Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
enjoymyhorse schreef:Nee, ik maak me er makkelijk af als ik mijn echte gedachte schrijf.
En dat is paard verkopen naar een particulier. Daar vind ik namelijk waar hij hoort.
Geen kunsten verzinnen om een paard toch geld te laten verdienen in de les terwijl hij aangeeft om welke reden dan ook daar geen zin in te hebben.
Het is geen geschikt manegepaard. Wat is er zo erg daar aan toe te geven en een ander te zoeken die er geen moeite mee heeft?
Shadow0 schreef:Enjoymyhorse, dan maak je je er wel wat makkelijk van af. Waarom vind je dat? En wat vind je dat er zou moeten gebeuren dan? Wat is er mis met de oplossing om de stress te vermijden zodat het probleem niet meer optreedt, wat wil je dan nog meer? Als een paard niet goed om kan gaan met onzekere mensen die opzadelen, en je neemt als manege vervolgens je verantwoordelijkheid door te zorgen dat alleen ervaren mensen dat betreffende paard opzadelen zodat er niets meer aan de hand is, wat is dan precies het probleem?
Shadow0 schreef:Maar waarom dan? Welk nadeel ondervindt een paard nog als de stress bij het opzadelen wordt weggenomen?
Verder... de markt voor paarden van maneges naar recreatieruiters is niet zo dat dat echt haalbaar is, dus een deel van de paarden zou dan naar de slacht gaan, en tegelijkertijd betwijfel ik of een manege realistisch alleen maar perfecte paarden kan vinden?
Lienie_F schreef:Om de brave, goede paarden staan recreanten te springen, maar dat is dan juist het probleem met een bijtend paard. Die moet juist weg omdat die niet braaf is. En wie gaat er een bijtend paard van een manege overkopen? Daar is gewoon echt maar een kleine markt voor.
Mensen die met zo'n paard kunnen omgaan willen vaak geen paard van een manege, en echte recreanten kunnen er ook niet mee omgaan.
enjoymyhorse schreef:Zo lelijk in de stal doen ze niet voor de lol. Daar geven ze toch wat mee aan.
Shadow0 schreef:Enjoymyhorse, paarden geven daar zeker wat mee aan. Maar het kan verschillen wat dat is. Als paarden die het nooit hebben gedaan dat gaan doen, dan is het meestal pijn en dan verdient het om serieus genomen te worden.
Maar als het paarden zijn die ooit negatieve ervaringen hebben gehad, dan kan dat boze gedrag nog heel lang blijven bestaan (juist als er veel verschillende mensen mee omgaan), zelfs nadat de pijn al opgelost is. Dat zijn dus de situaties waarin er meestal geen problemen zijn als je er rustig op af gaat en het paard duidelijk kunt maken dat je weet wat je doet, terwijl ze heftig reageren als ze onzekerheid voelen. ("Iemand die niet zeker is wat 'ie doet, komt niet aan mijn lijf!")
Om te beoordelen of een manegepaard op z'n plek is moet je toch het hele plaatje bekijken. (En paarden die het fijn doen in de lessen zijn lang niet altijd afgestompt.)
Maartje1990 schreef:Nou ts dat zou geen manege voor mij zijn, nogal wiedes dat manegeklanten mindet weten dan stalmederwerkers als ze nooit iets mogen doen op de manege waar ik gereden heb verzorgt in principe iedereeen zijn/haar paard war diegene op rijd. Poetsen, op en af zadelen. Dat hoort erbij! Beginners krijgen altijd 5 theorie/poets/zadelllessen en in het begin krijgen ze natuurlijk hulp of kunnen dit vragen.
Een echt moeilijk paard hoort denk ik niet op een manege thuis.
enjoymyhorse schreef:Shadow0
Als de staat van de paarden op de manege zo slecht is dat het alleen maar slachtmateriaal is bij verkoop kan ik me voorstellen waarom ze zo zuur doen.
Tijd voor sluiting manege dan.
Echt, te erg voor woorden.
Kom op zeg, manege paarden horen brave paarden te zijn. Waar bij verkoop veel recreanten om staan te springen.
Geen afgesleten paarden die half kreupel de lesjes nog door geschopt worden voor wat winst.
Ja ik weet dat dat helaas op veel slechte maneges de gewone gang van zaken is.
En dan nog de vraag waarom bijt/ schopt het paard, behalve bij iemand die hem de hele stal doorslaat en hij het daar niet bij durft.
Want dat is het antwoord op laat de instructie maar zadelen ipv een onzeker manege meisje. Bij paarden in die staat dat ze niet meer verkoopwaardig zijn.
Triest.
Maar dan maak ik me gemakkelijk af met mijn antwoorden?
Nee ik kijk verder, luister.
Helaas leren veel mensen dat niet meer, dat klopt helaas wel.
enjoymyhorse schreef:Als de staat van de paarden op de manege zo slecht is dat het alleen maar slachtmateriaal is bij verkoop kan ik me voorstellen waarom ze zo zuur doen.
Citaat:Kom op zeg, manege paarden horen brave paarden te zijn. Waar bij verkoop veel recreanten om staan te springen.
Citaat:Geen afgesleten paarden die half kreupel de lesjes nog door geschopt worden voor wat winst.
Ja ik weet dat dat helaas op veel slechte maneges de gewone gang van zaken is.
Citaat:En dan nog de vraag waarom bijt/ schopt het paard, behalve bij iemand die hem de hele stal doorslaat en hij het daar niet bij durft.
Want dat is het antwoord op laat de instructie maar zadelen ipv een onzeker manege meisje.
enjoymyhorse schreef:@J_emma
Shadow0 heeft het over paarden die niet meer te verkopen zijn.
Dan lijkt het mij geen aanname dat het over versleten paarden gaat.
En ja het kan een aanname zijn dat de instructrice met zoveel vertoon de stal in gaat.
Helaas heb ik het meerdere malen zo wel zien gebeuren. Net als met stallen mesten dat een paard paard geprikt word met de mestvork.
Het gebeurt te vaak niet zo netjes als jij beschrijft, dat als standaard maken is net zoveel aanname.
enjoymyhorse schreef:Waren die paarden dan al zo toen ze op de manege aankwamen Shadow0?
Nee, dus het zijn brave recreatie paarden kapot gemaakt door het leven dat ze daar niet aan kunnen.
Daar zo geworden.
Citaat:Echt oprecht de vraag waarom de paarden houden in wat ze niet gelukkig maakt.
Waarom geen paarden houden die dat wel prima vinden.
Citaat:Dan valt er niets te bashen zoals jij het graag noemt.
Citaat:Ik zie je vaak reageren in berichten waar je sociaal erg op de voorgrond treed dat we op moeten komen voor diegene die het minder hebben getroffen.
Citaat:Waarom heb je dat oordeel niet over paarden waar hun plekje en taak als manegepaard niet voor weggelegd is.