hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
renskejive
Berichten: 104
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Almere

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:35

VRESELIJK vind ik dat echt waar helemaal niks!
Op mijn oude manege reed er hoogstens 1 met een martingaaltje en er was 1 pony met een stang verder allemaal gewoon gebroken trensje enzo!

Xx_Mitt_xX

Berichten: 654
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:35

bij ons loopt er een hele lieve pony die alleen wat sterk is met een pesoa nit Boos! , en al die kinderen liggen er maar aan te trekken!
Triest!...en zielig!

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:17

allemaal een enkel gebroken bustrensje.. en er lopen er ongeveer 4 met een martingaal.. die niet altijd gebruikt word Haha!

Harvumi

Berichten: 901
Geregistreerd: 04-10-04

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 23:25

Bij ons rijden ze wel eens met elastiek, wat ik zelf heel onprettig vind en daarom altijd op die paarden rijd zonder elastiek, ik rij ze op eigen hand naar beneden wat makkelijk gaat. Maar er rijden veel beginners op die manege en die kunnen dat niet en rijden dus wel met elastiek, verder worden er geen hulpteugels en/of scherpere bitjes gebruikt, enkel gebroken bitjes vooral op 2? dubbelgebroken na...

renskejive
Berichten: 104
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Almere

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:23

Martingaal vind ook niet eens zo gek hoor!
Vooral met buitenritten vind ik dat normaal!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:24

bij de manege waar ik gereden heb zijn er wel wat paarden die met martingaal lopen, dat vind ik toch niet echt een probleem want daar kan niet veel fout mee gaan..
maar er liep een tijd geleden ook een pony met een hackamore, zelfs met beginners die alleen maar liepen te trekken.. dat vind ik dus echt niet kunnen, verder lopen er 1/2 paardjes met een bokkebitje met kettinkje met buitenritten, ook met beginners! dat vind ik dus ook niet kunnen..

_Marjon_
Berichten: 10668
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:40

Op de manege waar ik heb gereden werd er geeneen pony met hulpteugel gereden. En allemaal met een enkelgebroken water/bustrens Lachen En er mag ook niet met sporen op de manegepaarden/pony's gereden worden.

Ashleey_

Berichten: 5752
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Eindhoven

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:11

de manege waar ik rijdt is er geen enkel paard met scherp bit dus allemaal enkelgebroken / water of bustrens. Verder een paar met martingaal (al snap ik zelf ooit niet waarom wel?) en 1 paard met bijzet.

Iris82

Berichten: 39864
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:09

Bij ons zijn er 2 paarden die met martingaal gereden worden en 1 (voor gevorderden) die met pelham met rubberen stang gereden wordt.

zeurkous
Berichten: 285
Geregistreerd: 12-10-04

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:45

bij ons op de manege hebben veel paarden een martingaal. sommige een slofteugel (alleen voor de hele goede ruiters) en eens had er eentje een tiedemann (hoe schrijf je dat Gaaaap) alle paarden lopen over het algemeen op bustrensjes. enkelen niet maar deze worden langzaam terug gebracht naar een bustrensje. Het gaat steeds beter. Ik ben het op mijn manege alleen niet eens met het slofgebruik er zijn 4 paarden van de 45 die met een slof gereden worden. Elk paard heeft zo zijn redenen. Maar ik vind dat je dit moet kunnen bereiken zonder slof.

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:56

Waar ik gereden heb liepen ze allemaal op een enkel gebroken trensje. Er liep er een paar(2 of 3) met een martingaal en een paard liep af en toe met een tiedeman.

Leonie
Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Wechel (Antwerpen!!)

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:51

bij ons zijn er een paar die met een martingaal worden gereden.
En de fjord waar ik vaak op rijd, word op gereden met een (ik denk ongebroken bit) met tongboog

juline

Berichten: 1804
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: breda

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:15

bij ons wordt er niet al te goed omgegaan met hulpteugels
er wordt al snel een martingaal aangehangen en deze blijft er dan ook aan. zonder dat het eigenlijk echt nodig is.
ook zijn er bij die met thiedeman gereden worden en sinds kort wordt 1 paard met slof gereden als we naar buiten gaan.
wat bij dit paard niet zo heel erg gek is aan gezien hij 1.80 is en van ieder blaadje 10 meter opzij springt.
verder hebben we een fellpony die voor de kar loopt en in de les dus voor het gemak ook maar met stang gereden wordt.
verder loopt alles wel op normale enkel of dubbel gebroken bitjes.

ben dus niet zo heel erg tevreden met deze manege maar nu ik een eigen paard heb kan ik eindelijk stoppen aangezien er niet veel anders is in de buurt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:07

Bij ons allemaal enkel of dubbel gebroken bitjes.

Verder loopt 1 pony en 1 paard heel af en toe met bijzetteugels met beginners die nog te onrustig doe met hun handen en zo. Zware bitten en zo komen er bij ons niet in. Vroeger liep een paardje zelfs zonder bit mee omdat ze wolfstandjes had en dus heel hard ging racen met een bit in haar mond.

Maar ik weet zat maneges waar je veel pessoabitten ziet, martingalen (is zo'n typische manegehulpteugel, vaak compleet onnodig), pelhams...
Ik heb nog een manege gezien waar elk paard een ander bit had, en helemaal geen zachte.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:18

Bij mij op de manege lopen ze allemaal op een enkelgebroken bus of D trens en een enkele heeft een rollenbit of hoe je dat noemt....Er zijn er 2 met n martingaal en eentje die nu tijdelijk n tiedeman heeft...

ppl0026

Berichten: 1025
Geregistreerd: 23-04-04

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:41

Bij ons loopt het meerendeel met een martingaal en 2 paarden lopen met een thiedemann. Voor de rest hebben ze wel allemaal gebroken bustrensjes. En 1 paard wordt met sporen gereden.

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 13:16

Bij ons lopen ze ook allemaal met enkelgebroken dikke bitten, een enkele zelfs nog met een rubber bit.

Eén paard en twee pony's hebben een martingaal, omdat ze anders het hoofd in de lucht gooien en onbestuurbaar worden.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:33

Bij ons lopen alle pony's zonder hulpteugels en een paar paarden met een martingaal.

Verder geen enkele hulpteugel en ook sporen mogen niet gebruikt worden.

Voor zover ik weet lopen alle manegepaarden en pony's met enkelgebroken trensjes.

immerslief

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: vleuten

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:26

bij ons allemaal enkelgebrokken en somige goede ruiters hebben bij een paar drukke paarden wel eens een tiedeman teugel maar echt geen beginners met hulpteugels. of wat dan ook ook hebben we 2 pony's die wel eens met een touwhalster gereden worden vanwegen mond problemen.

renskejive
Berichten: 104
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Almere

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 11:45

Ik lees hiet dat een paar paarden met slofteugel worden gereden en met hackamore dit vind ik gewoon NIET kunnen!
Echt waar onbegrijpelijk!
Paarden die daarmee gereden moeten worden zijn dus niet geschikt voor manege werk helaas!

Yessy

Berichten: 23046
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:34

Bij ons op stal wordt voorzover ik weet alles op simpele trensjes gereden, één paard met thiedemann en een vreselijke hoeveelheid met martingaal.. en natuurlijk nog wat brave paardjes zonder..

Misteryke
Berichten: 521
Geregistreerd: 20-11-04
Woonplaats: belgië

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:04

bij ons op de manege hebben ze allemaal gereden met een simpel trensje, 1 heeft een bit met tonglepel omdat hij er anders elke keer in slaagt de tond over het bit te krijgen, en eentje heeft zo een bit met rolletjes zodat hij zich kan bezighouden door met zijn bit te spelen, anders loopt hij heel de tijd met zijn hoofd te schudden.
Wel heeft er eentje soms een martingaal, en een ander paardje dat in de lessen wordt gebruikt maar niet echt manegepaardje is, maar waar ik altijd mee rij Lachen heeft altijd martingaal aan om te voorkomen dat hij zijn hoofd in de lucht smijt en gwn niet meer te besturen is, ookal slaagt hij hier ondanks martingaal soms nog in met psringen. Wel hebben er enkele (2/3 denk ik) een stootteugel, eentje omdat die anders durft te stijgeren, een andere omdat die er anders met iedereen vandoor gaat in de galop. Wel vind ik dat ze die soms beetje te strak durven te hangen, toe ndat ene paardje nieuw was moest er direct stootteugel aan, en ik moest er mee rijden, en ik vond het zelfs zo strak zittne dat ik het los liet hangen tot voor ik erop kroop en nade galop voor het uitstappen direct vroeg aan mn lesgever om los te maken, die liep gwn al in de krul van voor ik er op zat, gelukkig hangt die nu wel losser.

Miran

Berichten: 4476
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 08:54

Op de manege waar ik reed liep alles gewoon op normale bitjes.

Een paar jaar geleden was ik in Center Parcs, het park waar een manege naast is (ben de naam even kwijt), en dacht daar een buitenrit te gaan maken. Toen we gingen kijken was er een pony-beginnersles bezig. 12 ponies, de helft Haflingers en Fjorden. Alles Haffen en Fjorden liepen met een tuig-stang, van de andere 6 was er maar eentje die niet met zijn hoofd naar beneden was vastgebonden..... Daar ben ik dus echt niet gaan rijden. Pas stonden ze in de Bit, met een goede beoordeling, dus dat beleid zal wel veranderd zijn.

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:46

Helaas loopt er bij ons ook een pony met een stang geloof ik.. En vroeger werd er bij een pony ook wel eens een slof aangehangen. Tot grote verbijstering achteraf, aangezien ik al heel wat discussie's daarover heb gelezen Knipoog

Verder hebben we trouwens allemaal keurige enkelgebroken bitjes, hooguit hier en daar een martingaal / thiedeman. Maar toch ook wel heel erg belangrijk; goed tuig, dat netjes in orde is, en ook past!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58076
Geregistreerd: 24-02-04

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:15

bij ons rijden ze allemaal op gebroken bitje. Geen enkele met hulpteugel, tenzij de manege eigenaar daar toestemming toe geeft.

Wat ik wel merk, is dat (no offence) in de westernmaneges er meer 'scherpere' bitten worden gebruikt dan in gewone engelse maneges (of ik ben in de verkeerde manege's geweest Lachen )