel aan het bit is dat je het paard (soms) pijn doet! (dit word meestal niet gemerkt) complete onzin, gelieve leren paardrijden als je dit doet

zie dit filmpje: (ik weet niet of je een link mag zetten als dit niet mag wil je dat even melden in een PB)

http://www.youtube.com/user/arno8#p/sea ... PIePtrcpqo onzin, filmpje is overdreven en partijdig

daar word in uitgelegt wat er precies laten zien wat er gebeurt in het mond van het paard als je trekt of stuurt

voordelen aan bitloos:

meer een band krijgen met je paard onzin, dit heeft niks met het tuig te maken
je leert meer met zit stem en been rijden onzin, dit hoor je met bit ook te doen
lekkerder voor je paard onzin, kijk bij nadelen van het bit

nadelen aan bitloos:

je paard krijgt veel druk op zijn neus (kan opgelost worden met bontje) onzin, zolang het hoofdstel niet verkeerd is afgesteld, ook lost een bontje hier niks mee op
je paard kan er misbruik van maken onzin, of de africhting is zoek
zit bij somige paarden geen rem op! kijk hierboven en bij remmen en sturen bij voordelen van bit
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-10 10:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:39

Amen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:40

TGS schreef:
super

Mensen op hun plek zetten? Met wat? Een compleet overdreven filmpje dat niet op wetenschappelijk onderzoek is gebaseerd dat al in vele vorige discussies onderuit is gehaalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:42

Jongens, TS is een veertienjarige manegeruiter. Ik ben BLIJ dat die ook eens verder kijkt dan haar neus lang is. Gefundeerde mening (met enig evenwicht dus) komt wel als ze zich wat meer in het onderwerp verdiept. Er gaat nu even een wereld voor haar open dat er meer is dan een hoofdstel met een bit alleen, dus bitloos is nu even helemaal geweldig, maar dat nuanceert wel...

mandy441

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 15:11

Asyaa schreef:
TGS schreef:
super

Mensen op hun plek zetten? Met wat? Een compleet overdreven filmpje dat niet op wetenschappelijk onderzoek is gebaseerd dat al in vele vorige discussies onderuit is gehaalt?

het filmpje is wel overdreven maar dit gebeurt echt in het mond van je paard alleen niet zo hard maar als jij of iemand anders streng in de teugel is dan kan er wel echt erge pijn aan overgehouden zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:27

Je kan ook een paard z'n neus breken met een bitloos hoofdstel, als je maar hard genoeg trekt.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:30

je kan ook een paard zijn kaak breken als je maar hard genoeg trekt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:30

Precies.
Het ligt niet aan het hoofdstel, maar aan de ruiter.

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:32

sommige mensen vinden het zielig, ja.. dat snap ik als je ziet hoe sommige mensen er mee om gaan.
maar mensen die ook nog 'n boomloos gaan rijden.. sorry ik heb hier niks mee.
maar mensen die het zielig vind.. knoop er dan ook gen zadel op toch?

ik rijd altijd met een bit.
moet wel, juist voor de controle.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:46

Ik ben het geheel met Asyaa eens. Het ligt echt aan de ruiter. Bitloos kan ook behoorlijk scherp zijn.

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:35

Ik rijd ook bitloos! :) Maar ben opzich niet tegen een bit al vind ik wel dat je het eerst hebt moeten proberen voordat je conclusies trekt zoals mijn paard kan het niet... blablabla. Wie het nooit heeft geprobeerd kan het namelijk ook niet weten. :)

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:50

Ik vind persoonlijk een bit geen probleem, mits je er mee om weet te gaan. Hou rekening met de mond van je paard.. En paard dat je goed aan het lopen hebt hoeft niet te lijden. Ga niet trekken zagen en al die onzin. Stuur met je benen, dat leerden we allemaal vroeger vast als kleine kinderen, lange teugel en figuren maken, kunnen we nog steeds denk ik. Een lichte druk aan je teugel moet genoeg zijn.

En anders kunnen we nog voor een rubber bit gaan :P

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:40

als je met bit rijd, kan je je paard ook bezeren , je moet maar net hard trekken :+
bitloos kan je ook je paard mee bezeren,

alletwee heeft t nadelen ,, t ligt er maar net aan wie erop zit :P

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:52

Dit is echt, echt een slecht filmpje.... :S Zo droog ingesproken ook.

Bitloos rijden vind ik een goed iets. Waarom zou je een paard een ijzeren ding in zijn mond doen terwijl je zonder vrijwel dezelfde resultaten kunt behalen.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 00:04

Sorry maar viel na 5 seconden in slaap van die stem :+
Mijn mening is dat hoe je ook rijd met of zonder bit het aan de ruiter ligt of dit prettig is voor een paard. Aan een bit lopen trekken of aan een bitloos hoofdstel en dus aan de neus trekken is ongeveer even pijnlijk voor een paard.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 00:10

Zucht... weeeeer dit filmpje...
Gemaakt door iemand die absoluut tegen bitten is en niet wetenschappelijk onderlegd is. M.a.w.: een zeer partijdig filmpje dat regelmatig van geen kanten klopt.

Ik zelf ben niet voor of tegen rijden met bit of bitloos rijden. Belangrijkste is wat jouw paard het fijnst vindt en hoe streng jij met je hand bent.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 00:15

Trouwens als je maar hard genoeg trekt aan een bitlooshoofdstel kun je dacht ik het neusbeen breken.
Zelf rij ik met bit maar heb ook al heerlijke buitenritten gemaakt met een touwhalster en dat gaat ook prima.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 00:17

calyppie_ schreef:
sommige mensen vinden het zielig, ja.. dat snap ik als je ziet hoe sommige mensen er mee om gaan.
maar mensen die ook nog 'n boomloos gaan rijden.. sorry ik heb hier niks mee.
maar mensen die het zielig vind.. knoop er dan ook gen zadel op toch?

ik rijd altijd met een bit.
moet wel, juist voor de controle.

En hier ga je de fout in. Als je een bit nodig hebt voor controle ben je waarschijnlijk ook verkeerd bezig.

kinros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:40

ik vind dit een zielig filmpje maar ik heb niets tegenbitloos en evenmin met bit
het ligt aan de ruiter en aan het paard (sommige zijn gevoeliger dan andere

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:13

Ik vind juist niet fijn voor drukke paarden dat zij hun hoofd omhoog doen en een bit in hun mond hebben en dus pijn hebben. Ook is het niet (vind ik) fijn voor inrijden :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:11

Hoewel het toegestaan is om op oudere topics te reageren mits je reactie iets toevoegt, is dit topic dusdanig oud dat er in de tussentijd recentere topics over dit topic zijn geopend. Ik zou jullie dan ook willen verzoeken om dit topic te laten 'rusten' en je mening hierover in recentere topics te plaatsen.