nooit zenuwachtig nu opeens wel.. iemand tips??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kristinaaa97
Berichten: 95
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Zutphen

nooit zenuwachtig nu opeens wel.. iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 15:55

hoi bokkers!!
ik heb een probleem: ik ben nooit zenuwachtig met de paarden maar nu heb ik zaterdag 2 januari 2010 een proefles bij een andere manege omdat die waar ik altijd reed is gestopt en nu ben ik dus heel zenuwachtig...

ik heb mijn nichtje wel geholpen tegen de zenuwen met haar eerste springles want daar wilde ze dat ik bij was maar dat werkt denk ik niet bij mij..

dus heeft iemand tips tegen de zenuwen??

het is trouwens ook pas de tweede keer rijden na een gekneusde voet en nog een paar dingen met me enkelbanden dus kan het daaraan liggen?? (heb nu ook weer gekneuste vinger) ik denk zelf van niet omdat dat met turnen gebeurt was maarja..

nu ben ik dus zenuwachtig en ik wet niet wat ik ertegen kan doen dus plaes help me!!

mvg Kristina

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: nooit zenuwachtig nu opeens wel.. iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:56

Gewoon rustig blijven ademhalen. Het is niet gek dat je zenuwachtig bent. Een nieuwe manege daar heb je nieuwe paarden, nieuwe mensen en nieuwe instructeurs. Daar moet je aan wennen en dan kan het de eerste keer spannend zijn omdat je niet weet wat je kunt verwachten. Kun je niet een keer naar een les gaan kijken voordat je zelf moet gaan rijden?

Carmen
Berichten: 2626
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:57

Goed voorbereiden, rustig blijven ademen en niet teveel erover piekeren. :)

mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:01

is misschien iets waar je niet in geloofd, maar veel kinderen zijn tegenwoordig slimmer dan volassenen en voelen het aan als er iets niet goed zit. ik heb een tijdje bij iemand verzorgt en elke keer als ik daarheen ging was ik zenuwachtig, mens bleek niet te vertrouwen te zijn en aan de drugs en weet ik het allemaal niet. het is maar waar je in wilt geloven, maar bij mij waren die zenuwen dus omdat het goed fout zat daar.
(dit is mij allemaal verteld door een mevrouw die ook een zo'n kind heeft, en zelf ook gave's heeft, en zich ook echt in dit verdiept.)

s1993

Berichten: 2120
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: nooit zenuwachtig nu opeens wel.. iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:04

Ik heb dat ook als ik ergens anders rijd...
Als ik ergens rijd waar ik vaker heb gereden dan ben ik niet zenuwachtig, kan ik op alle paarden rijden enzo...
Maar rijd ik ergens waar ik nog nooit ben geweest, dan ben ik echt zenuwachtig

mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:07

mang schreef:
is misschien iets waar je niet in geloofd, maar veel kinderen zijn tegenwoordig slimmer dan volassenen en voelen het aan als er iets niet goed zit. ik heb een tijdje bij iemand verzorgt en elke keer als ik daarheen ging was ik zenuwachtig, mens bleek niet te vertrouwen te zijn en aan de drugs en weet ik het allemaal niet. het is maar waar je in wilt geloven, maar bij mij waren die zenuwen dus omdat het goed fout zat daar.
(dit is mij allemaal verteld door een mevrouw die ook een zo'n kind heeft, en zelf ook gave's heeft, en zich ook echt in dit verdiept.)


even ter toevoeging :

dit hoeft overigens niet te betekenen dat het bij jou geval ook slecht is. misschien is het gewoon omdat het nieuw is ofzo.

Paranoide

Berichten: 118
Geregistreerd: 31-10-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:12

Bedenk voor jezelf waar je nou precies bang voor bent. Ben je nerveus omdat je bang bent dat je weer een blessure oploopt, voor nieuwe sociale contacten, het rijden zelf?
Denk daar goed over na, als je eruit bent ga je de situatie in geheel bekijken. Waar komt die 'angt' of nervositeit vandaan? Pas als je de oorzaak weet kun je maatregelen nemen tegen de gevolgen. Ik kan je nu wel onoverhoopt tips gaan geven tegen zenuwachtig zijn, dat zal toch niet helpen. Als je toch iets algemeens wilt:

- Zorg dat je je op je gemak voelt, neem bijv. iemand mee waar jij je vertrouwd bij voelt.
- Zorg dat je goed uitgerust bent.
- Let op je ademhaling, daar kun je thuis ook oefeningen voor doen. Heeft bij mij heel erg geholpen om beter te kunnen presteren op concours.

Succes,
Roos

Dagmar_1995

Berichten: 1267
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: Deventer

Re: nooit zenuwachtig nu opeens wel.. iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:39

Het is helemaal niet raar om zenuwachtig te zijn hoor!
Natuurlijk is het spannend!
Probeer je vooral niet druk te maken, waarschijnlijk valt het allemaal heel erg mee. Is het anders een idee om een keertje van te voren te gaan kijken?

Veel plezier en succes, het komt vast allemaal goed

Rozijntje
Berichten: 38
Geregistreerd: 31-12-09

Re: nooit zenuwachtig nu opeens wel.. iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:44

Dat had ik laatst ook, toen moest ik opo een andere stal het paardje van mijn buurmeisje gaan rijden, brrrrrr ik had helemaal de kriebels, maar toen ik eenmaal aan het rijden was toen was het over. Dus gewoon gaan rijden joh, je hoeft je helemaal niet zenuwachtig te voelen

__Leonie

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-01-08
Woonplaats: Wijchen

Re: nooit zenuwachtig nu opeens wel.. iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:31

Dat heb ik ook welleens ;)
Toen ik bij een stal van de bijrijpaarden ging kijken.
Komt bij mij vooral omdat ik dan juist (omdat alles nieuw is) het allemaal goed wil doen.

Mir_horses

Berichten: 1458
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Papendrecht

Re: nooit zenuwachtig nu opeens wel.. iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 23:25

Is het nog een idee om van te voren daar nog te gaan kijken? Dan weet je een beetje waar je rijd e.d.
Maar toen ik twee jaar geleden op een andere manege ging rijden, vond ik dat ook spannend voor de eerste keer hoor! Zowiezo omdat je ineens op een vreemd paard rijdt.
Het gaat je vast lukken! Succes hoor.

bokpony
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-01-10

Re: nooit zenuwachtig nu opeens wel.. iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:27

ik heb er helaaszelf ook last van
ook al hebben we gewoon les als ik op de manege kom sta ik soms gewoon te bibberen niet omdat ik dat eng vind
ik snap er zelf ook niks van!!!

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: nooit zenuwachtig nu opeens wel.. iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:19

Tja misschien een slecht voorgevoel?
Ik ben altijd heel zenuwachtig omdat ik er gewoon heel veel zin in heb. Dus daar zou het ook nog door kunnen komen.
Je kunt inderdaad, zoals capopjekop al zei, gewoon eerst even gaan kijken en kennis maken met de mensen, paarden en instructeurs, dan weet je met wie je te maken hebt! ;)
Succes!

Tammy_lover_

Berichten: 306
Geregistreerd: 27-12-09
Woonplaats: Bergen op Zoom (In Tammy's stal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:59

Neem een goede vriendin mee dan word je al wat rustiger.En als je eenmaal op het paard zit zijn je zenuwen over.

kristinaaa97
Berichten: 95
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:48

nou..
ik ben geweest, en ik mocht vanwege de zenuwen op een beginnerspony en dan is het echt weer net dat dat mij overkomt:
de pony was chagrijnig en hyper volgens de mensen die me hielpen en de instructrice. het verbaast me ook nog dat ik niet gevallen ben want het paard heeft gesteigerd en gebokt en geschopt naar de andere paarden maar het was dan wel zo dat ik toen het paard weer op de grond stond van het steigeren ik dacht 'ohh.. het paard heeft gesteigerd dat vind ik eigenlijk best eng' want ik merkte het pas toen ik weer aan het rijden was.

en dan was er nog iets wat ik niet gewend was: ze hebben daar allemaal wedstrijden gereden dus zijn niet zoals de meeste pony's en paarden van maneges. en ze hebben daar dus maar 2 pony's en de rest allemaal paarden, en ik heb toen ik wat jonger was wel op een (nog net) pony gereden van 1,56 gereden maar daarna alleen maar op een van 1,48 en dus dit paard was wel een stukje hoger ookal dacht ik dat op het begin niet.

gelukkig was ik niet de enigste die nieuw was want 4 van de 7 kinderen waren nieuw op de manege, ookal kende ik de stal al want daar was een tijdje de vorige manege. ook weer wat nieuws: ik heb altijd met 3 kinderen in dde les gereden zijn het er opeens 7 nou, dat is wel een stuk vollere rijbak, vooral als je steeds op moet letten dat je niet te dicht bij andere paarden in de buurt komt en zij niet bij jou omdat je paard anders gaat schoppen..

achja iedereen bedankt voor de tips!!

xNavatu

Berichten: 4524
Geregistreerd: 10-10-09
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:52

Dat is toch best normaal..
Als je naar een nieuwe manege gaat.. iedereen heeft dat wel eens denkik.
Maar ik denk dat als je daar bent dat het dan ook zo weer over is hoor.
Neem gewoon een vriendin mee ofzo ;)

Oh wacht, laaste berichtje niet gelezen XD
Haha, dan heb je het net wat minder getroffen, maargoed.. je bent blijven zitten dus!
Fijn dat het verder wel goed is gegeaan =)

Kristel_82

Berichten: 115
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Nog 2 maandjes in Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:52

Nou je hebt het wel getroffen! Het kan ook goed zijn dat je pony jou zenuwen voelde! Verder heb je dit overleeft en ben je blijven zitten! Dat is dus al een hartstikke goed begin! En die volle bak... Dat went. Op een gegeven moment merk je amper dat je even vooruit moet kijken. EN gaat het een keer toch niet helemaal lekker... Een 'Oeps, Sorry!' doet veel goed :o
Hoe gaat het nu met je zenuwen? Als je merkt dat je erg zenuwachtig bent, dan kan het helpen om te zingen. Ik kan me voorstellen dat je niet hard op wilt zingen in je nieuwe les, maar als je heel zachtjes zonder geluid zingt, werkt ook! Het helpt echt ontspannen!

Appelsapje

Berichten: 552
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Belgiƫ

Re: nooit zenuwachtig nu opeens wel.. iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:47

Ik rijd nu al 1 jaar op mijn manege en nog steeds ben ik zenuwachtig elke keer als ik er naartoe ga!

Serendip90
Berichten: 1801
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:41

Aan zenuwen kun je zo fijn weinig doen. "Rustig blijven" dat kan iedereen wel zeggen, maar soms lukt dat gewoon niet.

Ik rijd al een tijdje, maar ik heb het nog hoor. Als bepaalde mensen kijken dan word ik gewoon zenuwachtig. (En dan heb ik het geluk dat ik een eigen pony heb en dan gewoon denk "ik ga lekker het bos in" of "nog een paar rondjes en dan vind ik het wel weer goed" :p Heel slecht eigenlijk, want door deze "luxe" kom ik niet van de zenuwen af.

Wat bij mij wel helpt, is met een vriendinnetje gewoon praten :) Gezellig kletsen tijdens het rijden, dat ik me niet op andere mensen concentreer (daar zit bij mij de "stress-factor).. Dus probeer er eens achter te komen waardoor je zenuwachtig wordt en concentreer je dan op iets anders!

bokpony
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:35

nou en ik heb er ook nog steeds last van weten jullie iets?