Manege omgeving Leeuwarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lalalauraaa

Manege omgeving Leeuwarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 18:28

Hoi,
Weet iemand nog een leuke manege in de omgeving van Leeuwarden? Ik zit er over te denken om weer 1 keer in de week te gaan lessen.. Ben al wel gevorderd, maar wil het rijden weer opnieuw oppakken. Heb het namelijk zo'n 3 jaar niet gedaan.
Dus als je iets weet, laat het me weten!
Alvast bedankt.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 00:49

Ik had er moeite mee om deze te vinden, zeker als het op fietsafstand moet zijn!

Ik heb een tijdje gereden bij PSV Trynwalden, een rijvereniging die gebruik maakt van de faciliteiten van PTC Oenkerk. Zo kun je dus van PTC een paard 'lenen' en dan van de vereniging les krijgen. Je betaalt per kwartaal en dan kost het je omgerekend ongeveer 10 euro per les. Volgens mij kunnen lessen niet worden ingehaald, of met heel veel moeite. Het voordeel vond ik dat je echt een volledig uur les had. De paarden instappen en uitstappen kon je voor en na de lestijd doen. Plus dat het heel goedkoop is (destijds betaalde ik zelfs maar 8 euro per les), en het voor mij niet erg was om een paar lessen te missen (in de randstad betaalde ik het dubbele aan lesgeld).
Nadeel van deze lokatie is dat ik er niet op de fiets heen ging (want op de fiets terug naar leeuwarden in het donker vond ik geen succes, plus toch 10 kilometer fietsen) en de bussen heel rot rijden met tijden. Ik had les tot 7 uur en de bus ging al om 19.30 en daarna pas weer om 21.00u. Ik moest dus altijd eerder stoppen met de les om mijn bus te halen en het kwam te vaak voor dat de bus niet kwam op dagen (of veel te vroeg was) waardoor ik dus niet thuis kwam, een vriendin of een taxi moest bellen. Daarom ben ik uiteindelijk gestopt :)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 00:59

Als het goed is heeft leeuwarden een groot ruitercentrum waar oa de van hall studenten paardenhouderij rondlopen, ik meende dat dat een manege was, kan ook een handelsstal zijn. Misschien eens aan een van hall leerling vragen? :)
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 26-01-09 01:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Bubsj

Re: Manege omgeving Leeuwarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 01:03

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 02:12

Bubsj schreef:
Als het goed is heeft leeuwarden een groot ruitercentrum waar oa de van hall studenten paardenhouderij rondlopen, ik meende dat dat een manege was, kan ook een handelsstal zijn. Misschien eens aan een van hall leerling vragen? :)
De studenten van het Van Hall maken gebruik van PTC Oenkerk. Dit is een praktijkcentrum waar ze eigen paarden hebben, geen handelsstal en ook geen manege. Ook de opleiding paardenhouderij van AOC Friesland maakt hiervan gebruik.

Via PSV Trynwalden, de rijvereniging, kun je gebruik maken van deze locatie en de paarden :)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 02:22

Manege Leeuwarden is verhuist en ik geloof niet te ver weg neergestreken. http://www.wbstables.nl/ Geloof alleen dat zij nu met leasen werken ipv echt managelessen. Wel een heel mooi complex!

Verder even googlen! Ik krijg meteen een lijst als ik google op manege leeuwarden!

Succes!

Lalalauraaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 12:33

Oke, bedankt iedereen.
Ik heb inmiddels de Molenruiters en PSV Trynwalden gemaild. Van de Molenruiters had ik meteen bericht terug maar twijfel toch een beetje, mijn voorkeur gaat op het eerste gezicht naar Trynwalden uit. Ook omdat jij, x_spekkie_x daar een goede ervaring mee had. En het is goedkoper, en ietsje dichterbij. Dus hoop van hun ook snel te horen.
Dus in ieder geval bedankt, ik ben al een stukje verder!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:20

Ik weet niet wat jij van hun lessen zult vinden, ze hebben verschillende instructrices. Ik vond het zelf wel nuttige tips, maar ik reed meer om eindelijk weer een paard onder mijn kont te hebben, dan echt dressuurmatig. (Ben zelf een recreatie rijder en rij het liefst buiten) :)

Lalalauraaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 13:23

Ik zag op de site dat Gotien Sipsma er ook lesgeeft, daar heb ik zelf een aantal jaren terug ook les van gehad toen ik nog een eigen pony had. Heb nu al zo'n 3 jaar niet echt meer gereden, dus wil het weer een beetje oppakken. Gewoon lekker weer rijden, leren hoe alles ook alweer zit, etc.
Zat jij trouwens in de basisles of in de dressuurles? Want zag dat op de site staan, en vroeg me af wat het verschil is. Of de basisles puur voor beginners is of dus zoiets als wat jij had, gewoon lekker rijden.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:32

Vergis je trouwens niet in de achterstand die je oploopt tijdens een stop, ik heb op mijn nieuwe paard toch zeker drie maanden moeten wennen voordat ik weer helemaal terug was waar ik gebleven was, en dan heb je het over een stop van 9 maanden, een elke dag rijden. Je doet er denk ik het beste aan eerst in een wat lagere les te gaan rijden, even weer voelen hoe het allemaal moet en zit, even weer de spieren laten groeien (spierpijn) pas als je weer helemaal up to date bent zou ik naar een gevorderde les gaan. :)

Lalalauraaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 15:58

Ja, dat is misschien wel verstandig. Bedankt voor de tip. Ga misschien wel een proefles rijden, en misschien dat de instructie mij aan de hand van die proefles ook in een andere groep kan plaatsen. :)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 01:56

Lalalauraaa schreef:
Ja, dat is misschien wel verstandig. Bedankt voor de tip. Ga misschien wel een proefles rijden, en misschien dat de instructie mij aan de hand van die proefles ook in een andere groep kan plaatsen. :)
Ik denk dat dit wel een slim idee is :)
Ik kan me niet meer herinneren welk soort les ik had, maar in ieder geval eentje van een 'laag' niveau. Iedereen kon natuurlijk gewoon zelfstandig rijden, maar geen dressuurmatige hoogstandjes ;)