'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:27

Ik word altijd zo moeeee van die mensen die altijd maar blijven zeggen van: 'Je rijdt als een manege-ruiter.' Of 'Dat is echt manege-stijl.' Of 'Manege paarden zijn stom/kunnen niet lopen.' En ga zooo maar doooor! Manege-ruiters kunnen OOOK mooi lopen, en manegeruiters kunnen OOOK mooi zitten. Mooier dan menig pension-ruiter/eigen-paard.

De volgende foto's zijn allemaal bij mij op de manege.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas mag je er volgens mij maar 2 plaatsen.

En dit ben ik zelf.
Alles wat ik kan heb ik op mijn manege geleerd en nergens anders.
http://picasaweb.google.nl/Bibelotje/Paardrijden#

Anoniem

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:27

En ook nog allebei op fjorden!

zevenmoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:40

Mensen die dat zeggen moeten maar eens terug denken aan de tijd dat ze zelf nog manege ruiter waren.

Iedereen is begonnen op een manege en daar is helemaal niks mis mee.

Al wil ik wel zeggen dat er maneges in nederland zijn waar niet op houding etc gelet wordt maar alleen aan hoeveel paarden ze per uur in de bak kunnen laten lopen

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:43

Babico3 schreef:

Nóg een vooroordeel! >;)
Ziet er netjes uit TS!

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:45

Dit zal altijd wel blijven spelen, mensen die dat denken (lang niet allemaal hoor ;)) "als manegeruiter kun je niet paardrijden en al helemaal niet een niet-manege paard rijden".
Laat ze maar lekker in hun droomwereldje, ik rij ze er wel uit op wedstrijd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:50

Is toch geen nieuws :? Je hebt goede manegeruiters en slechte pensionruiters, maar iedereen beleeft plezier aan z'n hobby. Is dat niet het belangrijkste?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:52

Tja, wat za lik zeggen? Van de eerste foto vind ik namelijk wel dat dat nou typisch een soort manegeruiter foto is. Lekker in de stoelzit en geen ontspannen bovenlijn bij het paard.
Aan de andere kant vind ik (als manegeinstructeur nb) dat manegeruiters over het algemeen juist handigere ruiters zijn dan niet manegeruiters. Zij rijden veel verschillende paarden en leren omgaan met verschillende karakter en stijlen. De paarden zijn nou eenmaal minder sensibel dan een 1-persoons eigen paardje. Het nadeel daarvan is dat manegeruiters minder sensibel kunnen zijn in hun rijstijl. Maar goed dat ligt weer aan het soort paarden op de maneges en hun africhtingsgraad natuurlijk.
Geef mij iig geval maar een manegeruiter. Finesse kan je namelijk leren! En handigheid en lef ontwikkel je nou juist op de maneges!

DruifJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:57

Ik ben het helemaal met de TS eens hoor,
Bij ons in de pensionstallen zeggen ze ook altijd van; Oo wat rijd die slecht enz enz.
Maar wij rijden wel op paarden met verschillende karakters dus leer je er meer van en bovendien vragen ze altijd manegeruiters om hun pensionpaard te verzorgen als ze op vakantie gaan, en nu heb ik het niet over 'alle' pensionmensen of manegemensen. Maar wel over de meeste! ;)

Groetjes.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:59

zevenmoor schreef:
Mensen die dat zeggen moeten maar eens terug denken aan de tijd dat ze zelf nog manege ruiter waren.

Al wil ik wel zeggen dat er maneges in nederland zijn waar niet op houding etc gelet wordt maar alleen aan hoeveel paarden ze per uur in de bak kunnen laten lopen

Ik heb nog nooit op een manege gereden hoor.

Maar zoals er verschil zitten tussen de manege(ruiters) zit er ook verschil tussen de andere mensen, de een heeft er wel een hekel aan de andere niet.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:07

Maar zoals er verschil zitten tussen de manege(ruiters) zit er ook verschil tussen de andere mensen, de een heeft er wel een hekel aan de andere niet.

Dus je hebt een hekel aan alle manegeruiters, óf niet?

Op de manege leren de meeste mensen rijden, en rijden vaak dus minder goed dan mensen met privépaarden die al jaaaren lang rijden. Maar soms wordt er echt op manegeruiters neergekeken omdat ze bijvoorbeeld 'niet eens' een eigen paard hebben, of 'niet eens' 'dit' kunnen.

Daar gaat het fout vind ik, laat iedereen elkaar lekker in zijn waarde en als iemand minder rijdt, eigen paard of niet, ook diegene moet leren :)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:10

Bijna iedereen begint met rijden op een manege. Dus om te zeggen dat ze slecht zijn vindt ik dan ook onzin. En de een krijgt wel een eigen paard waardoor hij zich beter kan ontwikkelen met rijden en de ander weer niet. Maar manege ruiters vindt ik niet per defenitie slecht.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:12

So what? Ik rij ook op een manege... ok, het rijden is nog niet echt veel soeps maar om gelijk te zeggen dat manegeruiters slecht zijn... grrrr! (sorry)

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:13

Muisbal schreef:

Dus je hebt een hekel aan alle manegeruiters, óf niet?

Op de manege leren de meeste mensen rijden, en rijden vaak dus minder goed dan mensen met privépaarden die al jaaaren lang rijden. Maar soms wordt er echt op manegeruiters neergekeken omdat ze bijvoorbeeld 'niet eens' een eigen paard hebben, of 'niet eens' 'dit' kunnen.

Daar gaat het fout vind ik, laat iedereen elkaar lekker in zijn waarde en als iemand minder rijdt, eigen paard of niet, ook diegene moet leren :)

Waarop baseer je dit?

DruifJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:14

HorseyDude schreef:
So what? Ik rij ook op een manege... ok, het rijden is nog niet echt veel soeps maar om gelijk te zeggen dat manegeruiters slecht zijn... grrrr! (sorry)

Groot gelijk *D!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:16

HorseyDude schreef:
....maar om gelijk te zeggen dat manegeruiters slecht zijn... grrrr! (sorry)

Ach joh, blonde mensen zijn dom, Turken stinken, Marrokkanen zijn crimineel, Surinamers zijn lui, dikke mensen zijn dom, knappe mensen hebben geen hersens, vrouwen kunnen niet autorijden, mannen zijn niet attent, en trek zo nog maar een blikje open. Lekker laten l*llen...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:18

Manege ruiters hoeven helemaal niet slecht te rijden.
Wel ben ik van mening dat je van 1x in de week, in een groepsles niet de juiste begeleiding krijgt.

Je leert eigenlijk alleen dat je paard netjes in de houding kan lopen, en jij netjes gaat zitten, maar het échte rijtechnische aspect leer je daar niet. Niet in groepslessen en niet 1-2x rijden in de week..

Als je verder wilt komen zul je toch meer quality time moeten hebben met het paard en je instructeur..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:19

Babico3 schreef:

En dat vind ik dan weer beledigend. Hoezo óók nog op fjorden. Je zou kunnen kunnen zeggen, maar wel allebij op een fjord...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:20

Menig manege geeft slecht les, maar er zijn heus manege's waar geweldig wordt les gegeven. :j
Maar als ik het bijv. heb over een manege paard, bedoel ik stijf en hard voor hulpen geworden door trekkende/schoppende kinderen. En ik denk dat de meeste wel weten wat ik daar mee bedoel.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:23

zevenmoor schreef:

Ik heb nog nooit, maar dan ook echt nog nooit, op een manege gereden. :Y)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:24

Maar even een andere kijk er op. Als je net begint met paardrijden ben je ook nog slechter. Toen ik net leerde fietsen had ik ook nog zijwieltjes nodig :)
En van 1 dag in de week rijden, waar je ongeveer 5 min aandacht in een les krijgt ga je nu eenmaal minder snel voor uit dan wanneer je een (verzorg)paard hebt waar je dagelijks op rijd en 1 keer in de week prive les hebt.

En dan heb je ook nog het stukje dat je op een manege pard geen team kunt leren worden. Want doe persoon voor of na jou rijdt weer anders. Daardoor zul je ook minder snel leren. De paardjes zijn toch net wat minder fijn aan de hulpen.
Ook al zijn er gemoeg eigen paarden ook niet fijn aan de hulpen, maar zou je dat willen kun je dat wel veranderen. Bij een manege paard niet, omdat een ander dat weer teniet doet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:25

TS wat moet ik zien op die foto's dan? Ik zie een ruiter die op beide foto's op een fjord rijdt en die fjord staat aan de teugel, ja boeiend. Zeggen deze foto's dat jij goed kunt rijden? Hmm waar staat dat dan?
Verder ga ik mee met Sonja, laat mensen lekker l*llen. Als jij maar lol hebt toch?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:25

Ik vind het er niet zo bijzonder uitzien. Sowieso aan 2 foto's heb je niks om te weten of manegeruiters goed kunnen rijden.
Sommige mensen met een eigen paard rijden slecht, sommige manege ruiters rijden slecht. Waarom zou je je er iets van aantrekken? Als jij maar weet dat het niet zo is. Daarbij gaat plezier altijd nog voor. En plezier voor je paard natuurlijk.

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:26

zevenmoor schreef:

Sorry hoor, maar ik ben absoluut niet begonnen op een manege. Sterker nog, ik heb er nog nooit gereden. De meeste manege`s zijn ook verschrikkelijk. Heb echt medelijden met die paarden!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:27

absque_dubio schreef:
zevenmoor schreef:

Ik heb nog nooit, maar dan ook echt nog nooit, op een manege gereden. :Y)

Ik ben juis beter gaan rijden toen ik stopte met manegelessen, nou ja die manege dan :D
Heb juist veel meer geleerd door verzorgpony's en uiteindelijk door mn tante en mn western riding.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:27

Ik vind een manege of eigen paard 2 verschillende verhalen, namelijk omdat:
Manegeruiters ZELF leren rijden. Het grootste gedeelte van de aandacht gaat uit naar de ruiter.
Mensen met een eigen paard, kunnen hun paard trainen en daar gaat dus ook een groot deel van de aandacht heen. Een manegepaard train je niet in de les. Dat is onmogelijk, omdat er ruiters van allerlij verschillende niveau's op zitten.

Ik heb btw ook niet leren rijden op een manege ;) Ik heb er wel gereden, maar ben er niet begonnen.